Naše školy
DISTANČNÍ VÝUKA NA
KŘENOVÉ TROCHU JINAK
Dovolte mi podělit se s vámi o zkušenosti
s distanční výukou pohledem učitelky
základní školy na Křenové, kterou navštěvují převážně žáci ze socioekonomicky
vyloučeného prostředí.
Práce na těchto školách je velmi obtížná
a klade na pedagogy velké nároky. Přesto
v těchto školách působí mnoho nadšených
a obětavých pedagogů, kteří s dětmi pracují
rádi a snaží se o co nejlepší výsledky.
Máme za sebou druhou vlnu distanční
výuky, již můžeme označit jako výuku on-line. Distanční výuka se stala povinnou
a bezpochyby probíhala mnohem úspěšněji
než na jaře. Se zvládnutou dovedností
a sebejistotou přišel řád, klid, jistota, pravidelnost a spokojenost, více prostoru pro
společné sdílení, pro školu hrou. Tedy
všechno to, co mnohým dětem na jaře chybělo. Tak nějak se předpokládalo, že školy
i rodiny se do on-line vzdělávání na podzim
již hladce a úspěšně zapojí, což se mnohde
i stalo.
Ne však v situaci naší a podobných škol.
Nepřísluší mi hodnotit, kolik dětí zůstalo
mimo dosah školy tentokrát, to ukáže opět
až šetření České školní inspekce. Na jaře
to podle ní bylo zhruba 10 000 dětí. Ale
zatímco učitelé na běžných školách si libovali, jak to tentokrát frčí, my jsme opět stáli
před problémem, jak děti a rodiny do on-line světa vtáhnout a propojit je se školou.
Nelze popřít, že jsme byli i my mnohem
úspěšnější než na jaře. Podařilo se některé
děti zapojit do on-line výuky, přesto se mnoho žáků do ní nezapojilo. Důvody? Jednoduše v rodinách nepřipojených žáků chybí
technika, která by toto umožňovala. Většina
připojených využívala pouze chytré telefony
různé kvality. Někdy šlo opravdu spíše
o spojení s vyučujícím než výuku. Takže
zatímco moje dítě mělo k dispozici vlastní
počítač, tiskárnu, neomezená data a pomoc
NA HUSOVCE UČÍ
CHEMII ATRAKTIVNĚ
rodičů téměř vždy v okamžiku potřeby, většina žáků naší a dalších podobných škol
tyto možnosti skutečně neměla.
Co chybělo dál? Především podpora rodičů, a to ve smyslu kladení důrazu na důležitost výuky, chyběla jejich pomoc, vedení,
dohled. V období on-line výuky byly hloubkově prověřeny volní vlastnosti a pracovní
morálka. V prostředí, kde tyto návyky jen
stěží a velmi pomalu vznikají i v situaci běžného vzdělávání, došlo k opravdu velkým
ztrátám. Škola jakoby pro mnohé děti přestala existovat a nastaly, již poněkolikáté,
prázdniny.
Co dělali učitelé, aby takovému propadu
zabránili? Zkoušeli vše, co se zdálo jako
možná cesta, od opakovaných telefonátů
rodinám, přes využívání sociálních sítí, až
k nabídce osobních konzultací pro rodiče
i děti. Pro všechny žáky byly každý týden
připravovány obálky s učivem a pracovními
listy. V této formě vzdělávání jsme byli mnohem úspěšnější. Učitelé chystali práci
v papírové i on-line podobě, i přes nevydařené pokusy se stále znovu pokoušeli
otevřít dveře ke vzdělání co nejvíce žákům.
Za to jim i vedení školy, které tuto strategii
všemožně podporovalo, patří velký dík.
A nejen jim, rozhodně musím na tomto místě
připomenout snahu některých organizací:
Drom, IQ Roma servis, Ratolest či fara
Zábrdovice a poděkovat za osobní nasazení, kdy i ve složité epidemiologické situaci
byli všichni ochotni se věnovat přímé práci
s rodinami. Opomenout nelze ani pracovnice sociální odboru Brna-střed, které nám
všemožně pomáhaly napojit se na potřebné
rodiny.
Bude-li opět třeba vstoupit z jakéhokoliv
důvodu virtuálními dveřmi do domácností,
je třeba zajistit dětem možnost kvalitního
přístupu na on-line výuku a umožnit jim tak
sociální kontakt se spolužáky a učiteli. Nezapomínejme na děti, které mají jinou startovací pozici než většina vrstevníků. Vzdělání
je základní podmínka úspěšného samostatného života ve společnosti a jeho
absenci nelze ničím nahradit. Ale dost
vážných slov, pojďme si nyní raději užívat
opět společných chvil ve škole v předvánočním čase. Už jsme se na ně moc těšili.
Krásné Vánoce a do nového roku opravdu hlavně to zdraví všem čtenářům za celou
ZŠ Křenová přeje autorka článku.
Mgr. Leona Vašková
Rádi bychom se pochlubili skvělým úspěchem, kterého dosáhla naše paní učitelka
chemie Mgr. Eliška Musilová v soutěži
Výuka chemie atraktivně! Tuto soutěž každoročně vyhlašuje Svaz chemického průmyslu ČR a účastní se jí učitelé chemie
z celé republiky.
Její projekt byl odbornou porotou, složenou z kvalifikovaných a zkušených pedagogů z oboru a také zástupců Svazu chemického průmyslu, oceněn jako nejlepší,
společně s dalšími pěti projekty. Při hodnocení projektů byla posuzována jejich atraktivita a praktické využití ve výuce na základních školách.
Mgr. Eliška Musilová se ve svém projektu
zaměřila na využití badatelského cyklu při
chemických experimentech, tvorbu pojmových map a třídění informací, na oborové čtenářství a práci s populárně naučnými texty
metodami RWCT, skupinovou práci žáků
a individualizaci výuky a na zavádění informačních technologií v hodinách chemie.
Paní učitelce k jejímu úspěchu blahopřejeme a jsme moc rádi, že je součástí našeho
týmu. Již mnoho let se jí daří žáky pro chemii
zaujmout a zapálit. Mnohé už také připravila
pro studia na chemické průmyslovce.
Přejeme jí stálou zásobu energie pro práci
s dětmi a řadu dalších budoucích chemiků.
Roman Tlustoš
■
■
Zpravodaj městské části Brno-střed | leden 2021 | 19