Informace z radnice

V městském prostoru si mají být pěší, cyklisté i automobilisté rovni

Opravy ulic na Brně-střed

nemají vést jen k dílčím úpravám komunikací, ale má při

nich vznikat nový městský prostor, ve kterém si budou pěší,

cyklisté i řidiči rovni a v němž

bude omezena rychlost aut na

30 kilometrů v hodině.Toto stanovisko přijala Rada městské

části Brno-střed a požádala

o jeho naplňování Odbor

dopravy Magistrátu města Brna

a Brněnské komunikace.

„Zavádění takzvaných zón 30 připravuje správce většiny silnic na

našem území, městská společnost

Brněnské komunikace. Smyslem

snižování povolené rychlosti na 30

kilometrů v hodině v takzvané

obslužné síti je plošné zklidňování

dopravy, zvýšení bezpečnosti,

zmírnění hlučnosti i emisí, ale

i finanční úspora při stavbách

a rekonstrukcích. Pokud například

dítě vběhne na silnici třináct metrů

před autem jedoucím třicet kilometrů za hodinu, stihne řidič auto

zastavit.V padesátce nestihne ani

začít brzdit,“ vysvětlila místostarostka městské části Brno-střed

Mgr.Jasna Flamiková a zdůraznila,

že návrh se netýká hlavních místních komunikací. Podle jejího vyjádření rada se zřízením zón 30 na

území městské části Brno-střed

souhlasí s tím, že plánované rekonstrukce a opravy budou projektovány se zohledněním bezpečnostních prvků těchto zón. Rada dále

doporučila při projektování zóny

30 v historickém jádru omezit počet

parkovacích míst s ohledem na

vznik parkovacích domů a řešit

oblasti zón s co nejmenšími dopady na investice. „Preferujeme rychlé řešení především úpravou

dopravního značení a co nejmenšími stavebními zásahy,“ doplnila

místostarostka Flamiková.

Součástí projednávaného tématu

bylo i přijetí Prohlášení městské

části Brno-střed pro řešení zón

30 na území MČ Brno-střed při

rekonstrukcích ulic nebo výstavbě

nových ulic. „To vymezuje základní mantinely pro statickou i průjezdnou automobilovou dopravu,

pro cyklodopravu, pro pohyb

pěších a pro využití zeleně,“ představil rámec prohlášení Ing. arch.

Petr Bořecký, radní pro výstavbu

a územní rozvoj. Z komplexu

navrhovaných opatření je možné

jmenovat například preferenci

rezidentního a abonentního parkování, a to s důrazem na kolmá

parkovací stání, vymezení ploch

jak pro zásobování, tak pro sdílení

aut (carsharing), zajištění obousměrného pohybu cyklistů v hlavním dopravním prostoru, tedy na

vozovce, stejně jako instalaci jednotných a dostatečně kapacitně

umístěných stojanů na kola včetně bikesharingu. „Navrhujeme

také zřízení pobytových míst pro

krátkodobý odpočinek pro pěší

a rozptylové plochy před významnými budovami. Zapomínat se

také nesmí třeba na doplňování

městských prostor velkokorunovými stromy,“ řekl Petr Bořecký.



Roman Burián

Prohlášení městské části Brno-střed pro řešení zón 30 na území MČ

Brno-střed při rekonstrukcích ulic nebo výstavbě nových ulic

Prohlášení městské části Brno-střed pro řešení zón 30 navazuje na metodiku řešení zón 30

v Brně zpracované společností

Brněnské komunikace a. s.

Městská část Brno-střed požaduje zřizování zón 30 na svém

území jako městského prostoru, nikoliv pouze jako dopravní

komunikace.

Chceme vrátit život do ulic.

V tomto městském prostoru by si

měli být rovni pěší, cyklisté i automobilisté.

