Informace z radnice
V městském prostoru si mají být pěší, cyklisté i automobilisté rovni
Opravy ulic na Brně-střed
nemají vést jen k dílčím úpravám komunikací, ale má při
nich vznikat nový městský prostor, ve kterém si budou pěší,
cyklisté i řidiči rovni a v němž
bude omezena rychlost aut na
30 kilometrů v hodině.Toto stanovisko přijala Rada městské
části Brno-střed a požádala
o jeho naplňování Odbor
dopravy Magistrátu města Brna
a Brněnské komunikace.
„Zavádění takzvaných zón 30 připravuje správce většiny silnic na
našem území, městská společnost
Brněnské komunikace. Smyslem
snižování povolené rychlosti na 30
kilometrů v hodině v takzvané
obslužné síti je plošné zklidňování
dopravy, zvýšení bezpečnosti,
zmírnění hlučnosti i emisí, ale
i finanční úspora při stavbách
a rekonstrukcích. Pokud například
dítě vběhne na silnici třináct metrů
před autem jedoucím třicet kilometrů za hodinu, stihne řidič auto
zastavit.V padesátce nestihne ani
začít brzdit,“ vysvětlila místostarostka městské části Brno-střed
Mgr.Jasna Flamiková a zdůraznila,
že návrh se netýká hlavních místních komunikací. Podle jejího vyjádření rada se zřízením zón 30 na
území městské části Brno-střed
souhlasí s tím, že plánované rekonstrukce a opravy budou projektovány se zohledněním bezpečnostních prvků těchto zón. Rada dále
doporučila při projektování zóny
30 v historickém jádru omezit počet
parkovacích míst s ohledem na
vznik parkovacích domů a řešit
oblasti zón s co nejmenšími dopady na investice. „Preferujeme rychlé řešení především úpravou
dopravního značení a co nejmenšími stavebními zásahy,“ doplnila
místostarostka Flamiková.
Součástí projednávaného tématu
bylo i přijetí Prohlášení městské
části Brno-střed pro řešení zón
30 na území MČ Brno-střed při
rekonstrukcích ulic nebo výstavbě
nových ulic. „To vymezuje základní mantinely pro statickou i průjezdnou automobilovou dopravu,
pro cyklodopravu, pro pohyb
pěších a pro využití zeleně,“ představil rámec prohlášení Ing. arch.
Petr Bořecký, radní pro výstavbu
a územní rozvoj. Z komplexu
navrhovaných opatření je možné
jmenovat například preferenci
rezidentního a abonentního parkování, a to s důrazem na kolmá
parkovací stání, vymezení ploch
jak pro zásobování, tak pro sdílení
aut (carsharing), zajištění obousměrného pohybu cyklistů v hlavním dopravním prostoru, tedy na
vozovce, stejně jako instalaci jednotných a dostatečně kapacitně
umístěných stojanů na kola včetně bikesharingu. „Navrhujeme
také zřízení pobytových míst pro
krátkodobý odpočinek pro pěší
a rozptylové plochy před významnými budovami. Zapomínat se
také nesmí třeba na doplňování
městských prostor velkokorunovými stromy,“ řekl Petr Bořecký.
Roman Burián
Prohlášení městské části Brno-střed pro řešení zón 30 na území MČ
Brno-střed při rekonstrukcích ulic nebo výstavbě nových ulic
Prohlášení městské části Brno-střed pro řešení zón 30 navazuje na metodiku řešení zón 30
v Brně zpracované společností
Brněnské komunikace a. s.
Městská část Brno-střed požaduje zřizování zón 30 na svém
území jako městského prostoru, nikoliv pouze jako dopravní
komunikace.
Chceme vrátit život do ulic.
V tomto městském prostoru by si
měli být rovni pěší, cyklisté i automobilisté.
