Neziskové organizace
DOBRÁ ZPRÁVA PRO SPOTŘEBITELE
Z OBLASTI TELEKOMUNIKACÍ
Do nynější doby platilo, že pokud se spotřebitel rozhodl ukončit smlouvu s podnikatelem poskytujícím veřejně dostupné
služby elektronických komunikací a připojení k veřejné komunikační síti (dále jen
operátor) před uplynutím doby trvání, na
kterou byla smlouva sjednána, vystavil se
tím sankci.
Zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických
komunikacích, v případě smluv uzavřených
na dobu určitou stanovuje výjimku z obecného pravidla, kdy smlouvy na dobu určitou
není možné běžně vypovědět dříve, než uplyne doba, na kterou jsou uzavřeny, v oblasti
telekomunikací toto však možné je. Problém
ale nastal ve chvíli, když chtěl spotřebitel této
výjimky využít, protože mu jiný operátor
nabídnul výhodnější tarif, podnikatel měl pak
totiž právo za toto jednání uložit spotřebiteli
pokutu, a to až do výše jedné pětiny součtu
měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy, nebo jedné pětiny
součtu minimálního sjednaného měsíčního
plnění zbývajících do konce sjednané doby
trvání smlouvy. Spotřebiteli tedy hrozila sankce ve výši 20 procent součtu všech měsíčních
plateb, které by operátorovi zaplatil, kdyby
smlouvu neukončil.
Tomuto však novela zákona o elektronických komunikacích učinila přítrž. Tato novela
zakotvená zákonem č. 311/2019 Sb. nabyla
účinnosti dne 1. dubna 2020. Podle § 63
odst. 1 písm. p) nového znění zákona operátor
nesmí po spotřebiteli žádat úhradu sankce
za předčasné ukončení smlouvy na dobu
určitou. Úhrada sankce smí být požadována
pouze, pokud se spotřebitel rozhodne smlouvu ukončit dříve, než uběhnou tři měsíce od
jejího uzavření, pak může být operátorem
stanovena sankce, která však nesmí být vyšší
než jedna dvacetina součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby
trvání smlouvy nebo jedna dvacetina součtu
minimálních sjednaných měsíčních plnění
zbývajících do konce sjednané doby trvání
smlouvy.
Podle vyjádření vlády k návrhu této novely
je cílem nové úpravy podpořit konkurenci na
trhu elektronických komunikací a soutěž
uvnitř oligopolní struktury trhu. Spotřebitelé
byli většinou vázáni smlouvami sjednanými
alespoň na 24 měsíců, přičemž výše smluvní
pokuty je odrazovala od přechodu k jinému
operátorovi a zamezila se tak jejich možnost
pohybu na trhu. Současně tímto byli také
odrazováni operátoři od podávání lákavějších
konkurenčních nabídek.
Další novinkou je, že výše zmíněné ustanovení § 63 zákona o elektronických komunikacích se podle odstavce 13 téhož ustanovení použije i na podnikající fyzickou osobu.
Podle mého názoru se jedná o velký zvrat
v koncepci spotřebitelského práva, které prozatím chránilo pouze spotřebitele, a i přestože jsou drobní podnikatelé často ve stejném slabším postavení jako spotřebitelé
vzhledem k podnikatelům, kteří jsou významnými hráči na trhu, tak od jejich ochrany dával
zákon ruce pryč. Vláda tento krok zdůvodnila
právě tím, „že postavení malých podnikatelů
se v oblasti elektronických komunikací téměř
neliší od postavení spotřebitelů, a proto je
vhodné tuto faktickou nerovnost zmírnit právní úpravou.“ Vláda však původně zamýšlela,
že se ochrana bude vztahovat i na mikropodniky, tedy i na právnické osoby s méně než
deseti zaměstnanci, v konečném znění zákona však zůstaly pouze podnikající fyzické
osoby. Myslím si, že tímto krokem zákonodárce otevřel pomyslné dveře k ochraně živnostníků a drobných podnikatelů, která by
se v budoucnu mohla více přibližovat zákonné ochraně spotřebitele.
Nová právní úprava má tedy přinést vyšší
ochranu spotřebitelů i podnikajících fyzických
osob, kteří by měli nést při změně poskytovatele služeb co nejmenší náklady, a zároveň
má podpořit konkurenční prostředí na trhu
elektronických komunikací.
Hana Ševčíková ■
odborná právní poradkyně
SOS – Asociace, z.s.
POMOC S VETERINÁRNÍ PÉČÍ
Stárneme spolu je projekt finanční podpory
veterinární péče pro psy a kočky patřící
seniorům ve finanční a sociální tísni.
Díky podpoře Alena Mikes Memorial Foundation má nyní společnost Veterináři bez hranic ČR v Brně možnost v takových případech
pomoci.
Není pochyb o tom, že vztah člověka a zvířete má pozitivní vliv na tělesné a duševní
zdraví. Přítomnost domácího mazlíčka zmírňuje pocit opuštěnosti a zvyšuje pocit bez-
pečí. Kontakt se zvířetem působí proti úzkosti
a napětí, pravidelná fyzická aktivita vede ke
zlepšení tělesné kondice a imunity. Zvířata
potřebují nakrmit, proběhnout se venku, vyžadují pozornost a to majiteli dodává pocit
potřebnosti a stimuluje ho k aktivitě.
Také psi a kočky trpí zdravotními problémy,
z nichž mnohé vyžadují nákladnou veterinární
péči. Může se stát, že ačkoliv by majitel rád
dopřál svému čtyřnohému příteli vše, co
potřebuje, je tato péče mimo jeho finanční
možnosti. A přesně v této situaci jsme sociálně a finančně znevýhodněným seniorům
schopni pomoci.
Komu můžeme pomoci?
Finanční podpora je podmíněna splněním
následujících podmínek: majitel zvířete je
senior ve starobním či invalidním důchodu,
30 | Zpravodaj městské části Brno-střed | květen 2020
má trvalé bydliště v Brně a pobírá nějakou
formu sociální podpory, případně je jinak, ale
prokazatelně, ve finanční nebo sociální tísni.
Po individuálním posouzení okolností
a závažnosti případu můžeme financovat
náklady na nezbytnou veterinární péči částečně nebo v plné výši. S projektem spolupracuje okolo deseti veterinárních klinik po
celém Brně, kam můžeme váš případ referovat a kde bude vašemu čtyřnohému příteli
poskytnuta veterinární péče.
Jak na to?
Není to nic složitého, kontaktujte nás na
telefonním čísle 773 677 136 nebo e-mailu:
tereza.jelin@gmail.com, obratem se vám
ozveme zpět a osobně posoudíme, zda a jak
vám můžeme pomoci.
Tereza Jelínková
■