Neziskové organizace

DOBRÁ ZPRÁVA PRO SPOTŘEBITELE

Z OBLASTI TELEKOMUNIKACÍ

Do nynější doby platilo, že pokud se spotřebitel rozhodl ukončit smlouvu s podnikatelem poskytujícím veřejně dostupné

služby elektronických komunikací a připojení k veřejné komunikační síti (dále jen

operátor) před uplynutím doby trvání, na

kterou byla smlouva sjednána, vystavil se

tím sankci.

Zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických

komunikacích, v případě smluv uzavřených

na dobu určitou stanovuje výjimku z obecného pravidla, kdy smlouvy na dobu určitou

není možné běžně vypovědět dříve, než uplyne doba, na kterou jsou uzavřeny, v oblasti

telekomunikací toto však možné je. Problém

ale nastal ve chvíli, když chtěl spotřebitel této

výjimky využít, protože mu jiný operátor

nabídnul výhodnější tarif, podnikatel měl pak

totiž právo za toto jednání uložit spotřebiteli

pokutu, a to až do výše jedné pětiny součtu

měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy, nebo jedné pětiny

součtu minimálního sjednaného měsíčního

plnění zbývajících do konce sjednané doby

trvání smlouvy. Spotřebiteli tedy hrozila sankce ve výši 20 procent součtu všech měsíčních

plateb, které by operátorovi zaplatil, kdyby

smlouvu neukončil.

Tomuto však novela zákona o elektronických komunikacích učinila přítrž. Tato novela

zakotvená zákonem č. 311/2019 Sb. nabyla

účinnosti dne 1. dubna 2020. Podle § 63

odst. 1 písm. p) nového znění zákona operátor

nesmí po spotřebiteli žádat úhradu sankce

za předčasné ukončení smlouvy na dobu

určitou. Úhrada sankce smí být požadována

pouze, pokud se spotřebitel rozhodne smlouvu ukončit dříve, než uběhnou tři měsíce od

jejího uzavření, pak může být operátorem

stanovena sankce, která však nesmí být vyšší

než jedna dvacetina součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby

trvání smlouvy nebo jedna dvacetina součtu

minimálních sjednaných měsíčních plnění

zbývajících do konce sjednané doby trvání

smlouvy.

Podle vyjádření vlády k návrhu této novely

je cílem nové úpravy podpořit konkurenci na

trhu elektronických komunikací a soutěž

uvnitř oligopolní struktury trhu. Spotřebitelé

byli většinou vázáni smlouvami sjednanými

alespoň na 24 měsíců, přičemž výše smluvní

pokuty je odrazovala od přechodu k jinému

operátorovi a zamezila se tak jejich možnost

pohybu na trhu. Současně tímto byli také

odrazováni operátoři od podávání lákavějších

konkurenčních nabídek.

Další novinkou je, že výše zmíněné ustanovení § 63 zákona o elektronických komunikacích se podle odstavce 13 téhož ustanovení použije i na podnikající fyzickou osobu.

Podle mého názoru se jedná o velký zvrat

v koncepci spotřebitelského práva, které prozatím chránilo pouze spotřebitele, a i přestože jsou drobní podnikatelé často ve stejném slabším postavení jako spotřebitelé

vzhledem k podnikatelům, kteří jsou významnými hráči na trhu, tak od jejich ochrany dával

zákon ruce pryč. Vláda tento krok zdůvodnila

právě tím, „že postavení malých podnikatelů

se v oblasti elektronických komunikací téměř

neliší od postavení spotřebitelů, a proto je

vhodné tuto faktickou nerovnost zmírnit právní úpravou.“ Vláda však původně zamýšlela,

že se ochrana bude vztahovat i na mikropodniky, tedy i na právnické osoby s méně než

deseti zaměstnanci, v konečném znění zákona však zůstaly pouze podnikající fyzické

osoby. Myslím si, že tímto krokem zákonodárce otevřel pomyslné dveře k ochraně živnostníků a drobných podnikatelů, která by

se v budoucnu mohla více přibližovat zákonné ochraně spotřebitele.

Nová právní úprava má tedy přinést vyšší

ochranu spotřebitelů i podnikajících fyzických

osob, kteří by měli nést při změně poskytovatele služeb co nejmenší náklady, a zároveň

má podpořit konkurenční prostředí na trhu

elektronických komunikací.

Hana Ševčíková ■

odborná právní poradkyně

SOS – Asociace, z.s.

POMOC S VETERINÁRNÍ PÉČÍ

Stárneme spolu je projekt finanční podpory

veterinární péče pro psy a kočky patřící

seniorům ve finanční a sociální tísni.

Díky podpoře Alena Mikes Memorial Foundation má nyní společnost Veterináři bez hranic ČR v Brně možnost v takových případech

pomoci.

Není pochyb o tom, že vztah člověka a zvířete má pozitivní vliv na tělesné a duševní

zdraví. Přítomnost domácího mazlíčka zmírňuje pocit opuštěnosti a zvyšuje pocit bez-

pečí. Kontakt se zvířetem působí proti úzkosti

a napětí, pravidelná fyzická aktivita vede ke

zlepšení tělesné kondice a imunity. Zvířata

potřebují nakrmit, proběhnout se venku, vyžadují pozornost a to majiteli dodává pocit

potřebnosti a stimuluje ho k aktivitě.

Také psi a kočky trpí zdravotními problémy,

z nichž mnohé vyžadují nákladnou veterinární

péči. Může se stát, že ačkoliv by majitel rád

dopřál svému čtyřnohému příteli vše, co

potřebuje, je tato péče mimo jeho finanční

možnosti. A přesně v této situaci jsme sociálně a finančně znevýhodněným seniorům

schopni pomoci.

Komu můžeme pomoci?

Finanční podpora je podmíněna splněním

následujících podmínek: majitel zvířete je

senior ve starobním či invalidním důchodu,

30 | Zpravodaj městské části Brno-střed | květen 2020

má trvalé bydliště v Brně a pobírá nějakou

formu sociální podpory, případně je jinak, ale

prokazatelně, ve finanční nebo sociální tísni.

Po individuálním posouzení okolností

a závažnosti případu můžeme financovat

náklady na nezbytnou veterinární péči částečně nebo v plné výši. S projektem spolupracuje okolo deseti veterinárních klinik po

celém Brně, kam můžeme váš případ referovat a kde bude vašemu čtyřnohému příteli

poskytnuta veterinární péče.

Jak na to?

Není to nic složitého, kontaktujte nás na

telefonním čísle 773 677 136 nebo e-mailu:

tereza.jelin@gmail.com, obratem se vám

ozveme zpět a osobně posoudíme, zda a jak

vám můžeme pomoci.

Tereza Jelínková

■