Zpravodaj Brno-střed
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Strana 12
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Darja Klementová: Vědě se věnuji od patnácti let
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Paměť národa: Eva Pytelová
Rozhovor
14 | Zpravodaj městské části Brno-střed | únor 2025
Oba vaši rodiče jsou hudebníci,
učí nazákladní umělec
škole, ajejich potomek téměř
oddětského věku pracuje
vlaboratoři molekulární
biologie – věru netradiční
symbióza. Nebo byly doma
inějaké rozpory?
Vůbec ne. Mám obrovské štěstí, že rodiče
mě ani mého bratra nikdy doničeho nenutili.
Přáli si, abychom se věnovali tomu, co nás
baví anaplňuje. Khudbě mě pochopitelně
vedli odmalička, odútlého věku jsem dochá
-
zela dozákladní umělecké školy nahodiny
flétny, později pak iklavíru aklarinetu, ale
zároveň mě vždy plně podporovali ivob
-
lastech, které jsem si vybrala sama.
Přestože rodiče molekulární biologii nero
-
zumí, aktivně se zajímají ovšechno, co dělám
avpodstatě neustále se mě vyptávají, čemu
se zrovna vlaboratoři věnuji. Dokonce jsem už
několikrát doma utelevize vysvětlovala takové
detaily, jako je třeba mechanismus Wnt/β-cate
-
nin signalizace, vliv autofosforylace načinnost
kináz apodobně. Byla to zábava.
Načem teď vlaboratoři
pracujete? Samozřejmě,
jde ozákladní výzkum, ale
rýsují se vbudoucnu nějaké
praktické výsledky? Zaslechl
jsem, že jdete popříčinách
leukémie.
Hlavním objektem mého zájmu je enzym
kasein kináza 1 alfa, zkráceně CK1α, který
se podílí napřenášení signálů vbuňce.
Když buňka obdrží informaci zvnějšího
prostředí, třeba odjiné buňky, komplexy
rozličných proteinů vjejím vnitřku určují,
zdali tato informace bude dále zpraco
-
vána, nebo ne. Vpodstatě můžeme říci,
že tyto proteinové komplexy jsou takoví
malí buněční pošťáci, kteří pobuňce roz
-
nášejí dopisy, tedy přijaté informace. En-
zym CK1α je součástí takového komplexu,
takže se jedná ovelmi důležitého činitele
vbuněčné komunikaci. Někdy se stane, že
se začne chovat nestandardně. To může
pak vést krozvoji onemocnění krve, kon
-
krétně myelodysplastického syndromu
aakutní myeloidní leukémie. Vsoučasné
době se pod vedením mých konzultantů
Vítězslava Bryji, Tomáše Gybeľa, Zuzany
Hayek aMarka Šebesty věnuji studiu vlast
-
ních regulačních mechanismů CK1α, tedy
jak aproč se může tento enzym sám vypí
-
nat azapínat, atím výrazně ovlivnit přenos
signálů vbuňce.
Co byste doporučila mladým
lidem, aby také mohli už
vestředoškolském věku
nastartovat zajímavou,
dobrodružnou aúspěšnou
kariéru voblasti svého
zájmu?
Nejdůležitější podle mého názoru je nemít
ostych anebát se aktivně vyhledávat různé
možnosti stáží vlaboratoři pro středoškoláky.
Student, který má zájem věnovat se vědecké
činnosti již nastřední škole, může přímo
kontaktovat někoho, kdo se vdaném oboru
pohybuje, ať už je to vedoucí laboratoře, vě
-
decký pracovník či vysokoškolský pedagog.
Pokud bych měla mluvit ze své vlastní zku
-
šenosti, takřka nikdy se mi nestalo, že by mě
oslovení vedoucí laboratoře odmítli. Ikdyž
vten moment neměli vlaboratoři místo pro
nového člena, pokusili se mě alespoň navést
apřípadně ispojit sčlověkem, který by mi
mohl dále pomoci.
Druhou možností je pak navštívit danou
instituci vrámci některé zakcí pro veřejnost
aosobně se zeptat organizátorů. Co se
týče Masarykovy univerzity, tak každý rok
napřelomu ledna aúnora pořádají všechny
fakulty včetně mé domovské přírodovědy
dny otevřených dveří, kde se prezentují
jednotlivé ústavy nejen zájemcům ostu
-
dium.
Avneposlední řadě je nutno zmínit plat
-
formy pro nadšené středoškoláky, jejichž cí-
lem je právě spojovat studenty sodbornými
pracovišti, například jihomoravská organizace
JCMM, zmíněný Bioskop či Nadace RSJ.
Miroslav Sedláček
Foto poskytla Nadace RSJ,
autor Václav Šálek, ČTK
Foto vobsahu: Česká hlava
Eva Pytelová, rozená Beerová, se narodila
6. listopadu 1925 vHolešově dožidovské
rodiny. Prožívala klidné aveselé dětství,
posmrti jejího otce vroce 1934 však nastaly
jí, její mamince asestře Erice krušné časy.
Vroce 1943 byly transportovány doTere
-
zína, kde strávily jeden apůl roku. Sestry
se rozhodly matku neopustit avšechny tři
společně pokračovaly dokoncentračních
táborů vOsvětimi, Christianstadtu aBergen
-
-Belsenu. Maminka isestra zemřely krátce
poválce nanásledky utrpení.
Pamětnice vzpomíná naútrapy, nemoci
adeprimující zážitky, ale inasvětlé momenty
zpobytu vterezínském ghettu: „Snažily jsme
se zúčastňovat táborového života, vždyť zde
byla vězněna kulturní elita Evropy! Pro mne
znamenal pobyt vTerezíně také mou první
velkou lásku. Byl jí Jirka Schulz zBrna. Proží
-
vali jsme krásné chvíle při procházkách pote-
rezínských hradbách asnili otom, jaký bude
náš život poválce, až to všechno skončí. Těšili
jsme se nanáš společný život.
Jejich sen se skutečně naplnil, Eva jako
jediná zrodiny přežila avrátila se doHole
-
šova, kde se později setkala se svou tere-
zínskou láskou. Dva roky spolu žili vBrně, Jiří
vroce 1947 získal stipendium aodjel studo
-
vat doUSA, odkud se již nevrátil. Vzámoří se
oženil astal se zněj úspěšný fyzik. Zemřel
vroce 1976. Vroce 1979 se Eva, toho času již
Pytelová, setkala smanželkou asynem Jiřího
Schulze, který byl otci velice podobný.
Vroce 1949 se Eva Beerová provdala zaMi-
loše Pytelu, společně vychovali dva syny aod-
stěhovali se doHolic, kde paní Pytelová žila až
dokonce svého života. Zemřela 17. června 2017.
Celý příběh Evy Pytelové naleznete nawebu
Paměti národa: www.pametnaroda.cz.
Anna Varausová
PAMĚŤ NÁRODA: EVA PYTELOVÁ
Historie
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Rok Bohuslava Fuchse
Historie
ROK BOHUSLAVA FUCHSE
(
)
TVORBA BOHUSLAVA FUCHSE VBRNĚ
Bohuslav Fuchs patřil knejproduktivněj-
ším projektantům (přes sto realizovaných
staveb audivující množství soutěžních
návrhů astudií) ikarchitektům smimo
-
řádným smyslem pro soulad funkcionalis-
tické novostavby sprostředím. Při hledání
vlastního stylu architekt postupně reago
-
val nařadu domácích azahraničních pod-
nětů. Byl to vliv Kotěrův, rondokubismus,
myšlenky atvorba Adolfa Loose, holand
-
ská architektura, zejména stavby členů
