Naše školy
KURZ NĚMČINY
PRO RODIČE
NA NÁVŠTĚVĚ U DICKENSE
Základní škola Antonínská ve spolupráci
s Německým kulturním spolkem organizuje
kurz německého jazyka pro rodiče.
Kurz je skvělou příležitostí pro rodiče, kteří
se kdysi dávno sami němčinu učili, ale i pro
ty, kteří umějí jen angličtinu a chtějí svým ratolestem nějakým způsobem v němčině pomoci. S rodiči se scházíme každé úterý v prostorách Německého kulturního spolku, který
kurz také finančně podporuje. Zájem rodičů
o kurz německého jazyka souvisí s obecným
zájmem rodičů žáků o výuku německého jazyka. Rodiče pochopili, že začít ve škole německým jazykem jako prvním cizím jazykem a teprve později dobrat angličtinu jako druhý cizí
jazyk není problém. Žáci na Antonínské začínají s povinnou výukou druhého cizího jazyka
již v pátém ročníku tříhodinovou dotací týdně.
Snad se podaří najít a zapojit do výuky i rodilé
mluvčí. Vyjde-li i plánovaná nástavba budovy
na Antonínské a rozšíří se tak prostory pro
odbornou výuku, bude to další velmi důležitý
krok ke zkvalitnění výuky. Jazykově nadaným
žákům na druhém stupni se tak otevře cesta
i pro třetí cizí jazyk formou kroužku.
Mgr. Vítězslava Cihlářová
■
Na konci dubna se skupina žáků ze ZŠ
Hroznová vydala na jazykový a poznávací
zájezd na Britské ostrovy.
Na trajektu se nám podařilo překonat kanál
La Manche a autobus jsme zakotvili v přístavním městě Portsmouth, které je rodištěm
spisovatele Charlese Dickense. Portsmouth
nás okouzlil nejen typicky anglickými uličkami, ale především starými loděnicemi, skrývajícími takové námořní poklady, jako je loď
HMS Victory, která pod vedením admirála
Nelsona brázdila moře při bitvě u Trafalgaru.
ZPRÁVA OD
MATURITNÍHO STOLU
STUDIJNÍ ZÁJEZD DO
ANGLIE SE VYDAŘIL
V květnu se 15 žáků druhého stupně
Základní školy na náměstí Míru zúčastnilo
studijního zájezdu do Londýna a jihozápadní Anglie.
Cesta autobusem a trajektem byla dlouhá,
ale sotva jsme ráno vystoupili v Londýně,
únava z nás spadla a ovládlo nás cestovatelské nadšení a touha po nových zážitcích.
Prohlídkou Londýna jsme strávili celý den
a viděli jsme spoustu zajímavého: svezli jsme
se lodí po Temži i na obřím vyhlídkovém kole
London Eye, v parku St. James’s si vyfotografovali ochočené veverky a s údivem se
zastavili před Buckinghamským palácem.
Dopoledne jsme se zdokonalovali v anglickém jazyce v místní jazykové škole. Hravou
formou pod vedením rodilých mluvčí jsme
mohli pochytit nová slovíčka a vazby a vyzkoušeli si je ve svých hostitelských rodinách. Odpoledne patřila výletům po okolí.
Neopomněli jsme navštívit místa typická pro
Británii, jako jsou mystické Stonehenge, katedrála v Salisbury nebo městečko Winchester.
K návštěvě Británie neodmyslitelně patří také
Londýn, na jehož návštěvu jsme si vyhradili
Mgr. Jakub Žák ■
celý den.
Po noci strávené v hostitelských rodinách
jsme ráno pokračovali v cestě na západ. Cestou jsme se zastavili v okouzlující zahradě
Stourhead, kde nás uchvátily kvetoucí rododendrony. Po krátké zastávce ve městě Exeter nás navečer uvítaly hostitelské rodiny ve
městě Plymouth.
V následujících dvou dnech jsme navštívili
úžasná místa na pobřeží Atlantiku, například
přírodní amfiteátr Minnack Theatre, nohy jsme
si smočili na nádherné pláži Pothcurno
a následně poobědvali na konci světa
v Land’s End. V národním parku Dartmoor
jsme obdivovali polodivoké poníky a vyšli si
na krátkou vycházku mezi vřesoviště.
Poslední den jsme navštívili historické Old
Sarum – místo, ze kterého vzniklo ve 13. století
město Salisbury, kde jsme náš výlet zakončili
prohlídkou slavné katedrály.
Po celou dobu zájezdu nás provázelo slunečné počasí, které celkový dojem ještě
umocnilo. Děti se vrátily domů spokojené,
obohacené o spoustu nových zážitků a vědomostí.
Mgr. Ivana Benešová
■
V rámci dnes již normální seniorské výpomoci na školách jsem měla možnost nahlédnout do výuky předmětu výtvarná výchova
na brněnském Biskupském gymnáziu.
Velmi mne zaujala koncepce předmětu,
z něhož má student možnost složit maturitní
zkoušku. Tvoří ji dvě části: první se týká znalostí z dějin umění, v druhé student prezentuje
svou závěrečnou práci, která je v maturitní
místnosti vystavena. Právě tuto kombinaci
teoretických a praktických dovedností považuji za ideální. Když Soňa Kališová ze
4. A představila u maturitního stolu svůj triptych z tvrzené pryskyřice nazvaný Na obzoru,
došlo i na srdečné objetí učitele a žáka. Uznání doprovázelo také práce dalších studentů,
třeba Petry Gašperčíkové, která představila
Akvárko, krabici z jemně strukturovaného
plexiskla, naplněnou figurkami z příběhů
E. A. Poea, či animovaný hudební klip Alžběty
Indrové inspirovaný hudbou The Beatles.
Dobrou zprávou od maturitního stolu je
informace o kulturnosti dospívající mládeže
a též mé hluboké přesvědčení o významu
práce učitele, který u studenta vzbudí tvůrčí
zápal a sdílí s ním prožitek z tvorby.
Alena Odehnalová
■
Zpravodaj městské části Brno-střed | prázdniny 2019 | 19