Kultura

DESIGN ZE VŠECH ÚHLŮ

Uměleckoprůmyslové muzeum přichází

s novou koncepcí Art Design Fashion, představuje to nejlepší ze současného designu.

Nově zrekonstruované Uměleckoprůmyslové muzeum na Husově 14 ukazuje, co vše

je možné udělat pro design: v takovém sbírkovém a výstavnickém rozsahu a kvalitě se

designu a módě zatím nevěnuje žádná

kamenná instituce v České republice. Moravská galerie na konci listopadu představila

nové prostory a objekty vytvořené českými

designérkami a designéry, netradičně pojaté

stálé expozice stavějící na odiv tisíce designových exponátů a dvě výstavy: Jiří Pelcl

Design a Lucie Koldová: Lightness.

Stálé expozice představují design ze všech

úhlů. Chronologicky prvním prostorem, zabývajícím se vrstevnatou historií designu, je Jeskyně: Panorama designu. Ta odvypráví dlouhý příběh designu, který je spojený se všemi

důležitými vynálezy a objevy tvořícími milníky

všech průmyslových revolucí od konce

18. století až po dnešek – zdokonalení spřádacího stroje, parního stroje, objevení ropy,

zvládnutí těžby a zpracování uhlí, vynález

spalovacího motoru, šicího stroje, žárovky,

telefonu, televize, počítače nebo 3D tiskárny.

Vzhledem k tomu, že průmyslová historie

Brna, Moravy a českých zemí je mimořádně

bohatá, rozhodla se Moravská galerie vyprávět příběh designu právě pomocí produktů,

které vznikly na tomto území.

V další místnosti budou pod hlavičkou

Design 2000+ prezentována mimo jiné ikonická díla získaná z retrospektivních výstav

Maxima Velčovského a studia Olgoj Chorchoj, které se obě uskutečnily v roce 2016

a symbolicky odstartovaly mapování současného designu v dramaturgii Moravské galerie.

Další nákupy a dary do 2000+ proběhly již

během příprav její prezentační podoby, kdy

byly napřímo osloveni jak tvůrci, tak také

přední české firmy těžící z expertizy lokálních

designérek a designérů. Expozice 2000+

nabídne první průřezový pohled sbírkou

organizovanou do šesti kategorií, které popisují obecné tendence v současném designu:

Nostalgia, Emo, Ars, Fér, Funkce a Vize. Tyto

kategorie navíc tvoří protiklady na pomyslné

škále. Například práce zařazené do skupiny

Nostalgia hledají své předlohy v minulosti,

těží ze vzpomínek na dětství, redesignují

popkulturní ikony, vrací se k rukodělnosti

a dokonce zachraňují tradiční řemesla jako

třeba modrotisk. Na opačném pólu jsou práce

řazené do množiny Vize, které testují technologie a materiály budoucnosti, svěřují proces vzniku počítačovým algoritmům, skenerům a 3D tiskárnám. Práce s nálepkou Emo

útočí na emoce a abstraktní ideál krásy, zatímco ty Férové nahrazují estetické ideály hesly

udržitelnost, upcykling nebo odpovědnost.

V kategorii Ars se užitkovost předmětů mění

v samoúčelnost vlastní jen umění a jejím přímým opakem jsou logicky předměty, jejichž

primární kvalitou je Funkce.

Expozicí Black & Light Depo přichází galerie s originálním formátem otevřeného depozitáře, který návštěvníkům zprostředkuje

komplexní pohled na sbírky skla, porcelánu

a keramiky. Působivé prostorové interpretace

sbírek se ujal Maxim Velčovský spolu s kurátorem Radkem Wohlmuthem a studiem Edit!.

V obsahu stálých expozic má své výsadní

místo i móda – v prostoru Fashion 2000+

dostala velký prostor například oděvní designérka a ambasadorka expozice Liběna

Rochová, která Moravskou galerii dlouhodobě podporuje, v poslední době dokonce

darem v podobě většiny svých kolekcí za

posledních dvacet let.

Ve všech případech úprav interiéru šlo

především o vkomponování myšlenky prezentace současných designérů nejen pomocí

jejich děl, ale právě i podobou interiérových

prvků a návrhů prostor, jako je tomu například

v případě Designshopu podle návrhu Evy

Eisler či odpočinkového respiria podle návrhu

Davida Karáska. Intervencí do prostoru muzea

potom bude Démon růstu Krištofa Kintery. Nejvíce signifikantním prvkem v budově jsou pak

takzvané „lávky“ navržené studiem Olgoj

Chorchoj, poskytující návštěvníkům maximální

průhled do interiérů a expozic. Svou konstrukcí

umožňují promítnout nejnovější trendy v oblasti designu a vhodně pomocí nich prezentovat

například výherce Cen Czech Grand Design.

Představit oceněné designéry je jednou

z nových dramaturgických linií nově otevřeného muzea, jako první byl dán prostor Lucii

Koldové a její výstavě Lightness. Architektonická koncepce je dílem studia Lucie Koldové

a vychází ze zákonitostí, které přináší komplikovaný prostor světlíku. Ten nově definují

výrazné prvky, pochozí lávky přepažující

zastřešenou dvoranu. Cílem je přivést

návštěvníky na tyto lávky a obklopit je objekty.

Rozsáhlou výstavou doplní koncepční směřování muzea i renomovaný český designér

a architekt Jiří Pelcl. Celé druhé nadzemní

podlaží je věnováno jeho výstavě Jiří Pelcl

Design, která je tematicky rozčleněna podle

různých typů materiálu, se kterými Pelcl v rámci svého tvůrčího období pracoval.

V produkci Moravské galerie vznikl nový

film Tomáše Svobody Belfegor, továrna na

život. Film je kritickým esejem o práci a jejích

proměnách v průběhu čtyř průmyslových

revolucí. Vrací do hry rozpory, které mnohdy

stály za produkcí většiny vystavených artefaktů, a umožňuje návštěvníkům vnímat

design ve větší komplexitě. Autor přizval ke

spolupráci kolektiv BCAAstudio.

Na venkovní terase Uměleckoprůmyslového muzea také nově vyrostl konceptuální

objekt Mrak, který navrhl architekt Marek Štěpán.

Alena Navrátilová Ochrymčuková 

Foto: Moravská galerie v Brně

Zpravodaj městské části Brno-střed | leden 2022 | 23