skupiny De Stijl, ruský konstruktivismus,
německý Bauhaus anásledně estetika Le
Corbusierova.
Fuchsovy avantgardní objekty přispěly
velkou měrou ktomu, že se zBrna stalo
moderní velkoměsto asvou myšlenkovou
avýtvarnou hodnotou patří kohniskům nejen
československé, ale ievropské moderní ar
-
chitektury. Lze uvést například Masnou burzu
(1924–1926) aObřadní síň Ústředního hřbi
-
tova (1925–1926, spolupráce Josef Polášek),
obě charakteristické členitostí hmot apouži
-
tím režného zdiva nebo Zemanovu kavárnu
(1925–1926, 1964 zbořena, 1995 postavena
replika vevzdálenější části původní lokality),
která je jednou zprvních důsledně funkcio
-
nalistických staveb včeských zemích. Prostá
aušlechtilá stavba působí přirozenou ele
-
gancí architektonického výrazu inovátor-
stvím prostorového řešení, vytvářejícím
dohromady jedinečné dílo. Velká spouštěcí
okna vželezných rámech umožnila propo
-
jení interiéru kavárny sexteriérem. Fuchs tak
zde jižopět let dříve aplikoval systém, který
později použil LudwigMies van der Rohe
vevile Tugendhat. Hotel Avion (1925–1929),
jehož si architekt vedle mladšího koupaliště
Zelená žába naSlovensku cenil nejvíce, si
naextrémně úzké stavební parcele vynutil
úsporné řešení dispozice. Dynamicky konti
-
nuálně řešený prostor zbavil vnitřek objektu
stísněnosti auživatelům nabídl ojedinělý
prožitek ztvarových proměn, průhledů či
světelných efektů. Hotel Avion je jedním ze
symbolů české avantgardní architektury, je
-
hož věhlas překročil ihranice země.
Kdalším Fuchsovým realizacím patří Pa
-
vilon města Brna naZemském výstavišti
(1927–1928), kde velkorysé řešení vstupní
části sprosklenou vertikálně členěnou plo
-
chou adynamicky plastickým akcentem ote-
vřeného šnekovitého schodiště kontrastuje
slapidárností horizontálního bloku, Masary
-
kův studentský domov (1929–1931), skulp-
turálně působící komplex budov stavebně
náročného programu, bohatý ve hmotě,
dispozici isiluetě, Moravská banka (1928–
1931, spolupráce Ernst Wiesner) svelkory
-
sým interiérem koncipovaným pro potřeby
bankovního provozu moderního peněžního
ústavu. Odborná škola pro ženská povolání
Vesna (1929–1931, spolupráce Josef Polá
-
šek) aDomov Elišky Machové (1929–1931)
architektonickým řešením dokonale vyjadřují
své poslání asoučasně vytvářející urbani
-
stický celek, přirozeně situovaný vterénu
aotevírající se členitou skladbou jeho pro
-
středí. VDomově Elišky Machové architekt
unás patrně jako první aplikoval holandský
princip příčných nosných zdí, který umožnil
proměnit průčelí vsoustavu hlubokých lo
-
džií. Hra abstraktních tvarů, linií ibarev po-
výšila funkční objekt napůsobivé umělecké
dílo. Opomenout nelze ani městské lázně
v Brně-Zábrdovicích (1929–1932) poklá-
dané zanejpokročilejší dílo českosloven-
ské avantgardy, Administrativní budovu firmy
Alpa (1936) snevšedním estetickým účinkem
keramického obkladu vkontrastu sproskle
-
nou fasádou uličního průčelí, Zemské vojen-
ské velitelství (1935–1937, dnes Univerzita
obrany), kde segmentové prohnutí objektu
vnáší dopuristicky pojaté fasády sgeomet
-
rickým rastrem oken dynamický emocionální
prvek, Nádražní poštovní úřad (1937–1938)
nebo řadu školských staveb, nájemných
arodinných domů (1927–1928, vlastní ro
-
dinný dům naHvězdárenské ulici) ivilových
objektů (1936, Petrákova vila, 1937–1938,
Tesařova vila).
Nejen Fuchsova pedagogická činnost, ale
zejména jeho brněnské realizace ovlivnily
tvorbu poválečné, ale také porevoluční ge
-
nerace architektů, kteří svůj obdiv kbrněn-
skému funkcionalismu převedli doarchitek-
tonických forem vlastních návrhů.
(Pokračování příště)
Jindřich Chatrný
Foto: Muzeum města Brna
Kavárna Josefa Zemana Pavillon
Zpravodaj městské části Brno-střed | únor 2025 | 15
Masná burza
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Strana 16
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Strana 17
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Strana 1
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Strana 2
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Strana 3
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Restaurace Severka znovu ožila
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Nová pravidla pro obecní bydlení
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Strana 6
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Na úřad s eDokladem
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Vyhlašujeme výtvarnou soutěž
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Strana 9
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Strana 10
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Strana 11
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Strana 12
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Darja Klementová: Vědě se věnuji od patnácti let
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Paměť národa: Eva Pytelová
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Rok Bohuslava Fuchse
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Strana 16
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Strana 17
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Strana 18
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Strana 19
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Hroznová bodovala na Hackateenu
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Znáte Tábor?
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Strana 22
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Valentýn ve sklenících
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Strana 24
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Austrálie nadivoko
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Divadlo Polárka zve děti na MimiArt
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Strana 27
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Strana 28
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Operní láska Manon Lescaut
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Strana 30
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Podpůrná setkání pro pečující
Zpravodaj Brno-střed 02/2025, Strana 32

