Informujeme
TRAMVAJ PLOTNÍ
ZAVŘELA DORNYCH
V noci z neděle na pondělí 12. března se
pro veškerou dopravu uzavřela ulice
Dornych v centru Brna a započaly zde práce na projektu Tramvaj Plotní.
Začíná třicetiměsíční uzavírka, jejímž cílem
je provést zásadní dopravní změny v oblasti
Dornychu a Plotní. Dopravu nyní zajišťují
náhradní autobusy.
Cílem rozsáhlého projektu je rozšíření
Dornychu a přesunutí tramvajové tratě
na Plotní blíže Zvonařce.
Projekt Tramvaj Plotní je výjimečný, ale také
velmi složitý a náročný. Úzce na něm spolupracují čtyři subjekty, které si mezi sebou
poměrně rozdělily i náklady.
Podílejí se na něm společně s městem
Brnem Dopravní podnik města Brna, Teplárny
Brno a Ředitelství silnic a dálnic ČR.
„Zahajujeme stavbu, která po dobu svého trvání silně ovlivní dopravní chování
ve městě Brně. Po dokončení ale výrazně
zjednoduší cestu na jih Brna pro auta i městskou hromadnou dopravu. A dojde k dlou-
ho plánované změně, a to ke zlepšení
dopravní dostupnosti Zvonařky,“ uvedl primátor města Brna Petr Vokřál těsně před
zahájením prací.
Tramvajová trať na Dornychu fungovala
od roku 1901. Jízda poslední tramvají po této
ulici byla výjimečná. Tramvaj Porsche 13T
řídil generální ředitel Dopravního podniku
města Brna Miloš Havránek.
„Silnice I. třídy, která vede po Dornychu,
bude pro řidiče po přestavbě výrazně komfortnější a bezpečnější. Bude zde směrově
dělená komunikace – dva pruhy v každém
směru. A vymístěním tramvaje do ulice Plotní přestane na Dornychu docházet ke kolizím a vzájemným zdržováním aut a tramvají,“ vysvětlil za Ředitelství silnic a dálnic
ředitel brněnského závodu David Fiala.
Aktuální informace o dopravních uzavírkách najdete na www.kopemezabrno.cz
a aktuální informace o MHD jsou dostupné
na www.dpmb.cz.
(kad)
■
BRNO PREFERUJE
NÁDRAŽÍ U ŘEKY
Zastupitelé statutárního města Brna rozhodli. Nové nádraží by mělo podle brněnských zastupitelů vzniknout v poloze U řeky.
Jejich stanovisko zohlední ve svém finálním
rozhodnutí vláda. Pro bylo 31 zastupitelů,
4 byli proti a 7 se zdrželo hlasování.
Zastupitelé na mimořádném zasedání
27. února rozhodli, že doporučí postavit nové
nádraží ve variantě Řeka. Konečné slovo
bude mít jako investor stát, respektive Ministerstvo dopravy ČR. To přihlédne nejen
k názoru brněnských zastupitelů, ale také
Jihomoravského kraje a Správy železniční
dopravní cesty. Přijetí vládního rozhodnutí se
očekává v průběhu letošního roku. Za akceptovatelnou variantu označili zastupitelé i jed-
8 | Zpravodaj městské části Brno-střed | duben 2018
DOTACE NA ROČNÍ
ŠALINKARTU
SE NEDANÍ
Pokud jste požádali Magistrát města
Brna o příspěvek na roční šalinkartu,
máme pro vás dobrou zprávu.
Ministerstvo financí ČR rozhodlo, že
příspěvek 1425 korun na šalinkartu
nepodléhá zdanění, a tak zůstane Brňanům v plné výši. Ministerstvo o tom informovalo i finanční úřady. Brňané mají
od loňského roku levnější MHD. O dotaci,
díky které ušetří téměř 1500 korun, požádalo v loňském roce téměř 31 000 lidí,
letos už jich bylo více než 17 000. Tomu,
kdo daňové přiznání nepodává, tato
povinnost nevzniká ani kvůli přijatému
příspěvku. Ten, kdo má vedlejší příjmy
a daňové přiznání vyplňovat musí, měl
by příspěvek uvést v příloze č. 2 zároveň
s výdajem za roční šalinkartu ve stejné
výši. V případě nejasností při podávání
daňového přiznání poradí místně příslušné územní pracoviště Finančního úřadu.
(kad)
■
nu z podvariant nádraží pod Petrovem. Zcela
nerealizovatelná je podle nich tzv. nulová
varianta, tedy úprava nádraží na stávajícím
místě. K tomuto závěru dospěli i odborníci
ze SŽDC ve Studii proveditelnosti.
Jednání zastupitelů provázel zvýšený
zájem veřejnosti. Řada příchozích aktivně
vystoupila a prezentovala svůj názor. Příspěvky se týkaly například ekologického dopadu
výstavby jednotlivých variant, financování
stavby nebo napojení na městskou hromadnou dopravu. „Zajištění MHD je prioritním
úkolem, ať bude nádraží kdekoliv. Do tradice
rozjezdů nikdo zasahovat nebude,“ ujistil
občany primátor města Petr Vokřál.
Přijaté usnesení podmiňuje doporučenou
variantu nádraží u řeky také stavbou Severojižního kolejového diametru, díky kterému
by se část dopravy přes město přesunula
pod zem. Bez tohoto diametru by bylo podle
zastupitelů vybudování modernizovaného
železničního uzlu v kterékoliv variantě
z dopravního hlediska rizikové. Přesun nádraží již v lednu hlasováním podpořili zastupitelé Jihomoravského kraje a 14. února pro
přesun hlasovala také většina zastupitelů
(kad) ■
městské části Brno-střed.