Zpravodaj Brno-střed
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 5
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 6
6
ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Únor 2016
Informace z radnice
Městská část Brno-střed se na
svém území stará o zimní údrž-
bu všech chodníků a vozovek
mimo ty, po kterých vedou tra-
sy městské hromadné dopravy.
Je to povinnost, kterou jí ukládá
Statut města Brna. Zimní údrž-
bu na celém správním území
zabezpečují nasmlouvaní part-
neři – vysoutěžené firmy, kteří
drží tzv. zimní pohotovost
a v celém procesu zabezpečo-
vání zimní údržby mají povin-
nost řídit se platnou legislati-
vou.
Prioritním zájmem je v co nejkrat-
ší možné době zajistit občanům
komfortní průchod nejen centrální
částí města, ale i po chodnících
ostatního správního území měst-
ské části, a to i v nepříznivých
povětrnostních podmínkách. Ne
vždy je však zvladatelné úplné
odstranění důsledků počasí (sně-
hové vánice, náledí), a to v jed-
nom okamžiku na celém území
městské části. I zákon konstatuje,
že úkolem zimní údržby je pouze
zmírňování, nikoliv plné odstra-
nění závad ve sjízdnosti a schůd-
nosti na místních komunikacích.
Městská část Brno-střed má pro
svoje správní území, které je pra-
covně rozděleno do pěti lokalit,
vyhotoveny plány zimní údržby.
Plán zabezpečení zimní údržby
je zpracován v souladu se záko-
nem o pozemních komunikacích
č. 13/1997 Sb., ve znění pozděj-
ších předpisů a prováděcí vyhláš-
kou tohoto zákona č. 104/1997
Sb., Ministerstva dopravy a spojů.
S ohledem na tuto skutečnost
požadujeme, aby byly ze strany
zhotovitele dodržovány zásady
zimní údržby, a to především
dodržení časového limitu a přede-
psaná technologie zimní údržby.
Odmést, oškrabat, zdrsňovat
Na místní komunikaci IV. třídy, kte-
rou je ve smyslu výše jmenova-
ného zákona komunikace ne -
přístupná provozu silničních
motorových vozidel (tzn. chodník)
nebo na které je umožněn smí-
šený provoz, se schůdnost zajiš-
ťuje odmetením nebo odhrnutím
sněhu, oškrabáním zmrazků
a po sypem zdrsňovacími mate-
riály. Preferujeme jedině hraně-
nou drť frakce cca 2–4 mm, u kte-
ré je zaručena, např. oproti písku,
minimální prašnost.
Bez chemie a šetrně
Odklízení sněhu se provádí
především mechanicky. Provádět
posyp do vrstvy čerstvě napade-
ného sněhu vyšší než 3 cm bez
předchozího mechanického od -
stranění je neúčinné, a proto
nepřípustné. Vzhledem ke sku-
tečnosti, že se zde nachází takřka
vždy i inženýrské sítě, které ne -
jsou uloženy v uzavřeném krytu
a v důsledku dlouhodobého po -
užívání posypové soli může dojít
k jejich poškození, je na našem
správním území zimní údržba
výše uvedených místních komu-
nikací chemickým materiálem
vyloučena. K této selekci posypo-
vého materiálu přispěl i požada-
vek správce komunikačních ploch
Brněnských komunikací, a. s.,
doplněný ještě požadavkem
zabezpečovat v centru Brna zimní
údržbu vozovek a chodníků
z kamenné dlažby uložené do
nestmeleného materiálu radlice-
mi s gumovými břity nebo ručně.
Mimořádný důraz je při zimní
údržbě kladen na schůdnost.
Přednostně jsou zabezpečovány
bezbariérové přechody pro chod-
ce, chodníky podél zdravotnic-
kých a školských zařízení a pří-
chozích chodníků vedoucích
směrem od zastávek MHD k těm-
to zařízením.
Sůl vadí stromům, psům i obuvi
Na vozovkách je sice za určitých
podmínek stanovených legislati-
vou použití chemických rozmra-
zovacích prostředků resp. soli
povoleno, avšak je hned několik
argumentů, proč to se solí nepře-
hánět.
Podle vyjádření správce brněn-
ského stromořadí, tedy Veřejné
zeleně města Brna, používání
posypové soli snižuje kvalitu půdy.
I když sůl není aplikovaná přímo
