Kultura
RŮŽOVÝ KAVALÍR
PROTOKOL
V ČESKÉ PREMIÉŘE
Nejnovější hořká komedie amerického
dramatika Tracyho Lettse Protokol
bude mít 14. února českou premiéru
v divadle Reduta.
Zasedání městské rady amerického
Big Cherry Townu. Na programu nová
parkovací místa a slavnosti, každoročně
připomínající hrdinné vítězství seržanta
Pyma nad divošskými indiány. Nový,
odhodlaný radní Peel se minulé schůze
nemohl z osobních důvodů zúčastnit. Na
té dnešní chybí zase pan Carp, který
posledně o funkci z nejasných příčin přišel. Pan Peel chce nahlédnout do zápisu
z minulé schůze. Ten mu však zastupitelé
odmítají předložit. Copak si vzájemně
nedůvěřujeme? Pan Peel postupně rozkrývá nejen události z předchozího zasedání, ale celou a ne právě lichotivou historii městečka. Ač je tato hra založena
na amerických reáliích, vykreslení komunální politiky nepříjemně připomene české losovačky.
Opera Růžový kavalír měla v Janáčkově
divadle premiéru v listopadu loňského
roku, reprízy jsou připraveny na 26. ledna
a 2. a 16. února.
Nikdo asi nečekal, že po tak dramatických
a ve své době kontroverzních námětech, jako
byly Elektra a Salome, se Richard Strauss
pustí do komické opery opletené rytmy vídeňského valčíku. I když zařazení mezi komické
opery může být zavádějící, protože se v libretu Straussova dvorního spolupracovníka
Hugo von Hofmannsthala volně inspirovaného díly pánů Louvet de Couvrai a Molièra,
skrývá mnohem víc než jen komická zápletka
o křupanském baronovi Ochsovi, který si
chce vzít mladou, bohatou dívku a plány mu
překazí fakt, že se ona vyvolená Sophie zamiluje do Octaviána, jenž jí jen baronovým jménem předává ceremoniální stříbrnou růži.
Propletenec sociálních vrstev vídeňské
společnosti poloviny 18. století je sice zdrojem
řady humorných situací, ale především skrze
postavu stárnoucí maršálky vložili oba autoři
do díla i témata již méně komická, ale o to
více lidská – touhu po mládí a strach ze stárnutí, nevěru či nezištnost v lásce. (mav) ■
SMYŠLENÁ HUDBA
ODHALENÁ PRAVDA
Moravská galerie vystavuje grafické partitury hudebního skladatele a improvizátora Petera Grahama. Výstava je k vidění
v Pražákově paláci na Husově 18 a nese
název Musica Ficta.
Dočasná intervence v prostorách expozice
Art is here představuje tvorbu Petera Grahama v oblasti grafických partitur a hudebních
konceptů. Hudba smyšlená, nebo také hudba
pro oči, je ukázkovým příkladem intermediálního umění, v němž se zvuk a vizualita vzájemně prostupují. Hudební představy na papíře vznikaly mezi lety 1972–2002. Kurátorkou
výstavy je Jana Písaříková. Graham působí
na brněnské JAMU, již od sedmdesátých let
se zabývá nekonvenčními zápisy hudby.
Autora, známého též jako Jaroslav Šťastný,
inspirovaly debaty s Daliborem Chatrným či
vizuální poezie Jiřího Koláře. Jeho hudbu hrála celá řada českých a zahraničních interpretů, jako klavírista improvizátor vystupuje v duu
Palagrachio a v projektech Pavla Zlámala, je
členem Didrik Ingvaldsen Orchestra a vede
vlastní Peter Graham Trio. V letech 1993–
2009 byl dramaturgem festivalu Expozice
nové hudby. Publikoval celou řadu studií
o současných skladatelích, zejména o Johnu
Michaela Paučo ■
Cageovi.
Benefiční představení Odhalená pravda
podpoří Masarykův onkologický ústav.
Divadlo pomáhá, a nejde jen o řečnický
obrat. Výtěžek z představení The Naked Truth
neboli Odhalená pravda, které Divadlo Bolka
Polívky uvede 9. ledna, bude věnován Masarykovu onkologickému ústavu a poslouží na
zakoupení speciálního softwaru pro vyhodnocování mamografických snímků.
Příběh o ženách, které se náhodně sejdou
v tělocvičně při nácviku tance u tyče a najdou
sílu bojovat s nepřízní osudu, nejen dodá
odvahu třeba k tomu vzít život do vlastních
rukou, ale fakticky pomůže těm, které musejí
svést rozhodující boj s nádorovým onemocněním. V inscenaci, která vznikla v koprodukci
divadla se společností StageArtCZ v režii Petra Halberstadta, hrají například Gabriela Míčová, Klára Apolenářová, Anna Stropnická nebo
Natálie Tichánková. Všichni účinkující v benefici se zřekli svého honoráře.
Ze zajímavých lednových titulů, které se
v úvodním měsíci nového roku v programu
Divadla Bolka Polívky objeví, by vám určitě
neměla utéct 6. ledna Heda Gablerová: Teorie dospělosti, která je autorskou parafrází
slavného Ibsenova dramatu v podání Divadla
Petr Novák
■
Petra Bezruče. Režisérka Janka Ryšánek
Schmiedtová zkoušela najít, co je na klasickém příběhu současného, a zdá se, že se
toho moc nezměnilo. Závěr totiž zůstává stejný: hlavně se z toho nezbláznit! A 25. ledna
se na Jakubské náměstí vrací opět fyzický
stand-up Pozemšťan Pavola Seriše. Bláznivý
příběh mimozemšťana, který poznává a snaží
se pochopit svět lidí, komediální pantomima
o tom, jak se chováme a jací jsme.
Více informací na webových stránkách
www.divadlobolkapolivky.cz.
Jiřina Veselá ■
Foto: Archív DBP
Zpravodaj městské části Brno-střed | leden 2020 | 29