Kultura
FESTIVAL BE2CAN
BRNO DESIGN DAYS
Pátý ročník Be2Can, přehlídky festivalového filmu z Berlína, Benátek a Cannes,
premiérově uvede od 3. do 9. října v kině
Scala soutěžní a oceněné tituly ze tří nejvlivnějších světových filmových festivalů.
Be2Can zahájí držitel Zlaté palmy, citlivé
a vrstevnaté drama Zloději o bezpodmínečné lásce a důstojnosti chudých od japonského mistra rodinných drobnokreseb Hirokazu Koreedy. Také uvede v Benátkách
právě premiérovaný film Soumrak maďarského režiséra Lászla Nemese, držitele
Oscara za Saulova syna. Ozdobou festivalu
bude magický neo-noir Poslední večery na
Zemi čínského filmaře Gana Biho, který
vrcholí bezmála hodinovým záběrem ve 3D.
Z německého Berlinale se představí snímek
Tvář polské režisérky Małgorzaty Szumowské, který je nekompromisní i mimořádně
vtipnou studií krize identity i bajkou o vnitřní
síle a kráse. Francouzský režisér Cédric
Kahn natočil pokorné drama Modlitba o hledání sebe sama i Boha v prostředí komunity
drogově závislých.
Festival uvede v různých sekcích 31 filmů,
z toho 10 nových titulů. Detailní program kin
je zveřejněný na www.be2can.eu.
Ulice Brna od 4. do 7. října již potřetí ožijí
designem, hlavním místem konání je vybrán Hotel Avion.
Program festivalu se rok od roku rozrůstá
a plní různými odborníky a mladými talenty
ze světa designu. Letošní ročník zaujme své
návštěvníky bohatým plánem inspirativních
přednášek, workshopů, site specific instalací,
projektu design výloh v centru města, módních přehlídek nebo designového obchodu
s objekty mladých designérů. Navíc je připravené design kino, výstava prací studentů
designu, designová kavárna, vybrané partnerské designové lokality, party, hudba, dobré jídlo a originální drinky.
Svou účast na festivalu potvrdila designerská studia i mladé talenty jako například
fashion designérka Margherita Carrara
z módního domu Christian Dior, designérské
duo Jakub Pollág a Václav Mlynář z produktového studia deFORM nebo zkušený
písmař a typograf David Březina z Rosetta
Type Foundry.
MÁJ V ŘÍJNU?
CESTA K VYSOKÉ HŘE
Máchův Máj v podání Báry Hrzánové uvádí Divadlo Bolka Polívky 18. října v 19.00
hodin.
Přijďte se nechat unést dílem básníka, který
jediným tvořivým gestem povznesl českou
poezii a jazyk k absolutnu. Barbora Hrzánová
se textu, který přednáší celý zpaměti, zmocnila v režii Miloše Horanského zcela suverénně a osobitě, vedena nejen úžasem, ale
hlavně úctou k básníkovu dílu. Svým nezaměnitelným přednesem dokáže zprostředkovat i ty sebemenší odstíny jazyka a odtajnit
všechny významy a poselství této lyrickoepické básně, vydané poprvé v dubnu 1836,
pouhých sedm měsíců před Máchovou smrtí.
Koncert slov doplňuje hudba Emila ViklicJiřina Veselá ■
kého.
Foto: Archív DBP a Divadlo Viola
Martina Steinerová
■
Obrazy Josefa Šímy se připravují na velkou
výstavu v Místodržitelském paláci, která
potrvá od 26. října 2018 do 24. února 2019.
Vernisáž proběhne 25. října od 18.00
hodin, dětská vernisáž začne od 16.00
hodin.
Před zahájením této rozsáhlé výstavy
významného evropského moderního malíře
nazvané Cesta k Vysoké hře, mají restaurátoři Moravské galerie napilno. Obrazy je
třeba dát do co nejlepší kondice. Pracují na
čtrnácti obrazech, čtyřiceti kresbách a grafikách jednoho z předních představitelů
imaginativní malby ve výtvarném umění.
Na výstavě v Místodržitelském paláci
budou představeny jak obrazy z Šímových
počátků v Brně, tak i práce z přelomu dvacátých a třicátých let, kdy už byl důležitou
součástí francouzské kultury.
Restaurátoři snímají povrchové nečistoty,
zpevňují barevné vrstvy, tmelí defekty a na
závěr obrazy lakují. Používají pouze reverzibilní akvarelové barvy, tedy takové, které
jsou v budoucnu odnímatelné. Nejvíce obra-
30 | Zpravodaj městské části Brno-střed | říjen 2018
Adéla Brabcová
■
zy podle vedoucí restaurátorského oddělení Terezie Vávrové trpí v okrajích malby
vlivem zdobného rámu, který způsobuje
oděrky. Díla ze sbírek Moravské galerie ve
velké míře doplní zápůjčky z Národní galerie, ale především také z francouzských
muzeí, galerií a soukromých sbírek. Na
výstavě v Místodržitelském paláci tak budou
k vidění díla, která běžně návštěvník zhlédne pouze v Centre Pompidou či v Muzeu
umění v Remeši. Cílem výstavy je představit
Šímovo zásadní působení v pařížské skupině Vysoká hra, Le Grand Jeu, a poukázat
na jeho roli prostředníka mezi avantgardní
scénou nové Československé republiky
Michaela Paučo ■
a Francií.