Informace z radnice
Zimní údržba naší městské části aneb Se solí s mírou
Městská část Brno-střed se na
svém území stará o zimní údržbu všech chodníků a vozovek
mimo ty, po kterých vedou trasy městské hromadné dopravy.
Je to povinnost, kterou jí ukládá
Statut města Brna. Zimní údržbu na celém správním území
zabezpečují nasmlouvaní partneři – vysoutěžené firmy, kteří
drží tzv. zimní pohotovost
a v celém procesu zabezpečování zimní údržby mají povinnost řídit se platnou legislativou.
Prioritním zájmem je v co nejkratší možné době zajistit občanům
komfortní průchod nejen centrální
částí města, ale i po chodnících
ostatního správního území městské části, a to i v nepříznivých
povětrnostních podmínkách. Ne
vždy je však zvladatelné úplné
odstranění důsledků počasí (sněhové vánice, náledí), a to v jednom okamžiku na celém území
městské části. I zákon konstatuje,
že úkolem zimní údržby je pouze
zmírňování, nikoliv plné odstranění závad ve sjízdnosti a schůdnosti na místních komunikacích.
Městská část Brno-střed má pro
svoje správní území, které je pracovně rozděleno do pěti lokalit,
vyhotoveny plány zimní údržby.
Plán zabezpečení zimní údržby
je zpracován v souladu se zákonem o pozemních komunikacích
č. 13/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů a prováděcí vyhláškou tohoto zákona č. 104/1997
Sb., Ministerstva dopravy a spojů.
S ohledem na tuto skutečnost
požadujeme, aby byly ze strany
zhotovitele dodržovány zásady
zimní údržby, a to především
dodržení časového limitu a předepsaná technologie zimní údržby.
Odmést, oškrabat, zdrsňovat
Na místní komunikaci IV. třídy, kterou je ve smyslu výše jmenovaného zákona komunikace nepřístupná provozu silničních
motorových vozidel (tzn. chodník)
nebo na které je umožněn smíšený provoz, se schůdnost zajišťuje odmetením nebo odhrnutím
sněhu, oškrabáním zmrazků
a posypem zdrsňovacími materiály. Preferujeme jedině hraněnou drť frakce cca 2–4 mm, u které je zaručena, např. oproti písku,
minimální prašnost.
Bez chemie a šetrně
Odklízení sněhu se provádí
především mechanicky. Provádět
posyp do vrstvy čerstvě napadeného sněhu vyšší než 3 cm bez
předchozího mechanického odstranění je neúčinné, a proto
nepřípustné. Vzhledem ke skutečnosti, že se zde nachází takřka
vždy i inženýrské sítě, které nejsou uloženy v uzavřeném krytu
a v důsledku dlouhodobého používání posypové soli může dojít
k jejich poškození, je na našem
správním území zimní údržba
výše uvedených místních komunikací chemickým materiálem
vyloučena. K této selekci posypového materiálu přispěl i požadavek správce komunikačních ploch
Brněnských komunikací, a. s.,
doplněný ještě požadavkem
zabezpečovat v centru Brna zimní
údržbu vozovek a chodníků
z kamenné dlažby uložené do
nestmeleného materiálu radlicemi s gumovými břity nebo ručně.
Mimořádný důraz je při zimní
údržbě kladen na schůdnost.
Přednostně jsou zabezpečovány
bezbariérové přechody pro chodce, chodníky podél zdravotnických a školských zařízení a příchozích chodníků vedoucích
směrem od zastávek MHD k těmto zařízením.
Sůl vadí stromům, psům i obuvi
Na vozovkách je sice za určitých
podmínek stanovených legislativou použití chemických rozmrazovacích prostředků resp. soli
povoleno, avšak je hned několik
argumentů, proč to se solí nepřehánět.
Podle vyjádření správce brněnského stromořadí, tedy Veřejné
zeleně města Brna, používání
posypové soli snižuje kvalitu půdy.
