Kultura
JANÁČEK BRNO 2018
Dvacet osm špičkových produkcí v devatenácti dnech. To je program 6. mezinárodního operního a hudebního festivalu
JANÁČEK BRNO 2018.
Po obrovském diváckém úspěchu minulého ročníku připravuje v termínu od 17. listopadu 2018 Národní divadlo Brno 6. ročník
tohoto prestižního bienále. Program festivalu
je věnován 100. výročí vzniku Československé republiky. Uvedeno bude kompletní
jevištní dílo Leoše Janáčka v inscenacích
světových tvůrců, jako jsou Ivo van Hove,
Robert Carsen, Kornél Mundruczó, David
Pountney a Alvis Hermanis.
Za dirigentským pultem se objeví Tomáš
Hanus, Tomáš Netopil či Marko Ivanović. Koncertní část programu představí vynikající interpreti: Thomas Adès, Martin Kasík, Jitka
Čechová, Simona Houda-Šaturová nebo
Haasovo kvarteto.
Představíme orchestrální a komorní koncerty, koncertní provedení opery, sólové
a pěvecké recitály a sbory. Rezervujte si ta
nejlepší festivalová místa.
Více na www.janacek-brno.cz.
Zuzana Žáková Klimplová
■
OČI BRNA –
MILOŠ STEHLÍK
Na přelomu roku se v Moravské zemské
knihovně koná v rámci cyklu Oči Brna
výstava věnovaná prof. Miloši Stehlíkovi –
významnému představiteli památkové
péče na Moravě a přednímu znalci barokního umění u nás.
Výstava návštěvníkům přiblíží život a dílo
významného historika umění, jednoho
z předních pracovníků památkové péče na
Moravě, ale zároveň i pedagoga, sběratele,
mecenáše a básníka. Miloš Stehlík se narodil v Brně 14. listopadu 1923, v letech
1945–1949 studoval dějiny umění a klasic-
kou archeologii na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity. V roce 1949 získal titul
PhDr., roku 1990 se habilitoval a o tři roky
později byl jmenován profesorem dějin
umění. Podílel se na záchraně a opravách
mnoha moravských památek.
Od roku 1956 přednášel na Semináři dějin
umění Filozofické fakulty Masarykovy univerzity o barokním sochařství a památkové
péči. Dernisáž výstavy 31. ledna 2018 bude
spojená s autorským čtením Stehlíkových
básní.
24 | Zpravodaj městské části Brno-střed | leden 2018
Hana Glombová
■
KLID PŘED BOUŘÍ
V LEDNU?
Nálada horkého letního odpoledne,
mytologický polobůh, který odpočívá
na mořském břehu a vzpomíná na své
lásky. To je Preludium k Faunovu odpoledni, reprezentativní dílo období „fin
de siècle“ a nejslavnější opus francouzského impresionisty Clauda Debussyho, které můžete slyšet 11. a 12. ledna
2018 na Stadionu.
Dílo je inspirováno básní Stéphana
Mallarmého a Filharmonie Brno jej zařazuje jako připomínku 100. výročí úmrtí
skladatele. Posluchači si ji mohou
poslechnout v programu s názvem Klid
před bouří, který se uskuteční 11. a 12. ledna v sále Stadionu v Kounicově ulici. Poté
zazní Houslový koncert op. 15 Benjamina
Brittena v podání Milana Paľy, výjimečného slovenského houslisty, žijícího
v Brně.
„Koncert autor dokončil během svého
pobytu v USA a věnoval jej španělskému
houslistovi Antoniu Brosovi. Poprvé
zazněl v podání Newyorské filharmonie
v roce 1939 a reaguje na stísněnou
dobovou atmosféru, zvláště na španělskou občanskou válku,“ uvedl dramaturg
Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.
Druhou půli večera vyplní Jean Sibelius a jeho Symfonie č. 1. prodchnutá
severským koloritem a melancholickým
romantismem. Koncert řídí James Feddeck, vítěz prestižní Soltiho dirigentské
soutěže z roku 2013, nadějný americký
dirigent s rostoucím světovým renomé.
Ve čtvrtek i v pátek začíná koncert
v 19 hodin.
Kateřina Konečná ■
Foto: Julian Veverica