Informace z radnice
ZLOBÍ VAŠE DÍTĚ? MOŽNÁ SI MÁLO HRAJE
Dětská psycholožka a herní terapeutka
Mgr. Kristýna Hájková radí, jak pomoci
malým dětem, aby se lépe vyrovnaly se
současnou situací, kdy jsou školky a školy
uzavřeny.
Navzdory snahám rodičů popsat malým
dětem, co se v jejich okolí děje, zůstávají často zmatené. A není divu. Nemohou se vídat
s kamarády, rodiče ani starší sourozenec na
ně nemají dost času. Doma vnímají změnu
ovzduší, rodiče jsou více ustaraní nebo
naštvaní, leckterým se bohužel nevyhnula
ani ztráta někoho blízkého. Denně slýchají
slovo koronavirus, což nyní zní jako to nejstrašlivější slovo na světě. Mnozí mladší školáčci rovněž bojují s on-line výukou, která od
nich žádá notnou dávku zodpovědnosti
a výdrže, kterou v tomto věku ještě reálně
nemají. Rodiče si všímají, že jsou jejich děti
jak utržené ze řetězu, více odmlouvají, vztekají se nebo mají potíže s usínáním. Jiné děti
se zase stávají pasivními, bojácnými a bez
rodičů se nehnout ani na krok. Pod tíhou vlastních starostí a stresu občas přemýšlí, zda jim
to dítě nedělá naschvál, aby je vytočilo.
Neuvědomují si, že malé dítě ještě není dostatečně rozumově ani emočně zralé, aby se
vyventilovalo pro nás dospělé jasným a přijatelným způsobem. Představte si čtyřleté
dítě, které k vám přijde se slovy „Mami, jsem
vyděšený, že chytíš koronavirus a budeš
nemocná. Také mám vztek, že si se mnou
nikdo doma nemá čas hrát a pořád se nudím.
Často mám tolik energie, ale ty říkáš, že teď
musím zůstat doma, protože máš home office…“ Mnohé dětské „zlobení“ je tak pouze
projevem napětí a emocí, které se u malého
dítěte skrze aktivitu dostávají ven. Dítě nemá
na vybranou, jelikož prozatím nemá jiné
nástroje, jak jej vyjádřit. Existuje ovšem způsob, jak jim od tohoto přetlaku ulevit?
Ideálním prostředkem je hra, pomocí které
děti zpracovávají každodenní témata a zážitky, čímž se učí lépe porozumět světu. Dává
jim pocit kontroly nad situací, pocit, který
i dospělým v současné době tolik chybí.
Úlevné pro dítě nicméně může být i srážení
autíček, stavba a boření věže z kostek a další.
Možná přemýšlíte, jak byste svému dítěti
mohli s hrou pomoci. Co takhle pro začátek
přenastavit své dosavadní přesvědčení
a začít vnímat dětskou hru jako důležitý vývojový úkol? Zamyslete se, jestli mezi všemi
těmi on-line hodinami, úkoly a domácími
povinnostmi má dítě čas si hrát. Ne na tabletu nebo počítači, to funkci obyčejné hry
nedokáže nahradit. Pro tyto účely neposlouží ani desková hra typu Člověče nezlob
se, která má jasně danou strukturu a pravidla. Pokud chcete, můžete svému dítěti
při hře asistovat, což znamená na chvíli se
vzdát své výchovné úlohy a nechat dítě rozhodovat, jak bude hra probíhat: „Jakou barvu auta si mám vzít Aničko? A co s ním mám
dělat? Při téhle hře jsi ty šéf, ty rozhoduješ,
co mám dělat.“
Dospělí mají občas tendenci hru dítěte
hodnotit a kázat mu, jak si má správně a hezky
hrát. Úlohou hry nicméně není potěšit rodiče
ani naplnit jeho představy o ideálním dítěti.
Hra je nástroj, pomocí něhož dítě vyjadřuje
cokoliv, co v danou chvíli potřebuje, včetně
negativních pocitů.
Více na www.psychologie-hajkova. cz
(mav)
■
TÉMĚŘ 100 BUDEK PRO PTÁKY
V minulém čísle zpravodaje jsme vás na
straně 4 informovali o tom, že připravujeme instalaci budek pro poštolku obecnou, rorýse obecného a kavku obecnou na domy ve správě městské části
Brno-střed.
A máme dobré zprávy, v průběhu února
a března se podařilo nainstalovat budky pro
poštolky, kavky a rorýse na střechách vytipovaných domů na ulicích Úvoz, Francouzská, Botanická, Vlhká, Lidická a Koliště.
Zajistit upevnění bezmála 100 kusů budek
bylo na některých objektech logistickým oříškem. Za využití zkušených lezců a výškové
plošiny se však instalace vydařila a téměř
100 budek je připraveno.
„Věříme, že se výsledek zalíbí i ptačím obyvatelům, pro které jsou budky určeny. Hnízdní
sezóna začíná a nalézt dobré místo k hnízdění je tak zásadním úkolem všech starostlivých rodičů,“ doplnil Kryštof Horák z Jihomoravské pobočky České společnosti
ornitologické.
(kad)
■
Zpravodaj městské části Brno-střed | duben 2021 | 9