Kultura
OSUDY REŽISÉRA
ZDEŇKA POSPÍŠILA
Nakladatelství JAMU vydalo v letošním
roce knihu o životní a umělecké dráze režiséra Zdeňka Pospíšila.
„Člověk obrovské imaginace, posedlosti,
vnitřního napětí, neklidu – zkrátka člověk,
inspirující pozitivně i negativně. Pospíšila
nelze lhostejně minout nebo přehlédnout.“
Těmito slovy charakterizoval režiséra Zdeňka
Pospíšila hudební skladatel Miloš Štědroň,
který se podílel na mnoha jeho slavných
inscenacích. Citát uvádí i autorka Klára Hanáková ve své nedávno vydané obsáhlé publikaci, kterou nazvala Pospa… s vysvětlujícím
podtitulem životní a umělecká dráha režiséra
Zdeňka Pospíšila.
Brněnská rodačka Klára Hanáková (1978),
vystudovaná teatroložka, rozčlenila knihu
do osmi kapitol, které, jak uvádí v úvodu, se
snaží zachytit Pospíšilovu tvorbu převážně
chronologicky. Po kapitolách, v nichž mapuje Pospíšilovy životní peripetie, studia na
Janáčkově akademii múzických umění
a působení v Slováckém divadle v Uherském Hradišti, otevírá dobu, která má svůj
KNIHA ZAVEDE
DO SLAVNÉ VILY
počátek v roce 1967, kdy se spolužáky Evou
Tálskou a Peterem Scherhauferem a profesorem Bořivojem Srbou zakládá Divadlo
Husa na provázku. Je to období, které autorka knihy právem označuje jako dobu, kdy
je Pospíšil na vrcholu tvůrčích sil. Tehdy vznikají jeho proslavené provázkovské inscenace. Patří k nim i ty, které pro divadlo připravil, tehdy ovšem tajně a na zapřenou,
spisovatel Milan Uhde: dramatizace Páralovy
Profesionální ženy, Olbrachtova Nikoly
Šuhaje pod názvem Balada pro banditu
a Mrštíkovu Pohádku máje.
Milan Uhde později charakterizoval Zdeňka Pospíšila jako režiséra, jenž měl „nápady
snoubící se s duchem textu“. A autorka Klára
Hanáková dodává: „Je to jeho nejslavnější
etapa, v níž vytvořil nejvíce inscenací s relativně konstantním souborem (…), jednak
období, kdy paradoxně v nejvyšší nesvobodě
normalizačních let sedmdesátých mohl pracovat zároveň nejsvobodněji. Ano, i tak
absurdní byla tato doba.“
Další kapitoly knihy rozebírají Pospíšilovu
spolupráci s amatérskými soubory a pohostinské režie v jiných divadlech. Podstatná,
a především velmi záslužná, je kapitola
o Pospíšilově švýcarském exilu. To je období,
pro něž autorka měla asi nejméně podkladů,
přesto přináší velmi ucelený, poučený
a dosud v tomto rozsahu nepublikovaný text
o jistě nelehké etapě Pospíšilova života. Zdeněk Pospíšil s rodinou emigroval v roce 1980,
vrátil se a roku 1990 se stal ředitelem Hudebního divadla v Karlíně. Ani toto bohužel nebylo
jeho šťastné období. Divadlo opustil za tři
roky v roce 1993. V témže roce odešel dobrovolně ze života.
Životní i umělecké osudy Zdeňka Pospíšila
by vydaly materiál na samostatný film, píše
v závěru monografie o tomto výjimečně talentovaném režisérovi autorka. Knihu doplnila
velmi podrobným soupisem Pospíšilových
režií, dále bibliografií i použitými prameny. Je
to dílo, které velmi pečlivě a s odbornou erudicí představuje výraznou osobnost nejen
(je)
brněnského divadelnictví.
Foto: archiv Lenky Loubalové
Fotografie nahoře z archivu Lenky Loubalové zachycuje Zdeňka Pospíšila se spolupracovníky z Divadla Na provázku, zleva: František Mareš, Iva Bittová, Zdeněk Pospíšil,
Miroslav Donutil, Jan Vyskočil a Jana Zbořilová.
Brněnské vydavatelství Mapcards oživilo
napínavý válečný příběh továrníka Alfreda
Löw-Beera v knize Tanec s gestapem.
Kniha rozvíjí skutečnou událost z konce éry
této významné židovské podnikatelské rodiny
v Brně. Když se továrník neobjeví v exilu,
najme rodina slavného agenta britské tajné
služby, který se na vlastní pěst vydává do protektorátu, aby pátral po zmizelém. Stopy hledá
v Berlíně, Praze i Karlových Varech a mimoděk
tak podává zajímavou a velmi neobvyklou
zprávu o životě v naší zemi těsně před vypuknutím samotné války. Díky chladnokrevnosti,
chytrosti, lsti, kontaktům, úplatkům i prostému
štěstí a náhodě se agent postupně dostává
až na místo, kde stopa po starém pánovi mizí.
Napínavá je i historie samotné knížky. Po
návratu do Anglie vydá agent o celé misi
a výsledku svého pátrání napínavou zprávu.
Ta poprvé vyjde knižně v roce 1940 v Londýně,
ale trvá plných osmdesát let, než se objeví
poprvé v češtině. Původní kniha byla doplněna
také četnými fotografiemi a doplňujícími informacemi, které v době anglického vydání nebyly
známy a které autor musel zatajit, aby neohrozil
své kontakty. Samotný Sir Paul Dukes, autor
a agent, byl i zajímavou historickou postavou
a působil nejen u nás či v Německu, ale především v bolševickém Rusku. Knihu je možné
zakoupit v e-shopu: www.mapcards.cz, ve vile
a také v knihkupectvích.
Vila Löw-Beer na Drobného ulici na základě napínavého příběhu připravila také zážitkovou pátrací hru V kůži tajného agenta, kterou si zájemci zahrají přímo na půdě této
Ivana Bílková
slavné vily.
Zpravodaj městské části Brno-střed | prosinec 2021 | 27