Kultura
STOPY ADOLFA LOOSE
Do konce letošního roku je možné navštívit
na Špilberku výstavu Evropan Adolf Loos.
Nejen brněnské stopy.
Architekt Adolf Loos zásadním způsobem
určil vývoj světové moderní architektury.
Muzeum města Brna proto 150 let od jeho
narození věnovalo svoji letošní největší výstavu právě jemu.
Loos proslul modernistickými stavbami,
estetikou bez ozdob, novou koncepcí prostoru
i břitkými esejemi. Výstava představuje výběr
z díla Adolfa Loose, a to především jeho práce
pro rodné Brno a Moravu, které jsou zasazeny
do kontextu internacionálního stylu architektonické avantgardy. Vizuálně poutavým způsobem přibližuje ideové a výrazové koncepty
architektovy tvorby. Ukazuje dílo tvůrce, které
v čase svého vzniku patřilo nejen v Českých
zemích mezi hlavní nositele a reprezentanty
soudobých světových architektonických trendů. Mimo jiné jsou zde k vidění autentické
doklady, dobové i současné fotografie, modely, vizualizace a mnoho dalšího.
Expozice je součástí programu celorepublikového projektu Rok Adolfa Loose 2020.
(mav) ■
Více na www.spilberk.cz.
POD OTEVŘENÝM NEBEM
Koronavirová vynucená pauza je snad už
za námi. A těžko najít z hygienického hlediska lepší přechodné řešení, než namísto
do uzavřeného hlediště pozvat diváky pod
širé nebe.
Letní scéna Divadla Bolka Polívky tak bude
opět příležitostí nabídnout skvělé komedie
i vážnější kusy s atraktivním hereckým obsazením konečně naživo a dokonce postupně
na třech místech.
Po slavkovském zámku a mikulovském
amfiteátru se od 20. července do 1. srpna
můžete vydat tradičně na Biskupský dvůr
Moravského zemského muzea v Brně. Připravena je řada titulů z vlastní produkce pořadatelského divadla, například inscenace
DNA, kde vedle svého otce exceluje Anna
Polívková, legendární Podivné odpoledne
dr. Zvonka Burkeho či Rebelky s Chantal Poullain a Štěpánkou Křesťanovou.
Ani letos nebudou diváci ochuzeni o tituly
spřízněných scén, jako je například divadlo
Studio Dva a další. Chybět nebudou osvědčené hity Vysavač či Otevřené manželství.
Příznivci zpěvačky Moniky Absolonové se
mohou těšit na její koncert Bez řečí. Tečku
za Biskupákem udělá Pavel Seriš a jeho
Pozemšťan, fyzický stand-up i komediální
pantomima o mimozemšťanovi, který při
pobytu na Zemi zjistí, že by se rád stal člověkem. Pozemšťan je divadelní zprávou
o lidech 21. století, kteří se dívají všude kolem
sebe, jen ne do zrcadla.
Jiřina Veselá ■
foto: Ľubomír Bafo Drahoš
SMRŠŤ HUDEBNÍCH ZÁŽITKŮ
Sedmý ročník mezinárodního operního
a hudebního festivalu Janáček Brno se
uskuteční od 28. září do 16. října. Vstupenky jsou již v prodeji.
Jestliže 6. ročník festivalu představil Janáčkovo jevištní dílo v celé jeho šíři, letošní Janáček Brno se vydá po stopách překotného vývoje v hudbě a umění vůbec, oné smršti idejí
a nových, dosud neprozkoumaných možností, jež přinesl přelom 19. a 20. století.
Během téměř tří týdnů nabídne festival
vynikající operní inscenace, koncertní řadu,
a především výjimečné umělce, jako jsou
Robert Carsen, Jakub Hrůša, Karita Mattila,
Pavol Breslik, Pavel Haas Quartet, Bamberští
symfonikové, Jan Bartoš a další.
Letošní ročník tak bezpochyby naváže na
mimořádný úspěch roku 2018, kdy obdržel
jako první v České republice prestižní ocenění The International Opera Awards za nejlepší festival roku.
Navzdory složité situaci se podařilo zachovat program, avizovaný v prosinci minulého
roku, jen s minimem změn. „Vzhledem k současným omezením ve světě v souvislosti
s onemocněním covid-19 se neuskutečnily
premiéry dvou inscenací, které se měly na
podzim na festivalu představit. Jedná se
o produkci Její pastorkyně Divadla Brémy
v režii Armina Petrase a produkci Její pastorkyně v režii Clause Gutha připravovanou
londýnskou Královskou operou Covent Garden. Za obě produkce se nám podařilo získat
adekvátní náhradu, a program festivalu jsme
navíc rozšířili o další premiéru souboru
Janáčkovy opery Národního divadla Brno,“
popsal umělecký šéf Janáčkovy opery Jiří
Heřman.
Brémskou Její pastorkyni v programu
nahradí inscenace Příhody lišky Bystroušky
v režii Lindy Keprtové a v hudebním nastudování Martina Doubravského, kterou na festivalu uvede Divadlo F. X. Šaldy Liberec. Londýnskou inscenaci v programu zastoupí
úspěšná brněnská inscenace Její pastorkyně
v režii Martina Glasera a pod taktovkou šéfdirigenta Marko Ivanoviće. „Máme velkou
radost, že se pro tato dvě speciální festivalová představení podařilo získat pro roli Kostelničky světovou operní hvězdu Karitu Mattilu, která v této roli měla původně vystoupit
v londýnské produkci,“ podotkl ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser.
Na program festivalu byla nově přidána
premiéra opery Řecké pašije Bohuslava Martinů nastudovaná souborem Janáčkovy ope-
ry v režii Jiřího Heřmana a v hudebním nastudování Roberta Kružíka, která se uskuteční
7. října v Janáčkově divadle. Poslední změna
programu se týká koncertu v bazilice na Starém Brně, kdy 11. října provede Janáčkovu
Glagolskou mši a Věčné evangelium Filharmonie Brno v čele se svým šéfdirigentem
Dennisem Russellem Daviesem, a to spolu
se sborem Janáčkovy opery.
Všechny další body programu festivalu se
podařilo zachovat tak, jak byly původně avizovány. Slavnostní zahájení festivalu tak bude
patřit Janáčkově méně často uváděné opeře
Osud, jež však představovala na jeho skladatelské cestě výrazný krok v hledání pojetí
moderní opery. Inscenace bude dílem světoznámého režiséra Roberta Carsena.
Na závěr festivalu vystoupí vynikající Bamberští symfonikové pod taktovkou Jakuba
Hrůši, diváci se mohou těšit na písňové recitály Tomáše Krále a Pavola Breslika, na klavírní
recitál Jana Bartoše a Jana Jiraského, nebude chybět ani sborová tvorba v podání předního rakouského tělesa Arnold Schoenberg
Chor a mnohé další.
Aktuální informace o festivalu a možnost
on-line zakoupení vstupenek naleznou
návštěvníci na www.janacek-brno.cz.
Zpravodaj městské části Brno-střed | prázdniny 2020 | 27