Neziskové organizace

MAXIKOCOUR HUBERT S DIPLOMEM

Spolek Apodemus kromě jiných aktivit také

provozuje a školí felinoterapii.

Poměrně běžný je název canisterapie,

označující léčivé účinky hrátek se psem, hipoterapie, kdy je k terapii využíváno koně. Slovo

felis znamená latinsky kočka, proto felinoterapie. Psychologové by mluvili o přínosu

mezidruhové komunikace a stimulaci hmatových čidel, my vystačíme s popisem běžnými

slovy: příznivé účinky přátelského muchlání.

Léčitelem je náš mainský mývalí velekocour, sir Hubertus of Indigo Valley. Má hebké

tlapky, huňatý kožíšek a vlídnou duši, chováním, a také rozměry připomíná spíše přítulného psa střední velikosti. Rozhodně nepatří

k prskavým, nafoukaným a škrábavým kočkám, to je pod jeho úroveň. Má rád hry s dětmi

a laskavé ruce babiček a dědečků, za kterými

jezdíme do domovů seniorů. Občas účinkuje

i na veřejnosti, například loni na podzim na

Moravském náměstí při slavnostním zakončení Ukliďme Česko. Každý rok totiž několikrát uklízíme v Brně nebo v Modřicích. Ovšem

jen my, členky spolku, kocour zůstává při úklidu doma.

Všechny naše akce uspořádané loni

a předloni by se sem nevešly ani ve formě

seznamu. Letos nám karanténa zamávala

s plány tak jako všem ostatním, ale kocour

i se svou paní se už těší na léto, kdy hodlají

obnovit své návštěvní cesty.

Tvrzení v titulku nepřehání. Hubert má skutečně diplom felinoterapeuta s celostátní platností. A není to žádná lehká zkouška, zdaleka

ne každá kočka ji zvládne.

Více najdete na internetových stránkách

www.apodemus.webnode.cz. Pokud chcete

dostávat pozvánky, napište na e-mailové

adrese apodemus.zs@gmail.com. Můžete se

pak seznámit se sirem Hubertem a jeho synem

Ludovicem, případně i s našimi koňmi.

Linda Lankašová

■

MATEMATICKÁ POHOTOVOST

Spolek Soliton-team si dal nelehký úkol, ale

už řadu let jej úspěšně plní. Pomáhá s matematikou.

Situace s povinnou maturitou je stále poněkud nejasná a může se během let měnit. Přiznejme si však, že žáky moc nezajímá vývoj

v budoucích letech, ale jen ta jedna konkrétní

zkouška, ta jejich. Stejně tak stav školství obecně – každého žáka zajímá jen ta jeho škola

a většinu rodičů samozřejmě také.

Stav školství je složitý a toto není místo k jeho

hodnocení. Na několika bodech se ale asi

shodneme všichni, profesionálové i laici: přetěžování učitelů a ředitelů byrokracií a nepedagogickými povinnostmi, přetěžování žáků

přeplněnými osnovami, v řadě případů zmatek

v používání učebních podkladů, mluvíme teď

o výuce matematiky, poměrně velký počet

nekvalitních a nezodpovědných učitelů.

A nedostatek kvalitních učitelů, zejména matematiky.

Analyzovat situaci tady také nebudeme.

Jednotlivce zajímá jeho škola, jeho učitel, jeho

zkoušky. Proto jsme založili cosi jako matematickou pohotovost. Náš spolek pomáhá při

konkrétních problémech konkrétním žákům,

případně i rodičům. Věnujeme se jim jednotlivě, nanejvýš dvojici současně, například když

jde o sourozence. Přístup k žákovi je u nás

hodně odlišný od průměrné školy, kde má učitel na starosti celou třídu, takže i kdyby se chtěl

a mohl věnovat problémům jednotlivců, měl

by na každého asi tak jednu až tři minuty týdně.

U nás se nejprve přeléčí psychické úrazy

a stresy způsobené necitlivými až šikanujícími

učiteli. Bohužel je jich stále dost. Mám z praxe

dojem, že v posledních 20–30 letech jejich

počet roste (stále mám na mysli jen matematiku, jinam příliš nevidím).

Jakmile u nás žák zjistí, že je považovaný

za partnera, nikoliv podřízeného nebo hlupáka, začne být aktivní, zajímat se a pak už jen

stačí ukazovat cestu. Běží skoro samostatně

terénem, který dřív považoval za otravné

a bezvýchodné bludiště, teď objevuje nové

stezky, zajímavá zákoutí krajiny a docela ho

to baví. Vysvětlujeme také, jak zacházet

s nespravedlivým učitelem. Je to člověk, má

jen jedny nervy, ale nemusíme na něho myslet

hned jako na zločince.

Běžným výsledkem je u nás rychlé zlepšení

známkového průměru o jeden až dva stupně.

Všichni naši žáci dosud vždy úspěšně složili

maturitu resp. zkoušky na školy, kam se hlásili.

Tedy všichni... nepočítám výjimky typu: „Dobrý

den, potřebuji zopakovat složené zlomky, soustavy lineárních rovnic, kvadratické rovnice,

procenta, statistiku, pravděpodobnosti a počí-

30 | Zpravodaj městské části Brno-střed | červen 2020

tání s logaritmy. Mohl bych přijít dnes od 15.00

hodin, mám čas do 17.00 nebo 17.30. Zkoušku

mám pozítří ráno.” Tolik citace skutečného emailu. Takovým případům neumíme pomoci,

protože jsme dosud nenašetřili na kouzelnou

hůlku plnící přání, naštěstí se ozvou jen jeden

či dva ročně.

S ostatními uchazeči to dopadá veseleji,

třeba takto: „S mojí dcerou děláte zázraky.

Namísto hroucení a nevolnosti před každou

písemkou jeví takové nadšení a radost z matematiky, že to snad ani není možné,” hlásil jeden

z rodičů gymnazistky v předposledním ročníku

po prvních dvou lekcích. Slečna byla skoro na

propadnutí, ovšem ne vlastní vinou. Po dvou

měsících naší spolupráce hladce udělala rozdílové zkoušky pro přestup na elitní matfyz

gymnázium na Jarošce.

Výuka probíhá v naší studovně na Orlí nebo

na pedagogické fakultě na Poříčí. Pokud žák

nemá ze školy potřebné vybavení, nebo má,

ale není s ním spokojen, připravíme mu podklady na základě materiálů Ministerstva školství ČR. Po dohodě můžeme učit i o víkendech

a o prázdninách. Zápis termínů probíhá podle

pořadí přihlášek, během června by měl začít

fungovat rezervační systém on-line. Více na

webové stránce www.soliton.cz.

Miroslav Sedláček

■