Kultura
DESIGN ZE VŠECH ÚHLŮ
Uměleckoprůmyslové muzeum přichází
s novou koncepcí Art Design Fashion, představuje to nejlepší ze současného designu.
Nově zrekonstruované Uměleckoprůmyslové muzeum na Husově 14 ukazuje, co vše
je možné udělat pro design: v takovém sbírkovém a výstavnickém rozsahu a kvalitě se
designu a módě zatím nevěnuje žádná
kamenná instituce v České republice. Moravská galerie na konci listopadu představila
nové prostory a objekty vytvořené českými
designérkami a designéry, netradičně pojaté
stálé expozice stavějící na odiv tisíce designových exponátů a dvě výstavy: Jiří Pelcl
Design a Lucie Koldová: Lightness.
Stálé expozice představují design ze všech
úhlů. Chronologicky prvním prostorem, zabývajícím se vrstevnatou historií designu, je Jeskyně: Panorama designu. Ta odvypráví dlouhý příběh designu, který je spojený se všemi
důležitými vynálezy a objevy tvořícími milníky
všech průmyslových revolucí od konce
18. století až po dnešek – zdokonalení spřádacího stroje, parního stroje, objevení ropy,
zvládnutí těžby a zpracování uhlí, vynález
spalovacího motoru, šicího stroje, žárovky,
telefonu, televize, počítače nebo 3D tiskárny.
Vzhledem k tomu, že průmyslová historie
Brna, Moravy a českých zemí je mimořádně
bohatá, rozhodla se Moravská galerie vyprávět příběh designu právě pomocí produktů,
které vznikly na tomto území.
V další místnosti budou pod hlavičkou
Design 2000+ prezentována mimo jiné ikonická díla získaná z retrospektivních výstav
Maxima Velčovského a studia Olgoj Chorchoj, které se obě uskutečnily v roce 2016
a symbolicky odstartovaly mapování současného designu v dramaturgii Moravské galerie.
Další nákupy a dary do 2000+ proběhly již
během příprav její prezentační podoby, kdy
byly napřímo osloveni jak tvůrci, tak také
přední české firmy těžící z expertizy lokálních
designérek a designérů. Expozice 2000+
nabídne první průřezový pohled sbírkou
organizovanou do šesti kategorií, které popisují obecné tendence v současném designu:
Nostalgia, Emo, Ars, Fér, Funkce a Vize. Tyto
kategorie navíc tvoří protiklady na pomyslné
škále. Například práce zařazené do skupiny
Nostalgia hledají své předlohy v minulosti,
těží ze vzpomínek na dětství, redesignují
popkulturní ikony, vrací se k rukodělnosti
a dokonce zachraňují tradiční řemesla jako
třeba modrotisk. Na opačném pólu jsou práce
řazené do množiny Vize, které testují technologie a materiály budoucnosti, svěřují proces vzniku počítačovým algoritmům, skenerům a 3D tiskárnám. Práce s nálepkou Emo
útočí na emoce a abstraktní ideál krásy, zatímco ty Férové nahrazují estetické ideály hesly
udržitelnost, upcykling nebo odpovědnost.
V kategorii Ars se užitkovost předmětů mění
v samoúčelnost vlastní jen umění a jejím přímým opakem jsou logicky předměty, jejichž
primární kvalitou je Funkce.
Expozicí Black & Light Depo přichází galerie s originálním formátem otevřeného depozitáře, který návštěvníkům zprostředkuje
komplexní pohled na sbírky skla, porcelánu
a keramiky. Působivé prostorové interpretace
sbírek se ujal Maxim Velčovský spolu s kurátorem Radkem Wohlmuthem a studiem Edit!.
V obsahu stálých expozic má své výsadní
místo i móda – v prostoru Fashion 2000+
dostala velký prostor například oděvní designérka a ambasadorka expozice Liběna
Rochová, která Moravskou galerii dlouhodobě podporuje, v poslední době dokonce
darem v podobě většiny svých kolekcí za
posledních dvacet let.
Ve všech případech úprav interiéru šlo
především o vkomponování myšlenky prezentace současných designérů nejen pomocí
jejich děl, ale právě i podobou interiérových
prvků a návrhů prostor, jako je tomu například
v případě Designshopu podle návrhu Evy
Eisler či odpočinkového respiria podle návrhu
Davida Karáska. Intervencí do prostoru muzea
potom bude Démon růstu Krištofa Kintery. Nejvíce signifikantním prvkem v budově jsou pak
takzvané „lávky“ navržené studiem Olgoj
Chorchoj, poskytující návštěvníkům maximální
průhled do interiérů a expozic. Svou konstrukcí
umožňují promítnout nejnovější trendy v oblasti designu a vhodně pomocí nich prezentovat
například výherce Cen Czech Grand Design.
Představit oceněné designéry je jednou
z nových dramaturgických linií nově otevřeného muzea, jako první byl dán prostor Lucii
Koldové a její výstavě Lightness. Architektonická koncepce je dílem studia Lucie Koldové
a vychází ze zákonitostí, které přináší komplikovaný prostor světlíku. Ten nově definují
výrazné prvky, pochozí lávky přepažující
zastřešenou dvoranu. Cílem je přivést
návštěvníky na tyto lávky a obklopit je objekty.
Rozsáhlou výstavou doplní koncepční směřování muzea i renomovaný český designér
a architekt Jiří Pelcl. Celé druhé nadzemní
podlaží je věnováno jeho výstavě Jiří Pelcl
Design, která je tematicky rozčleněna podle
různých typů materiálu, se kterými Pelcl v rámci svého tvůrčího období pracoval.
V produkci Moravské galerie vznikl nový
film Tomáše Svobody Belfegor, továrna na
život. Film je kritickým esejem o práci a jejích
proměnách v průběhu čtyř průmyslových
revolucí. Vrací do hry rozpory, které mnohdy
stály za produkcí většiny vystavených artefaktů, a umožňuje návštěvníkům vnímat
design ve větší komplexitě. Autor přizval ke
spolupráci kolektiv BCAAstudio.
Na venkovní terase Uměleckoprůmyslového muzea také nově vyrostl konceptuální
objekt Mrak, který navrhl architekt Marek Štěpán.
Alena Navrátilová Ochrymčuková
Foto: Moravská galerie v Brně
Zpravodaj městské části Brno-střed | leden 2022 | 23