Naše školy

KAŽDÝ KONEC NABÍZÍ

NOVÉ MOŽNOSTI

JAROŠKA TO

NEVZDÁVÁ

ANI ZA COVIDU

Základní škola a mateřská škola na Antonínské 3 byla zapojena od 1. září 2019 do

31. prosince 2020 do projektu Mistři kolegiální podpory v oblasti přírodovědné gramotnosti. Spolupráce vznikla po oslovení

Lipkou – školským zařízením pro environmentální vzdělávání, ochotě učitelů a podpoře našeho vedení.

Tým tvořilo pět pedagogů, dva učitelé

z prvního stupně a tři učitelé ze stupně druhého. Vedla nás a pomáhala nám konzultantka Hanka Pivečková z Lipky. Mnohokrát jí

děkujeme za její pomoc a čas, který nám společně nebo individuálně věnovala. Pod jejím

vedením jsme získali nejen přehled o klíčových aktivitách a povinnostech, které vyplývají z dotačního titulu projektu, ale také mnoho zajímavých informací a nápadů.

Součástí každého projektu je mimo jiné

vedení povinné dokumentace a administrace. Tu jsme si vysvětlili během prvních setkání

v září 2019 a všichni učitelé věděli, co bude

vyžadováno.

Ředitel prestižního brněnského Gymnázia

na tř. Kpt. Jaroše RNDr. Jiří Herman, Ph.D

v aktuálním Programu 153, ročence zachycující výchovně vzdělávací činnost školy

více než sto padesát let, sděluje budoucím

studentům a rodičovské veřejnosti: „Budeme usilovat, abychom i v těchto podmínkách udrželi kvalitu vzdělávání na takové

úrovni, na jakou jsme byli v minulosti právem hrdí.“

Dokládá to zmíněná ročenka Program 153,

se svou ustálenou strukturou kapitol i obsahu,

s výjimkou informací o přijímacím řízení pro

školní rok 2021/2022, neboť v době jejího

vydání nebyly ještě upřesněny termíny a způsob realizace přijímacích zkoušek.

První kapitola Z historie gymnázia, koncepčně navazující na loňský Program 152

věnovaný historii výuky matematiky na gymnáziu, uvádí všechny studenty, kteří dosáhli

skvělých výsledků v matematické a informatické olympiádě, a také vyučující gymnázia a vysokých škol, kteří se na fungování

olympiád podíleli. Druhá a třetí kapitola

obsahují základní údaje o gymnáziu, fotografie tříd, seznamy studentů, výroční zprávu, kalendárium a informace o zájmové

a mimoškolní činnosti studentů, mezinárodních aktivitách a činnosti institucí na škole.

Do koncepce ročenky pak zapadá závěrečná část, rozhovor s docentem Jaromírem

Šimšou z Ústavu matematiky a statistiky Přírodovědecké fakulty MU, který se podílí na

výchově matematických talentů na gymnáziu a je též významným funkcionářem matematických olympiád.

Doplňkem Programu 153 je Kalendář gymnázia 2021 nesoucí název Matematická olympiáda, v němž jsou zařazeny medailonky studentů, kteří získali nějakou medaili na

celosvětových soutěžích, a též osobnosti

z řad matematiků, kteří soutěže organizují či

pečují o nadané matematiky. Jen pro zajímavost: studenti z Jarošky na Mezinárodních

matematických olympiádách či Mezinárodních olympiádách v informatice získali celkem

6 zlatých, 13 stříbrných a 35 bronzových

medailí.

Informaci o přijímacím řízení najdou studenti a rodičovská veřejnost na internetových

stránkách školy: www.jaroska.cz. Ročenku

i kalendář na rok 2021 je možné získat na

vrátnici gymnázia.

Otevřené akce

Jedním z povinných výstupů projektu byla

realizace takzvané Otevřené akce. Jednalo

se o aktivitu, kterou pořádající škola nabídla

ostatním účastníkům. Ti se tak mohli přijít

podívat a navštívit partnerské školy a inspirovat se v rozvoji přírodovědné gramotnosti

svými kolegy z jiných škol. Mohlo se jednat

o ukázkovou hodinu, terénní cvičení, blokovou výuku či projektový den. Co všichni účastníci nejvíce oceňovali, bylo vzájemné sdílení

a inspirace. Do chystaných aktivit, na které

se všichni těšili, však bohužel vstoupila krize

spojená s výskytem covid-19.

Vzájemná podpora

Náš tým se scházel pravidelně, řešily se

klíčové otázky a výstupy projektu. Každý

z pedagogů si stanovil na úvod své osobní

cíle, zmapoval si situaci přírodovědné gramotnosti ve svých třídách a předmětech, které učí. Zamýšleli jsme se nad společným

cílem, co realizovat, v čem a jak se vzájemně

posunout. Jak a čím zvýšit přírodovědnou

gramotnost našich žáků a vlastní pedagogické dovednosti.

Komunikace probíhala korektně, pravidelně v týmu, nebo se přizpůsobovala aktuálním

potřebám jednotlivce. Třeba při plánování

tandemu, párové výuky, návštěv v hodinách

u kolegů či realizaci workshopů. Nespornou

výhodou byla existence neformální skupiny

pedagogů, která se na škole vytvořila ještě

před vstupem do projektu. Zamýšleli jsme

se nad vzájemnou podporou a sdíleli dobré

nápady. Aktivním zapojením do spolupráce

s Lipkou dostaly ovšem naše aktivity jiný rozměr. Byly rázem orámovány a dávaly větší

smysl.

Třikrát společně

Dílčí cíl kolegiální podpory můžeme

shrnout do výstižné zkratky, která nás provázela celým projektem. A to 3S. Společně

jsme plánovali, společně jsme realizovali

a společně jsme i reflektovali. Součástí plánovaných aktivit bylo uskutečnění workshopu

na téma Zpětná vazba a její poskytování.

Uvědomili jsme si, že pro efektivní poskytování zpětné vazby existují jistá pravidla a je

nutné tuto dovednost stále trénovat. Stejně

jako mnohé další. Například jak správně položit žákům otázku, abychom u nich podnítili

jejich zájem.

Díky projektu jsme si mohli více vyzkoušet

vzájemnou spolupráci při výuce, tandemovou

nebo párovou výuku. Organizace a zajištění

těchto netradičních forem výuky pro žáky by

nešlo bez přímé podpory vedení školy. Děkujeme.

Rádi budeme v podobných aktivitách

pokračovat, protože vzájemné plánování,

realizování a reflektování má smysl nejen pro

nás pedagogy, ale především pro naše žáky.

Pevně věříme, že se s nimi opět co nejdříve

setkáme osobně. Ve škole i mimo ni.

Jaromír Pospíchal

■

PhDr. Alena Odehnalová

■

Zpravodaj městské části Brno-střed | březen 2021 | 19