Kultura

RŮŽOVÝ KAVALÍR

PROTOKOL

V ČESKÉ PREMIÉŘE

Nejnovější hořká komedie amerického

dramatika Tracyho Lettse Protokol

bude mít 14. února českou premiéru

v divadle Reduta.

Zasedání městské rady amerického

Big Cherry Townu. Na programu nová

parkovací místa a slavnosti, každoročně

připomínající hrdinné vítězství seržanta

Pyma nad divošskými indiány. Nový,

odhodlaný radní Peel se minulé schůze

nemohl z osobních důvodů zúčastnit. Na

té dnešní chybí zase pan Carp, který

posledně o funkci z nejasných příčin přišel. Pan Peel chce nahlédnout do zápisu

z minulé schůze. Ten mu však zastupitelé

odmítají předložit. Copak si vzájemně

nedůvěřujeme? Pan Peel postupně rozkrývá nejen události z předchozího zasedání, ale celou a ne právě lichotivou historii městečka. Ač je tato hra založena

na amerických reáliích, vykreslení komunální politiky nepříjemně připomene české losovačky.

Opera Růžový kavalír měla v Janáčkově

divadle premiéru v listopadu loňského

roku, reprízy jsou připraveny na 26. ledna

a 2. a 16. února.

Nikdo asi nečekal, že po tak dramatických

a ve své době kontroverzních námětech, jako

byly Elektra a Salome, se Richard Strauss

pustí do komické opery opletené rytmy vídeňského valčíku. I když zařazení mezi komické

opery může být zavádějící, protože se v libretu Straussova dvorního spolupracovníka

Hugo von Hofmannsthala volně inspirovaného díly pánů Louvet de Couvrai a Molièra,

skrývá mnohem víc než jen komická zápletka

o křupanském baronovi Ochsovi, který si

chce vzít mladou, bohatou dívku a plány mu

překazí fakt, že se ona vyvolená Sophie zamiluje do Octaviána, jenž jí jen baronovým jménem předává ceremoniální stříbrnou růži.

Propletenec sociálních vrstev vídeňské

společnosti poloviny 18. století je sice zdrojem

řady humorných situací, ale především skrze

postavu stárnoucí maršálky vložili oba autoři

do díla i témata již méně komická, ale o to

více lidská – touhu po mládí a strach ze stárnutí, nevěru či nezištnost v lásce. (mav) ■

SMYŠLENÁ HUDBA

ODHALENÁ PRAVDA

Moravská galerie vystavuje grafické partitury hudebního skladatele a improvizátora Petera Grahama. Výstava je k vidění

v Pražákově paláci na Husově 18 a nese

název Musica Ficta.

Dočasná intervence v prostorách expozice

Art is here představuje tvorbu Petera Grahama v oblasti grafických partitur a hudebních

konceptů. Hudba smyšlená, nebo také hudba

pro oči, je ukázkovým příkladem intermediálního umění, v němž se zvuk a vizualita vzájemně prostupují. Hudební představy na papíře vznikaly mezi lety 1972–2002. Kurátorkou

výstavy je Jana Písaříková. Graham působí

na brněnské JAMU, již od sedmdesátých let

se zabývá nekonvenčními zápisy hudby.

Autora, známého též jako Jaroslav Šťastný,

inspirovaly debaty s Daliborem Chatrným či

vizuální poezie Jiřího Koláře. Jeho hudbu hrála celá řada českých a zahraničních interpretů, jako klavírista improvizátor vystupuje v duu

Palagrachio a v projektech Pavla Zlámala, je

členem Didrik Ingvaldsen Orchestra a vede

vlastní Peter Graham Trio. V letech 1993–

2009 byl dramaturgem festivalu Expozice

nové hudby. Publikoval celou řadu studií

o současných skladatelích, zejména o Johnu

Michaela Paučo ■

Cageovi.

Benefiční představení Odhalená pravda

podpoří Masarykův onkologický ústav.

Divadlo pomáhá, a nejde jen o řečnický

obrat. Výtěžek z představení The Naked Truth

neboli Odhalená pravda, které Divadlo Bolka

Polívky uvede 9. ledna, bude věnován Masarykovu onkologickému ústavu a poslouží na

zakoupení speciálního softwaru pro vyhodnocování mamografických snímků.

Příběh o ženách, které se náhodně sejdou

v tělocvičně při nácviku tance u tyče a najdou

sílu bojovat s nepřízní osudu, nejen dodá

odvahu třeba k tomu vzít život do vlastních

rukou, ale fakticky pomůže těm, které musejí

svést rozhodující boj s nádorovým onemocněním. V inscenaci, která vznikla v koprodukci

divadla se společností StageArtCZ v režii Petra Halberstadta, hrají například Gabriela Míčová, Klára Apolenářová, Anna Stropnická nebo

Natálie Tichánková. Všichni účinkující v benefici se zřekli svého honoráře.

Ze zajímavých lednových titulů, které se

v úvodním měsíci nového roku v programu

Divadla Bolka Polívky objeví, by vám určitě

neměla utéct 6. ledna Heda Gablerová: Teorie dospělosti, která je autorskou parafrází

slavného Ibsenova dramatu v podání Divadla

Petr Novák

■

Petra Bezruče. Režisérka Janka Ryšánek

Schmiedtová zkoušela najít, co je na klasickém příběhu současného, a zdá se, že se

toho moc nezměnilo. Závěr totiž zůstává stejný: hlavně se z toho nezbláznit! A 25. ledna

se na Jakubské náměstí vrací opět fyzický

stand-up Pozemšťan Pavola Seriše. Bláznivý

příběh mimozemšťana, který poznává a snaží

se pochopit svět lidí, komediální pantomima

o tom, jak se chováme a jací jsme.

Více informací na webových stránkách

www.divadlobolkapolivky.cz.

Jiřina Veselá ■

Foto: Archív DBP

Zpravodaj městské části Brno-střed | leden 2020 | 29