Kultura

JAK SE POLÁRKA

ROZZÁŘILA: 5. DÍL

Do konce druhé sezony 2000–2001 stihla

Polárka v hlavním repertoáru uvést ještě tři

premiéry. Po dvou scénických čteních dospěl

ke své první plnohodnotné inscenaci tehdejší

posluchač Janáčkovy akademie múzických

umění a nyní vynikající režisér pražského

Divadla Na zábradlí Jan Mikulášek. Pro groteskně pojaté Schůzky s Ezopem, které měly

premiéru 24. března 2001, připravil scénář

na podkladě prozaických, poté různě variovaných bajek proslulého starořeckého autora

dramaturg a současný šéf brněnského Centra experimentálního divadla Miroslav Oščatka

a většina účinkujících si střihla několik převážně zvířecích rolí. O měsíc později, a zhruba

rok po uvedení ve Studiu Marta, přišel na

řadu původní pohádkový muzikál Martina

Koláře a hudebníka Zdeňka Kluky Řehoři,

řekni ř, nastudovaný Tomášem Svobodou za

výtvarné spolupráce Toma Cillera, premiéru

měl 28. dubna 2001. Ve snu se čtvrťák Řehoř

ocitá v Říši písmen, kde za doprovodu podobně logopedicky handicapovaných kamarádů

svede vítězný zápas s jejím vládcem, Smečkovým Velkým R a jeho pomocníky, a tedy

i se svými řečovými vadami.

V rámci vábení odrostlejší mládeže byla

zvolena Gogolova geniální satirická komedie

Revizor, která analýzou deformovaných společenských vztahů, rodících se v atmosféře

strachu zkorumpovaných veřejných činitelů,

slouží za východisko mnoha jevištních experimentů. Tentokrát překlad Bohumila Mathesia upravil a rozmělňujícími písněmi zbytečně

doplnil Miroslav Oščatka pro u nás žijícího

arménského režiséra Bartoloměje Artuše Erzrumského. Premiéru hra měla 11. května 2001.

Základním rysem jejich přístupu byla apriorní

VARHANNÍ LÉTO

NA PETROVĚ

neúcta k jakoby nesvéprávnému autorovi.

Četné sporné vylepšující zásahy do klasické

anekdoty o tom, jak prohnaný městský hejtman (Martin Siničák) naletí zde bisexuálně

souložícímu floutkovi Chlestakovovi (Václav

Neužil), bohužel nesměřovaly k osobitě koncepčnímu, byť diskusnímu artefaktu, nýbrž

ústily do množství zvulgárnělých schválností

a estrádně podbízivého kašpaření, doklady

čehož by našeho laskavého čtenáře nejspíš

zarazily. Namísto stylového sjednocování

projevu tří odlišných skupin – členové Polárky, studenti JAMU, frekventanti zlínské herecké školy – se připouštělo improvizování

a extemporování. Inscenaci, omylně zaměňující panoptikálnost věrohodných typů úplatkářské society rádoby originálním exhibováním, připomínáme obšírněji jako varovně

poučnou ilustraci jedné z naštěstí výjimečných smutných proher první vývojové etapy

ctižádostivého souboru.

Zatímco jsme regulérní inscenace Polárky

poctivě probrali takřka jednu po druhé,

u některých dalších aktivit se zastavíme spíše

jen enumerativně. Páteř již zmíněného projektu pro dospělé Bílé noci tvořila scénická

čtení, zaměřená na nové či opomíjené starší

texty. Snad největšího ohlasu dosáhl večer

My dva, premiéra 6. listopad 2000, vycházející z rozhlasové hry Bertolta Brechta Let

přes oceán. S výlučně pánskou pěticí dokázal

J. Mikulášek potlačit didaktičnost reportážní

předlohy o Lindberghově riskantním osamělém přeletu Atlantiku ve prospěch jevištní

metaforičnosti, zcizujících momentů a etudové uvolněnosti.

28 | Zpravodaj městské části Brno-střed | prázdniny 2019

PhDr. Vít Závodský ■

Dokončení příště

Působivé prostředí brněnské katedrály

rozezní v letních měsících již třetí ročník festivalu Varhanní léto na Petrově.

Letní varhanní festival si našel v minulých ročnících okruh příznivců a návštěvníků, kterým skýtá možnost slyšet kvalitní

varhanní produkci v režii vynikajících

posluchačů a absolventů varhanního

oboru uměleckých škol i věhlasných varhaníků. V letošním roce si budeme moci

vychutnat umění titulární varhanice chrámu sv. Jakuba v Praze Ireny Chřibkové,

varhaníka chrámu sv. Mořice v Olomouci

Karla Martínka a dalších. Zahajovací koncert festivalu proběhne 13. června v 19.30

hodin v katedrále vystoupením dómského varhaníka Petra Kolaře a Dómského

komorního sboru Brno. Výjimečný koncert na posluchače čeká hned 4. července, kdy uslyší prestižní anglický sbor

Oriell College Chapel Choir z Oxfordu.

Festival uzavře Brněnský katedrální

sbor Magnificat skladbami A. Vivaldiho,

J. Haydna a W. A. Mozarta.

Koncerty probíhají na varhanách

brněnské katedrály, které jsou největší

v Brně. V letošním roce si připomínáme

110. výročí jejich postavení.

Koncerty probíhají vždy ve čtrnáctidenní pravidelné rotaci. Vstup je volný.

Příspěvky dobrovolného vstupného

budou použity na opravu katedrálních

varhan. Informace jsou k dispozici také

na stránkách www.magnificat.cz.

(kad)

■