Informace z radnice

I DROBNOSTI KOLEM NÁS

DĚLAJÍ RADOST

Městská část Brno-střed průběžně pečuje jak

o velké, tak i o malé plochy zeleně, místa pro

odpočinek, i vybavení veřejných prostor pro

občany. Během roku jsou to stovky drobnějších investic, které nezřídka vznikají na základě

podnětů všímavých obyvatel městské části.

A letos již už také několik proběhlo.

Na podnět obyvatel domu na Čápkově 1

městská část postupně revitalizovala zeleň

nejen před tímto domem, ale v celém úseku

Čápkovy mezi Gorkého a Grohovou ulicí.

„Dříve byly tyto plochy takzvané silniční zeleně ve správě města, od roku 2019 je udržuje

městská část. Kromě běžné údržby, jako je

pokos, stříhání keřů a živých plotů, podzimní

výhrab listí a úklid, se je postupně snažíme

oživit. Chceme vzhled této doplňkové, ale v ulicích přitom velmi důležité zeleně postupně

zlepšovat. Vše hodně závisí na penězích, nelze

proto revitalizovat všechny plochy zaráz, budeme se však snažit oživit jich co nejvíce,“ upřesnil

Bc. Martin Landa, 1. místostarosta městské

části Brno-střed pro životní prostředí.

Stejně tak na adrese Drobného 12 městská

část na podnět občana revitalizovala silniční

zeleň, která byla zničená parkováním aut.

Navíc zde proto byly nainstalovány betonové

polokoule, aby zabránily jejímu dalšímu ničení

neukázněnými řidiči.

V parku na Kraví hoře bylo kompletně zrenovováno 18 laviček na temeni parku, které

byly poničeny vandaly. Aby déle vydržely, byly

na ně použity akátové latě, které se osvědčily

jako trvanlivé a měly by i více odolávat vandalům. Nově nainstalované zábradlí na úseku

cestní sítě na Kraví hoře směrem ke Gymnáziu

Matyáše Lercha jistě pomůže procházejícím

Brňanům, kteří trasu často využívají při procházkách.

Na Mendlově náměstí během rekonstrukce

v  roce 2018 vznikl příjemný veřejný park

s kavárnou Plovárna, který je hojně navštěvovaný. Co se však ukázalo jako problém, byly

lavičky, které se staly oblíbeným místem pro

trávení života většího počtu lidí bez domova

a občané se začali oprávněně ptát, pro koho

je ten park vlastně zrekonstruovaný. Po dohodě s autory návrhu úpravy parku bylo upraveno 11 laviček osazením kovových přepážek,

které mají zabránit polehávání a spaní na nich.

Kavárna Plovárna, která je zde umístěná,

a jejíž součástí je i venkovní posezení, byla

letos dovybavena stínícími plachtami, aby si

zde mohli návštěvníci posedět i v horkých letních dnech. Na přelomu roku městská část

Brno-střed dokončila rozsáhlou rekonstrukci

sousedícího vnitrobloku mezi ulicemi Výstavní

a Veletržní. Aby nová dětská hřiště mohly děti

využívat i v létě, bylo zde doplněno jejich zastínění. I když jsou přímo v prostoru upraveného

hřiště vysázeny i stromy, jsou však příliš mladé

aby tvořily stín.

Za domy na Nových sadech městská část

na podnět občanů nainstalovala pro děti nový

herní prvek, věžičku s dvojhrazdou a k němu

také dvě lavičky pro rodiče.

Odpadkové koše na náměstí Svobody, kte-

ré zde byly instalovány během rekonstrukce

v roce 2006, byly postupně odmontovány

a prošly kompletní repasí, během níž byly

odstraněny staré nátěry a naneseny nové.

Povrch košů byl navíc opatřen nátěrem takzvaného antiplakátu, jehož smyslem je znesnadnit černý výlep plakátů a nevzhledných

samolepek, které se na nich znovu a znovu

objevovaly.

„Zmiňované drobné úpravy zeleně a veřejného prostoru jsou jen částí realizací a investic,

které městská část Brno-střed během roku

zajišťuje. I tak stály více než milion korun. Budeme v nich i nadále pokračovat, protože jsou

velmi potřebné. Pokud vnímáte ve svém okolí

potřebu řešit něco podobného, obraťte se na

nás, budeme se vám snažit v rámci možností

a finančních prostředků vyjít vstříc,“ doplnil

Landa.

4 | Zpravodaj městské části Brno-střed | prázdniny 2020

(kad)

■

HLEDÁNÍ CESTY

PRO REGULACI

VNITROBLOKŮ

POKRAČUJE

Jak jsem již zmiňoval v předchozím

čísle zpravodaje, není dosud vyřešen

způsob regulace parkování ve vnitroblocích, které jsou totiž účelovými

komunikacemi a zákon u nich

neumožňuje vyznačit oblasti placeného stání neboli modré zóny.

Je zjevné, že s jejich zavedením se

parkování ve vnitroblocích významně

zhoršilo, protože vozidla bez oprávnění

se z ulice přesunula právě do vnitrobloků. A řidiči tam zajíždějí i přes to, že

jsou vjezdy většinou označeny zákazem vjezdu s dodatkovou tabulkou. Je

to smutná aktuální praxe.

Tento problém jsme předvídali již

v loňském roce a Rada městské části

Brno-střed schválila požadavek na

řešení úpravy parkování ve vnitroblocích už v dubnu 2019. Odbor dopravy

Magistrátu města Brna bohužel při stoupil k obsáhlejšímu řešení této problematiky až nyní.

O to intenzivněji ale hledáme způsob, jak tuto situaci vyřešit. Aktuálně

jednáme o způsobu kontroly parkování

a vjezdů do vnitrobloků, protože je

pravděpodobně nebude možné kontrolovat vozidlem, které dohlíží na

dodržování pravidel v modrých zónách.

Po vyřešení způsobu kontroly bude

následovat stanovení dopravního značení.

Právní a technické souvislosti této

problematiky jsou poměrně složité

a řešení mohlo a hlavně mělo být nalezeno již v minulém volebním období,

když se oblasti placeného stání připravovaly.

Najít koncepční a právně validní

řešení za tak krátkou dobu není úplně

jednoduché, věřím však v uzavření této

problematiky nejpozději do konce letních prázdnin. A to tak, aby chránila

místní obyvatele a zamezila zneužívání

vnitrobloků k parkování těch, kteří tam

nemají co dělat.

Mgr. Jan Mandát, LL.M. ■

člen Rady městské části Brno-střed

pro dopravu a bydlení