Kultura
Ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša slaví 60. narozeniny
V pátek 12. února 2016 oslavila
významné kulaté jubileum jedna z předních osobností českého, ba i evropského divadla.
Stanislav Moša, který úspěšně
vede více než dvě dekády Městské divadlo Brno, který dal
vzniknout jedinečným divadelním projektům a představením
a který stojí za nápaditou režií
předlouhého zástupu činoherních i muzikálových inscenací,
slaví 60. narozeniny.
Spokojenost a tvůrčí úsilí jsou
hlavním motorem, které ženou
nejen Stanislava Mošu, ale
všechny jeho spolupracovníky.
Jejich společným cílem je plný
sál spokojených diváků. A spokojený divák očekává kvalitní
herecké a pěvecké výkony v příjemném prostředí dobře technicky vybaveného sálu. Bez toho
nelze v dnešním světě hrát dobré
divadlo. Proto se jako ředitel
a režisér snaží vytvořit ty nejlepší
podmínky pro tvůrčí proces. Jeho
kolegové se mu pak odměňují
svou poctivou prací. Sám říká: „U
nás je především na prvním místě dílo, výsledek, kvalita. Když
se finišuje ve zkouškách, jedeme
třeba v kuse od rána do noci
a nikdo neprotestuje. Všem nám
jde o jedno – abychom vytvořili
výjimečnou inscenaci. To nás
spojuje.“
Městské divadlo Brno je dnes synonymem pro jméno Stanislav
Moša a naopak. Byl to on, kdo
v devadesátých letech převzal
malé divadélko, které stálo před
krachem, a vybudoval instituci
evropského věhlasu. Je to díky
jeho ohromné píli, profesionalitě
a schop nosti vést lidi. Ačkoliv
dostal mnoho nabídek z Prahy
i ze zahraničí, vždy nakonec
odmítl, neboť divadlo na Lidické
ulici je jeho „dítětem“, které pod
jeho laskavým, leč přísným
dohledem stále roste a vzkvétá.
Stanislav Moša, dlouholetý ředitel Městského divadla Brno, režisér, textař, libretista a dramatik,
se narodil 12. února 1956
v Novém Jičíně. Během základní
školy navštěvoval na LŠU dramatický a výtvarný obor, po
absolvování gymnázia s rozšířenou výukou estetiky vystudoval
hudebně-dramatický obor Státní
konzervatoře v Ostravě a poté
činoherní režii na Janáčkově
akademii múzických umění
v Brně (1983). Souběžně s ukončením studia dostal nabídku od
ředitele Milana Páska k angažmá
do tehdejšího Divadla bratří
Mrštíků, kde inscenoval mnoho
dramaturgicky zajímavých a režijně mimořádně zdařilých představení. Vojenskou službu absolvoval jako dramaturg tzv. malých
složek v AUS v Praze (1983/84).
V roce 1987 obdržel nabídku
do angažmá do Národního
divadla v Praze a vytváří zde
úspěšné inscenace: Hubačův
Modrý pavilon, Žáčkův přepis
Ptákovin podle Aristofana, Spiróovu Zahradu . V letech
1984–1994 působil také pedagogicky na brněnské JAMU, kde
učil činoherní a muzikálové
herectví, režii a management
řízení divadla. Po tři roky vedl
jako umělecký šéf Činoherní studio JAMU – Martu.
1. 9. 1990 je Stanislav Moša jmenován uměleckým šéfem Divadla bratří Mrštíků, po odchodu
ředitele Jana Kolegara je 1. 2.
1992 pověřen řízením divadla
a od 1. 1. 1993 je na základě
úspěšně vykonaného konkurzu
jmenován ředitelem divadla, tehdy ještě Divadla bratří Mrštíků,
od 1. 6. 1993 pak Městského
divadla Brna, kde působí i v současnosti.
Na svém režijním kontě má více
než sto padesát inscenací, a to
nejen v divadlech českých, ale
i v zahraničí: Německo, Itálie, Slovinsko, Lucembursko, Švýcarsko,
Slovensko, Rakousko, Chorvatsko, Holandsko, Portugalsko,
Španělsko. Z činoherních titulů
jmenujme alespoň ty poslední
jako úspěšnou dramatizaci románu Simona Mawera Skleněný
pokoj či Shakespearovy inscenace Benátský kupec a Král Lear
v hlavní roli vždy s Boleslavem
Polívkou. Jako muzikálový režisér
je podepsán pod světovými muzikály jako Les Misérables (Bídníci), Chicago, Probuzení jara,
Flashdance, Kočky, Duch, Titanic
aj. Stanislav Moša je také režisérem úspěšných koncertních představení Muzikály z Broadwaye
a Magical Broadway, s nimiž se
brněnský soubor úspěšně představil jak brněnskému, tak zahraničnímu publiku po celé Evropě.
