Informujeme

AUTOMATICKÉ PRODLUŽOVÁNÍ SMLUV

Jestliže máte smlouvu s dodavatelem energií nebo telefonním operátorem, tak byste

měli zbystřit a věnovat pár minut přečtení

tohoto článku.

Určitě si kladete otázku, co to vlastně je

ono automatické prodloužení smlouvy? Dovolím si tedy přiblížit vám tuto problematiku,

a především vysvětlit jednotlivá úskalí, nevýhody apodobně. Automatické prodloužení

smlouvy je typické pouze pro smlouvy na

dobu určitou, s kterými se můžete setkat

především v oblasti energií, telekomunikací

a také třeba u smluv nájemních. Prolongace

spočívá v prodloužení (obnovení) doby trvání

smlouvy, daná smlouva totiž neskončí uplynutím konkrétního dne, ke kterému uplyne

doba trvání smlouvy, nýbrž je prodloužena

doba trvání smlouvy, a to na dobu, na jakou

byla smlouva původně uzavřena. Tím, že

automaticky dojde k prodloužení trvání

smlouvy, k čemuž může docházet i opakovaně, se smlouva na dobu určitou v podstatě

přemění ve smlouvu na dobu neurčitou, což

nemusí být výhodné.

Smlouvu na dobu určitou není možné bez

sankce vypovědět před uplynutím doby, na

kterou byla sjednána. Zatímco smlouvu na

dobu neurčitou je možné vypovědět ke konci

kalendářního čtvrtletí výpovědí podanou alespoň tři měsíce předem.

Vzhledem k výše uvedenému a také v souladu s ustálenou rozhodovací praxí Nejvyššího soudu ČR můžeme dojít k závěru, že

ustanovení o automatické prolongaci ve spotřebitelských smlouvách zakládá významnou

nerovnováhu práv nebo povinností stran

v neprospěch spotřebitele, a proto je takové

ustanovení ve spotřebitelských smlouvách

neplatné. Nejvyšší soud v uvedeném Stanovisku konstatoval, že není možné rozumně

očekávat, že by spotřebitel s ujednáním

o prolongaci souhlasil, při vědomí povinností,

které jsou s ním spojeny.

V dnešním světě je téměř nemožné snažit

se při uzavírání konkrétní smlouvy jednat

o nepoužití automatické prolongace ve

smlouvě. Co ovšem může udělat každý, je

přečíst si řádně znění smlouvy a k ní přiložených obchodních podmínek, tento krok je

velmi důležitý, nevyplatí se totiž spoléhat na

zánik smlouvy na dobu určitou ke dni, kdy

uplyne délka trvání takové smlouvy.

Ve smlouvě nebo obchodních podmínkách

pak bývá často uvedena tato, či velmi obdobná formulace: Pokud je smlouva uzavřena

na dobu určitou a zákazník ve lhůtě nejdříve

4 měsíce a nejpozději 3 kalendářní měsíce

před uplynutím doby, na kterou byla uzavřena, neoznámí písemně dodavateli, že trvá

na jejím ukončení, smlouva se automaticky

prodlužuje o dobu 60 měsíců, a to i opakovaně. Výpovědní lhůta začíná běžet od prvního dne kalendářního měsíce následujícího

po doručení výpovědi druhému účastníkovi.

Po prostudování podmínek je nám tedy zřejmé, co a do kdy je nutné udělat. Jestliže dodržíme termín uvedený v podmínkách aspolečnost,

se kterou máme uzavřenou smlouvu, písemně

informujeme o trvání na ukončení smlouvy uplynutím doby, na kterou byla uzavřena, tak smlouva k tomuto dni zanikne. Naštěstí český zákonodárce myslel i na spotřebitele a novelou

zákona o elektronických komunikacích, která

nabyla účinnosti 2. září 2017, zavedl povinnost

podnikatele získat pro automatické prodloužení

smlouvy od spotřebitele písemný souhlas, přičemž tento souhlas je nutné získat nejdříve

3 a nejpozději 1 měsíc před datem zániku

smlouvy. Jestliže spotřebitel tento písemný

souhlas podnikateli neudělí, tak smlouva přechází ve smlouvu na dobu neurčitou.

V oblasti energetiky bohužel žádné podobné ustanovení v zákoně nenajdeme, tudíž se

smlouvy řídí obecnou úpravou v občanském

zákoníku, kde není stanoven požadavek

vyslovení souhlasu spotřebitele s prodloužením smlouvy.

Obecně je tedy velmi důležité číst podmínky smlouvy a další přílohy, a to především

v případech, kdy máte zájem smlouvu ukončit

v souvislosti s převodem odběrného místa.

Obezřetnost je na místě i při uzavírání smlouvy, kdy je dobré mít povědomí o tom, zda

uzavíráme smlouvu na dobu určitou nebo

neurčitou. Jestliže si například nebudete

vědět rady se sepsáním oznámení o trvání

na zániku smlouvy, tak můžete navštívit kteroukoliv z našich poboček, kde vám kolegové

s tímto úkonem velmi rádi pomohou.

Boleslav Tomšík

odborný právní poradce Asociace - SOS ■

Názory občanů

KAVKA OBECNÁ

Vážená redakcia, v minulých číslach zpravodaja som čítala o kavke obecnej, preto sa

vám pochválim a v prílohe zasielam foto. Kavka

ma navštívila na Nový rok ráno keď som otvorila žaluzie. Najprv zvedavo na mňa pozerala

čo vidieť aj na fotke a potom sa priblížila.

Pochodila celý balkon, všetko popozerala

a cez balkonove okno pozerala do bytu. Očakávala, že ju pozvem ďalej. Príjemný zažitok

to bol pre mňa. Len ešte doplním, že bola na

návšteve na Vídeňské ulici.

Janka Beňušová, obyvatelka MČ Brno-střed

■

Tato rubrika obsahuje názory občanů, které nejsou redakčně upravovány a vydavatel nenese zodpovědnost za jejich obsah.

12 | Zpravodaj městské části Brno-střed | květen 2021