Naše školy

GRANT NA BAKALCE

Základní škola Bakalovo nábřeží na začátku školního roku 2017 obdržela ve výběrovém řízení programu ERASMUS+ (strategická partnerství mezi školami) grant na

realizaci tříletého projektu Flying across

borders.

Do projektu jsou zapojeny čtyři země:

Švédsko – koordinátor projektu a partnerské

školy z České republiky, Španělska a Řecka.

Cílem projektu je porovnat migraci ptáků po

celé Evropě v jejich přirozeném pohybu s lidskou migrací. Na této cestě budou partnerské

školy srovnávat přírodní a lidské prostředí

zainteresovaných škol a zemí. Během projektu si budou žáci prohlubovat jazykové znalosti, zvyšovat digitální úroveň, objevovat

podobnosti a rozdíly v partnerských zemích

a prostřednictvím společných zážitků budou

vedeni k mezinárodnímu porozumění, toleranci a k získávání bohatých zkušeností. Studenti si rozšíří a prohloubí znalosti reálií mezi

zeměmi všech partnerských škol. Realizace

projektu předpokládá uskutečnění čtyř mezinárodních mobilit studentů na partnerských

K 150 LETŮM JAROŠKY

Pro zájemce o kvalitní středoškolské vzdělání je slavná tradice školy samozřejmě

velmi přitažlivá. Je dokladem jejího dlouhodobého pedagogického, vědeckého

i kulturního působení nejen v místě sídla,

ale též v kontextu národním, a dokonce

i světovém.

Takovou školou je brněnské prestižní Gymnázium na třídě Kapitána Jaroše, které počátkem října tohoto roku oslavilo 150 let své existence. Jeho tradici pomáhá upevňovat

bohatá publikační činnost ústavu. Publikace

zachycují historii školy formou ročenek, takzvaných programů, pomocí unikátní edice

Tradice gymnázia, kalendářů, almanachů,

reprezentačních sborníků k výročí školy. Bez

nich by mnohá cenná svědectví o působení

školy upadla v zapomnění.

Zaznamenávání nejen historie školy, ale

též náplně její výuky, osnov jednotlivých předmětů, seznamů žactva a vyučujících profesorů, to vše v kulturně-historickém kontextu,

se jako dědictví systému školství v Rakousko-uherské monarchii stalo fenoménem, který provází gymnázium od jeho vzniku do

dnešních dnů. Autory zmíněných programů

byli a jsou vzdělaní a obětaví profesoři školy

a významní absolventi z oblasti vědy a kultury

i příznivci ústavu, které lze považovat za strážce kulturních tradic na škole. Z těch současných je to především profesorka PhDr. Alena

Hanáková, dlouholetá odpovědná redaktorka většiny publikací či redakční rada programů Mgr. Marek Blaha, RNDr. Jiří Herman, Ph.D.

a RNDr. Bohumil Koláčný. Tyto Programy,

navazující na ukončenou řadu v roce 1938,

vycházejí od roku 1997 v nové ediční řadě

s navráceným názvem Program gymnázia

a přidaným číselným označením 130, které

narůstá s následujícím rokem. Nedílnou součástí programů je též Výroční zpráva a Informace o studiu.

Program 131 (1998) zakotvil do své koncepce jako první část kapitolu Z historie gymnázia, s cílem postupně seznamovat studentskou, rodičovskou i kulturní veřejnost

s význačnými profesory a absolventy a do

kapitoly Studie, články, zprávy, informace

nově zařadil rubriku Rozhovor s absolventem.

Obě zmíněné kapitoly jsou v letošním jubilejním Programu 150 zvlášť obsáhlé. Přečteme si, jak Jaroška slavila své sto padesáté

výročí, komu byly uděleny čestné odznaky

za práci pro školu, jaký byl hlavní projev

PhDr. Emilie Smékalové, dlouholeté profesorky školy, na slavnostním shromáždění

k výročí v Městském divadle Brno či projevy

a zdravice z oslav založení gymnázia. Čtenáře

jistě zaujme velmi živý a autentický rozhovor

s absolventkou školy z roku 1979 MUDr. Ludmilou Brázdovou. Budoucí studenty a rodičovskou veřejnost budou samozřejmě zajímat údaje o přijímacím řízení pro školní rok

2018/19, které přináší čtvrtá kapitola Programu 150. V zásadě k podstatným změnám proti

loňskému roku nedochází.

A tak již nezbývá než pozvat uchazeče

o studium na Jarošce a jejich rodiče na Den

otevřených dveří v úterý 16. ledna 2018

v budovách Gymnázia na třídě Kapitána Jaroše 14 a Příční 16.

Publikaci Program 150, včetně dalších publikací spojených s výročím školy, je možno

objednat nebo zakoupit na sekretariátu a na

vrátnici gymnázia.

20 | Zpravodaj městské části Brno-střed | leden 2018

Alena Odehnalová

■

školách. Financování pobytů v zahraničí bude

plně hrazeno ze získaného grantu.

Na konci listopadu minulého roku proběhlo

první mezinárodní setkání členů všech realizačních týmů na partnerské škole v řeckém

městě Xanthi. Zúčastnění pedagogové se

nejen seznámili s kolegy z partnerských škol,

prohlédli si školu a připravovali plán plnění

aktivit projektu a mezinárodních výměn studentů. Program prvního výměnného pobytu

se uskuteční teď v lednu ve španělské ZarraMgr. Kateřina Janu ■

goze.

SCIENCE MEETS

ART – SMART

Grant ve výběrovém řízení programu

ERASMUS+: KA 2 na realizaci projektu

SMART – Science Meets Art opět

obdržela základní škola Křídlovická.

Hlavním tématem spolupráce evropských vyučujících a jejich žáků bude tentokrát věda a její popularizace pomocí

umění. Sedm partnerských škol z Řecka,

Španělska, Itálie, Finska, Nizozemí

a Islandu si zvolilo jako komunikační jazyk

angličtinu. Projekt se rozběhl v říjnu minulého roku a bude probíhat až do roku

2019. První setkání pedagogů proběhlo

v nizozemském Almere v provincii Flevoland. Toto čtvrté nejlidnatější město

Nizozemí bylo postaveno v největším

poldru státu a nachází se tři metry pod

hladinou moře. Moderní škola pro 1 900

žáků vznikla současně s celým městem

na konci sedmdesátých let minulého století. V průběhu setkání se koordinátoři

ze Základní školy Křídlovická domluvili

na organizaci celého projektu, zejména

příštího kurzu na Sicílii, kterého se účastní

také žáci a studenti ze všech sedmi partnerských škol. Součástí projektu je mimo

jiné tvorba vlastních webových stránek,

vytvoření YouTube kanálu a fotoalba

na portále Flickr, práce s portálem

e-Twinning, práce s online aplikacemi

Thinglink, Seppo, Canvas a Kahoot. Koordinátoři projektu měli také dostatek

času na seznámení se s provozem této

velké školy, navštívili některé třídy a hodiny. Zajímavostí, která je velice nadchla,

byla streetartová výzdoba chodeb školy,

kterou si vytvořili sami studenti.

Mgr. Pavlína Trnková

■