Pod jeho režijní taktovkou vznikaly světové inscenace, které se
rovněž hrály v mezinárodních
obsazeních v mnoha evropských
městech. Pro Moravský podzim
zinscenoval v roce 2010 Honeggerovo oratorium Johanka z Arku
na hranici.
Stanislav Moša je rovněž tvůrčím
autorem, jako libretista a textař
především ve spolupráci se
Zdenkem Mertou (Sny svatojánských nocí , Bastard , Babylon
a další) a Petrem Ulrychem
(Radúz a Mahulena, Koločava,
Marketa Lazarova). S Milošem
Štědroněm dali vzniknout Hře
o lásce, smrti a věčnosti…
(1998). Společně se Zdenkem
Mertou také připravil megaprojekt Bernsteinovy Mše (1997
a 2001) s více jak 300 účinkujícími na Pražském hradě
a v brněnské hale Rondo. Státní
opera Praha uvedla v březnu
2005 v Mošově režii operu Zdenka Merty La Roulette, pro kterou
napsal také libreto. V činohře
dosáhly největšího ohlasu jeho
vlastní dramatizace románu
I. Kříže Pravda o zkáze Sodomy,
románu J. Haška Osudy dobrého
vojáka Švejka, v poslední době
sklízí ohromný úspěch výše zmíněná dramatizace románu Simona Mawera Skleněný pokoj.
Je vyhledávaným režisérem v tuzemsku i v zahraničí, kde od osmdesátých let vytvořil na čtyřicet
režií i scénických výprav. Poslední
roky je například spjat s open-air
představeními ve švýcarském
Wallenstadtu, kde režíroval tituly
My Fair Lady a Titanic.
Stanislav Moša stál zároveň za
nápadem i realizací provozu soudobé Hudební scény, která vznikla jako druhá divadelní budova
Městského divadla Brno, a jejíž
provoz byl slavnostně zahájen
2. 10. 2004.
Jako televizní režisér má na svém
kontě několik záznamů divadelních inscenací realizovaných pro
Českou televizi – Dokonalá svatba, Škola základ života aj. V roce
2011 moderoval vlastní pořad
v Českém rozhlase – Mikrofórum
před půlnocí.
V roce 1992 byla Stanislavu
Mošovi udělena Cena českého
hudebního fondu za muzikálovou
féerii Sny svatojánských nocí.
V roce 1996 obdržel Cenu města
Brna pro Městské divadlo, na festivalu ve slovinském Mariboru
získal za svoji režii muzikálu
Kabaret Cenu za estetický průlom. V roce 2002 mu byla udělena Cena města Nova Gorica za
přínos k rozvoji vztahů mezi ČR
a Slovinskem, za muzikál Probuzení jara získává v roce 2010
Cenu divadelních novin, v roce
2012 pak Cenu hospodářské
komory ČR a Řád zlatého vavřínu a o rok později jej vyznamenává divadelní, literární a audiovizuální agentura DILIA cenou
za celoživotní úspěšnou uměleckou činnost. V anketě Brno TOP
100 se každoročně objevuje
mezi prvními třemi nejvýznamnějšími brněnskými osobnostmi
a jeho Městské divadlo Brno se
pravidelně umisťuje v sekci nejúspěšnějších organizací.
Stanislav Moša je předsedou
Asociace profesionálních divadel,
v rámci které se snaží o změnu
nahlížení na profesionální živé
umění. Jeho hlavním zájmem je
prosazení tzv. kooperativního
financování kulturních institucí
a reorganizace příspěvkových
organizací. Všechny jeho kroky
v rámci Asociace vedou především k zajištění stability všech kulturních organizací v České republice v takové míře, aby měly
dostatečné prostředky a možnosti
pro tvůrčí práci, neboť divadla
a další instituce v kultuře potřebují
pro svou činnost dlouhodobé kontinuální podmínky na úrovni odpovídající evropským standardům.
(red)
27
ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Březen 2016