Zpravodaj Brno-střed
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 23
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 24
24 |Zpravodaj městské části Brno-střed|prosinec 2020
Volný čas
ZA KOUZLEM VÁNOC
Vánoce patří ksvátkům, na které se těšíme
po celý rok. Pro křesťany jsou oslavou naro-
zení Krista, časem ztišení, zpomalení, kdy
je více času, který můžeme věnovat sobě
a svým blízkým.
Koslavám vánočních svátků neodmysli-
telně patří lidové zvyky, a přestože jejich tra-
dice sahá hluboko do historie, některé znich
nás provázejí až do současnosti.
Pohanské Vánoce
Adventní období a Vánoce byly význam-
nými okamžiky roku už vpředkřesťanské
době. Vánoce svými kořeny směřují kprvot-
ním pohanským svátkům zimního slunovratu,
vsociálním plánu pak kprvobytné, třídně
nediferencované společnosti. Na tuto genezi
Vánoc ukazuje i české slovo Vánoce, souvi-
sející sněmeckým Weihnachten, posvátné
noci vobdobí na počátku zimy. Spohanstvím
jsou nejvíce spjaty lidové Vánoce, sociálně
vázané u nás především na rolnické a pas-
týřské vrstvy venkovského lidu. Starý před-
křesťanský základ Vánoc vystupuje zvláště
nápadně vobchůzkách tajemných bytostí
vpředvánočním a vánočním období, včase
nejkratších a nejdrsnějších zimních dnů. Sta-
robylým prvkem těchto obřadních obchůzek
je maskování jako jeden ze způsobů přecho-
du zjedné existence vobsahově nový způ-
sob bytí. Pohanské svátky zimního slunovratu
zabíraly zřejmě větší počet posvátných nocí
a byly spjaty spředstavou o živé a odušev-
ňované přírodě, uvedl jeden zautorů knihy
Vánoce včeské kultuře Václav Frolec.
A jaké zvyky se vtomto období dodržova-
ly? Bylo jich nepřeberně, třeba hospodyně
měla použít při pečení výhradně mouku
z vlast ního pole a při zadělávání těsta se měla
rukama od těsta dotknout stromů, aby hojně
rodily a zbytky těsta slít s vodou a podat
dobytku, který pak bude podle pověry dobře
dojit. Pečivu pak pekařka dávala podobu kan-
ce, kohouta nebo kozla, kteří byli symbolem
plodnosti. Zakázáno bylo na Štědrý den
zametat, což zřejmě mělo zabránit tomu, aby
byly vymeteny duše zemřelých, které, jak
věřili, o svatých nocích přebývaly mezi živými.
Pohanský původ by mohl mít také zvyk zavě-
šovat doma větvičku jmelí. V předkřesťan-
ském období si lidé totiž cenili rostlin, které
zůstávaly zelené i uprostřed zimy.
Křesťanské Vánoce
„Druhá kulturní vrstva Vánoc je bezpro-
středně spjata skřesťanstvím. Jejich zákla-
dem se stal biblický příběh o zrození Spasi-
tele Ježíše Krista a oslava této události. Ta
se napojila na pohanské mýty, představy,
kulty a obyčeje. Církev časově spojila zrození
božského dítěte smýtem zimního slunovratu,
vyjadřujícím vědomí o věčném vítězství života
nad smrtí, světla nad tmou. Církevním vlivem
dostaly koledy náboženský obsah, vychá-
zející zčásti evangelií a apokryfů,vysvětlil
vknize Frolec.
Příběh putování Josefa a Marie do Betléma
je popsán v Lukášově a Matoušově evange-
liu. Jde o zprávu pocházející z prvního století
po Kristu. Včeském ekumenickém překladu
Bible je vdruhé kapitole Lukášova evangelia
narození zachyceno takto: „Stalo se v oněch
dnech, že vyšlo nařízení od císaře Augusta,
aby byl po celém světě proveden soupis lidu.
Tento první majetkový soupis se konal, když
Sýrii spravoval Quirinius. Všichni se šli dát
zapsat, každý do svého města. Také Josef
se vydal z Galileje, z města Nazareta, do
Judska, do města Davidova, které se nazývá
Betlém, poněvadž byl z domu a rodu Davi-
dova, aby se dal zapsat s Marií, která mu
byla zasnoubena a čekala dítě. Když tam
byli, naplnily se dny a přišla její hodina. I poro-
dila svého prvorozeného syna, zavinula jej
do plenek a položila do jeslí, protože se pro
ně nenašlo místo pod střechou.
Současné Vánoce
A jak vidí Václav Frolec oslavy Vánoc vsou-
časnosti? Třetí historickou vrstvu Vánoc
můžeme označit jako měšťanskou. Vyzna-
čuje se sekularizací, zesvětštěním vánočních
svátků. Vánoce se stávají svátky marnotrat-
nosti a mnohdy také svátky bez víry. Měš-
ťanské Vánoce ssebou nesou tendenci
kpřesunutí svátečního života do rodinného
kruhu. Od druhé poloviny 17. století jde
o obecný evropský kulturní jev. Symbolem
Vánoc se stává ozdobený a osvětlený vánoč-
ní stromek a rodina shromážděná kolem
vánočních dárků. Do českého měšťanského
prostředí pronikl tento prvek německým vli-
vem, nakonec se obecně ujal také u rolnic-
kých a dělnických vrstev národa.
Za první doklad osvětleného vánočního
stromku uvnitř domu se považuje zpráva
vbrémské kronice zroku 1570 o jedli ozdo-
bené datlemi, sladkostmi a papírovými kvě-
tinami, postavené vcechovní budově, do níž
byly sezvány děti cechovních řemeslnických
mistrů. Dnes naše domovy zdobí obvykle
jehličnan, vposlední době získávají oblibu
živé stromky vkvětináči, které lze na jaře
vysadit zpět do přírody.
(mav)
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 25

