Naše školy
PRVNÍ PRŮMYSLOVKA
V BRNĚ SLAVÍ
UČENÍ JAZYKŮ HRAVĚ,
TO JE PROJEKT ARTINLAN
Ve školním roce 2019/2020 se Základní
a mateřská škola na náměstí 28. října zapojila do evropského projektu Artinlan.
Garantem pro Českou republiku je jazyková
škola Pelican. Cílem projektu je v průběhu
dvou let vytvořit řadu inovativních vzdělávacích nástrojů propojujících výuku jazyků
a umění: hudby, tance, výtvarného umění,
divadla a kreativního psaní. Tyto nástroje
budou následně sloužit k podpoře osvojování
si cizích jazyků u dětí mladšího školního věku.
Do projektu bylo zapojeno 54 učitelů pocházejících ze základních škol v Turecku, Dánsku,
Švédsku, Řecku, Anglii, Polsku a Česku.
V prvním pololetí školního roku jsme ověřovali celkem čtyři aktivity, během listopadu
2019 pak proběhlo mezinárodní setkání
a workshop učitelů, kteří byli v projektu zapojeni. Naučili jsme se, jak pracovat v prostředí
Virtual Global Village for Languages a prohloubili kompetence v používání moderní
techniky. V návaznosti na workshop jsme
vyzkoušeli videokonferenci se žáky z jiných
zemí, poslali jim vánoční přání a popis zimy
v naší krajině.
Ve školním roce 2020/2021 pokračujeme
v již odzkoušených aktivitách projektu a zkoušení dalších nových aktivit i ve videokonferencích se žáky škol z výše zmíněných zemí.
Na základě hodnocení žáků a mých osobních zkušeností s testováním aktivit shledávám výstupy projektu za velmi přínosné pro
všechny žáky mladšího školního věku, kteří
se učí některému z cizích jazyků.
Mgr. Lukáš Severa, DiS.
■
NOVÝ ŠKOLNÍ ROK
NA HROZNOVÉ
Začátek školního roku byl opět ovlivněn
epidemií koronaviru. Mimo jiné správné
nastavení a dodržování zvýšených hygienických opatření může přispět k zachování
prezenční výuky a udržení plynulého chodu
školy.
Zaměřili jsme se na pravidelné mytí/dezinfekci rukou, větrání místností nebo omezení
stěhování žáků: jen na cizí jazyky, informatiku
a pracovní činnosti. Zvýšili jsme frekvenci
dezinfekce společných prostor, toalet a učeben. V jídelně jsme změnili organizaci obědvání, situace se zde postupně zklidnila.
Ve vzdělávání jsme se nejprve věnovali
opakování učiva. Zjistili jsme, co se žáci
během zavření školy naučili, znalosti doplníme
a navážeme na ně. Učitelé zpracovali přehledy učiva všech předmětů za minulý a nový
školní rok.
Nošení roušek u žáků druhého stupně
v hodinách není ideální. Nicméně nám jde
o ochranu rizikových skupin žáků a pedagogů. Zejména pro astmatiky je výuka obtížná,
bohužel to nyní nelze změnit. Snažíme se
o využívání areálu školy pro výuku, což je
náročné, obtížný je zápis do sešitu, ruší hluk
z ulice, počasí venkovnímu vyučování také
mnohdy nepřeje.
Škola se připravuje na případné distanční
vzdělávání. Zakoupíme 25 notebooků, které
budou sloužit učitelům v případné výuce na
dálku. Při dostatečné kapacitě bude možná
zápůjčka techniky žákům. V nákupu nového
vybavení chceme dále pokračovat.
Děkuji zaměstnancům, žákům a rodičům
za pevné nervy a spolupráci.
Mgr. Luděk Balcařík
Průmyslovka na Sokolské v Brně oslavila
16. října 135 let své existence a zve na dny
otevřených dveří.
Tato vzdělávací instituce vznikla nejen
z potřeb bouřlivě se rozvíjejícího průmyslu
koncem 19. století, ale i na základě dlouhodobého úsilí české inteligence a českých
finančníků, kteří školu v jejím počátku podpořili. Výnosem c. k. Ministerstva osvěty
a vyučování ze dne 18. února 1885 byly zřízeny filiální kurzy s českým vyučovacím jazykem při státní průmyslové škole v Brně. To je
počátek první české průmyslové školy na
území Moravy a Slezska. Slavnostní otevření
ústavu a zahájení výuky v prvním ročníku ško-
■
ly dílnovedoucích a školy pokračovací oddělení strojnického a stavebního se konalo 16. října 1885. Škola prošla ve svém vývoji řadou
náročných období. V devadesátých letech
byla spojena se strojní průmyslovkou na Kotlářské, v roce 2004 s průmyslovkou slévárenskou. Spolu s potřebami společenského
vývoje byla provedena i změna vzdělávacího
systému. Posílilo se zaměření na obor strojírenství, vznikly však i nové třídy technického
lycea, které je vhodnou přípravou pro vysokoškolské studium především na fakultách
Vysokého učení technického. Nabídku jednotlivých zaměření doplnil obor ekonomika
a podnikání. Samostatnou oblast vytvořily třídy umělecko-řemeslného oboru Výtvarného
zpracování kovů a drahých kamenů, které
se dále specializují na práci uměleckých
kovářů, rytců a zlatníků. Střední průmyslová
škola patří v současnosti k nejlépe technicky
vybaveným školám a nabízí zájemcům o studium strojírenství řadu specializací. V současné době navštěvuje průmyslovku na
Sokolské 1000 žáků maturitních oborů
a 70 studentů vyšší odborné školy. Pokud
epidemiologická situace dovolí, rádi bychom
veřejnost pozvali na dny otevřených dveří,
které jsou plánovány na 27. listopadu od 14.00
do 18.00 hodin a 28. listopadu od 9.00 do
12.00 hodin.
Zuzana Malíková
■
Zpravodaj městské části Brno-střed | listopad 2020 | 19