Kultura

Ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša slaví 60. narozeniny

V pátek 12. února 2016 oslavila

významné kulaté jubileum jedna z předních osobností českého, ba i evropského divadla.

Stanislav Moša, který úspěšně

vede více než dvě dekády Městské divadlo Brno, který dal

vzniknout jedinečným divadelním projektům a představením

a který stojí za nápaditou režií

předlouhého zástupu činoherních i muzikálových inscenací,

slaví 60. narozeniny.

Spokojenost a tvůrčí úsilí jsou

hlavním motorem, které ženou

nejen Stanislava Mošu, ale

všechny jeho spolupracovníky.

Jejich společným cílem je plný

sál spokojených diváků. A spokojený divák očekává kvalitní

herecké a pěvecké výkony v příjemném prostředí dobře technicky vybaveného sálu. Bez toho

nelze v dnešním světě hrát dobré

divadlo. Proto se jako ředitel

a režisér snaží vytvořit ty nejlepší

podmínky pro tvůrčí proces. Jeho

kolegové se mu pak odměňují

svou poctivou prací. Sám říká: „U

nás je především na prvním místě dílo, výsledek, kvalita. Když

se finišuje ve zkouškách, jedeme

třeba v kuse od rána do noci

a nikdo neprotestuje. Všem nám

jde o jedno – abychom vytvořili

výjimečnou inscenaci. To nás

spojuje.“

Městské divadlo Brno je dnes synonymem pro jméno Stanislav

Moša a naopak. Byl to on, kdo

v devadesátých letech převzal

malé divadélko, které stálo před

krachem, a vybudoval instituci

evropského věhlasu. Je to díky

jeho ohromné píli, profesionalitě

a schop nosti vést lidi. Ačkoliv

dostal mnoho nabídek z Prahy

i ze zahraničí, vždy nakonec

odmítl, neboť divadlo na Lidické

ulici je jeho „dítětem“, které pod

jeho laskavým, leč přísným

dohledem stále roste a vzkvétá.

Stanislav Moša, dlouholetý ředitel Městského divadla Brno, režisér, textař, libretista a dramatik,

se narodil 12. února 1956

v Novém Jičíně. Během základní

školy navštěvoval na LŠU dramatický a výtvarný obor, po

absolvování gymnázia s rozšířenou výukou estetiky vystudoval

hudebně-dramatický obor Státní

konzervatoře v Ostravě a poté

činoherní režii na Janáčkově

akademii múzických umění

v Brně (1983). Souběžně s ukončením studia dostal nabídku od

ředitele Milana Páska k angažmá

do tehdejšího Divadla bratří

Mrštíků, kde inscenoval mnoho

dramaturgicky zajímavých a režijně mimořádně zdařilých představení. Vojenskou službu absolvoval jako dramaturg tzv. malých

složek v AUS v Praze (1983/84).

V roce 1987 obdržel nabídku

do angažmá do Národního

divadla v Praze a vytváří zde

úspěšné inscenace: Hubačův

Modrý pavilon, Žáčkův přepis

Ptákovin podle Aristofana, Spiróovu Zahradu . V letech

1984–1994 působil také pedagogicky na brněnské JAMU, kde

učil činoherní a muzikálové

herectví, režii a management

řízení divadla. Po tři roky vedl

jako umělecký šéf Činoherní studio JAMU – Martu.

1. 9. 1990 je Stanislav Moša jmenován uměleckým šéfem Divadla bratří Mrštíků, po odchodu

ředitele Jana Kolegara je 1. 2.

1992 pověřen řízením divadla

a od 1. 1. 1993 je na základě

úspěšně vykonaného konkurzu

jmenován ředitelem divadla, tehdy ještě Divadla bratří Mrštíků,

od 1. 6. 1993 pak Městského

divadla Brna, kde působí i v současnosti.

Na svém režijním kontě má více

než sto padesát inscenací, a to

nejen v divadlech českých, ale

i v zahraničí: Německo, Itálie, Slovinsko, Lucembursko, Švýcarsko,

Slovensko, Rakousko, Chorvatsko, Holandsko, Portugalsko,

Španělsko. Z činoherních titulů

jmenujme alespoň ty poslední

jako úspěšnou dramatizaci románu Simona Mawera Skleněný

pokoj či Shakespearovy inscenace Benátský kupec a Král Lear

v hlavní roli vždy s Boleslavem

Polívkou. Jako muzikálový režisér

je podepsán pod světovými muzikály jako Les Misérables (Bídníci), Chicago, Probuzení jara,

Flashdance, Kočky, Duch, Titanic

aj. Stanislav Moša je také režisérem úspěšných koncertních představení Muzikály z Broadwaye

a Magical Broadway, s nimiž se

brněnský soubor úspěšně představil jak brněnskému, tak zahraničnímu publiku po celé Evropě.

