VÁŽENÍ OBČANÉ, MILÍ PŘÁTELÉ,
máme za sebou všichni náročné období.
Uplynulé týdny nám přinesly nové a poměrně dramatické zkušenosti. Velmi si vážím
nesmírné obětavosti všech, kteří se od
prvních dnů opatření snažili pomáhat ostatním. Bylo jich hodně, vlna solidarity
a pomoci ostatním, která se zvedla, byla
veliká.
Jsem rád, že v tomto období sehrál nepřehlédnutelnou úlohu i náš úřad. Největší prioritou pro nás bylo zajištění sociálních služeb.
Zejména v prvních dnech nouzového stavu
to bylo obtížné. Ale museli jsme se postarat
o ty, kteří nás nejvíce potřebovali, o naše
seniory, kteří byli v mnoha případech odkázáni jen na naši pomoc. Díky obětavosti
našich sociálních pracovnic a pracovníků
jsme zvládli bez přerušení zajišťovat veškerou
domácí péči, postarali jsme se o naše seniory,
uklidnili je, dodali jim roušky a rozváželi jim
denně přes 400 obědů. Podařilo se nám
zajišťovat i všechny ostatní sociální služby,
včetně ochrany dětí a mládeže a pomoci
potřebným lidem na ulici. Některé naše pracovnice se iniciativně chopily také dalších
úkolů, například vedoucí sociálního odboru
Mgr. Eva Maláčová byla kontaktní osobou linky 1212 pro celý brněnský region, a tak jako
řada ostatních zaměstnanců úřadu pracovala
nepřetržitě celé týdny.
Velmi nám záleželo na tom, abychom zůs-
tali v kontaktu s občany. Protože byl omezen
pohyb osob a úřady byly dočasně uzavřeny,
začali jsme hned zajišťovat všechny agendy
úřadu pro naše občany dálkovým způsobem.
Jsem velmi rád, že se nám podařilo v uplynulých týdnech udržet dynamiku výkonu úřadu a zabezpečit fungování všech jeho agend
pro veřejnost. Jako jedna z mála institucí
veřejného sektoru jsme dokázali ze dne na
den přejít na moderní způsob práce prostřednictvím vzdáleného přístupu a práce z domu.
Bylo to za cenu velké obětavosti našich pracovníků a vedoucích odborů. Doufám, že
jsme tím dokázali, i když třeba nepřímo, trochu
pomoci i vám. Občanům byly k dispozici také
naše tři telefonní linky poradenského centra
Miniúřad, kde jsme za období stavu nouze
obsloužili přes 20 000 volajících.
Asi nejtěžším úkolem pro nás bylo zorientovat se v neustále se měnící legislativě k opatřením vlády a Ministerstva zdravotnictví ČR.
Informace ve Sbírce zákonů byly často velmi
obecné a nejednoznačné, upřesnění Ministerstva zdravotnictví ČR nebylo dostačující
a často bylo zveřejňováno se zpožděním
a krajská hygienická stanice komunikovala
velmi omezeně. Přesto se nám dařilo se
v aktuálních předpisech orientovat a poskytovat jejich výklady spolupracujícím institucím,
policii, podnikatelům i občanům.
Pomoci jsme se snažili i tím, že jsme při-
pravili pro naše radní a zastupitele agendy
odpouštění nájmů podnikatelům, prominutí
poplatků za restaurační zahrádky a hlavně
koncepci, jak udržet příjemné prostředí v centru Brna v následujících měsících, i když
budou třeba platit ještě nějaká omezení veřejného života.
I když v současné době můžete náš úřad
navštívit osobně každý úřední den, budeme
se snažit model vzdálené komunikace s klienty zachovat v co největší míře i nadále.
Věřím, že to pro vás bude pohodlnější
a rychlejší. Osobně nás můžete navštívit
každé pondělí a středu od 8.00 do
17.00 hodin. Na tyto dny a na ostatní mimoúřední dny se můžete objednat přes elektronický objednávkový systém nebo po telefonické domluvě s příslušným úředníkem.
Naši úředníci vám rádi poradí, jak si můžete
žádost podat elektronicky, případně s nimi
věc vyřešit po telefonu. Plně jsou vám také
k dispozici naše pracovnice poradenského
centra Miniúřad osobně na adrese Dominikánská 2 nebo na telefonních číslech:
542 526 378-9. V současné době také připravujeme nový portál občana, který vám
vzdálenou komunikaci s naším úřadem
značně zjednoduší.
Těšíme se na vás.
Petr Štika ■
tajemník Úřadu městské části Brno-střed
POMOHLI JSME OTEVŘÍT ZAHRÁDKY
Městská část Brno-střed připravila řadu
opatření, aby usnadnila podnikatelům znovuotevření jejich podniků po ukončení
všech omezení z důvodu koronavirové pandemie. Odpustí například místní poplatek
za restaurační zahrádky, umožnila je provozovatelům otevřít, i když nebudou mít
vydané povolení a další.
Městská část Brno-střed na svém území
ročně povolí přibližně 300 restauračních
zahrádek. O povolení restaurační zahrádky
si letos s dostatečným předstihem požádalo
zhruba 200 provozovatelů. Dalších přibližně
100 žádostí bylo podáno až poté, co byla
známa pravidla pro uvolňování opatření
z důvodu koronaviru. Takovéto množství
nebylo v silách úřadu zpracovat a povolení
vydat do termínu 11. května. Proto úřad rozhodl, že provozovatelům umožní, aby své
zahrádky začali instalovat od 1. května a provozovat od 11. května s tím, že jim povolení
vydával následně.
„Všechny restaurační zahrádky mohly otevřít už 11. května. Snažili jsme se vyjít maximálně vstříc všem žadatelům, a proto si je
letos mohli otevřít i bez povolení. Ta postupně
vydáváme dodatečně. Navíc jsme letos
benevolentnější k některým nedostatkům
u nově zřizovaných zahrádek a povolujeme
i takzvané zahrádky bez vybavení. Ty jsou
cestou, jak alespoň částečně umožnit lidem
konzumaci občerstvení poblíž provozoven,
nejen na jejich pevných zahrádkách, protože
platné rozestupy mezi lidmi velmi omezují
jejich kapacity. Provozovatelé však musejí
zajistit pořádek, úklid a dodržování nočního
klidu,“ vysvětlil starosta městské části Brno-střed, Ing. arch. Vojtěch Mencl. (kad) ■
Zpravodaj městské části Brno-střed | červen 2020 | 3