Kultura
JAK SE POLÁRKA
ROZZÁŘILA: 5. DÍL
Do konce druhé sezony 2000–2001 stihla
Polárka v hlavním repertoáru uvést ještě tři
premiéry. Po dvou scénických čteních dospěl
ke své první plnohodnotné inscenaci tehdejší
posluchač Janáčkovy akademie múzických
umění a nyní vynikající režisér pražského
Divadla Na zábradlí Jan Mikulášek. Pro groteskně pojaté Schůzky s Ezopem, které měly
premiéru 24. března 2001, připravil scénář
na podkladě prozaických, poté různě variovaných bajek proslulého starořeckého autora
dramaturg a současný šéf brněnského Centra experimentálního divadla Miroslav Oščatka
a většina účinkujících si střihla několik převážně zvířecích rolí. O měsíc později, a zhruba
rok po uvedení ve Studiu Marta, přišel na
řadu původní pohádkový muzikál Martina
Koláře a hudebníka Zdeňka Kluky Řehoři,
řekni ř, nastudovaný Tomášem Svobodou za
výtvarné spolupráce Toma Cillera, premiéru
měl 28. dubna 2001. Ve snu se čtvrťák Řehoř
ocitá v Říši písmen, kde za doprovodu podobně logopedicky handicapovaných kamarádů
svede vítězný zápas s jejím vládcem, Smečkovým Velkým R a jeho pomocníky, a tedy
i se svými řečovými vadami.
V rámci vábení odrostlejší mládeže byla
zvolena Gogolova geniální satirická komedie
Revizor, která analýzou deformovaných společenských vztahů, rodících se v atmosféře
strachu zkorumpovaných veřejných činitelů,
slouží za východisko mnoha jevištních experimentů. Tentokrát překlad Bohumila Mathesia upravil a rozmělňujícími písněmi zbytečně
doplnil Miroslav Oščatka pro u nás žijícího
arménského režiséra Bartoloměje Artuše Erzrumského. Premiéru hra měla 11. května 2001.
Základním rysem jejich přístupu byla apriorní
VARHANNÍ LÉTO
NA PETROVĚ
neúcta k jakoby nesvéprávnému autorovi.
Četné sporné vylepšující zásahy do klasické
anekdoty o tom, jak prohnaný městský hejtman (Martin Siničák) naletí zde bisexuálně
souložícímu floutkovi Chlestakovovi (Václav
Neužil), bohužel nesměřovaly k osobitě koncepčnímu, byť diskusnímu artefaktu, nýbrž
ústily do množství zvulgárnělých schválností
a estrádně podbízivého kašpaření, doklady
čehož by našeho laskavého čtenáře nejspíš
zarazily. Namísto stylového sjednocování
projevu tří odlišných skupin – členové Polárky, studenti JAMU, frekventanti zlínské herecké školy – se připouštělo improvizování
a extemporování. Inscenaci, omylně zaměňující panoptikálnost věrohodných typů úplatkářské society rádoby originálním exhibováním, připomínáme obšírněji jako varovně
poučnou ilustraci jedné z naštěstí výjimečných smutných proher první vývojové etapy
ctižádostivého souboru.
Zatímco jsme regulérní inscenace Polárky
poctivě probrali takřka jednu po druhé,
u některých dalších aktivit se zastavíme spíše
jen enumerativně. Páteř již zmíněného projektu pro dospělé Bílé noci tvořila scénická
čtení, zaměřená na nové či opomíjené starší
texty. Snad největšího ohlasu dosáhl večer
My dva, premiéra 6. listopad 2000, vycházející z rozhlasové hry Bertolta Brechta Let
přes oceán. S výlučně pánskou pěticí dokázal
J. Mikulášek potlačit didaktičnost reportážní
předlohy o Lindberghově riskantním osamělém přeletu Atlantiku ve prospěch jevištní
metaforičnosti, zcizujících momentů a etudové uvolněnosti.
28 | Zpravodaj městské části Brno-střed | prázdniny 2019
PhDr. Vít Závodský ■
Dokončení příště
Působivé prostředí brněnské katedrály
rozezní v letních měsících již třetí ročník festivalu Varhanní léto na Petrově.
Letní varhanní festival si našel v minulých ročnících okruh příznivců a návštěvníků, kterým skýtá možnost slyšet kvalitní
varhanní produkci v režii vynikajících
posluchačů a absolventů varhanního
oboru uměleckých škol i věhlasných varhaníků. V letošním roce si budeme moci
vychutnat umění titulární varhanice chrámu sv. Jakuba v Praze Ireny Chřibkové,
varhaníka chrámu sv. Mořice v Olomouci
Karla Martínka a dalších. Zahajovací koncert festivalu proběhne 13. června v 19.30
hodin v katedrále vystoupením dómského varhaníka Petra Kolaře a Dómského
komorního sboru Brno. Výjimečný koncert na posluchače čeká hned 4. července, kdy uslyší prestižní anglický sbor
Oriell College Chapel Choir z Oxfordu.
Festival uzavře Brněnský katedrální
sbor Magnificat skladbami A. Vivaldiho,
J. Haydna a W. A. Mozarta.
Koncerty probíhají na varhanách
brněnské katedrály, které jsou největší
v Brně. V letošním roce si připomínáme
110. výročí jejich postavení.
Koncerty probíhají vždy ve čtrnáctidenní pravidelné rotaci. Vstup je volný.
Příspěvky dobrovolného vstupného
budou použity na opravu katedrálních
varhan. Informace jsou k dispozici také
na stránkách www.magnificat.cz.
(kad)
■