Neziskové organizace
MAXIKOCOUR HUBERT S DIPLOMEM
Spolek Apodemus kromě jiných aktivit také
provozuje a školí felinoterapii.
Poměrně běžný je název canisterapie,
označující léčivé účinky hrátek se psem, hipoterapie, kdy je k terapii využíváno koně. Slovo
felis znamená latinsky kočka, proto felinoterapie. Psychologové by mluvili o přínosu
mezidruhové komunikace a stimulaci hmatových čidel, my vystačíme s popisem běžnými
slovy: příznivé účinky přátelského muchlání.
Léčitelem je náš mainský mývalí velekocour, sir Hubertus of Indigo Valley. Má hebké
tlapky, huňatý kožíšek a vlídnou duši, chováním, a také rozměry připomíná spíše přítulného psa střední velikosti. Rozhodně nepatří
k prskavým, nafoukaným a škrábavým kočkám, to je pod jeho úroveň. Má rád hry s dětmi
a laskavé ruce babiček a dědečků, za kterými
jezdíme do domovů seniorů. Občas účinkuje
i na veřejnosti, například loni na podzim na
Moravském náměstí při slavnostním zakončení Ukliďme Česko. Každý rok totiž několikrát uklízíme v Brně nebo v Modřicích. Ovšem
jen my, členky spolku, kocour zůstává při úklidu doma.
Všechny naše akce uspořádané loni
a předloni by se sem nevešly ani ve formě
seznamu. Letos nám karanténa zamávala
s plány tak jako všem ostatním, ale kocour
i se svou paní se už těší na léto, kdy hodlají
obnovit své návštěvní cesty.
Tvrzení v titulku nepřehání. Hubert má skutečně diplom felinoterapeuta s celostátní platností. A není to žádná lehká zkouška, zdaleka
ne každá kočka ji zvládne.
Více najdete na internetových stránkách
www.apodemus.webnode.cz. Pokud chcete
dostávat pozvánky, napište na e-mailové
adrese apodemus.zs@gmail.com. Můžete se
pak seznámit se sirem Hubertem a jeho synem
Ludovicem, případně i s našimi koňmi.
Linda Lankašová
■
MATEMATICKÁ POHOTOVOST
Spolek Soliton-team si dal nelehký úkol, ale
už řadu let jej úspěšně plní. Pomáhá s matematikou.
Situace s povinnou maturitou je stále poněkud nejasná a může se během let měnit. Přiznejme si však, že žáky moc nezajímá vývoj
v budoucích letech, ale jen ta jedna konkrétní
zkouška, ta jejich. Stejně tak stav školství obecně – každého žáka zajímá jen ta jeho škola
a většinu rodičů samozřejmě také.
Stav školství je složitý a toto není místo k jeho
hodnocení. Na několika bodech se ale asi
shodneme všichni, profesionálové i laici: přetěžování učitelů a ředitelů byrokracií a nepedagogickými povinnostmi, přetěžování žáků
přeplněnými osnovami, v řadě případů zmatek
v používání učebních podkladů, mluvíme teď
o výuce matematiky, poměrně velký počet
nekvalitních a nezodpovědných učitelů.
A nedostatek kvalitních učitelů, zejména matematiky.
Analyzovat situaci tady také nebudeme.
Jednotlivce zajímá jeho škola, jeho učitel, jeho
zkoušky. Proto jsme založili cosi jako matematickou pohotovost. Náš spolek pomáhá při
konkrétních problémech konkrétním žákům,
případně i rodičům. Věnujeme se jim jednotlivě, nanejvýš dvojici současně, například když
jde o sourozence. Přístup k žákovi je u nás
hodně odlišný od průměrné školy, kde má učitel na starosti celou třídu, takže i kdyby se chtěl
a mohl věnovat problémům jednotlivců, měl
by na každého asi tak jednu až tři minuty týdně.
U nás se nejprve přeléčí psychické úrazy
a stresy způsobené necitlivými až šikanujícími
učiteli. Bohužel je jich stále dost. Mám z praxe
dojem, že v posledních 20–30 letech jejich
počet roste (stále mám na mysli jen matematiku, jinam příliš nevidím).
Jakmile u nás žák zjistí, že je považovaný
za partnera, nikoliv podřízeného nebo hlupáka, začne být aktivní, zajímat se a pak už jen
stačí ukazovat cestu. Běží skoro samostatně
terénem, který dřív považoval za otravné
a bezvýchodné bludiště, teď objevuje nové
stezky, zajímavá zákoutí krajiny a docela ho
to baví. Vysvětlujeme také, jak zacházet
s nespravedlivým učitelem. Je to člověk, má
jen jedny nervy, ale nemusíme na něho myslet
hned jako na zločince.
Běžným výsledkem je u nás rychlé zlepšení
známkového průměru o jeden až dva stupně.
Všichni naši žáci dosud vždy úspěšně složili
maturitu resp. zkoušky na školy, kam se hlásili.
Tedy všichni... nepočítám výjimky typu: „Dobrý
den, potřebuji zopakovat složené zlomky, soustavy lineárních rovnic, kvadratické rovnice,
procenta, statistiku, pravděpodobnosti a počí-
30 | Zpravodaj městské části Brno-střed | červen 2020
tání s logaritmy. Mohl bych přijít dnes od 15.00
hodin, mám čas do 17.00 nebo 17.30. Zkoušku
mám pozítří ráno.” Tolik citace skutečného emailu. Takovým případům neumíme pomoci,
protože jsme dosud nenašetřili na kouzelnou
hůlku plnící přání, naštěstí se ozvou jen jeden
či dva ročně.
S ostatními uchazeči to dopadá veseleji,
třeba takto: „S mojí dcerou děláte zázraky.
Namísto hroucení a nevolnosti před každou
písemkou jeví takové nadšení a radost z matematiky, že to snad ani není možné,” hlásil jeden
z rodičů gymnazistky v předposledním ročníku
po prvních dvou lekcích. Slečna byla skoro na
propadnutí, ovšem ne vlastní vinou. Po dvou
měsících naší spolupráce hladce udělala rozdílové zkoušky pro přestup na elitní matfyz
gymnázium na Jarošce.
Výuka probíhá v naší studovně na Orlí nebo
na pedagogické fakultě na Poříčí. Pokud žák
nemá ze školy potřebné vybavení, nebo má,
ale není s ním spokojen, připravíme mu podklady na základě materiálů Ministerstva školství ČR. Po dohodě můžeme učit i o víkendech
a o prázdninách. Zápis termínů probíhá podle
pořadí přihlášek, během června by měl začít
fungovat rezervační systém on-line. Více na
webové stránce www.soliton.cz.
Miroslav Sedláček
■