Naše školy
ZŠ A MŠ KŘENOVÁ
JAKO NA VLNÁCH
Jak už to s vlnami bývá, některé jsou příjemné a vítané, jiné naopak ne. K těm druhým v letošním školním roce patří, tak
jako na všech jiných školách, vlna opakovaného zavírání a otevírání.
Krátká rekapitulace: První zavření pro většinu žáků v měsíci říjnu, několikadenní
obnova pro všechny žáky v předvánočním
čase, poté opět pro většinu žáků až do poloviny dubna distanční výuka. Z osmi měsíců
školního roku letos strávila většina žáků ve
škole dva měsíce.
Aby zavírací vlny ve specifickém prostředí
naší školy nezpůsobily totální devastaci,
bylo třeba rychle jednat. Kromě již na jaře
praktikované obálkové metody – učivo
a pracovní listy na dva týdny k vyzvednutí,
jsme tentokrát více vsadili i na vlnu internetového signálu. Díky finanční podpoře zřizovatele a podnikatelských subjektů jsme
mohli pro žáky pořídit notebooky a zprostředkovat internetové připojení. Tím se
nám podařilo napojit na on-line výuku nově
dalších 17 rodin a podpořit tak dalších 44
dětí.
Velkou pomocí dále bylo vybavení většiny
pedagogického sboru kvalitním notebookem. Díky této podpoře jsme mohli šířit vlny
on-line výuky tam, kam nás rodiny byly
ochotné pustit. Všechny třídy se v rámci distanční výuky účastnily i on-line výuky, včetně
žáků přípravných tříd. I když počty zapojených žáků nebyly stoprocentní a pohybovaly se zhruba na polovině, šlo o výrazný
posun oproti jarním měsícům. Znovu jsme
zkoušeli všechny možné cesty, jak zapojit
maximální počet žáků, snažili jsme se přizpůsobit se možnostem a schopnostem
rodin i konkrétních jednotlivců, využívali
jsme nejrůznější platformy a sociální sítě,
nabízeli individuální on-line výuku pro ty
žáky, kteří se před kamerou a spolužáky
necítili komfortně, realizovali jsme on-line
workshop ke školnímu informačnímu systému.
Co rozhodně nelze opomenout, je sisyfovská práce pedagogů v nejnižších ročnících
i činnost vychovatelky školní družiny, která
opakovaně realizovala s dětmi a rodiči on-line dílničky, protože nejen výukou, ale
i vlnou radosti, tvořivosti a smysluplné zábavy
by měla žít škola, a to v každém čase.
Stále zůstávali žáci, kteří se on-line výuky
nezúčastnili a kvalita plnění distanční výuky
celkově u nich byla z nejrůznějších důvodů
MATURANTY
VYSTŘÍDALI
TŘEŤÁCI
velmi špatná. Jsme škola rodinného typu
a tradičně se snažíme o osobní kontakt s rodinami. I v době uzavření škol jsme proto nabízeli individuální konzultace buď telefonické,
nebo za dodržení maximálních možných
hygienických opatření i v budově školy. Ta
byla navíc denně otevřená, a rodiče mohli
oslovit zástupce ŠPP, připravené poradit
a pomoci. Se zlepšením situace jsme posléze
obnovili terénní práci a kontaktování rodin
v jejich domácím prostředí s cílem co nejrychleji vrátit děti do školy.
Málokdo z nás by před rokem věřil tomu,
že budeme pravidelně on-line učit děti na
ubytovnách či v jiném problémovém prostředí. Aby ale tato výuka mnohdy mohla být
vůbec realizována, vyžadovalo to ze strany
pracovníků školy maximální možné nasazení,
opět by se dalo říci, že se jednalo o vlnu, tentokrát telefonátů s rodinami i dalšími organizacemi, ale i o osobní pomoc při zprovozňování techniky, opakované pobízení k účasti
na on-line výuce. Bez pomoci sociálních pracovníků, pracovníků neziskových organizací
a dobrovolníků by nás vlna problémů s tímto
vším asi smetla.
Další vlnou, o které bychom se mohli zmínit,
je vlna termínů zápisu do první a přípravné
třídy. Probíhaly vždy dva dny v týdnu v dubnu
tak, aby bylo možno v klidu s každým rodičem
provést on-line zápis, aniž by docházelo
k čekání či nežádoucímu shlukování.
Takže ano, Křenka jede na vlnách, někdy
to vypadá, že jsou příliš bouřlivé a smetou
nás, jindy zase naopak mírné tak, že máme
problém pohnout se z místa. A jaké vlny si
tedy vlastně přejeme? Těšíme se na krásné
vlnky žáčků v písankách a na výkresech,
veselé vlnky písniček, které si společně
zazpíváme, vlnky okvětních lístků kytiček
a koření, zasazených na školní zahradě, nebo
velkou vlnu z dětských i dospěláckých dlaní
na školním jarmarku při hudebním vystoupení, vlnky na rybníce při školním výletě. A mnohé další. Všech se asi letos ještě nedočkáme.
Nevadí, vydržíme, počkáme a budeme spokojení, když bude Křenka třeba chvíli ještě
„pouze“ bezpečným a klidným přístavem,
kde to tolik nebouří a nevlní, ale klidně plyne.
A to bych chtěla popřát za všechny kolegy
i vám, aby i vaše stále ještě možná zdánlivě
obyčejné týdny byly naplněné drobnými
vlnkami příjemných dní.
Studenti třetího ročníku Církevní střední zdravotnické školy Grohova oboru
Praktická sestra pracovali v nemocnicích a plnili tak pracovní povinnost, ke
které je povolal hejtman Jihomoravského kraje. Jejich služba suplovala
nasazení čtvrtého ročníku. Maturanti
tak mohli maximum svého času věnovat přípravě na maturitu.
Dohoda o nasazení nižšího ročníku
vznikla z důvodu aktuální náročné epidemické situace, kdy nemocnice čelí přetížení. Při nasazení studentů třetího ročníku muselo vedení školy vzít v potaz
i skutečnost, že ve třetím ročníku ještě
všichni studenti nedosáhli 18 let. Udělení
pracovní povinnosti je totiž podmíněno
právě plnoletostí. Škola situaci vyřešila
tak, že nástup studentů mladších 18 let
počítá jako souvislou měsíční praxi.
„Domluvili jsme se s nemocnicemi na
souběžném nástupu i nezletilých studentů, u kterých jde výhradně o výuku odborné praxe, která běžně probíhá v červnu
a kterou by stejně museli absolvovat,“
vysvětlila zástupkyně školy Markéta Maštalířová s tím, že momentálně všichni tito
studenti pracují na jednotlivých odděleních zdravotnických zařízení a odpracované hodiny se jim započítají právě do
výuky souvislé odborné praxe.
Spolupráci s třeťáky si pochvalují i ředitelé nemocnic. Třeba z Nemocnice Ivančice přišel vedení školy děkovný dopis
od ředitele Jaromíra Hrubeše: „Studenti
se i přes vysoké pracovní nároky a psychické vypětí stali plnohodnotnými členy
našich týmů a díky nim se daří zajistit
pacientům zdravotní péči, chod odběrového a očkovacího centra.“
Mgr. Lucie Kuczynská
Mgr. Leona Vašková
■
■
Zpravodaj městské části Brno-střed | květen 2021 | 19