Kultura

STOPY ADOLFA LOOSE

Do konce letošního roku je možné navštívit

na Špilberku výstavu Evropan Adolf Loos.

Nejen brněnské stopy.

Architekt Adolf Loos zásadním způsobem

určil vývoj světové moderní architektury.

Muzeum města Brna proto 150 let od jeho

narození věnovalo svoji letošní největší výstavu právě jemu.

Loos proslul modernistickými stavbami,

estetikou bez ozdob, novou koncepcí prostoru

i břitkými esejemi. Výstava představuje výběr

z díla Adolfa Loose, a to především jeho práce

pro rodné Brno a Moravu, které jsou zasazeny

do kontextu internacionálního stylu architektonické avantgardy. Vizuálně poutavým způsobem přibližuje ideové a výrazové koncepty

architektovy tvorby. Ukazuje dílo tvůrce, které

v čase svého vzniku patřilo nejen v Českých

zemích mezi hlavní nositele a reprezentanty

soudobých světových architektonických trendů. Mimo jiné jsou zde k vidění autentické

doklady, dobové i současné fotografie, modely, vizualizace a mnoho dalšího.

Expozice je součástí programu celorepublikového projektu Rok Adolfa Loose 2020.

(mav) ■

Více na www.spilberk.cz.

POD OTEVŘENÝM NEBEM

Koronavirová vynucená pauza je snad už

za námi. A těžko najít z hygienického hlediska lepší přechodné řešení, než namísto

do uzavřeného hlediště pozvat diváky pod

širé nebe.

Letní scéna Divadla Bolka Polívky tak bude

opět příležitostí nabídnout skvělé komedie

i vážnější kusy s atraktivním hereckým obsazením konečně naživo a dokonce postupně

na třech místech.

Po slavkovském zámku a mikulovském

amfiteátru se od 20. července do 1. srpna

můžete vydat tradičně na Biskupský dvůr

Moravského zemského muzea v Brně. Připravena je řada titulů z vlastní produkce pořadatelského divadla, například inscenace

DNA, kde vedle svého otce exceluje Anna

Polívková, legendární Podivné odpoledne

dr. Zvonka Burkeho či Rebelky s Chantal Poullain a Štěpánkou Křesťanovou.

Ani letos nebudou diváci ochuzeni o tituly

spřízněných scén, jako je například divadlo

Studio Dva a další. Chybět nebudou osvědčené hity Vysavač či Otevřené manželství.

Příznivci zpěvačky Moniky Absolonové se

mohou těšit na její koncert Bez řečí. Tečku

za Biskupákem udělá Pavel Seriš a jeho

Pozemšťan,  fyzický stand-up i komediální

pantomima o mimozemšťanovi, který při

pobytu na Zemi zjistí, že by se rád stal člověkem. Pozemšťan je divadelní zprávou

o lidech 21. století, kteří se dívají všude kolem

sebe, jen ne do zrcadla.

Jiřina Veselá ■

foto: Ľubomír Bafo Drahoš

SMRŠŤ HUDEBNÍCH ZÁŽITKŮ

Sedmý ročník mezinárodního operního

a hudebního festivalu Janáček Brno se

uskuteční od 28. září do 16. října. Vstupenky jsou již v prodeji.

Jestliže 6. ročník festivalu představil Janáčkovo jevištní dílo v celé jeho šíři, letošní Janáček Brno se vydá po stopách překotného vývoje v hudbě a umění vůbec, oné smršti idejí

a nových, dosud neprozkoumaných možností, jež přinesl přelom 19. a 20. století.

Během téměř tří týdnů nabídne festival

vynikající operní inscenace, koncertní řadu,

a především výjimečné umělce, jako jsou

Robert Carsen, Jakub Hrůša, Karita Mattila,

Pavol Breslik, Pavel Haas Quartet, Bamberští

symfonikové, Jan Bartoš a další.

Letošní ročník tak bezpochyby naváže na

mimořádný úspěch roku 2018, kdy obdržel

jako první v České republice prestižní ocenění The International Opera Awards za nejlepší festival roku.

Navzdory složité situaci se podařilo zachovat program, avizovaný v prosinci minulého

roku, jen s minimem změn. „Vzhledem k současným omezením ve světě v souvislosti

s onemocněním covid-19 se neuskutečnily

premiéry dvou inscenací, které se měly na

podzim na festivalu představit. Jedná se

o produkci Její pastorkyně Divadla Brémy

v režii Armina Petrase a produkci Její pastorkyně v režii Clause Gutha připravovanou

londýnskou Královskou operou Covent Garden. Za obě produkce se nám podařilo získat

adekvátní náhradu, a program festivalu jsme

navíc rozšířili o další premiéru souboru

Janáčkovy opery Národního divadla Brno,“

popsal umělecký šéf Janáčkovy opery Jiří

Heřman.

Brémskou Její pastorkyni v  programu

nahradí inscenace Příhody lišky Bystroušky

v režii Lindy Keprtové a v hudebním nastudování Martina Doubravského, kterou na festivalu uvede Divadlo F. X. Šaldy Liberec. Londýnskou inscenaci v  programu zastoupí

úspěšná brněnská inscenace Její pastorkyně

v režii Martina Glasera a pod taktovkou šéfdirigenta Marko Ivanoviće. „Máme velkou

radost, že se pro tato dvě speciální festivalová představení podařilo získat pro roli Kostelničky světovou operní hvězdu Karitu Mattilu, která v této roli měla původně vystoupit

v londýnské produkci,“ podotkl ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser.

Na program festivalu byla nově přidána

premiéra opery Řecké pašije Bohuslava Martinů nastudovaná souborem Janáčkovy ope-

ry v režii Jiřího Heřmana a v hudebním nastudování Roberta Kružíka, která se uskuteční

7. října v Janáčkově divadle. Poslední změna

programu se týká koncertu v bazilice na Starém Brně, kdy 11. října provede Janáčkovu

Glagolskou mši a Věčné evangelium Filharmonie Brno v čele se svým šéfdirigentem

Dennisem Russellem Daviesem, a to spolu

se sborem Janáčkovy opery.

Všechny další body programu festivalu se

podařilo zachovat tak, jak byly původně avizovány. Slavnostní zahájení festivalu tak bude

patřit Janáčkově méně často uváděné opeře

Osud, jež však představovala na jeho skladatelské cestě výrazný krok v hledání pojetí

moderní opery. Inscenace bude dílem světoznámého režiséra Roberta Carsena.

Na závěr festivalu vystoupí vynikající Bamberští symfonikové pod taktovkou Jakuba

Hrůši, diváci se mohou těšit na písňové recitály Tomáše Krále a Pavola Breslika, na klavírní

recitál Jana Bartoše a Jana Jiraského, nebude chybět ani sborová tvorba v podání předního rakouského tělesa Arnold Schoenberg

Chor a mnohé další.

Aktuální informace o festivalu a možnost

on-line zakoupení vstupenek naleznou

návštěvníci na www.janacek-brno.cz.

Zpravodaj městské části Brno-střed | prázdniny 2020 | 27