Naše školy
ZŠ ANTONÍNSKÁ
MÁ NOVOU JÍDELNU
V letošním školním roce jsme nastupovali
do školy a byli jsme zvědaví, co nás čeká.
Během letních prázdnin se totiž naše škola
začala v některých částech rekonstruovat.
Zatím nás zaujala nejvíce nová školní jídelna. Ta se mi moc líbí. Jedna její část je pro
větší děti a i pro učitele, kteří chodí ve škole
na obědy. Ta druhá je pro menší děti. Ve druhé části je rozšířen vydávací pult a je to mnohem přehlednější a větší. Tento nápad s roz-
DĚTI MAJÍ
O PŘÍRODU ZÁJEM
dělením jídelny je výborný, všichni máme více
místa a je tu větší pohoda. Nejvíc se mi líbí
nový systém čipování obědů, opět k lepšímu.
Také jsem si všiml, že máme nové a hezčí
ubrusy.
Zrekonstruovaná jídelna je oproti staré určitě prostornější, vybavenější a vkusně zařízená. Paní vedoucí kuchyně nám ji vylepšuje
a zdobí průběžně, abychom se tady všichni
Lukáš Klíma, žák školy ■
dobře cítili.
EVROPSKÁ DIMENZE
VÝUKY CIZÍCH JAZYKŮ
Na Základní a mateřské škole Kotlářská je
kladen na výuku cizích jazyků mimořádný
důraz. Důvodem je rozvoj cestovního ruchu
a rostoucí nabídka pracovních míst pro
cizince, který s sebou nese rostoucí počet
zahraničních a bilingvních žáků.
Žáci na ZŠ a MŠ Kotlářská se s angličtinou
seznamují dvakrát týdně formou her již
v mateřské školce díky projektu Výuka jazyků
na vybraných školách. V první a druhé třídě
je angličtina povinným předmětem s dotací
dvou hodin týdně, od třetí třídy mají čtyři hodiny a v páté třídě navíc konverzační hodinu
s rodilým mluvčím.
V rámci spolupráce s Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity Brno se žáci setkávají se zahraničními studenty z Kanady, Turecka, Španělska a Vietnamu. Díky tomu mají
možnost poznat historické, zeměpisné a společenské zajímavosti těchto zemí.
Každý rok dostávají žáci příležitost připravit
se na vykonání autorizované jazykové zkoušky Cambridge, žádané jsou exkurze i poznávací zájezdy do Anglie, Rakouska, Maďarska,
Polska a Francie. Jejich cílem je propojovat
angličtinu i druhý jazyk, kterým je němčina,
francouzština nebo ruština, s náplní dalších
předmětů.
Strategie našeho jazykového vzdělávání
klade značné nároky na jazykovou vybavenost učitelů cizích jazyků a zaměstnanců školy. Tato potřeba nás přivedla k projektu Škola
pro život v 21. století v rámci evropského
vzdělávacího programu Erasmus+, který nám
umožní posílat vyučující na jazykové a metodické kurzy do zahraničí. V horizontu dvou
let bychom rádi nové kontakty využili pro
výjezdy našich žáků do zahraničí.
Jiří Marvan
■
Mateřská škola Kotlářská se zapojila
do projektu Dřevěný svět a Technické
školky, díky kterým se děti seznámily
s ekologií. Spojením těchto dvou projektů následně vznikl další projekt
Záhony do školky – Jedlá zahrada.
Nejprve jsme si vytvořili koutek s objevy a pokusy, který jsme postupně doplňovali různými předměty, přírodninami, se
kterými si děti dodnes mohou hrát, pozorovat je lupou, tvořit a vyrábět různé předměty. Poté jsme s dětmi zasadili různé
druhy brambor, které si přinesli z domova
a začali pozorovat, co se s nimi stane ve
tmě, na světle s vodou a bez vody. Na
jaře nám naše snažení chvilku přerušila
epidemická situace, paní učitelky však
pokusy stále sledovaly, aby děti mohly
po otevření školky pokračovat.
V projektu Technických školek děti
společně s učitelkami vyráběly vyvýšené záhony. Protože děti byly z projektu
nadšené, požádali jsme o spolupráci
i vedení základní školy. Pan ředitel byl
projektem nadšený a také se do něj
aktivně zapojil. Postupně naše aktivity
sledovali i rodiče dětí a navštěvovali
zahradu společně s dětmi. Někteří rodiče se postupně aktivně zapojili do projektu, přinášeli nám větve do záhonů ze
svých zahrad, přísady rostlin a semínka.
Následně děti sely různá semínka,
sázely, zalévaly, okopávaly zeleninu,
bylinky a jiné rostlinky. Postupně si děti
trhaly zralé jahody, borůvky a ochutnávaly je, a to i během prázdnin.
Všichni společně jsme byli překvapeni, jak se nám společnými silami podařilo
zahradu mateřské školy zvelebit, a rádi
bychom v tomto projektu pokračovali.
Šárka Horáčková
■
Zpravodaj městské části Brno-střed | říjen 2021 | 19