Informujeme

HORKOVODY ŠETŘÍ OVZDUŠÍ

Snížení nákladů za topení, ale i čistější

vzduch pro Brno. To jsou hlavní benefity

postupné náhrady zastaralých parovodů

za moderní horkovody.

S rekonstrukcí rozvodné sítě započaly

Teplárny Brno před deseti lety a také letos

je v plánu její další etapa. Nahrazeno bude

celkem pět kilometrů parovodů, náklady činí

zhruba 260 milionů korun. Práce, které by

měly začít v druhé polovině dubna a potrvají

zhruba do října, zasáhnou rovněž do některých lokalit městské části Brno-střed.

Více než kilometr potrubí bude vyměněn

v oblasti ulic Rybářská a Křížkovského, kde

teplárny koordinují svůj postup s Brněnskými

vodárnami a kanalizacemi. Kvůli uzavírce

musejí motoristé počítat s omezením provozu

na části ulice Křížkovského a ulice Rybářská.

Objízdné trasy povedou přes Poříčí, Křížkovského a Zedníkovu. Po celou dobu prací zůstane uzavřen jeden ze dvou vjezdů do vnitrobloku mezi ulicemi Rybářská, Poříčí, Křížkovského a Zedníkova. Přechodně zrušeno

bude na dvě stě parkovacích míst. V plánu je

také výměna tepelných rozvodů na Mendlově

náměstí, na niž na podzim naváže revitalizace

tohoto centra Starého Brna. Obyvatel Brna-středu se rovněž dotkne rekonstrukce v oblasti

Bratislavská a Soudní. Na obou ulicích bude

částečně omezena doprava, v ulici Hvězdová

bude zjednosměrnění od ulice Spolková směrem k ulicím Francouzská a Bratislavská. I tady

dojde k přechodnému zrušení zhruba dvou

stovek parkovacích míst. „Uděláme vše, abychom případné nepříjemnosti pro zdejší obyvatele omezili na minimum. V průběhu stavby

se budeme snažit co nejvíce zachovat průjezdnost a umožnit místním vjezdy do vnitrobloků,“ ujistil Petr Večeřa z Tepláren Brno.

„Každý vyměněný kilometr parovodu za

horkovod znamená roční snížení emisí o 336

tun CO2. Po dokončení celé rekonstrukce to

bude stejné, jako by z Brna zmizelo deset tisíc

aut. Po přepojení každá z domácností ušetří

v ročních nákladech za teplo v průměru kolem

1 500–2 000 korun,“ upozornil generální ředitel Tepláren Brno Petr Fajmon na některé z příJiřina Veselá ■

nosů rekonstrukce.

CO VÁM CHYBÍ V BRNĚ?

Dáme na vás realizuje nápady Brňánů. Každému se občas stane, že po cestě do práce,

do školy nebo jen tak při procházce si

povšimne něčeho, co by chtěl změnit.

Může to být chybějící tabule s odjezdy

v podchodu pod nádražím, tančírna v parku

nebo rovnou rozhledna v oboře Holedná.

Všechny tyto nápady lidí jsou již zrealizované

z minulých ročníků Dáme na vás. A to nejsou

všechny. Díky Participativnímu rozpočtu města Brna Dáme na vás se zrealizovalo od roku

2017 již 14 nápadů a na dalších 36 se aktuálně

pracuje.

Pokud si přejete v Brně něco změnit či

pomoct vzniku něčeho nového, tak nemusíte

čekat do voleb, ale vy sami máte šanci každý

rok dostat na svůj nápad až 3 miliony korun.

Stačí do 15. května napsat váš návrh na web

Dáme na vás, splnit všechny podmínky pro

podání projektu, případně upravit podle připomínek, získat dostatečnou podporu

a v rámci hlasování se na podzim dostat mezi

vítězné projekty, které si mezi sebou rozdělí

35 milionů korun.

Aneta Krikelová

■

HLEDÁNÍ VIADUKTU BUDE POKRAČOVAT

První měření až deset metrů pod zem

mapovalo část kolejiště vedle bývalého

skladiště Amerika u brněnského hlavního

nádraží, oblouky historického viaduktu

však neodhalilo. Kancelář architekta města

Brna bude v hledání viaduktu pokračovat.

Zkušební měření prvního úseku se konalo

začátkem prosince loňského roku a zahrnovalo prvních šest oblouků, tedy zhruba šedesát metrů od budovy skladiště Amerika směrem na jih. Podkladem byla trasa pravděpodobného umístění Vídeňského viaduktu

z historických map a archivních podkladů.

Úspěšné bylo nakonec pouze doplňkové

měření nad podzemními prostory skladiště,

v jehož sklepních prostorách je dodnes viditelných šestnáct cihlových oblouků původního viaduktu.

Průzkum, který iniciovala Kancelář architekta

města Brna, bude pokračovat v létě a měření

georadarem doplní kopané sondy a vrty. Jeho

cílem je ověření existence a stavu železničního

viaduktu z 19. století, který je ukrytý pod železničním náspem. Do budoucna by se mohl proměnit na pěší a cyklistickou promenádu spojující centrum Brna s nábřežím Svratky.

Metoda georadaru (ground penetring radar)

je založena na vysílání a následném přijímání

odražených elektromagnetických pulsů od

různých typů rozhraní zemin. Průzkum georadarem bude pokračovat i nadále, tentokrát

v kombinaci s přímými metodami, jako jsou

například kopané sondy nebo jádrové vrty.

Předpokládaný termín je směřován na letní

měsíce letošního roku. Jestli dojde také na

průzkum úseků navazujících na most přes řeku

Svratku či v místě podjezdu na ulici Uhelná,

bude záležet na dalších výsledcích měření.

Vídeňský viadukt

Vídeňský viadukt nechala postavit během

roku 1838 společnost Severní dráhy císaře Fer-

dinanda jako součást trati mezi Brnem a Vídní.

Vlastní zděný viadukt se 72 oblouky byl jednokolejný a dlouhý celkem 637 metrů. Navazoval na něj pětiobloukový most přes Svratku,

který je dodnes zachován. Z původního viaduktu se zachovalo pouze několik nevelkých

úseků, protože při rozšiřování kolejiště

v 90. letech 19. století byl z větší části zasypán

a je skryt v mohutném náspu. Patnáct cihelných

oblouků je zachováno pod kolejemi a přístupno z budovy skladiště Malá Amerika, další jsou

viditelné v ulici Nové sady.

(kad)

■

Zpravodaj městské části Brno-střed | duben 2021 | 11