DOPRAVA AUTOMOBILOVÁ –

PRŮJEZDNÁ

1. Regulovat průjezdnou dopravu

územím ve smyslu:

 zamezení čistého průjezdu

ve smyslu zkratky v území

 zamezení vytváření náhradních propojení za nekapacitní

pohyby v křižovatkách na

sběrných komunikacích.

2. Regulaci rychlosti na území zón

30 řešit stavebně technickými

opatřeními na vjezdech a ve

vytipovaných místech určených

pro bezpečné příčné pěší vazby

v ulici formou:

 zvýšených křižovatkových

ploch

 povrchovou úpravou (kombinace živičných povrchů

s kamennou, resp. betono-

vou dlažbou – použití kamenné, resp. betonové dlažby

určit ve vztahu k městské

památkové rezervaci)

 implementování prvků „sdíleného prostoru“.

DOPRAVA AUTOMOBILOVÁ –

STATICKÁ

1. Na území zón 30 zavést urychleně zóny regulovaného parkování s důrazem na:

 preferenci

rezidentních

a abonentních stání při

cenovém zohlednění množství vozidel na byt/provozovnu

 vymezení ploch pro krátkodobá stání/ zásobování

 časoprostorové zohlednění

parkování pro návštěvníky

s důrazem na cenovou regulaci poptávky

 vymezení ploch pro vozidla

carsharingu, resp. veřejných

dobíjecích míst pro elektromobily.

2. Pokud to územně technické

parametry dovolí, zřizovat kolmá a podélná parkovací stání

umožňující lepší příčnou prostupnost ulice pro pěší.

3. Zamezit parkování na chodnících a na vymezených pobytových plochách stavebně technickými opatřeními (sloupky,

podélnými dopravními prahy,

2

ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Září 2015

vhodně situovanými plochami

zeleně apod.).

DOPRAVA CYKLISTICKÁ

1. Cyklistický provoz řešit výhradně v hlavním dopravním prostoru (na vozovce).

2. Zajistit obousměrný provoz

cyklistů.

3. Zajistit jednotný vzhled a technické řešení stojanů na kola

 vzor historické centrum (typ

obrácené U)

 použití kamenné, resp. betonové dlažby ve vztahu

k městské památkové rezervaci.

4. Vymezit místa pro parkování kol

(stojany na kola)

 řešit v prostorách nároží a vysazených ploch v ulici v mezikřižovatkových úsecích

 před veřejnými objekty a parky.

5. Vymezit plochy pro bikesharing

 umístění podle technické studie Bikesharing ADOS 2014.

DOPRAVA PĚŠÍ A POBYTOVÉ

PLOCHY

1. Příčné pěší vazby řešit vysazenými chodníkovými plochami:

 v prostoru nároží křižovatek

 v mezikřižovatkovém úseku

především v lokalitách vstupů

do společensky významných

nebo frekventovaných budov

a veřejných prostranství (školy, parky apod.), minimálně

však po cca 100 m.

2. Pobytová místa pro krátkodobý

odpočinek (lavičky, zeleň) s preferencí odstínění od automobilové dopravy.

3. Frekventované trasy vybavit

dostatkem množství košů na

odpadky, případně informačními / plakátovacími panely.

ZELEŇ

1. V co největší míře doplňovat tyto

městské prostory velkokorunovými stromy (bezplodými),

s preferencí uspořádání alejového typu.

2. Při prostorové kolizi s inženýrskými sítěmi upřednostňovat

stavebně technickou ochranu

sítí před omezováním velikosti

kořenového systému.

3. Plochy zeleně umisťovat i do

nároží křižovatek resp. vjezdů

do zón tak, aby znemožňovaly

nebezpečné pocházení, zároveň však nebránily v přirozeném příčném pohybu pěších

(v křižovatce, v návaznosti na

parkující vozidla…) a výhledu

jedoucích vozidel.

Na urbanisticko-architektonicky

hodnotné ulice požadujeme před

rekonstrukcí zpracování architektonicko-dopravní studie.