Naše školy

ZŠ A MŠ KŘENOVÁ

JAKO NA VLNÁCH

Jak už to s vlnami bývá, některé jsou příjemné a vítané, jiné naopak ne. K těm druhým v letošním školním roce patří, tak

jako na všech jiných školách, vlna opakovaného zavírání a otevírání.

Krátká rekapitulace: První zavření pro většinu žáků v měsíci říjnu, několikadenní

obnova pro všechny žáky v předvánočním

čase, poté opět pro většinu žáků až do poloviny dubna distanční výuka. Z osmi měsíců

školního roku letos strávila většina žáků ve

škole dva měsíce.

Aby zavírací vlny ve specifickém prostředí

naší školy nezpůsobily totální devastaci,

bylo třeba rychle jednat. Kromě již na jaře

praktikované obálkové metody – učivo

a pracovní listy na dva týdny k vyzvednutí,

jsme tentokrát více vsadili i na vlnu internetového signálu. Díky finanční podpoře zřizovatele a podnikatelských subjektů jsme

mohli pro žáky pořídit notebooky a zprostředkovat internetové připojení. Tím se

nám podařilo napojit na on-line výuku nově

dalších 17 rodin a podpořit tak dalších 44

dětí.

Velkou pomocí dále bylo vybavení většiny

pedagogického sboru kvalitním notebookem. Díky této podpoře jsme mohli šířit vlny

on-line výuky tam, kam nás rodiny byly

ochotné pustit. Všechny třídy se v rámci distanční výuky účastnily i on-line výuky, včetně

žáků přípravných tříd. I když počty zapojených žáků nebyly stoprocentní a pohybovaly se zhruba na polovině, šlo o výrazný

posun oproti jarním měsícům. Znovu jsme

zkoušeli všechny možné cesty, jak zapojit

maximální počet žáků, snažili jsme se přizpůsobit se možnostem a schopnostem

rodin i konkrétních jednotlivců, využívali

jsme nejrůznější platformy a sociální sítě,

nabízeli individuální on-line výuku pro ty

žáky, kteří se před kamerou a spolužáky

necítili komfortně, realizovali jsme on-line

workshop ke školnímu informačnímu systému.

Co rozhodně nelze opomenout, je sisyfovská práce pedagogů v nejnižších ročnících

i činnost vychovatelky školní družiny, která

opakovaně realizovala s dětmi a rodiči on-line dílničky, protože nejen výukou, ale

i vlnou radosti, tvořivosti a smysluplné zábavy

by měla žít škola, a to v každém čase.

Stále zůstávali žáci, kteří se on-line výuky

nezúčastnili a kvalita plnění distanční výuky

celkově u nich byla z nejrůznějších důvodů

MATURANTY

VYSTŘÍDALI

TŘEŤÁCI

velmi špatná. Jsme škola rodinného typu

a tradičně se snažíme o osobní kontakt s rodinami. I v době uzavření škol jsme proto nabízeli individuální konzultace buď telefonické,

nebo za dodržení maximálních možných

hygienických opatření i v budově školy. Ta

byla navíc denně otevřená, a rodiče mohli

oslovit zástupce ŠPP, připravené poradit

a pomoci. Se zlepšením situace jsme posléze

obnovili terénní práci a kontaktování rodin

v jejich domácím prostředí s cílem co nejrychleji vrátit děti do školy.

Málokdo z nás by před rokem věřil tomu,

že budeme pravidelně on-line učit děti na

ubytovnách či v jiném problémovém prostředí. Aby ale tato výuka mnohdy mohla být

vůbec realizována, vyžadovalo to ze strany

pracovníků školy maximální možné nasazení,

opět by se dalo říci, že se jednalo o vlnu, tentokrát telefonátů s rodinami i dalšími organizacemi, ale i o osobní pomoc při zprovozňování techniky, opakované pobízení k účasti

na on-line výuce. Bez pomoci sociálních pracovníků, pracovníků neziskových organizací

a dobrovolníků by nás vlna problémů s tímto

vším asi smetla.

Další vlnou, o které bychom se mohli zmínit,

je vlna termínů zápisu do první a přípravné

třídy. Probíhaly vždy dva dny v týdnu v dubnu

tak, aby bylo možno v klidu s každým rodičem

provést on-line zápis, aniž by docházelo

k čekání či nežádoucímu shlukování.

Takže ano, Křenka jede na vlnách, někdy

to vypadá, že jsou příliš bouřlivé a smetou

nás, jindy zase naopak mírné tak, že máme

problém pohnout se z místa. A jaké vlny si

tedy vlastně přejeme? Těšíme se na krásné

vlnky žáčků v písankách a na výkresech,

veselé vlnky písniček, které si společně

zazpíváme, vlnky okvětních lístků kytiček

a koření, zasazených na školní zahradě, nebo

velkou vlnu z dětských i dospěláckých dlaní

na školním jarmarku při hudebním vystoupení, vlnky na rybníce při školním výletě. A mnohé další. Všech se asi letos ještě nedočkáme.

Nevadí, vydržíme, počkáme a budeme spokojení, když bude Křenka třeba chvíli ještě

„pouze“ bezpečným a klidným přístavem,

kde to tolik nebouří a nevlní, ale klidně plyne.

A to bych chtěla popřát za všechny kolegy

i vám, aby i vaše stále ještě možná zdánlivě

obyčejné týdny byly naplněné drobnými

vlnkami příjemných dní.

Studenti třetího ročníku Církevní střední zdravotnické školy Grohova oboru

Praktická sestra pracovali v nemocnicích a plnili tak pracovní povinnost, ke

které je povolal hejtman Jihomoravského kraje. Jejich služba suplovala

nasazení čtvrtého ročníku. Maturanti

tak mohli maximum svého času věnovat přípravě na maturitu.

Dohoda o nasazení nižšího ročníku

vznikla z důvodu aktuální náročné epidemické situace, kdy nemocnice čelí přetížení. Při nasazení studentů třetího ročníku muselo vedení školy vzít v potaz

i skutečnost, že ve třetím ročníku ještě

všichni studenti nedosáhli 18 let. Udělení

pracovní povinnosti je totiž podmíněno

právě plnoletostí. Škola situaci vyřešila

tak, že nástup studentů mladších 18 let

počítá jako souvislou měsíční praxi.

„Domluvili jsme se s nemocnicemi na

souběžném nástupu i nezletilých studentů, u kterých jde výhradně o výuku odborné praxe, která běžně probíhá v červnu

a kterou by stejně museli absolvovat,“

vysvětlila zástupkyně školy Markéta Maštalířová s tím, že momentálně všichni tito

studenti pracují na jednotlivých odděleních zdravotnických zařízení a odpracované hodiny se jim započítají právě do

výuky souvislé odborné praxe.

Spolupráci s třeťáky si pochvalují i ředitelé nemocnic. Třeba z Nemocnice Ivančice přišel vedení školy děkovný dopis

od ředitele Jaromíra Hrubeše: „Studenti

se i přes vysoké pracovní nároky a psychické vypětí stali plnohodnotnými členy

našich týmů a díky nim se daří zajistit

pacientům zdravotní péči, chod odběrového a očkovacího centra.“

Mgr. Lucie Kuczynská

Mgr. Leona Vašková

■

■

Zpravodaj městské části Brno-střed | květen 2021 | 19