Informujeme
Cyrilometodějská církevní základní škola byla úspěšně zapojena
do mezinárodního projektu Erasmus plus
Cyrilometodějská církevní ZŠ
Brno (CMcZŠ) byla zapojena do
mezinárodního projektu Erasmus plus a skončila v první
desítce.
Vyučující anglického jazyka
CMcZŠ vypracovali projekt
k zapojení školy do evropského
programu Erasmus plus. Náročnou dotační žádost o zapojení do
tohoto programu podalo více než
tři sta českých škol, ale pouze 60
z nich bude zapojeno. Projekt
CMcZŠ byl schválen v plné výši,
a to s umístěním v první desítce.
Erasmus plus je nový vzdělávací
program Evropské unie na období
2014–2020, který podporuje spolupráci a mobilitu ve všech sférách
vzdělávání, v odborné přípravě
a také v oblasti sportu a mládeže.
Projekt CMcZŠ je zaměřen na klíčovou akci KA1 – vzdělávací
mobilita pedagogů. V rámci akce
se všichni vyučující anglického
jazyka z CMcZŠ v období letních
prázdnin 2016 zúčastní 12denního metodologického kurzu zamě-
řeného na výuku anglického jazyka přímo ve Velké Británii.
Cílem projektu je zvýšení jazykových a metodologických kompetencí zúčastněných pedagogů.
Kurz obohatí vyučující v oblasti
nových interaktivních metod
výuky a ukáže nové způsoby jak
lépe vybavit žáky, aby dokázali
vyjádřit své myšlenky a řešit situace v cizím jazyce.
Přínosem celého projektu Erasmus plus na CMcZŠ bude upevnění a prohloubení již využívané
metody CLIL na škole i v dalších
letech. Škola očekává také reálnou možnost navázání mezinárodního partnerství se zahraniční
školou, které by ráda rozvíjela.
Více informací o programu Erasmus plus naleznete na stránkách:
http://www.dzs.cz/cz/erasmusplus/.
Mgr. Barbora Lipovská
Jak správně postupovat, když nastane sněhová kalamita
Sněhová kalamita je stav způsobený nenadálým hustým sněžením a silným větrem, doprovázený sníženou viditelností. Tato
kombinace mnohdy způsobí, že
silnice nebo chodník se prakticky ztratí.V závislosti na celkovém
množství srážek může sněhová
kalamita nabývat různých rozměrů, od pouhého zpomalení dopravy, po její úplné zastavení.
Následkem tohoto stavu byla
například minulý rok 8. února na
tísňové lince ohlášená hromadná
dopravní nehoda na D1 směrem
z Brna na Prahu. Postupně do
sebe narazilo 30 osobních automobilů, 8 kamionů, 2 dodávky
a autobus. Na místě zdravotníci
ošetřili 20 zraněných.
Počasí neovlivníme, co však ovlivnit můžeme je náš správný postup
při řešení této mimořádné události. Doporučuje se zejména:
•
•
•
•
a vyčkat, až sněhová kalamita
ustoupí;
v případě nutnosti opustit
domov zvolit vhodnou obuv se
zdrsněnou podrážkou a pohybovat se opatrně po chodnících,
protože padající sníh i sesuvy
sněhu ze střech představují riziko poranění;
mrznoucí voda způsobuje kluzký povrch v okolí mostů, lávek
či přechodů. Proto je důležité
dbát opatrnosti, hrozí nebezpečí uklouznutí;
je vhodné sledovat výši sněhové přikrývky na střechách
domů, chat či garáží. Pokud na
plochých střechách těchto
objektů výška sněhu přesáhne
50 cm, je vhodné odstranit tuto
tíhu, aby nedošlo k narušení
statiky;
je zakázané vydávat se na přechody horských hřebenů a provozovat skialpinismus.
U chodců:
U motoristů:
• pokud je to možné, zůstat doma
• zvážit nutnost jízdy, s malými dět-
mi se doporučuje zůstat doma;
• u neodkladné jízdy autem nezapomenout na léky, zejména pro
diabetiky a kardiaky;
• při jízdě v zimním období je nutné
dodržovat alespoň dvojnásobnou vzdálenost od vozidla před
vámi;
• pokud je snížená viditelnost –
bílá tma, doporučuje se opatrně
zajet na kraj vozovky s výstražnými světly a vyčkat příchodu silničářů, případně do odeznění
nepříznivého počasí;
• obecně se v zimě doporučuje mít
plnou nádrž a to nejen kvůli
ochraně nafty před zamrznutím,
ale i pro případ uvíznutí v koloně.
Pokud vás nečekaně překvapí
husté sněžení a musíte strávit
několik hodin v koloně, neplýtvejte benzínem či naftou, puštěným
rádiem nebo klimatizací. Motor
zapněte jen k potřebnému vytopení auta;
• při jízdě na kluzkém povrchu je
důležitá plynulost jízdy, žádné
rychlé manévrování s volantem.
V případě nutnosti zpomalení se
doporučuje podřadit rychlost
a nešlapat na brzdu. Na úplném
ledu stačí jen lehce zatočit volant,
chvíli počkat a auto doopravdy
odbočí. Auto na ledu reaguje se
zpožděním;
• v případě náhlých přívalů sněhu
a silného větru by se motoristé
do vyšších horských oblastí
vůbec neměli vydávat a měli by
raději počkat, až počasí dovolí
bezpečný průjezd;
• pokud není možné zvládnout
sněhovou kalamitu volejte IZS –
112 nebo 158;
• po přivolání záchranářů setrvejte
v autě a vyčkejte dalších pokynů
policie.
Na většinu situací má řidič klidně
reagovat, sešlápnutím spojkového
pedálu a sejmutím nohy z plynu.
Pak přehodnotit další kroky při
řešení nečekané situace.
Doporučení jsou zpracována podle
zásad HZS JMK a Bosch Car
Service.
Ing. Ludmila Zrůstová
11
ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Únor 2016