Naše školy

DISTANČNÍ VÝUKA NA

KŘENOVÉ TROCHU JINAK

Dovolte mi podělit se s vámi o zkušenosti

s distanční výukou pohledem učitelky

základní školy na Křenové, kterou navštěvují převážně žáci ze socioekonomicky

vyloučeného prostředí.

Práce na těchto školách je velmi obtížná

a klade na pedagogy velké nároky. Přesto

v těchto školách působí mnoho nadšených

a obětavých pedagogů, kteří s dětmi pracují

rádi a snaží se o co nejlepší výsledky.

Máme za sebou druhou vlnu distanční

výuky, již můžeme označit jako výuku on-line. Distanční výuka se stala povinnou

a bezpochyby probíhala mnohem úspěšněji

než na jaře. Se zvládnutou dovedností

a sebejistotou přišel řád, klid, jistota, pravidelnost a spokojenost, více prostoru pro

společné sdílení, pro školu hrou. Tedy

všechno to, co mnohým dětem na jaře chybělo. Tak nějak se předpokládalo, že školy

i rodiny se do on-line vzdělávání na podzim

již hladce a úspěšně zapojí, což se mnohde

i stalo.

Ne však v situaci naší a podobných škol.

Nepřísluší mi hodnotit, kolik dětí zůstalo

mimo dosah školy tentokrát, to ukáže opět

až šetření České školní inspekce. Na jaře

to podle ní bylo zhruba 10 000 dětí. Ale

zatímco učitelé na běžných školách si libovali, jak to tentokrát frčí, my jsme opět stáli

před problémem, jak děti a rodiny do on-line světa vtáhnout a propojit je se školou.

Nelze popřít, že jsme byli i my mnohem

úspěšnější než na jaře. Podařilo se některé

děti zapojit do on-line výuky, přesto se mnoho žáků do ní nezapojilo. Důvody? Jednoduše v rodinách nepřipojených žáků chybí

technika, která by toto umožňovala. Většina

připojených využívala pouze chytré telefony

různé kvality. Někdy šlo opravdu spíše

o spojení s vyučujícím než výuku. Takže

zatímco moje dítě mělo k dispozici vlastní

počítač, tiskárnu, neomezená data a pomoc

NA HUSOVCE UČÍ

CHEMII ATRAKTIVNĚ

rodičů téměř vždy v okamžiku potřeby, většina žáků naší a dalších podobných škol

tyto možnosti skutečně neměla.

Co chybělo dál? Především podpora rodičů, a to ve smyslu kladení důrazu na důležitost výuky, chyběla jejich pomoc, vedení,

dohled. V období on-line výuky byly hloubkově prověřeny volní vlastnosti a pracovní

morálka. V prostředí, kde tyto návyky jen

stěží a velmi pomalu vznikají i v situaci běžného vzdělávání, došlo k opravdu velkým

ztrátám. Škola jakoby pro mnohé děti přestala existovat a nastaly, již poněkolikáté,

prázdniny.

Co dělali učitelé, aby takovému propadu

zabránili? Zkoušeli vše, co se zdálo jako

možná cesta, od opakovaných telefonátů

rodinám, přes využívání sociálních sítí, až

k nabídce osobních konzultací pro rodiče

i děti. Pro všechny žáky byly každý týden

připravovány obálky s učivem a pracovními

listy. V této formě vzdělávání jsme byli mnohem úspěšnější. Učitelé chystali práci

v papírové i on-line podobě, i přes nevydařené pokusy se stále znovu pokoušeli

otevřít dveře ke vzdělání co nejvíce žákům.

Za to jim i vedení školy, které tuto strategii

všemožně podporovalo, patří velký dík.

A nejen jim, rozhodně musím na tomto místě

připomenout snahu některých organizací:

Drom, IQ Roma servis, Ratolest či fara

Zábrdovice a poděkovat za osobní nasazení, kdy i ve složité epidemiologické situaci

byli všichni ochotni se věnovat přímé práci

s rodinami. Opomenout nelze ani pracovnice sociální odboru Brna-střed, které nám

všemožně pomáhaly napojit se na potřebné

rodiny.

Bude-li opět třeba vstoupit z jakéhokoliv

důvodu virtuálními dveřmi do domácností,

je třeba zajistit dětem možnost kvalitního

přístupu na on-line výuku a umožnit jim tak

sociální kontakt se spolužáky a učiteli. Nezapomínejme na děti, které mají jinou startovací pozici než většina vrstevníků. Vzdělání

je základní podmínka úspěšného samostatného života ve společnosti a jeho

absenci nelze ničím nahradit. Ale dost

vážných slov, pojďme si nyní raději užívat

opět společných chvil ve škole v předvánočním čase. Už jsme se na ně moc těšili.

Krásné Vánoce a do nového roku opravdu hlavně to zdraví všem čtenářům za celou

ZŠ Křenová přeje autorka článku.

Mgr. Leona Vašková

Rádi bychom se pochlubili skvělým úspěchem, kterého dosáhla naše paní učitelka

chemie Mgr. Eliška Musilová v soutěži

Výuka chemie atraktivně! Tuto soutěž každoročně vyhlašuje Svaz chemického průmyslu ČR a účastní se jí učitelé chemie

z celé republiky.

Její projekt byl odbornou porotou, složenou z kvalifikovaných a zkušených pedagogů z oboru a také zástupců Svazu chemického průmyslu, oceněn jako nejlepší,

společně s dalšími pěti projekty. Při hodnocení projektů byla posuzována jejich atraktivita a praktické využití ve výuce na základních školách.

Mgr. Eliška Musilová se ve svém projektu

zaměřila na využití badatelského cyklu při

chemických experimentech, tvorbu pojmových map a třídění informací, na oborové čtenářství a práci s populárně naučnými texty

metodami RWCT, skupinovou práci žáků

a individualizaci výuky a na zavádění informačních technologií v hodinách chemie.

Paní učitelce k jejímu úspěchu blahopřejeme a jsme moc rádi, že je součástí našeho

týmu. Již mnoho let se jí daří žáky pro chemii

zaujmout a zapálit. Mnohé už také připravila

pro studia na chemické průmyslovce.

Přejeme jí stálou zásobu energie pro práci

s dětmi a řadu dalších budoucích chemiků.

Roman Tlustoš

■

■

Zpravodaj městské části Brno-střed | leden 2021 | 19