Pod jeho režijní taktovkou vznikaly světové inscenace, které se

rovněž hrály v mezinárodních

obsazeních v mnoha evropských

městech. Pro Moravský podzim

zinscenoval v roce 2010 Honeggerovo oratorium Johanka z Arku

na hranici.

Stanislav Moša je rovněž tvůrčím

autorem, jako libretista a textař

především ve spolupráci se

Zdenkem Mertou (Sny svatojánských nocí , Bastard , Babylon

a další) a Petrem Ulrychem

(Radúz a Mahulena, Koločava,

Marketa Lazarova). S Milošem

Štědroněm dali vzniknout Hře

o lásce, smrti a věčnosti…

(1998). Společně se Zdenkem

Mertou také připravil megaprojekt Bernsteinovy Mše (1997

a 2001) s více jak 300 účinkujícími na Pražském hradě

a v brněnské hale Rondo. Státní

opera Praha uvedla v březnu

2005 v Mošově režii operu Zdenka Merty La Roulette, pro kterou

napsal také libreto. V činohře

dosáhly největšího ohlasu jeho

vlastní dramatizace románu

I. Kříže Pravda o zkáze Sodomy,

románu J. Haška Osudy dobrého

vojáka Švejka, v poslední době

sklízí ohromný úspěch výše zmíněná dramatizace románu Simona Mawera Skleněný pokoj.

Je vyhledávaným režisérem v tuzemsku i v zahraničí, kde od osmdesátých let vytvořil na čtyřicet

režií i scénických výprav. Poslední

roky je například spjat s open-air

představeními ve švýcarském

Wallenstadtu, kde režíroval tituly

My Fair Lady a Titanic.

Stanislav Moša stál zároveň za

nápadem i realizací provozu soudobé Hudební scény, která vznikla jako druhá divadelní budova

Městského divadla Brno, a jejíž

provoz byl slavnostně zahájen

2. 10. 2004.

Jako televizní režisér má na svém

kontě několik záznamů divadelních inscenací realizovaných pro

Českou televizi – Dokonalá svatba, Škola základ života aj. V roce

2011 moderoval vlastní pořad

v Českém rozhlase – Mikrofórum

před půlnocí.

V roce 1992 byla Stanislavu

Mošovi udělena Cena českého

hudebního fondu za muzikálovou

féerii Sny svatojánských nocí.

V roce 1996 obdržel Cenu města

Brna pro Městské divadlo, na festivalu ve slovinském Mariboru

získal za svoji režii muzikálu

Kabaret Cenu za estetický průlom. V roce 2002 mu byla udělena Cena města Nova Gorica za

přínos k rozvoji vztahů mezi ČR

a Slovinskem, za muzikál Probuzení jara získává v roce 2010

Cenu divadelních novin, v roce

2012 pak Cenu hospodářské

komory ČR a Řád zlatého vavřínu a o rok později jej vyznamenává divadelní, literární a audiovizuální agentura DILIA cenou

za celoživotní úspěšnou uměleckou činnost. V anketě Brno TOP

100 se každoročně objevuje

mezi prvními třemi nejvýznamnějšími brněnskými osobnostmi

a jeho Městské divadlo Brno se

pravidelně umisťuje v sekci nejúspěšnějších organizací.

Stanislav Moša je předsedou

Asociace profesionálních divadel,

v rámci které se snaží o změnu

nahlížení na profesionální živé

umění. Jeho hlavním zájmem je

prosazení tzv. kooperativního

financování kulturních institucí

a reorganizace příspěvkových

organizací. Všechny jeho kroky

v rámci Asociace vedou především k zajištění stability všech kulturních organizací v České republice v takové míře, aby měly

dostatečné prostředky a možnosti

pro tvůrčí práci, neboť divadla

a další instituce v kultuře potřebují

pro svou činnost dlouhodobé kontinuální podmínky na úrovni odpovídající evropským standardům.



(red)

27

ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Březen 2016