DOPRAVA AUTOMOBILOVÁ –
PRŮJEZDNÁ
1. Regulovat průjezdnou dopravu
územím ve smyslu:
zamezení čistého průjezdu
ve smyslu zkratky v území
zamezení vytváření náhradních propojení za nekapacitní
pohyby v křižovatkách na
sběrných komunikacích.
2. Regulaci rychlosti na území zón
30 řešit stavebně technickými
opatřeními na vjezdech a ve
vytipovaných místech určených
pro bezpečné příčné pěší vazby
v ulici formou:
zvýšených křižovatkových
ploch
povrchovou úpravou (kombinace živičných povrchů
s kamennou, resp. betono-
vou dlažbou – použití kamenné, resp. betonové dlažby
určit ve vztahu k městské
památkové rezervaci)
implementování prvků „sdíleného prostoru“.
DOPRAVA AUTOMOBILOVÁ –
STATICKÁ
1. Na území zón 30 zavést urychleně zóny regulovaného parkování s důrazem na:
preferenci
rezidentních
a abonentních stání při
cenovém zohlednění množství vozidel na byt/provozovnu
vymezení ploch pro krátkodobá stání/ zásobování
časoprostorové zohlednění
parkování pro návštěvníky
s důrazem na cenovou regulaci poptávky
vymezení ploch pro vozidla
carsharingu, resp. veřejných
dobíjecích míst pro elektromobily.
2. Pokud to územně technické
parametry dovolí, zřizovat kolmá a podélná parkovací stání
umožňující lepší příčnou prostupnost ulice pro pěší.
3. Zamezit parkování na chodnících a na vymezených pobytových plochách stavebně technickými opatřeními (sloupky,
podélnými dopravními prahy,
2
ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Září 2015
vhodně situovanými plochami
zeleně apod.).
DOPRAVA CYKLISTICKÁ
1. Cyklistický provoz řešit výhradně v hlavním dopravním prostoru (na vozovce).
2. Zajistit obousměrný provoz
cyklistů.
3. Zajistit jednotný vzhled a technické řešení stojanů na kola
vzor historické centrum (typ
obrácené U)
použití kamenné, resp. betonové dlažby ve vztahu
k městské památkové rezervaci.
4. Vymezit místa pro parkování kol
(stojany na kola)
řešit v prostorách nároží a vysazených ploch v ulici v mezikřižovatkových úsecích
před veřejnými objekty a parky.
5. Vymezit plochy pro bikesharing
umístění podle technické studie Bikesharing ADOS 2014.
DOPRAVA PĚŠÍ A POBYTOVÉ
PLOCHY
1. Příčné pěší vazby řešit vysazenými chodníkovými plochami:
v prostoru nároží křižovatek
v mezikřižovatkovém úseku
především v lokalitách vstupů
do společensky významných
nebo frekventovaných budov
a veřejných prostranství (školy, parky apod.), minimálně
však po cca 100 m.
2. Pobytová místa pro krátkodobý
odpočinek (lavičky, zeleň) s preferencí odstínění od automobilové dopravy.
3. Frekventované trasy vybavit
dostatkem množství košů na
odpadky, případně informačními / plakátovacími panely.
ZELEŇ
1. V co největší míře doplňovat tyto
městské prostory velkokorunovými stromy (bezplodými),
s preferencí uspořádání alejového typu.
2. Při prostorové kolizi s inženýrskými sítěmi upřednostňovat
stavebně technickou ochranu
sítí před omezováním velikosti
kořenového systému.
3. Plochy zeleně umisťovat i do
nároží křižovatek resp. vjezdů
do zón tak, aby znemožňovaly
nebezpečné pocházení, zároveň však nebránily v přirozeném příčném pohybu pěších
(v křižovatce, v návaznosti na
parkující vozidla…) a výhledu
jedoucích vozidel.
Na urbanisticko-architektonicky
hodnotné ulice požadujeme před
rekonstrukcí zpracování architektonicko-dopravní studie.