Informujeme

Cyrilometodějská církevní základní škola byla úspěšně zapojena

do mezinárodního projektu Erasmus plus

Cyrilometodějská církevní ZŠ

Brno (CMcZŠ) byla zapojena do

mezinárodního projektu Erasmus plus a skončila v první

desítce.

Vyučující anglického jazyka

CMcZŠ vypracovali projekt

k zapojení školy do evropského

programu Erasmus plus. Náročnou dotační žádost o zapojení do

tohoto programu podalo více než

tři sta českých škol, ale pouze 60

z nich bude zapojeno. Projekt

CMcZŠ byl schválen v plné výši,

a to s umístěním v první desítce.

Erasmus plus je nový vzdělávací

program Evropské unie na období

2014–2020, který podporuje spolupráci a mobilitu ve všech sférách

vzdělávání, v odborné přípravě

a také v oblasti sportu a mládeže.

Projekt CMcZŠ je zaměřen na klíčovou akci KA1 – vzdělávací

mobilita pedagogů. V rámci akce

se všichni vyučující anglického

jazyka z CMcZŠ v období letních

prázdnin 2016 zúčastní 12denního metodologického kurzu zamě-

řeného na výuku anglického jazyka přímo ve Velké Británii.

Cílem projektu je zvýšení jazykových a metodologických kompetencí zúčastněných pedagogů.

Kurz obohatí vyučující v oblasti

nových interaktivních metod

výuky a ukáže nové způsoby jak

lépe vybavit žáky, aby dokázali

vyjádřit své myšlenky a řešit situace v cizím jazyce.

Přínosem celého projektu Erasmus plus na CMcZŠ bude upevnění a prohloubení již využívané

metody CLIL na škole i v dalších

letech. Škola očekává také reálnou možnost navázání mezinárodního partnerství se zahraniční

školou, které by ráda rozvíjela.

Více informací o programu Erasmus plus naleznete na stránkách:

http://www.dzs.cz/cz/erasmusplus/.



Mgr. Barbora Lipovská

Jak správně postupovat, když nastane sněhová kalamita

Sněhová kalamita je stav způsobený nenadálým hustým sněžením a silným větrem, doprovázený sníženou viditelností. Tato

kombinace mnohdy způsobí, že

silnice nebo chodník se prakticky ztratí.V závislosti na celkovém

množství srážek může sněhová

kalamita nabývat různých rozměrů, od pouhého zpomalení dopravy, po její úplné zastavení.

Následkem tohoto stavu byla

například minulý rok 8. února na

tísňové lince ohlášená hromadná

dopravní nehoda na D1 směrem

z Brna na Prahu. Postupně do

sebe narazilo 30 osobních automobilů, 8 kamionů, 2 dodávky

a autobus. Na místě zdravotníci

ošetřili 20 zraněných.

Počasí neovlivníme, co však ovlivnit můžeme je náš správný postup

při řešení této mimořádné události. Doporučuje se zejména:

•

•

•

•

a vyčkat, až sněhová kalamita

ustoupí;

v případě nutnosti opustit

domov zvolit vhodnou obuv se

zdrsněnou podrážkou a pohybovat se opatrně po chodnících,

protože padající sníh i sesuvy

sněhu ze střech představují riziko poranění;

mrznoucí voda způsobuje kluzký povrch v okolí mostů, lávek

či přechodů. Proto je důležité

dbát opatrnosti, hrozí nebezpečí uklouznutí;

je vhodné sledovat výši sněhové přikrývky na střechách

domů, chat či garáží. Pokud na

plochých střechách těchto

objektů výška sněhu přesáhne

50 cm, je vhodné odstranit tuto

tíhu, aby nedošlo k narušení

statiky;

je zakázané vydávat se na přechody horských hřebenů a provozovat skialpinismus.

U chodců:

U motoristů:

• pokud je to možné, zůstat doma

• zvážit nutnost jízdy, s malými dět-

mi se doporučuje zůstat doma;

• u neodkladné jízdy autem nezapomenout na léky, zejména pro

diabetiky a kardiaky;

• při jízdě v zimním období je nutné

dodržovat alespoň dvojnásobnou vzdálenost od vozidla před

vámi;

• pokud je snížená viditelnost –

bílá tma, doporučuje se opatrně

zajet na kraj vozovky s výstražnými světly a vyčkat příchodu silničářů, případně do odeznění

nepříznivého počasí;

• obecně se v zimě doporučuje mít

plnou nádrž a to nejen kvůli

ochraně nafty před zamrznutím,

ale i pro případ uvíznutí v koloně.

Pokud vás nečekaně překvapí

husté sněžení a musíte strávit

několik hodin v koloně, neplýtvejte benzínem či naftou, puštěným

rádiem nebo klimatizací. Motor

zapněte jen k potřebnému vytopení auta;

• při jízdě na kluzkém povrchu je

důležitá plynulost jízdy, žádné

rychlé manévrování s volantem.

V případě nutnosti zpomalení se

doporučuje podřadit rychlost

a nešlapat na brzdu. Na úplném

ledu stačí jen lehce zatočit volant,

chvíli počkat a auto doopravdy

odbočí. Auto na ledu reaguje se

zpožděním;

• v případě náhlých přívalů sněhu

a silného větru by se motoristé

do vyšších horských oblastí

vůbec neměli vydávat a měli by

raději počkat, až počasí dovolí

bezpečný průjezd;

• pokud není možné zvládnout

sněhovou kalamitu volejte IZS –

112 nebo 158;

• po přivolání záchranářů setrvejte

v autě a vyčkejte dalších pokynů

policie.

Na většinu situací má řidič klidně

reagovat, sešlápnutím spojkového

pedálu a sejmutím nohy z plynu.

Pak přehodnotit další kroky při

řešení nečekané situace.

Doporučení jsou zpracována podle

zásad HZS JMK a Bosch Car

Service.



Ing. Ludmila Zrůstová

11

ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Únor 2016