Naše školy
KAŽDÝ KONEC NABÍZÍ
NOVÉ MOŽNOSTI
JAROŠKA TO
NEVZDÁVÁ
ANI ZA COVIDU
Základní škola a mateřská škola na Antonínské 3 byla zapojena od 1. září 2019 do
31. prosince 2020 do projektu Mistři kolegiální podpory v oblasti přírodovědné gramotnosti. Spolupráce vznikla po oslovení
Lipkou – školským zařízením pro environmentální vzdělávání, ochotě učitelů a podpoře našeho vedení.
Tým tvořilo pět pedagogů, dva učitelé
z prvního stupně a tři učitelé ze stupně druhého. Vedla nás a pomáhala nám konzultantka Hanka Pivečková z Lipky. Mnohokrát jí
děkujeme za její pomoc a čas, který nám společně nebo individuálně věnovala. Pod jejím
vedením jsme získali nejen přehled o klíčových aktivitách a povinnostech, které vyplývají z dotačního titulu projektu, ale také mnoho zajímavých informací a nápadů.
Součástí každého projektu je mimo jiné
vedení povinné dokumentace a administrace. Tu jsme si vysvětlili během prvních setkání
v září 2019 a všichni učitelé věděli, co bude
vyžadováno.
Ředitel prestižního brněnského Gymnázia
na tř. Kpt. Jaroše RNDr. Jiří Herman, Ph.D
v aktuálním Programu 153, ročence zachycující výchovně vzdělávací činnost školy
více než sto padesát let, sděluje budoucím
studentům a rodičovské veřejnosti: „Budeme usilovat, abychom i v těchto podmínkách udrželi kvalitu vzdělávání na takové
úrovni, na jakou jsme byli v minulosti právem hrdí.“
Dokládá to zmíněná ročenka Program 153,
se svou ustálenou strukturou kapitol i obsahu,
s výjimkou informací o přijímacím řízení pro
školní rok 2021/2022, neboť v době jejího
vydání nebyly ještě upřesněny termíny a způsob realizace přijímacích zkoušek.
První kapitola Z historie gymnázia, koncepčně navazující na loňský Program 152
věnovaný historii výuky matematiky na gymnáziu, uvádí všechny studenty, kteří dosáhli
skvělých výsledků v matematické a informatické olympiádě, a také vyučující gymnázia a vysokých škol, kteří se na fungování
olympiád podíleli. Druhá a třetí kapitola
obsahují základní údaje o gymnáziu, fotografie tříd, seznamy studentů, výroční zprávu, kalendárium a informace o zájmové
a mimoškolní činnosti studentů, mezinárodních aktivitách a činnosti institucí na škole.
Do koncepce ročenky pak zapadá závěrečná část, rozhovor s docentem Jaromírem
Šimšou z Ústavu matematiky a statistiky Přírodovědecké fakulty MU, který se podílí na
výchově matematických talentů na gymnáziu a je též významným funkcionářem matematických olympiád.
Doplňkem Programu 153 je Kalendář gymnázia 2021 nesoucí název Matematická olympiáda, v němž jsou zařazeny medailonky studentů, kteří získali nějakou medaili na
celosvětových soutěžích, a též osobnosti
z řad matematiků, kteří soutěže organizují či
pečují o nadané matematiky. Jen pro zajímavost: studenti z Jarošky na Mezinárodních
matematických olympiádách či Mezinárodních olympiádách v informatice získali celkem
6 zlatých, 13 stříbrných a 35 bronzových
medailí.
Informaci o přijímacím řízení najdou studenti a rodičovská veřejnost na internetových
stránkách školy: www.jaroska.cz. Ročenku
i kalendář na rok 2021 je možné získat na
vrátnici gymnázia.
Otevřené akce
Jedním z povinných výstupů projektu byla
realizace takzvané Otevřené akce. Jednalo
se o aktivitu, kterou pořádající škola nabídla
ostatním účastníkům. Ti se tak mohli přijít
podívat a navštívit partnerské školy a inspirovat se v rozvoji přírodovědné gramotnosti
svými kolegy z jiných škol. Mohlo se jednat
o ukázkovou hodinu, terénní cvičení, blokovou výuku či projektový den. Co všichni účastníci nejvíce oceňovali, bylo vzájemné sdílení
a inspirace. Do chystaných aktivit, na které
se všichni těšili, však bohužel vstoupila krize
spojená s výskytem covid-19.
Vzájemná podpora
Náš tým se scházel pravidelně, řešily se
klíčové otázky a výstupy projektu. Každý
z pedagogů si stanovil na úvod své osobní
cíle, zmapoval si situaci přírodovědné gramotnosti ve svých třídách a předmětech, které učí. Zamýšleli jsme se nad společným
cílem, co realizovat, v čem a jak se vzájemně
posunout. Jak a čím zvýšit přírodovědnou
gramotnost našich žáků a vlastní pedagogické dovednosti.
Komunikace probíhala korektně, pravidelně v týmu, nebo se přizpůsobovala aktuálním
potřebám jednotlivce. Třeba při plánování
tandemu, párové výuky, návštěv v hodinách
u kolegů či realizaci workshopů. Nespornou
výhodou byla existence neformální skupiny
pedagogů, která se na škole vytvořila ještě
před vstupem do projektu. Zamýšleli jsme
se nad vzájemnou podporou a sdíleli dobré
nápady. Aktivním zapojením do spolupráce
s Lipkou dostaly ovšem naše aktivity jiný rozměr. Byly rázem orámovány a dávaly větší
smysl.
Třikrát společně
Dílčí cíl kolegiální podpory můžeme
shrnout do výstižné zkratky, která nás provázela celým projektem. A to 3S. Společně
jsme plánovali, společně jsme realizovali
a společně jsme i reflektovali. Součástí plánovaných aktivit bylo uskutečnění workshopu
na téma Zpětná vazba a její poskytování.
Uvědomili jsme si, že pro efektivní poskytování zpětné vazby existují jistá pravidla a je
nutné tuto dovednost stále trénovat. Stejně
jako mnohé další. Například jak správně položit žákům otázku, abychom u nich podnítili
jejich zájem.
Díky projektu jsme si mohli více vyzkoušet
vzájemnou spolupráci při výuce, tandemovou
nebo párovou výuku. Organizace a zajištění
těchto netradičních forem výuky pro žáky by
nešlo bez přímé podpory vedení školy. Děkujeme.
Rádi budeme v podobných aktivitách
pokračovat, protože vzájemné plánování,
realizování a reflektování má smysl nejen pro
nás pedagogy, ale především pro naše žáky.
Pevně věříme, že se s nimi opět co nejdříve
setkáme osobně. Ve škole i mimo ni.
Jaromír Pospíchal
■
PhDr. Alena Odehnalová
■
Zpravodaj městské části Brno-střed | březen 2021 | 19