Rozhovor

jiných dvou žen ze začátku našeho letopočtu

v judské vesničce Ain Karim, o Panně Marii

a její tetě Alžbětě, o jejich štěstí a nevyslovitelné radosti z toho, čím je obdaroval Bůh,

a o jejich těšení se na to velké, čím je vlastně

teprve obdaruje. Přemýšlím, co vlastně znamenají Vánoce pro dnešního člověka, a znovu objevuji krásu adventu jako potřebné doby

přípravy na svátky. Času, kdy zažiji, že někdo

velmi bohatý mně dal to nejcennější, co měl.

Svou lásku, pochopení a odpuštění, abych

z toho zase mohl rozdávat dál. Boží láska,

která k nám přichází v narozeném betlémském dítěti, se stává středem křesťanských

Vánoc, na které se každoročně těším. Jenže

kolik lidí to tak chápe a kolik se jich těší právě

na toto? A napadá mne, jestli jsme skutečně

připraveni na Vánoce. Nemyslím, jestli máme

uklizeno, upečeno, navařeno, nasmaženo,

nakoupeno, zabaleno, omašleno, odesláno,

vyřízeno, i když ani tuto stránku Vánoc nechci

zavrhovat a podceňovat. Ale jsme připraveni

na to, kvůli čemu se to všechno děje? Podle

toho také prožijeme Vánoce buď radostné

a požehnané, nebo jiné. Přál bych vám všem

ty požehnané.

Co když nebude možnost sejít

se o Vánocích v chrámech?

Pokud nebude jiná možnost, sejdeme se

alespoň virtuálně. Ale doufám, že se do té

doby situace zlepší.

Jak slaví Vánoce biskup?

Na Štědrý den obvykle stavím betlém,

chystám dárky a připravuji se na vánoční

bohoslužby. Večer se sejdu s místními kněžími, řeholními sestrami a některými zaměstnanci biskupství v kapli, kde se modlíme.

Po večeři si povídáme, zpíváme koledy

a vybalujeme dárky. Potom se kněží rozejdou do farností na bohoslužby nebo zůstávají na Petrově, kde se připojí k půlnoční

mši v katedrále. Ale letos to bude možná

trochu jinak.

Máte nějaký osobní vánoční

zvyk?

Asi právě již zmíněné stavění betlému.

Jsem rád, že tento zvyk všeobecně stále

přetrvává. V rodinách, kde stavěli celý

advent betlém, se museli uskrovnit, aby pro

něj bylo místo. Pro děti bývaly tyto chvíle

malou slavností, a navíc se díky nim stávaly

pokračovateli dlouhé tradice. Začínalo se

tvorbou krajiny z pařezů, dřeva a mechu,

která spojovala prvky Svaté země i domova.

Potom byly umísťovány papírové skály,

domy, stromy, zvířata a lidé různých stavů

a řemesel. A celou dobu se společně v rodinách přemýšlelo o tom, co jednotlivé figurky

dělají, jaký je asi jejich náboženský postoj,

co přinášejí malému Ježíši. Jako by se do

tohoto předvánočního období vměstnaly

celé dějiny. A Štědrý den? Do jesliček přibyl

ten, ke kterému se celé dílo vztahovalo. Tyto

meditace o smyslu Vánoc nám dnes chybějí.

Betlém v mé kapli je ovšem velmi jednoduchý. Omezuje se na několik figurek, takže

jej mám postavený za chvíli.

Jaký dárek od Ježíška vám

v dětství udělal největší

radost?

Když mi bylo čtrnáct, vrátil se po jedenácti

letech věznění můj otec domů. Bylo to právě

před Vánocemi a dostal jsem tím ten nejkrásnější dárek pod stromeček.

Máte nějakou svou oblíbenou

modlitbu, kterou byste

prozradil našim čtenářům?

Jsou to samozřejmě především základní

modlitby Otče náš a Zdrávas Maria. Mně

osobně je blízká také modlitba Anděl Páně.

Ale čtenáře bych rád seznámil s modlitbou

svatého Františka z Assisi, který v roce 1223

o sváteční noci zorganizoval v Grecciu živý

betlém se skutečnými lidmi a zvířaty. Je to

první dochovaná zmínka o betlému vůbec.

Modlitba zní:

Kde dusí nenávist, ať lásku vnáším, kde

tiskne bezpráví, ať křivdy snáším, ať smírem

spojuji, kde dělí hádky, ať pravdou přemáhám omyl a zmatky. Ať vírou postavím hráz

pochybnostem, ať propast zoufalství překlenu mostem, kde vládne temnota, ať světlo

křesám, se všemi smutnými ať v tobě plesám. Požehnej, Pane můj, mé snaze přímé:

víc, než být potěšen, chci těšit jiné, víc, než

být pochopen, druhé chci chápat, víc, než

být milován, chci lásku dávat. Kdo dává,

dostává, mnohem víc přijme, kdo ztrácí, nalézá sebe i jiné, kdo bližním odpouští, sám

milost pozná, ba ani smrt mu víc nebude

hrozná.

Co byste popřál našim

čtenářům k blížícím se

adventním dnům?

Mám každoročně jedno velké přání pro

nás všechny: Ztišme se. A možná spolu

s mudrci zahlédneme hvězdu, která může

změnit náš život.

Kateřina Dobešová

■

Mons. ThLic. Vojtěch

Cikrle

Narodil se 20. srpna 1946 v Bosonohách. Protože pocházel z komunistickým

režimem pronásledované rodiny a jeho

otec byl z politických důvodů 11 let vězněn,

nemohl studovat. Vyučil se slévačem

aodmaturoval až později na večerní Střední škole pro pracující v Brně. Jako dělník

pracoval ve Šmeralových závodech, ve

Zbrojovce ana stavbě dálnice Praha-Brno.

V roce 1971 byl přijat ke studiu na Cyrilometodějskou bohosloveckou fakultu do

Litoměřic, na kněze byl vysvěcen 27. června 1976 v brněnské katedrále. V letech

1982–1990 vykonával funkci prefekta

a později rektora v Kněžském semináři

vLitoměřicích. 14. února 1990 byl papežem

Janem Pavlem II. jmenován v pořadí

13. sídelním biskupem brněnské diecéze.

Biskupské svěcení přijal 31. března 1990

z rukou olomouckého arcibiskupa Františka Vaňáka. V letech 1990 až 2020

vysvětil biskup Cikrle celkem 248 kněží,

ztoho vroce 2012 čtyřtisícího kněze brněnské diecéze od jejího založení. Je hlavním

světitelem brněnských pomocných biskupů Petra Esterky aPavla Konzbula aspolusvětitelem dalších sedmi biskupů, například současného vídeňského arcibiskupa

Christopha kardinála Schönborna nebo

olomouckého arcibiskupa Mons. Jana

Graubnera. V roce 2009 přivítal biskup

Cikrle vBrně Svatého otce Benedikta XVI.,

prvního papeže, který navštívil brněnskou

diecézi. Při České biskupské konferenci

je předsedou Komise pro kněžstvo a členem Liturgické komise ČBK. Vojtěch Cikrle

je vsoučasné době také nejdéle sloužícím

biskupem v českých a moravských

diecézích.

Zpravodaj městské části Brno-střed | prosinec 2020 | 15