ke stromům, ke kořenům se nako-
nec dostane odhrnutá solanka
a slaná voda. Na rostlině se
důsledky zasolení projevují ome-
zením růstu pletiv, redukovaným
růstem listů a tím omezenou foto-
syntézou; poškozován je kořeno-
vý systém. Rostlina je oslabena
a při působení dalších stresujících
faktorů odumírá.
Sůl škodí i zvířatům, nejvíce to
můžeme pozorovat na poškození
tlapek našich psů. Solné mapy
nevítáme ani na své obuvi.
Sůl může zničit zdroje pitné vody
a přetěžuje vody odpadní, které
putují do čističek. Jak odborníci
uvádějí, může velké množství soli
způsobit i „zničení“ celého biolo-
gického stupně čištění vod.
A je to levnější
Poslední a nezanedbatelnou
výhodou inertního materiálu opro-
ti soli je jeho více než desetiná-
sobně výhodnější cenová dostup-
nost. Pokusy o jeho recyklaci však
podle nám dostupných informací
nejsou zatím efektivní.
Nesolte s námi
Pokud se rozhodnete přispět ke
schůdnosti chodníku třeba před
vaším domem, prosíme o dodržo-
vání uvedených pravidel: Odhrno-
vat, odmetat, oškrabovat, zdrsňo-
vat a nesolit. Děkujeme!
Do kdy je třeba chodník ošetřit
S ohledem na rozsáhlost naší
městské části není možné zimní
údržbu provést na všech chodní-
cích okamžitě jakmile nastane její
objektivní potřeba, a proto je sta-
noven limit maximálně 20 hodin od
vzniku závady ve schůdnosti, do
kdy musí dojít k zásahu na tom nej-
poslednějšícm z udržovaných míst.
Platná legislativa
Nařízení č. 14/2009 statutárního
města Brna, které změnilo
a doplnilo vyhlášku města Brna
č.16/1998 o schůdnosti místních
komunikací /2005, a to tak, že se
slovo „odstraňují“ (závady ve
sjízdnosti a schůdnosti na míst-
ních komunikacích) nahradilo slo-
vem „zmírňují“ a doba od vzniku
závady ve schůdnosti, tedy např.
počátek vzniku náledí atp. do
doby zahájení zmírňování této
závady, nesmí být delší než 20
hodin.
Ve smyslu doposud platné vyhláš-
ky statutárního města Brna
č.16/1998 o schůdnosti místních
komunikací je v článku I odst. 2
přikázáno provedení zimní údržby
na chodnících nejméně v šíři
1,5 m a u chodníků užších v maxi-
málně možné šíři.
(red)
Zimní údržba naší městské části aneb Se solí s mírou
Zveme vás na setkání nad revi-
talizací prostoru mezi ulicemi
Neumannova a Preslova, které
se koná 25. února v 17.00 hod.
v sále Centra obnovy památek
architektury 20. století, Preslo-
va ulice.
Cílem setkání bude shromáždit
názory místních občanů k tomu,
co v území funguje, co zde nefun-
guje a jaké aktivity by zde přivítali.
Shromážděné podněty budou
podkladem pro zpracování studie
studenty 5. ročníku Fakulty za -
hradní architektury Mendlovy uni-
verzity, se kterou městská část
navázala spolupráci. Pokud bude
městská část podávat žádost
o dotaci, je zpracovaná studie její
nutnou součástí. Bohužel v sou-
časné době je většina pozemků
v tomto území majetkově ve
správě Úřadu pro zastupování
státu ve věcech majetkových
(ÚZSVM). O převedení těchto
pozemků na město radnice Brno-
-střed opět požádala. Dokud ale
tyto pozemky nebudou převedeny
na město, jsou naše možnosti ve
zlepšení současného stavu ome-
zené.
Majetkové věci rovněž komplikují
vybudování cesty vedle zdi bývalé
vládní vily z Preslovy na Neuman-
novu, kde v současné době vede
divoká cesta. Tento pozemek je
v současné době Památkového
ústavu, který se ho snaží vyměnit
za jiné pozemky s městem
Brnem. 1/3 pozemku parkoviště
na Preslově pak majetkově patří
opět ÚZSVM. Na město i na
ÚZSVM jsme se obrátili s žádostí
o zlepšení současného stavu
tohoto parkoviště.
Mgr. Jasna Flamiková,
místostarostka MČ Brno-střed
Zveme na setkání nad úpravou prostoru mezi Neumannovou a Preslovou
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 7

