Informace z radnice
ZELEŇ NA ULICI JANA UHRA
Městské části dostaly od 1. ledna 2019 do
údržby plochy takzvané silniční zeleně.
Najdeme je v mnoha ulicích v centru města.
Jsou i na ulici Jana Uhra, ale jejich kvalita
je velmi špatná. Proto jsme se rozhodli vrátit jim jejich původní funkci a obnovit je.
Pro lepší představu lze říci, že silniční zeleň
má povětšinou podobu travnatých pásů
s více či méně kvalitním trávníkem, které jsou
z jedné strany sevřeny chodníky a z druhé
vozovkami. Mnohdy se přitom jedná o jedinou zeleň, kterou můžeme v řadě ulic najít.
V případě městské části Brno-střed dosahuje
aktuální výměra ploch silniční zeleně bezmála
11 hektarů. Protože stav silniční zeleně není
rozhodně ideální, připravuje městská část
její postupnou revitalizaci zejména v místech,
kde je to s ohledem na místní fond zelených
ploch velmi naléhavé a žádoucí.
Prvním počinem bude v nejbližší době
pilotní projekt revitalizace dvou pásů silniční
zeleně na ulici Jana Uhra, a to v části od ulice
Veveří po ulici Jiráskovu, kde jsou trávníky
z řady různých důvodů v nedobré kondici
a volají po regeneraci. Tato lokalita byla jako
pilotní vybrána i z toho důvodu, že leží jen
kousek od hranice městské památkové
rezervace a také v místě, kde se kromě rezidentů můžeme potkat i s turisty obdivujícími
místní skvosty brněnské secesní architektury.
Úprava zmíněného uličního prostoru je postavena na potřebě zkulturnění parteru ulice,
zvýšení podílu vegetace v ulici a na vhodnosti
zjednodušení její údržby. V současné době
jsou v ulici oboustranně dlážděné chodníky
ze zámkové dlažby, doprovázené pásem nezpevněné plochy s výsadbou stromů, takzvané oboustranné uliční aleje. Pod stromy je
pás trávníku, který je ale velice nekvalitní,
z velké části sešlapaný a poškozený částečně
nekoordinovaným ukládáním odpadových
nádob, částečně využíváním pro zahrádky
restauračních provozoven v přilehlých bytových domech. Část nádob na odpad je umístěna na amatérsky zpevněných plochách
různorodým typem dlažebních prvků.
Cílem návrhu úpravy je logicky a nenáročným způsobem založit vegetaci a vytvořit tak
jednoduchou a příjemnou podobu průchozího uličního prostoru. Je však nutné počítat
se stávající výsadbou stromů a s uložením
několika tras inženýrských sítí pod terénem,
a proto bohužel není možné dosadbu doplnit
dalšími dřevinami a liniemi živých plotů. Pro
kontejnery na odpad budou zjednodušena
stání, stávající nevhodné zádlažby budou zrušeny a na vytipovaných místech bude provedeno nově jednotné dodláždění z betonových pásků do štěrku. Restaurační
zahrádky už zde na zeleni nebudou povolovány.
„Vzhledem k poloze inženýrských sítí byly
jako základní doplňující vegetační prvek
ke stávající aleji navrženy linie vyššího typu
travin s názvem Calamagrostis acutiflora ,Karl
Foerster‘. Linie jsou navrženy podél okraje
chodníkových ploch, jsou chráněny před
poškozením akátovými hranoly propojenými
lanem. Traviny budou vysazeny do pásu mulče. V podzimním období bude do linie travin
doplněna výsadba cibulovin, přesněji skoro
tisícovka narcisů. Zbývající plocha směrem
ke komunikaci bude nově zatravněna,“
upřesnila Ing. arch. Eva Wagnerová, která
projekt revitalizace ulice připravila.
Samotné práce budou probíhat tak, že nejprve budou odstraněny konstrukce včetně
podkladu a lemů vyznačených stávajících
zádlažeb pro kontejnery. Celá plocha úpravy
travnatého pásu bude mimo prostory kořenů
stromů nakypřena do zhruba 20 centimetrů
hloubky. Poté bude rozprostřena na plochu
a zapravena do terénu nová ornice.
Ve stanovených úsecích travnatých pásů
budou při jejich okraji osazeny akátové hranoly s otvory pro provléknutí lana s tím, že
hranoly budou zapuštěny do terénu v jednotné hloubce zhruba 40 centimetrů.
Traviny budou dodány jako urostlé sazenice, bez poškození, známek chorob a škůdců. Budou vysazeny do společného pásu.
Do zeminy bude v pásu výsadby doplněn
hydroabsorbent nebo zeolit a ke každé sazenici bude doplněna hnojivá tableta.
Mulč jemnou borkou bude proveden společně v pásu, okraje terénu směrem k chodníku i k trávníku budou sníženy tak, aby borka
zůstávala v tomto mělkém příkopu a neměla
tendenci se rozsypávat. Narcisy budou na
podzim, pravděpodobně v září, vysazeny ve
směsi dvou raných kultivarů Carlton a Passionale. Kultivary nebudou od sebe při výsadbě oddělovány, naopak budou náhodně promíchány v linii travin. Budou umístěny
nepravidelně, jednotlivě mezi trsy travin.
Trávník v upravovaných partiích bude založen po pečlivé úpravě terénu a nakypření
výsevem. Osivo bude zapraveno do podkladu a plocha klasicky zaválena.
„Pokud se tyto úpravy osvědčí, chceme
podobně upravovat zeleň i v dalších ulicích
naší čtvrti. Je však nutné, abychom se všichni
chovali k travnatým plochám nejen na ulici
Jana Uhra co nejohleduplněji, aby si po celý
rok zachovaly svěžest a dělaly nám radost,“
doplnil starosta městské části Brno-střed,
Ing. arch. Vojtěch Mencl.
Samotná realizace by měla započít v průběhu března a dubna. Následovat bude pravidelná péče, protože zejména první rok bude
pro další vývoj zeleně nejdůležitější. Vždy na
jaře budou traviny v záhonech očištěny,
odkvetlá květenství a suché listy odstraněny
a rostliny budou v okolí kořenového krčku lehce okopány. Každé dva roky budou rostliny
přihnojeny plným hnojivem a vyhynulé rostliny
budou doplňovány podle potřeby. Okopání
travin bude provedeno šetrně k narůstajícím
cibulovinám, které jsou navrženy ve formě
nevyžadující vyjímání ze země. Trávník bude
pravidelně kosen na požadovanou výšku trávy
do 70 milimetrů, bude podle potřeby přihnojován a pokosená hmota bude z trávníku
odstraněna. Na jaře bude provzdušněn podle
(kad) I
potřeby vertikutací.
Zpravodaj městské části Brno-střed | duben 2020 | 5