Naše školy

PRVNÍ PRŮMYSLOVKA

V BRNĚ SLAVÍ

UČENÍ JAZYKŮ HRAVĚ,

TO JE PROJEKT ARTINLAN

Ve školním roce 2019/2020 se Základní

a mateřská škola na náměstí 28. října zapojila do evropského projektu Artinlan.

Garantem pro Českou republiku je jazyková

škola Pelican. Cílem projektu je v průběhu

dvou let vytvořit řadu inovativních vzdělávacích nástrojů propojujících výuku jazyků

a umění: hudby, tance, výtvarného umění,

divadla a kreativního psaní. Tyto nástroje

budou následně sloužit k podpoře osvojování

si cizích jazyků u dětí mladšího školního věku.

Do projektu bylo zapojeno 54 učitelů pocházejících ze základních škol v Turecku, Dánsku,

Švédsku, Řecku, Anglii, Polsku a Česku.

V prvním pololetí školního roku jsme ověřovali celkem čtyři aktivity, během listopadu

2019 pak proběhlo mezinárodní setkání

a workshop učitelů, kteří byli v projektu zapojeni. Naučili jsme se, jak pracovat v prostředí

Virtual Global Village for Languages a prohloubili kompetence v používání moderní

techniky. V návaznosti na workshop jsme

vyzkoušeli videokonferenci se žáky z jiných

zemí, poslali jim vánoční přání a popis zimy

v naší krajině.

Ve školním roce 2020/2021 pokračujeme

v již odzkoušených aktivitách projektu a zkoušení dalších nových aktivit i ve videokonferencích se žáky škol z výše zmíněných zemí.

Na základě hodnocení žáků a mých osobních zkušeností s testováním aktivit shledávám výstupy projektu za velmi přínosné pro

všechny žáky mladšího školního věku, kteří

se učí některému z cizích jazyků.

Mgr. Lukáš Severa, DiS.

■

NOVÝ ŠKOLNÍ ROK

NA HROZNOVÉ

Začátek školního roku byl opět ovlivněn

epidemií koronaviru. Mimo jiné správné

nastavení a dodržování zvýšených hygienických opatření může přispět k zachování

prezenční výuky a udržení plynulého chodu

školy.

Zaměřili jsme se na pravidelné mytí/dezinfekci rukou, větrání místností nebo omezení

stěhování žáků: jen na cizí jazyky, informatiku

a pracovní činnosti. Zvýšili jsme frekvenci

dezinfekce společných prostor, toalet a učeben. V jídelně jsme změnili organizaci obědvání, situace se zde postupně zklidnila.

Ve vzdělávání jsme se nejprve věnovali

opakování učiva. Zjistili jsme, co se žáci

během zavření školy naučili, znalosti doplníme

a navážeme na ně. Učitelé zpracovali přehledy učiva všech předmětů za minulý a nový

školní rok.

Nošení roušek u žáků druhého stupně

v hodinách není ideální. Nicméně nám jde

o ochranu rizikových skupin žáků a pedagogů. Zejména pro astmatiky je výuka obtížná,

bohužel to nyní nelze změnit. Snažíme se

o využívání areálu školy pro výuku, což je

náročné, obtížný je zápis do sešitu, ruší hluk

z ulice, počasí venkovnímu vyučování také

mnohdy nepřeje.

Škola se připravuje na případné distanční

vzdělávání. Zakoupíme 25 notebooků, které

budou sloužit učitelům v případné výuce na

dálku. Při dostatečné kapacitě bude možná

zápůjčka techniky žákům. V nákupu nového

vybavení chceme dále pokračovat.

Děkuji zaměstnancům, žákům a rodičům

za pevné nervy a spolupráci.

Mgr. Luděk Balcařík

Průmyslovka na Sokolské v Brně oslavila

16. října 135 let své existence a zve na dny

otevřených dveří.

Tato vzdělávací instituce vznikla nejen

z potřeb bouřlivě se rozvíjejícího průmyslu

koncem 19. století, ale i na základě dlouhodobého úsilí české inteligence a českých

finančníků, kteří školu v jejím počátku podpořili. Výnosem c. k. Ministerstva osvěty

a vyučování ze dne 18. února 1885 byly zřízeny filiální kurzy s českým vyučovacím jazykem při státní průmyslové škole v Brně. To je

počátek první české průmyslové školy na

území Moravy a Slezska. Slavnostní otevření

ústavu a zahájení výuky v prvním ročníku ško-

■

ly dílnovedoucích a školy pokračovací oddělení strojnického a stavebního se konalo 16. října 1885. Škola prošla ve svém vývoji řadou

náročných období. V devadesátých letech

byla spojena se strojní průmyslovkou na Kotlářské, v roce 2004 s průmyslovkou slévárenskou. Spolu s potřebami společenského

vývoje byla provedena i změna vzdělávacího

systému. Posílilo se zaměření na obor strojírenství, vznikly však i nové třídy technického

lycea, které je vhodnou přípravou pro vysokoškolské studium především na fakultách

Vysokého učení technického. Nabídku jednotlivých zaměření doplnil obor ekonomika

a podnikání. Samostatnou oblast vytvořily třídy umělecko-řemeslného oboru Výtvarného

zpracování kovů a drahých kamenů, které

se dále specializují na práci uměleckých

kovářů, rytců a zlatníků. Střední průmyslová

škola patří v současnosti k nejlépe technicky

vybaveným školám a nabízí zájemcům o studium strojírenství řadu specializací. V současné době navštěvuje průmyslovku na

Sokolské 1000 žáků maturitních oborů

a 70 studentů vyšší odborné školy. Pokud

epidemiologická situace dovolí, rádi bychom

veřejnost pozvali na dny otevřených dveří,

které jsou plánovány na 27. listopadu od 14.00

do 18.00 hodin a 28. listopadu od 9.00 do

12.00 hodin.

Zuzana Malíková

■

Zpravodaj městské části Brno-střed | listopad 2020 | 19