Obsah

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 1
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 2
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 3
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 4
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 5
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 6
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 7
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 8
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 9
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 10
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 11
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 12
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 13
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 14
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 15
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 16
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 17
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 18
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 19
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 20
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 21
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 22
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 23
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 24
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 25
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 26
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 27
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 28
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 29
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 30
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 31
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 32
Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 1

Strana 1

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 2

Strana 2

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 3

Strana 3

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 4

Strana 4

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 5

Strana 5

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 6

Strana 6

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 7

Strana 7

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 8

Strana 8

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 9

Strana 9

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 10

Strana 10

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 11

Strana 11

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 12

Strana 12

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 13

Strana 13

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 14

Strana 14

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 15

Strana 15

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 16

Strana 16

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 17

Strana 17

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 18

Strana 18

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 19

Strana 19

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 20

Strana 20

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 21

Strana 21

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 22

Strana 22

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 23

Strana 23

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 24

Strana 24

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 25

Strana 25

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 26

Strana 26

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 27

Strana 27

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 28

Strana 28

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 29

Strana 29

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 30

Strana 30

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 31

Strana 31

Zpravodaj Brno-střed 12/2020, Strana 32

Strana 32

24

Rendering Strana 25 (70209): (0/1) (68 ms)

Rendering Strana 24 (70208): (0/1) (74 ms)

Rendering Strana 23 (70207): (0/1) (73 ms)

No sync content to local

Sending statistics … done (4210 ms)

Rendering Strana 27 (70211): (0/1) (4197 ms)

Rendering Strana 26 (70210): (0/1) (4197 ms)

Rendering Strana 25 (70209): (1/1) (0 ms)

Rendering Strana 24 (70208): (1/1) (0 ms)

Rendering Strana 23 (70207): (1/1) (0 ms)

Rendering Strana 22 (70206): (0/1) (4224 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Zpravodaj Brno-střed: theme set to 8895

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r30/pubLogoa-46.png

 i2050/vth82558-1.jpg

 i2050/vth82559-1.jpg

 i2050/vth82560-1.jpg

 i2050/vth82561-1.jpg

 i2050/bg70208.svg

 i2050/bg70209.svg

 i2050/vth82563-1.jpg (3x)

 i2050/vth82564-1.jpg (3x)

 i2050/vth82537-1.jpg (2x)

 i2050/vth82538-1.jpg (2x)

 i2050/vth82539-1.jpg (2x)

 i2050/vth82540-1.jpg (2x)

 i2050/vth82541-1.jpg (2x)

 i2050/vth82542-1.jpg[p1]

 i2050/vth82543-1.jpg[p1]

 i2050/vth82544-1.jpg[p1]

 i2050/vth82545-1.jpg[p1]

 i2050/vth82546-1.jpg[p1]

 i2050/vth82547-1.jpg[p1]

 i2050/vth82548-1.jpg[p1]

 i2050/vth82549-1.jpg[p1]

 i2050/vth82550-1.jpg[p1]

 i2050/vth82551-1.jpg[p1]

 i2050/vth82552-1.jpg[p1]

 i2050/vth82553-1.jpg[p1]

 i2050/vth82554-1.jpg[p1]

 i2050/vth82555-1.jpg[p1]

 i2050/vth82556-1.jpg[p1]

 i2050/vth82557-1.jpg[p1]

 i2050/vth82566-1.jpg[p1]

 i2050/vth82567-1.jpg[p1]

 i2050/vth82568-1.jpg[p1]

 i2050/vth82569-1.jpg[p1]

 i2050/vth82570-1.jpg[p1]