Rozhovor
MILAN KAŠUBA:
GUSTAV BROM JE LEGENDA,
A BYL TO I NORMÁLNÍ FAJN CHLAP!
Se stále aktivním, vstřícným a usměvavým
Milanem Kašubou se můžeme v Brně
setkávat na velkých jazzových i popových
pódiích, v hudebních klubech i ve výstavních síních, kde doprovází svými improvizacemi nejrůznější vernisáže. Také tato
vystoupení mají pro něho, a určitě i pro přítomné, svůj půvab, i když takovéto produkce chtějí speciální přípravu. Jak sám říká,
musí s prezentovanými výtvory vnitřně souznít, aby na ně mohl hudebně reagovat.
Na každé vystoupení se ovšem připravuje
poctivě a s pokorou, sportovní akce nevyjímaje.
Loni v dubnu jste oslavil svoje
osmdesátiny. Bylo to i sportem?
Vzhledem ke známým okolnostem jsem
slavil jen s rodinou. Přesně v den mých osmdesátin jsem měl vystoupit s kapelou na koncertu Nebe plné hvězd, ale užil jsem si to až
poslední den v září, kam byl koncert přeložen.
Společně s dalšími jubilanty roku, Jitkou
Zelenkovou, Laďou Kerndlem a dalšími jsme
vzpomínali i na výročí kapely Gustava Broma.
Bylo to v rozlehlém parku před klubem Šelepka a na vysokém pódiu, tak jsem se dost
naběhal, ale sport to asi nebyl (smích).
Účinkujete ale i na sportovních
akcích
Mám sport rád a mezi sportovci mám řadu
přátel. Proto jsem se nenechal přemlouvat,
abych se účastnil celoročního Brněnského
roku sportu, který připomíná významná sportovní jubilea. Zahrál jsem třeba při odhalení
pamětní desky cyklistovi Miroslavu Vymazalovi na škole ve Vranovské ulici a dokonce
jsem při této příležitosti přednesl i svoji vlastní
skladbu Šlapej dál, kterou jsem složil na přání
organizátora akce na počest čtyřnásobného
mistra světa Vymazala a jeho cyklistických
kolegů. A taky jsem hrál při závěrečném galavečeru, kde jsem za své „sportovní hudební
vystoupení“ dostal od moderátorů Ivy Zajíčkové a Jožo Golonky pamětní medaili
(úsměv).
ještě před jeho příchodem do Bromova
orchestru. Hráli jsme společně už od poloviny
šedesátých let v kombu v klubu Ornis v tehdejším Domě pionýrů a mládeže v Lidické
ulici. Tady s námi hráli i Jarda Hnilička, Pepík
Audes a další z Bromovy kapely. Z té zlaté
éry šedesátých let zbyl ale už jenom ten Mojda. Ano, jsme velcí přátelé.
Několikrát zde padlo jméno
Gustava Broma. Letos si
připomínáme 100. výročí této
výjimečné osobnosti. Kdy jste
se s ním setkal poprvé?
Bylo to ještě v době, kdy s ním hrál na bicí
můj kamarád Láďa Hudeček. Ten je mimochodem nejstarší žijící Bromovec u nás, a ne
jak se to někdy mylně připisuje Mojdovi Bártkovi. Bylo to v roce 1958 na brněnském výstavišti, ale to jsem pana Broma jenom uctivě
pozdravil. O pár let později jsme se už vídali
pochopitelně častěji.
Jak na vás působil? V čem si
myslíte, že byla jeho největší síla?
Podle mého to bylo v komunikaci s lidmi.
V přirozené komunikaci. Kdybych to měl říct
jedním slovem, tak bych řekl – lidskost. To
by ale potvrdil každý, kdo ho poznal osobně.
Ať už muzikant, nebo jiný umělec, nebo i sportovec. Pan Brom byl velký kamarád třeba
s Josefem Masopustem a byl dokonce ve
výboru fotbalové Zbrojovky v dobách její největší slávy. Byl všestranná osobnost a je
legenda, a zároveň to byl i normální fajn chlap.
Jsem rád a vážím si toho, že jsem byl osloven
k přípravě oslavy přesně v den stého výročí
jeho narození i k vydání knihy Gustav Brom
100 s vyznáním stovky osobností z nejrůznějších oblastí.
Vy jste ale nebyl členem jeho
orchestru
Nahrál jsem s Orchestrem Gustava Broma
několik skladeb a hrál pod jeho taktovkou
jako záskok za Antonína Julinu, ale stálým
členem orchestru jsem nebyl.
Na fotce držíte za rameno
Mojmíra Bártka. Jste přátelé?
Začínal jste ale s houslemi, byl
to dobrý základ?
Bylo to u lavičky Jaromíra Hniličky přesně
v den osmdesátého výročí vůbec prvního
vystoupení kapely, které dal Gustav Brom
později i svoje jméno. Mojdu jsem ale poznal
Samozřejmě. Je mnoho vynikajících kytaristů, kteří začínali na housle. Třeba světově
uznávaný virtuos Štěpán Rak, nebo i známý
rocker Petr Janda. A když zůstaneme v Brně,
Milan Kašuba se narodil 30. dubna 1940
v Brně. Dodnes si živě pamatuje bombardování Brna na konci druhé světové války.
Bylo mu tehdy pět a bydlel s rodiči v centru
města nedaleko nádraží. I když byl ještě
hodně malý, vzpomíná si, jak bomba zbořila vedlejší dům, rozbilo to všechna okna
v jejich bytě a postýlka, na které spal, vylítla
do vzduchu. Dodnes také děkuje tatínkovi, že ho seřezal, když místo do houslí
chodil hrát fotbal. Ke kytaře se dostal až
ve čtrnácti letech v Praze, kde se po vzoru
svého dědečka a strýce učil zlatníkem.
V roce 1957 se vrátil do rodného Brna
a založil svoji první kapelu. V roce 1962
opustil zlatnickou práci a nastoupil jako
profesionál do Divadla Večerní Brno. Na
konci šedesátých let měl už za sebou
i první rozhlasové nahrávky a stal se uznávaným studiovým i pódiovým hráčem.
K jeho nejznámějším projektům patří založení kytarového dua s Jiřím Adamem, které pak přetavil společně s Mirkou Křivánkovou a Janem Beránkem v jazzový Ornis.
Je také dvojnásobným vítězem celostátního jazzového festivalu v Kroměříži, ale
jeho kytarové schopnosti neoceňují jen
vyznavači jazzu. Jeho mistrovskou kytaru
můžeme slyšet třeba i v nahrávkách Jarka
Nohavici. Od roku 1996 rovněž učí v ZUŠ
v Modřicích a jeho pedagogické schopnosti oceňují i studenti JAMU v Brně. Milan
Kašuba je již více než padesát let šťastně
ženatý. S manželkou Hanou mají dvě dcery, Simonku a Barborku a raduje se i ze
dvou vnuček a jednoho vnuka. Ve volném
čase rád pracuje na chalupě a zahraje si
na kytaru.
tak jedním z našich nejlepších džezových, ale
i rockových kytaristů byl Igor Vavrda, jeden
z pilířů kapely Gustava Broma, který absolvoval brněnskou konzervatoř jako houslista.
Housle jsou dobrý základ, učí vás i dobře slyšet, ale kytara je kytara. Pro mě je kytara kompenzace životních těžkostí a prostředek nezbytné relaxace.
Vladimír Koudelka
■
Zpravodaj městské části Brno-střed | leden 2021 | 15