Informujeme

ZEMŘEL SKLADATEL

PAVEL BLATNÝ

ANTONÍN PŘIDAL

SPOČINE V BRNĚ

ODEŠEL VLASTIMIL

ZÁBRANSKÝ

Ve věku 89 let zemřel 20. ledna Pavel Blatný, skladatel, pianista, dirigent, literát,

hudební dramaturg a redaktor.

Pavel Blatný se narodil 14. září 1931 v Brně,

kde absolvoval konzervatoř a poté obor hudební věda na Masarykově univerzitě. Své vzdělání

si prohluboval také v Německu a ve Spojených

státech amerických. Od roku 1963 do roku

1992 pracoval v brněnském studiu Československé televize, na konci 70. let začal vyučovat

na Janáčkově akademii múzických umění. Na

svém kontě má přes pět set hudebních děl nejrůznějších žánrů. Nejprve psal skladby orchestrální a komorní, od šedesátých let se snažil

o spojení principů jazzové a vážné hudby.

V osmdesátých letech upoutal pozornost kantátami na texty Karla Jaromíra Erbena, v devadesátých letech se zajímal o syntézu rocku

a nové hudby. Tvořil také scénickou hudbu pro

divadlo, film, televizi a rozhlas. Pro Pavla Blatného jako literáta byl pak nejpříznačnější formou vyjádření hudební fejeton, kde vedle jazykové virtuozity a humoru uplatnil také svou

muzikantskou erudici. Za svoji tvorbu byl mnohokrát oceněn, v roce 1999 se stal také nosi(kad) ■

telem Ceny města Brna.

Na čestném pohřebišti Ústředního hřbitova

města Brna budou uloženy ostatky Antonína Přidala.

Básník, dramatik a překladatel Antonín Přidal,

pedagog Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění zemřel 7. února 2017

ve věku 81 let. S žádostí o uložení ostatků svého

manžela na čestném pohřebišti ústředního hřbitova se na Magistrát města Brna obrátila v loňském roce Dagmar Přidalová a letos v únoru

rada města její žádost schválila. Antonín Přidal

se narodil 13. října 1935 v Prostějově, absolvoval

obory anglistika a hispanistika na Filozofické

fakultě Masarykovy univerzity a v letech 1960

až 1970 byl redaktorem Československého

rozhlasu a spolupracovníkem časopisů Host

do domu a Světová literatura. Poté řadu let

působil jako spisovatel a překladatel ve svobodném povolání, v době normalizace ho však

postihl zákaz publikování. V roce 1990 začal

pracovat na Divadelní fakultě Janáčkovy akademie múzických umění, spolupracoval s Českou televizí. Byl oceněn Zlatou stuhou za překlad, Cenou Ferdinanda Peroutky, Státní cenou

za překladatelské dílo a také Cenou města Brna

(kad) ■

za literární činnost.

Ve věku 84 let zemřel ve čtvrtek 4. února

malíř, grafik, karikaturista a scénograf Vlastimil Zábranský, který se díky svému nezaměnitelnému stylu snivě působících děl

výrazně zapsal do dějin českého výtvarného umění.

Vlastimil Zábranský se narodil 2. září 1936

ve Vráži u Berouna. Od počátku 60. let patřil

k nejvýraznějším osobnostem výtvarného

umění v Brně a celé republice. Jeho práce

malíře, grafika, kreslíře a karikaturisty se

vyznačují vysokou dávkou výtvarné kultury,

mimořádným vkusem, osobitým humorem

a lidským pohledem na svět. Jsou založeny

na precizní kresbě, výtvarné zkratce a technice blízké práci starých mistrů, často je

v nich citelná politická a společenská kritika.

S jemností a snovostí technického provedení pak mnohdy kontrastuje nekompromisně humorné sdělení. Vlastimil Zábranský

je mimo jiné zastoupen ve sbírkách Moravské galerie v Brně či Galerie hlavního města

Prahy. Za přínos brněnské výtvarné kultuře

mu byla v roce 2006 udělena Cena města

Brna.

KOLOBĚŽKY NEBUDOU

PŘEKÁŽET

VÝSTAVBA TUNELU

POD WILSONOVÝM LESEM

Klíčoví poskytovatelé služby sdílených

koloběžek se dohodli s městem na pravidlech, která by měla zvýšit bezpečnost jejich

provozu.

Koloběžky Lime, re.volt a Yoyoway nově bude

třeba odkládat na vybraných místech, aby se

jejich uživatelé vyhnuli penalizaci. V praxi to

bude znamenat, že koloběžky budou jejich uživatelé parkovat tak, aby nebránily pohybu chodců a nezasahovaly do vozovky, jinak nepůjde

službu ukončit. Nová pravidla by měla platit

od dubna. Město podporuje udržitelnou mobilitu, ve které hrají sdílené koloběžky významnou

roli. Aktuální dohoda navazuje na již dříve schválené memorandum o spolupráci mezi městem

a provozovateli sdílených služeb v oblasti dopravy. Cílem je podpořit nové dopravní prostředky

ve městě při zajištění požadavků na jejich bez(kad) ■

pečný provoz i parkování.

V březnu bude zahájena ražba tunelu

Žabovřesky, který povede pod Wilsonovým

lesem a bude určen tramvajím. Práce by

měly být dokončeny v prosinci tohoto roku.

Díky tunelu se bude moci stávající vozovka po celé délce rozšířit na čtyři pruhy

a vznikne také zastřešená galerie. Po

dostavbě úseku bude zabezpečen lepší

průjezd pro automobilovou dopravu, vzniknou nové trasy pro pěší a cyklisty a bude

vysázena nová vegetace.

Vzhledem k technologii ražby tunelu, kdy

je nutné horninu odstřelovat, budou úpravu

provázet nutná omezení. Obyvatelé, kteří

bydlí v okolí budoucího tunelu, mohou zaznamenat zvýšený hluk nebo vibrace. Týká se

to především domů v ulicích L. Podéště, Preslova a Hroznová, pod nimiž půl kilometr dlouhý tunel povede.

V obdobích, kdy to bude postup prací

vyžadovat, bude zakázáno chodit do Wilsonova lesa, v některých případech bude

neprůjezdná ulice Žabovřeská a bude třeba

počítat s tím, že se vytvoří kolony na objízdných trasách.

10 | Zpravodaj městské části Brno-střed | březen 2021

(kad)

■

Celý tunel by měl být vyražen přibližně pěti

sty odstřely. Samotný odstřel trvá pár vteřin,

ale předtím je třeba odklonit dopravu, vyklidit

komunikaci a Wilsonův les, po odstřelu vše

důkladně zkontrolovat z hlediska bezpečnosti a pak vše uklidit, aby se mohla pustit

doprava. Celý tento proces zabere téměř

hodinu.

Odstřely může odložit jak počasí, třeba

bouřky nebo mlhy, dále autonehody na velkém městském okruhu, tak třeba také nález

munice nebo kosterních ostatků. Tyto okolnosti nelze ovlivnit. Odstřel se však musí

odvolat i v případě, že lidé nebudou dodržovat nařízení a budou se pohybovat i přes

zákaz ve Wilsonově lese. Stačí jeden zatoulaný pes a není možné pokračovat dál. Proto

prosíme všechny o dodržování zákazů, aby

stavba mohla být co nejrychleji hotová a do

života obyvatel zasahovala v co nejkratším

časovém období.

Celá stavba za více než dvě miliardy korun

by měla být hotová v roce 2024.

(kad)

■