Informace z radnice

Zimní údržba naší městské části aneb Se solí s mírou

Městská část Brno-střed se na

svém území stará o zimní údržbu všech chodníků a vozovek

mimo ty, po kterých vedou trasy městské hromadné dopravy.

Je to povinnost, kterou jí ukládá

Statut města Brna. Zimní údržbu na celém správním území

zabezpečují nasmlouvaní partneři – vysoutěžené firmy, kteří

drží tzv. zimní pohotovost

a v celém procesu zabezpečování zimní údržby mají povinnost řídit se platnou legislativou.

Prioritním zájmem je v co nejkratší možné době zajistit občanům

komfortní průchod nejen centrální

částí města, ale i po chodnících

ostatního správního území městské části, a to i v nepříznivých

povětrnostních podmínkách. Ne

vždy je však zvladatelné úplné

odstranění důsledků počasí (sněhové vánice, náledí), a to v jednom okamžiku na celém území

městské části. I zákon konstatuje,

že úkolem zimní údržby je pouze

zmírňování, nikoliv plné odstranění závad ve sjízdnosti a schůdnosti na místních komunikacích.

Městská část Brno-střed má pro

svoje správní území, které je pracovně rozděleno do pěti lokalit,

vyhotoveny plány zimní údržby.

Plán zabezpečení zimní údržby

je zpracován v souladu se zákonem o pozemních komunikacích

č. 13/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů a prováděcí vyhláškou tohoto zákona č. 104/1997

Sb., Ministerstva dopravy a spojů.

S ohledem na tuto skutečnost

požadujeme, aby byly ze strany

zhotovitele dodržovány zásady

zimní údržby, a to především

dodržení časového limitu a předepsaná technologie zimní údržby.

Odmést, oškrabat, zdrsňovat

Na místní komunikaci IV. třídy, kterou je ve smyslu výše jmenovaného zákona komunikace nepřístupná provozu silničních

motorových vozidel (tzn. chodník)

nebo na které je umožněn smíšený provoz, se schůdnost zajišťuje odmetením nebo odhrnutím

sněhu, oškrabáním zmrazků

a posypem zdrsňovacími materiály. Preferujeme jedině hraněnou drť frakce cca 2–4 mm, u které je zaručena, např. oproti písku,

minimální prašnost.

Bez chemie a šetrně

Odklízení sněhu se provádí

především mechanicky. Provádět

posyp do vrstvy čerstvě napadeného sněhu vyšší než 3 cm bez

předchozího mechanického odstranění je neúčinné, a proto

nepřípustné. Vzhledem ke skutečnosti, že se zde nachází takřka

vždy i inženýrské sítě, které nejsou uloženy v uzavřeném krytu

a v důsledku dlouhodobého používání posypové soli může dojít

k jejich poškození, je na našem

správním území zimní údržba

výše uvedených místních komunikací chemickým materiálem

vyloučena. K této selekci posypového materiálu přispěl i požadavek správce komunikačních ploch

Brněnských komunikací, a. s.,

doplněný ještě požadavkem

zabezpečovat v centru Brna zimní

údržbu vozovek a chodníků

z kamenné dlažby uložené do

nestmeleného materiálu radlicemi s gumovými břity nebo ručně.

Mimořádný důraz je při zimní

údržbě kladen na schůdnost.

Přednostně jsou zabezpečovány

bezbariérové přechody pro chodce, chodníky podél zdravotnických a školských zařízení a příchozích chodníků vedoucích

směrem od zastávek MHD k těmto zařízením.

Sůl vadí stromům, psům i obuvi

Na vozovkách je sice za určitých

podmínek stanovených legislativou použití chemických rozmrazovacích prostředků resp. soli

povoleno, avšak je hned několik

argumentů, proč to se solí nepřehánět.

Podle vyjádření správce brněnského stromořadí, tedy Veřejné

zeleně města Brna, používání

posypové soli snižuje kvalitu půdy.

