Informace z radnice

ZELEŇ NA ULICI JANA UHRA

Městské části dostaly od 1. ledna 2019 do

údržby plochy takzvané silniční zeleně.

Najdeme je v mnoha ulicích v centru města.

Jsou i na ulici Jana Uhra, ale jejich kvalita

je velmi špatná. Proto jsme se rozhodli vrátit jim jejich původní funkci a obnovit je.

Pro lepší představu lze říci, že silniční zeleň

má povětšinou podobu travnatých pásů

s více či méně kvalitním trávníkem, které jsou

z jedné strany sevřeny chodníky a z druhé

vozovkami. Mnohdy se přitom jedná o jedinou zeleň, kterou můžeme v řadě ulic najít.

V případě městské části Brno-střed dosahuje

aktuální výměra ploch silniční zeleně bezmála

11 hektarů. Protože stav silniční zeleně není

rozhodně ideální, připravuje městská část

její postupnou revitalizaci zejména v místech,

kde je to s ohledem na místní fond zelených

ploch velmi naléhavé a žádoucí.

Prvním počinem bude v nejbližší době

pilotní projekt revitalizace dvou pásů silniční

zeleně na ulici Jana Uhra, a to v části od ulice

Veveří po ulici Jiráskovu, kde jsou trávníky

z řady různých důvodů v nedobré kondici

a volají po regeneraci. Tato lokalita byla jako

pilotní vybrána i z toho důvodu, že leží jen

kousek od hranice městské památkové

rezervace a také v místě, kde se kromě rezidentů můžeme potkat i s turisty obdivujícími

místní skvosty brněnské secesní architektury.

Úprava zmíněného uličního prostoru je postavena na potřebě zkulturnění parteru ulice,

zvýšení podílu vegetace v ulici a na vhodnosti

zjednodušení její údržby. V současné době

jsou v ulici oboustranně dlážděné chodníky

ze zámkové dlažby, doprovázené pásem nezpevněné plochy s výsadbou stromů, takzvané oboustranné uliční aleje. Pod stromy je

pás trávníku, který je ale velice nekvalitní,

z velké části sešlapaný a poškozený částečně

nekoordinovaným ukládáním odpadových

nádob, částečně využíváním pro zahrádky

restauračních provozoven v přilehlých bytových domech. Část nádob na odpad je umístěna na amatérsky zpevněných plochách

různorodým typem dlažebních prvků.

Cílem návrhu úpravy je logicky a nenáročným způsobem založit vegetaci a vytvořit tak

jednoduchou a příjemnou podobu průchozího uličního prostoru. Je však nutné počítat

se stávající výsadbou stromů a s uložením

několika tras inženýrských sítí pod terénem,

a proto bohužel není možné dosadbu doplnit

dalšími dřevinami a liniemi živých plotů. Pro

kontejnery na odpad budou zjednodušena

stání, stávající nevhodné zádlažby budou zrušeny a na vytipovaných místech bude provedeno nově jednotné dodláždění z betonových pásků do štěrku. Restaurační

zahrádky už zde na zeleni nebudou povolovány.

„Vzhledem k poloze inženýrských sítí byly

jako základní doplňující vegetační prvek

ke stávající aleji navrženy linie vyššího typu

travin s názvem Calamagrostis acutiflora ,Karl

Foerster‘. Linie jsou navrženy podél okraje

chodníkových ploch, jsou chráněny před

poškozením akátovými hranoly propojenými

lanem. Traviny budou vysazeny do pásu mulče. V podzimním období bude do linie travin

doplněna výsadba cibulovin, přesněji skoro

tisícovka narcisů. Zbývající plocha směrem

ke komunikaci bude nově zatravněna,“

upřesnila Ing. arch. Eva Wagnerová, která

projekt revitalizace ulice připravila.

Samotné práce budou probíhat tak, že nejprve budou odstraněny konstrukce včetně

podkladu a lemů vyznačených stávajících

zádlažeb pro kontejnery. Celá plocha úpravy

travnatého pásu bude mimo prostory kořenů

stromů nakypřena do zhruba 20 centimetrů

hloubky. Poté bude rozprostřena na plochu

a zapravena do terénu nová ornice.

Ve stanovených úsecích travnatých pásů

budou při jejich okraji osazeny akátové hranoly s otvory pro provléknutí lana s tím, že

hranoly budou zapuštěny do terénu v jednotné hloubce zhruba 40 centimetrů.

Traviny budou dodány jako urostlé sazenice, bez poškození, známek chorob a škůdců. Budou vysazeny do společného pásu.

Do zeminy bude v pásu výsadby doplněn

hydroabsorbent nebo zeolit a ke každé sazenici bude doplněna hnojivá tableta.

Mulč jemnou borkou bude proveden společně v pásu, okraje terénu směrem k chodníku i k trávníku budou sníženy tak, aby borka

zůstávala v tomto mělkém příkopu a neměla

tendenci se rozsypávat. Narcisy budou na

podzim, pravděpodobně v září, vysazeny ve

směsi dvou raných kultivarů Carlton a Passionale. Kultivary nebudou od sebe při výsadbě oddělovány, naopak budou náhodně promíchány v linii travin. Budou umístěny

nepravidelně, jednotlivě mezi trsy travin.

Trávník v upravovaných partiích bude založen po pečlivé úpravě terénu a nakypření

výsevem. Osivo bude zapraveno do podkladu a plocha klasicky zaválena.

„Pokud se tyto úpravy osvědčí, chceme

podobně upravovat zeleň i v dalších ulicích

naší čtvrti. Je však nutné, abychom se všichni

chovali k travnatým plochám nejen na ulici

Jana Uhra co nejohleduplněji, aby si po celý

rok zachovaly svěžest a dělaly nám radost,“

doplnil starosta městské části Brno-střed,

Ing. arch. Vojtěch Mencl.

Samotná realizace by měla započít v průběhu března a dubna. Následovat bude pravidelná péče, protože zejména první rok bude

pro další vývoj zeleně nejdůležitější. Vždy na

jaře budou traviny v záhonech očištěny,

odkvetlá květenství a suché listy odstraněny

a rostliny budou v okolí kořenového krčku lehce okopány. Každé dva roky budou rostliny

přihnojeny plným hnojivem a vyhynulé rostliny

budou doplňovány podle potřeby. Okopání

travin bude provedeno šetrně k narůstajícím

cibulovinám, které jsou navrženy ve formě

nevyžadující vyjímání ze země. Trávník bude

pravidelně kosen na požadovanou výšku trávy

do 70 milimetrů, bude podle potřeby přihnojován a pokosená hmota bude z trávníku

odstraněna. Na jaře bude provzdušněn podle

(kad) I

potřeby vertikutací.

Zpravodaj městské části Brno-střed | duben 2020 | 5