Obsah

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 1
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 2
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 3
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 4
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 5
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 6
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 7
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 8
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 9
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 10
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 11
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 12
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 13
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 14
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 15
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 16
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 17
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 18
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 19
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 20
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 21
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 22
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 23
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 24
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 25
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 26
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 27
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 28
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 29
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 30
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 31
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 32
Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 1

Strana 1

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 2

Strana 2

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 3

Strana 3

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 4

Strana 4

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 5

Strana 5

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 6

Strana 6

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 7

Strana 7

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 8

Strana 8

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 9

Strana 9

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 10

Strana 10

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 11

Strana 11

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 12

Strana 12

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 13

Strana 13

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 14

Strana 14

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 15

Strana 15

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 16

Strana 16

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 17

Strana 17

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 18

Strana 18

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 19

Strana 19

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 20

Strana 20

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 21

Strana 21

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 22

Strana 22

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 23

Strana 23

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 24

Strana 24

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 25

Strana 25

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 26

Strana 26

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 27

Strana 27

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 28

Strana 28

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 29

Strana 29

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 30

Strana 30

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 31

Strana 31

Zpravodaj Brno-střed 2/2016, Strana 32

Strana 32

6

Rendering Strana 7 (16336): (0/1) (94 ms)

Rendering Strana 6 (16335): (0/1) (99 ms)

Rendering Strana 5 (16334): (0/1) (98 ms)

No sync content to local

Sending statistics … done (2558 ms)

Rendering Strana 9 (16338): (0/1) (2547 ms)

Rendering Strana 8 (16337): (0/1) (2547 ms)

Rendering Strana 7 (16336): (1/1) (0 ms)

Rendering Strana 6 (16335): (1/1) (0 ms)

Rendering Strana 5 (16334): (1/1) (0 ms)

Rendering Strana 4 (16333): (0/1) (2584 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Zpravodaj Brno-střed: theme set to 8895

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r30/pubLogoa-46.png

 i711/vth23629-1.jpg

 i711/vth23630-1.jpg

 i711/vth23631-1.jpg

 i711/vth23632-1.jpg

 i711/bg16335.svg

 i711/bg16336.svg

 i711/vth23633-1.jpg (3x)

 i711/vth23634-1.jpg (3x)

 i711/vth23626-1.jpg (2x)

 i711/vth23627-1.jpg (2x)

 i711/vth23628-1.jpg (2x)

 i711/vth23635-1.jpg (2x)

 i711/vth23636-1.jpg (2x)

 i711/vth23637-1.jpg[p1]

 i711/vth23638-1.jpg[p1]

 i711/vth23639-1.jpg[p1]

 i711/vth23640-1.jpg[p1]

 i711/vth23641-1.jpg[p1]

 i711/vth23642-1.jpg[p1]

 i711/vth23643-1.jpg[p1]

 i711/vth23644-1.jpg[p1]

 i711/vth23645-1.jpg[p1]

 i711/vth23646-1.jpg[p1]

 i711/vth23647-1.jpg[p1]

 i711/vth23648-1.jpg[p1]

 i711/vth23649-1.jpg[p1]

 i711/vth23650-1.jpg[p1]

 i711/vth23651-1.jpg[p1]

 i711/vth23652-1.jpg[p1]

 i711/vth23653-1.jpg[p1]

 i711/vth23654-1.jpg[p1]

 i711/vth23655-1.jpg[p1]

 i711/vth23656-1.jpg[p1]

 i711/vth23657-1.jpg[p1]