I když sůl není aplikovaná přímo

ke stromům, ke kořenům se nakonec dostane odhrnutá solanka

a slaná voda. Na rostlině se

důsledky zasolení projevují omezením růstu pletiv, redukovaným

růstem listů a tím omezenou fotosyntézou; poškozován je kořenový systém. Rostlina je oslabena

a při působení dalších stresujících

faktorů odumírá.

Sůl škodí i zvířatům, nejvíce to

můžeme pozorovat na poškození

tlapek našich psů. Solné mapy

nevítáme ani na své obuvi.

Sůl může zničit zdroje pitné vody

a přetěžuje vody odpadní, které

putují do čističek. Jak odborníci

uvádějí, může velké množství soli

způsobit i „zničení“ celého biologického stupně čištění vod.

A je to levnější

Poslední a nezanedbatelnou

výhodou inertního materiálu oproti soli je jeho více než desetiná-

sobně výhodnější cenová dostupnost. Pokusy o jeho recyklaci však

podle nám dostupných informací

nejsou zatím efektivní.

Nesolte s námi

Pokud se rozhodnete přispět ke

schůdnosti chodníku třeba před

vaším domem, prosíme o dodržování uvedených pravidel: Odhrnovat, odmetat, oškrabovat, zdrsňovat a nesolit. Děkujeme!

Do kdy je třeba chodník ošetřit

S ohledem na rozsáhlost naší

městské části není možné zimní

údržbu provést na všech chodnících okamžitě jakmile nastane její

objektivní potřeba, a proto je stanoven limit maximálně 20 hodin od

vzniku závady ve schůdnosti, do

kdy musí dojít k zásahu na tom nejposlednějšícm z udržovaných míst.

Platná legislativa

Nařízení č. 14/2009 statutárního

města Brna, které změnilo

a doplnilo vyhlášku města Brna

č. 16/1998 o schůdnosti místních

komunikací /2005, a to tak, že se

slovo „odstraňují“ (závady ve

sjízdnosti a schůdnosti na místních komunikacích) nahradilo slovem „zmírňují“ a doba od vzniku

závady ve schůdnosti, tedy např.

počátek vzniku náledí atp. do

doby zahájení zmírňování této

závady, nesmí být delší než 20

hodin.

Ve smyslu doposud platné vyhlášky statutárního města Brna

č. 16/1998 o schůdnosti místních

komunikací je v článku I odst. 2

přikázáno provedení zimní údržby

na chodnících nejméně v šíři

1,5 m a u chodníků užších v maximálně možné šíři.

 (red)

Zveme na setkání nad úpravou prostoru mezi Neumannovou a Preslovou

Zveme vás na setkání nad revitalizací prostoru mezi ulicemi

Neumannova a Preslova, které

se koná 25. února v 17.00 hod.

v sále Centra obnovy památek

architektury 20. století, Preslova ulice.

Cílem setkání bude shromáždit

názory místních občanů k tomu,

co v území funguje, co zde nefunguje a jaké aktivity by zde přivítali.

Shromážděné podněty budou

podkladem pro zpracování studie

studenty 5. ročníku Fakulty zahradní architektury Mendlovy univerzity, se kterou městská část

navázala spolupráci. Pokud bude

městská část podávat žádost

o dotaci, je zpracovaná studie její

nutnou součástí. Bohužel v současné době je většina pozemků

v tomto území majetkově ve

správě Úřadu pro zastupování

6

ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Únor 2016

státu ve věcech majetkových

(ÚZSVM). O převedení těchto

pozemků na město radnice Brno-střed opět požádala. Dokud ale

tyto pozemky nebudou převedeny

na město, jsou naše možnosti ve

zlepšení současného stavu omezené.

Majetkové věci rovněž komplikují

vybudování cesty vedle zdi bývalé

vládní vily z Preslovy na Neumannovu, kde v současné době vede

divoká cesta. Tento pozemek je

v současné době Památkového

ústavu, který se ho snaží vyměnit

za jiné pozemky s městem

Brnem. 1/3 pozemku parkoviště

na Preslově pak majetkově patří

opět ÚZSVM. Na město i na

ÚZSVM jsme se obrátili s žádostí

o zlepšení současného stavu

tohoto parkoviště.



Mgr. Jasna Flamiková,

místostarostka MČ Brno-střed