Informujeme
HORKOVODY ŠETŘÍ OVZDUŠÍ
Snížení nákladů za topení, ale i čistější
vzduch pro Brno. To jsou hlavní benefity
postupné náhrady zastaralých parovodů
za moderní horkovody.
S rekonstrukcí rozvodné sítě započaly
Teplárny Brno před deseti lety a také letos
je v plánu její další etapa. Nahrazeno bude
celkem pět kilometrů parovodů, náklady činí
zhruba 260 milionů korun. Práce, které by
měly začít v druhé polovině dubna a potrvají
zhruba do října, zasáhnou rovněž do některých lokalit městské části Brno-střed.
Více než kilometr potrubí bude vyměněn
v oblasti ulic Rybářská a Křížkovského, kde
teplárny koordinují svůj postup s Brněnskými
vodárnami a kanalizacemi. Kvůli uzavírce
musejí motoristé počítat s omezením provozu
na části ulice Křížkovského a ulice Rybářská.
Objízdné trasy povedou přes Poříčí, Křížkovského a Zedníkovu. Po celou dobu prací zůstane uzavřen jeden ze dvou vjezdů do vnitrobloku mezi ulicemi Rybářská, Poříčí, Křížkovského a Zedníkova. Přechodně zrušeno
bude na dvě stě parkovacích míst. V plánu je
také výměna tepelných rozvodů na Mendlově
náměstí, na niž na podzim naváže revitalizace
tohoto centra Starého Brna. Obyvatel Brna-středu se rovněž dotkne rekonstrukce v oblasti
Bratislavská a Soudní. Na obou ulicích bude
částečně omezena doprava, v ulici Hvězdová
bude zjednosměrnění od ulice Spolková směrem k ulicím Francouzská a Bratislavská. I tady
dojde k přechodnému zrušení zhruba dvou
stovek parkovacích míst. „Uděláme vše, abychom případné nepříjemnosti pro zdejší obyvatele omezili na minimum. V průběhu stavby
se budeme snažit co nejvíce zachovat průjezdnost a umožnit místním vjezdy do vnitrobloků,“ ujistil Petr Večeřa z Tepláren Brno.
„Každý vyměněný kilometr parovodu za
horkovod znamená roční snížení emisí o 336
tun CO2. Po dokončení celé rekonstrukce to
bude stejné, jako by z Brna zmizelo deset tisíc
aut. Po přepojení každá z domácností ušetří
v ročních nákladech za teplo v průměru kolem
1 500–2 000 korun,“ upozornil generální ředitel Tepláren Brno Petr Fajmon na některé z příJiřina Veselá ■
nosů rekonstrukce.
CO VÁM CHYBÍ V BRNĚ?
Dáme na vás realizuje nápady Brňánů. Každému se občas stane, že po cestě do práce,
do školy nebo jen tak při procházce si
povšimne něčeho, co by chtěl změnit.
Může to být chybějící tabule s odjezdy
v podchodu pod nádražím, tančírna v parku
nebo rovnou rozhledna v oboře Holedná.
Všechny tyto nápady lidí jsou již zrealizované
z minulých ročníků Dáme na vás. A to nejsou
všechny. Díky Participativnímu rozpočtu města Brna Dáme na vás se zrealizovalo od roku
2017 již 14 nápadů a na dalších 36 se aktuálně
pracuje.
Pokud si přejete v Brně něco změnit či
pomoct vzniku něčeho nového, tak nemusíte
čekat do voleb, ale vy sami máte šanci každý
rok dostat na svůj nápad až 3 miliony korun.
Stačí do 15. května napsat váš návrh na web
Dáme na vás, splnit všechny podmínky pro
podání projektu, případně upravit podle připomínek, získat dostatečnou podporu
a v rámci hlasování se na podzim dostat mezi
vítězné projekty, které si mezi sebou rozdělí
35 milionů korun.
Aneta Krikelová
■
HLEDÁNÍ VIADUKTU BUDE POKRAČOVAT
První měření až deset metrů pod zem
mapovalo část kolejiště vedle bývalého
skladiště Amerika u brněnského hlavního
nádraží, oblouky historického viaduktu
však neodhalilo. Kancelář architekta města
Brna bude v hledání viaduktu pokračovat.
Zkušební měření prvního úseku se konalo
začátkem prosince loňského roku a zahrnovalo prvních šest oblouků, tedy zhruba šedesát metrů od budovy skladiště Amerika směrem na jih. Podkladem byla trasa pravděpodobného umístění Vídeňského viaduktu
z historických map a archivních podkladů.
Úspěšné bylo nakonec pouze doplňkové
měření nad podzemními prostory skladiště,
v jehož sklepních prostorách je dodnes viditelných šestnáct cihlových oblouků původního viaduktu.
Průzkum, který iniciovala Kancelář architekta
města Brna, bude pokračovat v létě a měření
georadarem doplní kopané sondy a vrty. Jeho
cílem je ověření existence a stavu železničního
viaduktu z 19. století, který je ukrytý pod železničním náspem. Do budoucna by se mohl proměnit na pěší a cyklistickou promenádu spojující centrum Brna s nábřežím Svratky.
Metoda georadaru (ground penetring radar)
je založena na vysílání a následném přijímání
odražených elektromagnetických pulsů od
různých typů rozhraní zemin. Průzkum georadarem bude pokračovat i nadále, tentokrát
v kombinaci s přímými metodami, jako jsou
například kopané sondy nebo jádrové vrty.
Předpokládaný termín je směřován na letní
měsíce letošního roku. Jestli dojde také na
průzkum úseků navazujících na most přes řeku
Svratku či v místě podjezdu na ulici Uhelná,
bude záležet na dalších výsledcích měření.
Vídeňský viadukt
Vídeňský viadukt nechala postavit během
roku 1838 společnost Severní dráhy císaře Fer-
dinanda jako součást trati mezi Brnem a Vídní.
Vlastní zděný viadukt se 72 oblouky byl jednokolejný a dlouhý celkem 637 metrů. Navazoval na něj pětiobloukový most přes Svratku,
který je dodnes zachován. Z původního viaduktu se zachovalo pouze několik nevelkých
úseků, protože při rozšiřování kolejiště
v 90. letech 19. století byl z větší části zasypán
a je skryt v mohutném náspu. Patnáct cihelných
oblouků je zachováno pod kolejemi a přístupno z budovy skladiště Malá Amerika, další jsou
viditelné v ulici Nové sady.
(kad)
■
Zpravodaj městské části Brno-střed | duben 2021 | 11