Volný čas

MĚSTSKÁ GALERIE LÁKÁ DO BRONXU

Městská galerie zdárně zahájila provoz

a vystavila první čtyři exempláře ze své

exkluzivní sbírky.

Na Cejlu 28 zdobí rozlehlou zeď domu

před firmou Kovoterm společné dílo Venduly

Chalánkové a naturalizovaného Brňana Petra

Lysáčka. Jmenuje se Mendel kontroluje

pokus... a ta černá postavička pohybující se

s takovou jistotou na úponcích hrachu skutečně svým outfitem poukazuje na opomíjený

fakt, že Mendel nebyl jen otcem genetiky,

ale nějaký čas též opatem augustiniánského

kláštera na Oltecu.

Šest dnů trvalo chlapcům z ateliéru Malujeme jinak, než byli s rozměrnou kompozicí

hotovi, pak se přesunuli i s vysokozdvižnou

plošinou na Francouzskou 38.

Tady za polovinu času namalovali krásnou poctu Honzy Šrámka brněnskému

rodákovi, jednomu z hrdinů Bitvy o Anglii,

Janu Chalupovi. Letadlo zdobí čtyři šipky

pod kabinou pilota odkazující na čtyři

sestřely, Honza Chalupa ve skutečnosti

zahynul v říjnu 1940 na konci cvičného letu

dřív, než stihl svůj první bojový vzlet. Bylo

mu 21 let a odešel bojovat proti nepříteli,

který okupoval naši zem a hrozil ovládnout

celou Evropu. Obraz byl dokončen na Den

veteránů, což byla šťastná shoda náhod.

Letadlo na obrázku pak není Spitfire, ale

Hawker Hurricane, což rád sděluji všem,

kteří by se stejně jako já chtěli tak trochu

předvést před kamarády. Neopakujte můj

omyl!

Po třídenní pauze následoval přesun na

Bratislavskou 40.

Díky vstřícnosti obou členů rodinného klanu vlastnícího místní Kovošrot jsme uplacírovali plošinu, kde bylo třeba, a za pět dnů při-

vedli na svět společný návrh Evy Koťátkové

a Honzy Brože s poetickým názvem V těle

ryby bez vody.

Obraz sám už tak poetický není, znázorňuje

dívku ve spacáku obklopenou mnoha podivnými předměty, dívku, která může spát stejně

v lyžařské chatě v Beskydech jako na ulici,

v některém z temnějších koutů Brna.

Eva Koťátková, která má mezi českými

výtvarnými umělci v současnosti nejvyšší

rating ve světě, připravila pro Městskou galerii

skvělý koncept, s nímž uspěla v podstatě na

všech zdech, které byly k dispozici. Součástí

našeho konceptu zase bylo, aby se na každé

zdi objevilo dílo jiného umělce, a tak jsme

vybrali tuhle holku ve spacáku, která nemá

potřebu doslovně apelovat, a přesto, nebo

možná právě proto, burcuje.

Obraz Františka Skály Osudové ohlédnutí

se měl na zdi Úrazové nemocnice malovat

jako první, nakonec jsme jím celé kolečko,

přesně po měsíci, zakončili. Realizaci nejprve

odsunuly určité kompetenční nejasnosti,

nakonec po intervenci Petra Hladíka odsouhlasila malování Rada města Brna, a my se

mohli pustit do práce.

Obraz se dokončoval už v hraničních klimatických podmínkách, ale zvládli jsme to,

a teď už se těšíme na jaro, kdy se budou realizovat předlohy Petra Maliny, Františka Petráka, Tima a možná i nějaké další.

Martin Reiner

■

Zpravodaj městské části Brno-střed | leden 2021 | 23