Sending statistics … done (1717 ms)

Rendering Strana 17 (389628): (0/1)

Rendering Strana 16 (389627): (0/1)

Rendering Rok Bohuslava Fuchse (389626): (0/1)

Rendering Paměť národa: Eva Pytelová (389625): (0/1)

Rendering Darja Klementová: Vědě se věnuji od patnácti let (389624): (0/1)

Rendering Strana 12 (389623): (0/1)

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Zpravodaj Brno-střed: theme set to 8895

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r30/pubLogo-46.png

 i10122/vth498441-1.jpg

 i10122/vth498442-1.jpg

 i10122/vth498443-1.jpg

 i10122/vth498444-1.jpg

 i10122/bg389625.svg

 i10122/bg389626.svg

 i10122/vth498445-1.jpg (2x)

 i10122/vth498446-1.jpg (2x)

 i10122/vth498430-1.jpg

 i10122/vth498431-1.jpg

 i10122/vth498432-1.jpg

 i10122/vth498433-1.jpg

 i10122/vth498434-1.jpg

 i10122/vth498435-1.jpg[p1]

 i10122/vth498436-1.jpg[p1]

 i10122/vth498437-1.jpg[p1]

 i10122/vth498438-1.jpg[p1]

 i10122/vth498439-1.jpg[p1]

 i10122/vth498440-1.jpg[p1]

 i10122/vth498447-1.jpg[p1]

 i10122/vth498448-1.jpg[p1]

 i10122/vth498449-1.jpg[p1]

 i10122/vth498450-1.jpg[p1]

 i10122/vth498451-1.jpg[p1]

 i10122/vth498452-1.jpg[p1]

 i10122/vth498453-1.jpg[p1]

 i10122/vth498454-1.jpg[p1]

 i10122/vth498455-1.jpg[p1]

 i10122/vth498456-1.jpg[p1]

 i10122/vth498457-1.jpg[p1]

 i10122/vth498458-1.jpg[p1]

 i10122/vth498459-1.jpg[p1]

 i10122/vth498460-1.jpg[p1]

 i10122/vth498461-1.jpg[p1]