Názory zastupitelů

JAK SOUVISÍ PARKOVÁNÍ, ZMĚNA KLIMATU

A VÁLKA NA UKRAJINĚ S NAŠÍM ZDRAVÍM?

Všechno souvisí se vším.

Několik týdnů jsme si dělali

monitoring obsazenosti parkovacích domů. Ukazuje se,

že zejména v noci je většina

z nich téměř prázdná, a to

i v oblastech, kde v noci ulice přetékají auty.

Například v parkovacím domě na Polní

v noci stává do deseti aut, přitom v docházkové vzdálenosti ve vnitrobloku Bakalovo

nábřeží chce radnice za desítky milionů korun

udělat nové parkoviště na zeleni. Stačilo by

přitom nechat rezidenty v parkovacích

domech parkovat přes noc zdarma. Takto to

funguje na Veveří nebo na Křenové, kde jsme

v minulém volebním období vybojovali pro

rezidenty parkování přes noc zdarma. Tady

prázdno není. Díky tomu se ušetří tak vzácné

místo ve veřejném prostoru.

Poslední dva roky nás staví před další a další

výzvy. Covid nám ukázal, jak je důležité starat

se o svoje fyzické zdraví a mít dostatek pohybu.

Titulek z dnešního tisku přitom říká, že většina

dětí na základní škole neudělá ani kotrmelec.

Nejjednodušším druhem pohybu je pěší

chůze. V Berlíně před rokem a půl v úseku

#Friedrichstrasse, který je už rok a půl bez

aut, projde nebo projede výrazně více lidí

než předtím (dříve 6000, dnes 9800 a číslo

stále roste). Lidé tam v průměru pobývají více

času. Jen chodců je v měřeném úseku

o 22,3 % více, což pociťují obchody ve svých

tržbách. Ulice se díky tomu dostala do top

100 nákupních tříd v zemi.

Podobných příkladů existuje spousta. Je to

banální fakt, ale je důležité to opakovat: Auta

nemají peněženky. Lidé je mají. Ekonomika

kvete v pěších a obytných zónách a skomírá

na magistrálách a výpadovkách. Znamená to,

že neschopnost politiků regulovat individuální

autodopravu ve městě škodí ekonomice.

Do toho klimatická krize a válka na Ukrajině

naléhavě burcují ke snížení spotřeby fosilních

paliv. Průměrný člověk, který přesedne z auta

a jde pěšky nebo jede na kole, ušetří denně

3,2 kilogramu CO2, látky ničící naše klima.

Většina uskutečněných cest ve městě je do

5 km. To je zároveň doporučená denní vzdá-

lenost, kterou by měl člověk pečující o svoje

zdraví denně ujít. Nyní značnou část těchto

kratších cest lidé uskuteční autem. Přitom

krátké jízdy kvůli studenému startu výrazněji

zvyšují celkové množství emisí. Poskakování

autem na malé vzdálenosti ve městě s motorem, který se pořádně neprohřeje, agregátu

nesvědčí, naftové motory takový režim provozu doslova nesnášejí.

Kdyby se lidé více hýbali, ušetří naše zdravotnictví 90 až 120 miliard korun. Zkrátka

pokud omezíme naše jízdy autem po městě

a začneme víc chodit pěšky nebo jezdit na

kole, prospějeme svému zdraví. Zároveň snížíme množství spotřebovaných fosilních paliv.

Tzn. že pošleme méně peněz Putinovi na

vedení války a snížíme i vliv na změnu klimatu.

A nakonec, stojí za to nechat rezidenty parkovat v parkovacích domech v noci zdarma.

Ušetří se tak místo na ulicích, které budou

pro pěší chůzi bezpečnější a přívětivější.

Mgr. Jasna Flamiková

zastupitelka MČ Brno-střed

za stranu Zelených I

BYZNYS S OBECNÍMI BYTY?

K diskuzi týkající se problematiky

nakládání

s obecními byty nelze

opomenout téma podnajímání.

Na stránkách našeho

zpravodaje bylo již z různých pohledů

komentováno.

Musím konstatovat, že tato agenda velmi

naplňuje také program kontrolního výboru.

Podněty, které upozorňují, že je pravděpodobné, že v některých obecních bytech

vůbec nebydlí řádní nájemníci, přicházejí

od občanů pravidelně.

Legitimním nájemcem bytu je osoba nebo

osoby, kterým byl byt Radou městské části

na návrh Komise bytové přidělen na základě

jejich žádosti (nebo byly dodatečně do bytu

oficiálně přihlášeny).

Žádost o přidělení bytu musí splňovat

náležitosti dané pravidly pronajímání bytů

městskou částí a zájemce musí být také

zařazen v evidenci žadatelů o městský byt.

Jednou z povinností bývalo předložit čestné

prohlášení o tom, že žadatel nevlastní oby-

vatelnou nemovitost v okolní lokalitě, nyní

se předkládá přímo výpis z Katastru nemovitostí. Je to proto, aby se k pronájmu od

městské části dostali obyvatelé, kteří skutečně potřebují bydlet.

Obecní byty mají ze své podstaty, díky

nájemnému nižšímu než je tržní, plnit funkci

dostupného (případně sociálního) bydlení

a pomáhat skupinám obyvatel ohroženým

bytovou krizí získat domov.

Jsou nástrojem bytové politiky, která

navíc může v centru města udržet opravdové obyvatele, ne jen turisty, přijíždějící

na pár dní užít si večírky v bytě pronajatém

třeba přes společnost Airbnb.

Bohužel však ne všichni občané tuto premisu chápou a vypadá to, že někteří berou

přidělení obecního bytu jen jako cestu

k výdělku na podnájmu: tu skupince studentů, tu zahraničnímu manažerovi, tu právě

zmíněným turistům přes internetové portály.

Navíc ti občané, kteří mají smlouvy s městskou částí na dobu neurčitou, nemusí již

nikdy dokládat zmíněný výpis z katastru

a mohou tak během let nabýt třeba desítky

nemovitostí a přitom si udržet městský byt,

na němž vydělávají peníze z černého pronájmu.

Proto jsme na kontrolním výboru navrhli,

aby se začala prověřovat vlastnická práva

k dalším nemovitostem i u nájemců

se smlouvami na dobu neurčitou. Samotný

černý podnájem se totiž velmi těžko prokazuje. Jedině nečekaným místním šetřením, v němž v protokolu bude uvedeno, kdo

skutečně v bytě byl zastižen, se dá dále

argumentovat.

Zájem o obecní byty extrémně převyšuje

nabídku, ceny bytů atakují zcela bizarní

výšky, proto tyto praktiky není vhodné tolerovat.

Mgr. Monika Lukášová Spilková, Ph.D.

zastupitelka MČ Brno-střed

za Českou pirátskou stranu I

Tato rubrika obsahuje názory zastupitelů, které nejsou redakčně upravovány a vydavatel nenese zodpovědnost za jejich obsah.

12 | Zpravodaj městské části Brno-střed | květen 2022