Názory zastupitelů
JAK SOUVISÍ PARKOVÁNÍ, ZMĚNA KLIMATU
A VÁLKA NA UKRAJINĚ S NAŠÍM ZDRAVÍM?
Všechno souvisí se vším.
Několik týdnů jsme si dělali
monitoring obsazenosti parkovacích domů. Ukazuje se,
že zejména v noci je většina
z nich téměř prázdná, a to
i v oblastech, kde v noci ulice přetékají auty.
Například v parkovacím domě na Polní
v noci stává do deseti aut, přitom v docházkové vzdálenosti ve vnitrobloku Bakalovo
nábřeží chce radnice za desítky milionů korun
udělat nové parkoviště na zeleni. Stačilo by
přitom nechat rezidenty v parkovacích
domech parkovat přes noc zdarma. Takto to
funguje na Veveří nebo na Křenové, kde jsme
v minulém volebním období vybojovali pro
rezidenty parkování přes noc zdarma. Tady
prázdno není. Díky tomu se ušetří tak vzácné
místo ve veřejném prostoru.
Poslední dva roky nás staví před další a další
výzvy. Covid nám ukázal, jak je důležité starat
se o svoje fyzické zdraví a mít dostatek pohybu.
Titulek z dnešního tisku přitom říká, že většina
dětí na základní škole neudělá ani kotrmelec.
Nejjednodušším druhem pohybu je pěší
chůze. V Berlíně před rokem a půl v úseku
#Friedrichstrasse, který je už rok a půl bez
aut, projde nebo projede výrazně více lidí
než předtím (dříve 6000, dnes 9800 a číslo
stále roste). Lidé tam v průměru pobývají více
času. Jen chodců je v měřeném úseku
o 22,3 % více, což pociťují obchody ve svých
tržbách. Ulice se díky tomu dostala do top
100 nákupních tříd v zemi.
Podobných příkladů existuje spousta. Je to
banální fakt, ale je důležité to opakovat: Auta
nemají peněženky. Lidé je mají. Ekonomika
kvete v pěších a obytných zónách a skomírá
na magistrálách a výpadovkách. Znamená to,
že neschopnost politiků regulovat individuální
autodopravu ve městě škodí ekonomice.
Do toho klimatická krize a válka na Ukrajině
naléhavě burcují ke snížení spotřeby fosilních
paliv. Průměrný člověk, který přesedne z auta
a jde pěšky nebo jede na kole, ušetří denně
3,2 kilogramu CO2, látky ničící naše klima.
Většina uskutečněných cest ve městě je do
5 km. To je zároveň doporučená denní vzdá-
lenost, kterou by měl člověk pečující o svoje
zdraví denně ujít. Nyní značnou část těchto
kratších cest lidé uskuteční autem. Přitom
krátké jízdy kvůli studenému startu výrazněji
zvyšují celkové množství emisí. Poskakování
autem na malé vzdálenosti ve městě s motorem, který se pořádně neprohřeje, agregátu
nesvědčí, naftové motory takový režim provozu doslova nesnášejí.
Kdyby se lidé více hýbali, ušetří naše zdravotnictví 90 až 120 miliard korun. Zkrátka
pokud omezíme naše jízdy autem po městě
a začneme víc chodit pěšky nebo jezdit na
kole, prospějeme svému zdraví. Zároveň snížíme množství spotřebovaných fosilních paliv.
Tzn. že pošleme méně peněz Putinovi na
vedení války a snížíme i vliv na změnu klimatu.
A nakonec, stojí za to nechat rezidenty parkovat v parkovacích domech v noci zdarma.
Ušetří se tak místo na ulicích, které budou
pro pěší chůzi bezpečnější a přívětivější.
Mgr. Jasna Flamiková
zastupitelka MČ Brno-střed
za stranu Zelených I
BYZNYS S OBECNÍMI BYTY?
K diskuzi týkající se problematiky
nakládání
s obecními byty nelze
opomenout téma podnajímání.
Na stránkách našeho
zpravodaje bylo již z různých pohledů
komentováno.
Musím konstatovat, že tato agenda velmi
naplňuje také program kontrolního výboru.
Podněty, které upozorňují, že je pravděpodobné, že v některých obecních bytech
vůbec nebydlí řádní nájemníci, přicházejí
od občanů pravidelně.
Legitimním nájemcem bytu je osoba nebo
osoby, kterým byl byt Radou městské části
na návrh Komise bytové přidělen na základě
jejich žádosti (nebo byly dodatečně do bytu
oficiálně přihlášeny).
Žádost o přidělení bytu musí splňovat
náležitosti dané pravidly pronajímání bytů
městskou částí a zájemce musí být také
zařazen v evidenci žadatelů o městský byt.
Jednou z povinností bývalo předložit čestné
prohlášení o tom, že žadatel nevlastní oby-
vatelnou nemovitost v okolní lokalitě, nyní
se předkládá přímo výpis z Katastru nemovitostí. Je to proto, aby se k pronájmu od
městské části dostali obyvatelé, kteří skutečně potřebují bydlet.
Obecní byty mají ze své podstaty, díky
nájemnému nižšímu než je tržní, plnit funkci
dostupného (případně sociálního) bydlení
a pomáhat skupinám obyvatel ohroženým
bytovou krizí získat domov.
Jsou nástrojem bytové politiky, která
navíc může v centru města udržet opravdové obyvatele, ne jen turisty, přijíždějící
na pár dní užít si večírky v bytě pronajatém
třeba přes společnost Airbnb.
Bohužel však ne všichni občané tuto premisu chápou a vypadá to, že někteří berou
přidělení obecního bytu jen jako cestu
k výdělku na podnájmu: tu skupince studentů, tu zahraničnímu manažerovi, tu právě
zmíněným turistům přes internetové portály.
Navíc ti občané, kteří mají smlouvy s městskou částí na dobu neurčitou, nemusí již
nikdy dokládat zmíněný výpis z katastru
a mohou tak během let nabýt třeba desítky
nemovitostí a přitom si udržet městský byt,
na němž vydělávají peníze z černého pronájmu.
Proto jsme na kontrolním výboru navrhli,
aby se začala prověřovat vlastnická práva
k dalším nemovitostem i u nájemců
se smlouvami na dobu neurčitou. Samotný
černý podnájem se totiž velmi těžko prokazuje. Jedině nečekaným místním šetřením, v němž v protokolu bude uvedeno, kdo
skutečně v bytě byl zastižen, se dá dále
argumentovat.
Zájem o obecní byty extrémně převyšuje
nabídku, ceny bytů atakují zcela bizarní
výšky, proto tyto praktiky není vhodné tolerovat.
Mgr. Monika Lukášová Spilková, Ph.D.
zastupitelka MČ Brno-střed
za Českou pirátskou stranu I
Tato rubrika obsahuje názory zastupitelů, které nejsou redakčně upravovány a vydavatel nenese zodpovědnost za jejich obsah.
12 | Zpravodaj městské části Brno-střed | květen 2022