I když sůl není aplikovaná přímo
ke stromům, ke kořenům se nakonec dostane odhrnutá solanka
a slaná voda. Na rostlině se
důsledky zasolení projevují omezením růstu pletiv, redukovaným
růstem listů a tím omezenou fotosyntézou; poškozován je kořenový systém. Rostlina je oslabena
a při působení dalších stresujících
faktorů odumírá.
Sůl škodí i zvířatům, nejvíce to
můžeme pozorovat na poškození
tlapek našich psů. Solné mapy
nevítáme ani na své obuvi.
Sůl může zničit zdroje pitné vody
a přetěžuje vody odpadní, které
putují do čističek. Jak odborníci
uvádějí, může velké množství soli
způsobit i „zničení“ celého biologického stupně čištění vod.
A je to levnější
Poslední a nezanedbatelnou
výhodou inertního materiálu oproti soli je jeho více než desetiná-
sobně výhodnější cenová dostupnost. Pokusy o jeho recyklaci však
podle nám dostupných informací
nejsou zatím efektivní.
Nesolte s námi
Pokud se rozhodnete přispět ke
schůdnosti chodníku třeba před
vaším domem, prosíme o dodržování uvedených pravidel: Odhrnovat, odmetat, oškrabovat, zdrsňovat a nesolit. Děkujeme!
Do kdy je třeba chodník ošetřit
S ohledem na rozsáhlost naší
městské části není možné zimní
údržbu provést na všech chodnících okamžitě jakmile nastane její
objektivní potřeba, a proto je stanoven limit maximálně 20 hodin od
vzniku závady ve schůdnosti, do
kdy musí dojít k zásahu na tom nejposlednějšícm z udržovaných míst.
Platná legislativa
Nařízení č. 14/2009 statutárního
města Brna, které změnilo
a doplnilo vyhlášku města Brna
č. 16/1998 o schůdnosti místních
komunikací /2005, a to tak, že se
slovo „odstraňují“ (závady ve
sjízdnosti a schůdnosti na místních komunikacích) nahradilo slovem „zmírňují“ a doba od vzniku
závady ve schůdnosti, tedy např.
počátek vzniku náledí atp. do
doby zahájení zmírňování této
závady, nesmí být delší než 20
hodin.
Ve smyslu doposud platné vyhlášky statutárního města Brna
č. 16/1998 o schůdnosti místních
komunikací je v článku I odst. 2
přikázáno provedení zimní údržby
na chodnících nejméně v šíři
1,5 m a u chodníků užších v maximálně možné šíři.
(red)
Zveme na setkání nad úpravou prostoru mezi Neumannovou a Preslovou
Zveme vás na setkání nad revitalizací prostoru mezi ulicemi
Neumannova a Preslova, které
se koná 25. února v 17.00 hod.
v sále Centra obnovy památek
architektury 20. století, Preslova ulice.
Cílem setkání bude shromáždit
názory místních občanů k tomu,
co v území funguje, co zde nefunguje a jaké aktivity by zde přivítali.
Shromážděné podněty budou
podkladem pro zpracování studie
studenty 5. ročníku Fakulty zahradní architektury Mendlovy univerzity, se kterou městská část
navázala spolupráci. Pokud bude
městská část podávat žádost
o dotaci, je zpracovaná studie její
nutnou součástí. Bohužel v současné době je většina pozemků
v tomto území majetkově ve
správě Úřadu pro zastupování
6
ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Únor 2016
státu ve věcech majetkových
(ÚZSVM). O převedení těchto
pozemků na město radnice Brno-střed opět požádala. Dokud ale
tyto pozemky nebudou převedeny
na město, jsou naše možnosti ve
zlepšení současného stavu omezené.
Majetkové věci rovněž komplikují
vybudování cesty vedle zdi bývalé
vládní vily z Preslovy na Neumannovu, kde v současné době vede
divoká cesta. Tento pozemek je
v současné době Památkového
ústavu, který se ho snaží vyměnit
za jiné pozemky s městem
Brnem. 1/3 pozemku parkoviště
na Preslově pak majetkově patří
opět ÚZSVM. Na město i na
ÚZSVM jsme se obrátili s žádostí
o zlepšení současného stavu
tohoto parkoviště.
Mgr. Jasna Flamiková,
místostarostka MČ Brno-střed