Volný čas
MĚSTSKÁ GALERIE LÁKÁ DO BRONXU
Městská galerie zdárně zahájila provoz
a vystavila první čtyři exempláře ze své
exkluzivní sbírky.
Na Cejlu 28 zdobí rozlehlou zeď domu
před firmou Kovoterm společné dílo Venduly
Chalánkové a naturalizovaného Brňana Petra
Lysáčka. Jmenuje se Mendel kontroluje
pokus... a ta černá postavička pohybující se
s takovou jistotou na úponcích hrachu skutečně svým outfitem poukazuje na opomíjený
fakt, že Mendel nebyl jen otcem genetiky,
ale nějaký čas též opatem augustiniánského
kláštera na Oltecu.
Šest dnů trvalo chlapcům z ateliéru Malujeme jinak, než byli s rozměrnou kompozicí
hotovi, pak se přesunuli i s vysokozdvižnou
plošinou na Francouzskou 38.
Tady za polovinu času namalovali krásnou poctu Honzy Šrámka brněnskému
rodákovi, jednomu z hrdinů Bitvy o Anglii,
Janu Chalupovi. Letadlo zdobí čtyři šipky
pod kabinou pilota odkazující na čtyři
sestřely, Honza Chalupa ve skutečnosti
zahynul v říjnu 1940 na konci cvičného letu
dřív, než stihl svůj první bojový vzlet. Bylo
mu 21 let a odešel bojovat proti nepříteli,
který okupoval naši zem a hrozil ovládnout
celou Evropu. Obraz byl dokončen na Den
veteránů, což byla šťastná shoda náhod.
Letadlo na obrázku pak není Spitfire, ale
Hawker Hurricane, což rád sděluji všem,
kteří by se stejně jako já chtěli tak trochu
předvést před kamarády. Neopakujte můj
omyl!
Po třídenní pauze následoval přesun na
Bratislavskou 40.
Díky vstřícnosti obou členů rodinného klanu vlastnícího místní Kovošrot jsme uplacírovali plošinu, kde bylo třeba, a za pět dnů při-
vedli na svět společný návrh Evy Koťátkové
a Honzy Brože s poetickým názvem V těle
ryby bez vody.
Obraz sám už tak poetický není, znázorňuje
dívku ve spacáku obklopenou mnoha podivnými předměty, dívku, která může spát stejně
v lyžařské chatě v Beskydech jako na ulici,
v některém z temnějších koutů Brna.
Eva Koťátková, která má mezi českými
výtvarnými umělci v současnosti nejvyšší
rating ve světě, připravila pro Městskou galerii
skvělý koncept, s nímž uspěla v podstatě na
všech zdech, které byly k dispozici. Součástí
našeho konceptu zase bylo, aby se na každé
zdi objevilo dílo jiného umělce, a tak jsme
vybrali tuhle holku ve spacáku, která nemá
potřebu doslovně apelovat, a přesto, nebo
možná právě proto, burcuje.
Obraz Františka Skály Osudové ohlédnutí
se měl na zdi Úrazové nemocnice malovat
jako první, nakonec jsme jím celé kolečko,
přesně po měsíci, zakončili. Realizaci nejprve
odsunuly určité kompetenční nejasnosti,
nakonec po intervenci Petra Hladíka odsouhlasila malování Rada města Brna, a my se
mohli pustit do práce.
Obraz se dokončoval už v hraničních klimatických podmínkách, ale zvládli jsme to,
a teď už se těšíme na jaro, kdy se budou realizovat předlohy Petra Maliny, Františka Petráka, Tima a možná i nějaké další.
Martin Reiner
■
Zpravodaj městské části Brno-střed | leden 2021 | 23