Názory zastupitelů
PROHIBIČNÍ VYHLÁŠKA V PODÁNÍ
MČ BRNO-STŘED
Letní měsíce ve městě přímo vybízí k procházkám
parky, piknikování a jinému
času venku – ve veřejném
prostoru.
Pokud bychom si ale takto
strávený čas chtěli zpříjemnit třeba sklenkou
vína, narazíme v Brně-střed na drobný problém – radnice nám to vyhláškou zakazuje.
Konkrétně ve vybraných parcích po 22. hodině, na Zelném trhu, Jakubském, Dominikánském a Františkánském náměstí po 24. hodině a na zbytku všech veřejných prostranství
na území Brna-střed pak platí úplný zákaz
konzumace alkoholu celodenně.
Před dvěma lety jsme jako opoziční zastupitelé prosadili rozvolnění alespoň u čtyř výše
zmíněných náměstí a dále ve vybraných parcích na území městské části. Bohužel však při
projednávání na magistrátě byl tento návrh
„vykostěn“ a po měsíci byla přidána nesmyslná
časová podmínka – do 22 a 24 hodin. Občané
se tak nemají šanci orientovat v různých režimech úpravy a riskují porušení vyhlášky.
Piráti dlouhodobě prosazují úplné zrušení
této vyhlášky. Proč?
1. Vyhlášku vydalo město Brno za účelem
zajištění veřejného pořádku – pitím alkoholu jako takovým však dost dobře nejde
narušovat veřejný pořádek – ten ve stavu
opilosti člověk může narušovat např. hlukem nebo poškozováním cizího majetku,
na což však náš právní řád dokáže reagovat
i bez této vyhlášky.
2. Vyhláška je diskriminační. Není tak sice
přímo napsaná, ale její praktická aplikace
to dokazuje. V praxi je totiž vyhláška vynucována z velké většiny jen na lidech, kteří
svým zevnějškem nebo vystupováním
působí jako nějaké „pochybné existence“.
Diskriminace na základě vzhledu je absolutně nepřijatelná.
3. Původně bylo možné jako sankci za porušování této vyhlášky udělit trest zákazu
pobytu, který byl však v roce 2017 ze
zákona o přestupcích vypuštěn, a vyhláška tak pozbývá i tohoto smyslu.
4. Podle zákona o obcích i judikatury Ústavního soudu se omezení stanovená vyhláškou musí vztahovat „na některá veřejná
prostranství v obci“. Když se však podíváme
do přílohy vyhlášky, zjistíme, že na území
městské části Brno-střed jsou v ní uvedena
všechna veřejná prostranství. Příloha je
sice napsána lišácky tak, že tato veřejná
prostranství jsou vyjmenována každé
zvlášť, ale důležitý je obsah, ne forma.
Z těchto důvodů by tedy Brno-střed mělo
směřovat spíše směrem k rozvolnění nebo
úplnému zrušení této podle mého názoru
zbytečné, nezákonné a diskriminační vyhlášky – to znamená vypustit z její přílohy soupis
všech ulic a parků v městské části Brno-střed.
Mgr. Monika Lukášková Spilková, Ph.D
zastupitelka MČ Brno-střed
za Českou pirátskou stranu I
ZELENÉ OHLÉDNUTÍ ZA NEVESELÝMI
ČTYŘMI LETY
Neveselý bývá život v opozici, často připomíná hlas
volajícího na poušti, ale
i přesto se naše „zelená“
zastupitelská pětice snažila
dávat o sobě vědět. Dovolte
nám, P. Lukešové, D. Oplatkovi, J. Flamikové,
J. Perlovi a M. Závodskému složit vám účty.
Prioritu jsme spatřovali v podobě Brna coby
vlídného města pro žití, uvědomujícího si
význam zeleně a kvalitního veřejného prostoru
jak pro pohodu všech obyvatel, tak ibudoucnost
metropole. Znamenalo to třeba poukazovat na
přílišné preferování automobilů nebo na neprůchodné chodníky kvůli stavbám nebo parkujícím
vozidlům (legendární děsivý stav na Veveří).
Zejména snahy Jasny Flamikové přinesly změnu v tom, že se při záborech myslí více i na chodce, které tak nevháníme do dlouhých obchozích
tras (odstrašující, ale napravený případ rekonstrukce na Úvoze 72 nebo na Lidické). Ukázalo
se, že rezidentní parkování je krok správným
směrem, ale současné vedení Brna nestíhá jeho
rozšiřování, na což obyvatelé některých částí
Brna-středu nepěkně doplácejí. Podařilo se
nám prosadit zpracování důležitého Plánu adaptací Brna-střed na klimatickou změnu a využití
„ochlazovacích“ adaptačních opatření do revitalizace parku na Moravském náměstí.
Nepodporovali jsme zbavování se městského
majetku. Spolu s Piráty a Žít Brno jsme se zasazovali za podnikatele postižené pandemií covidu
(naše návrhy na větší podporu bohužel u koalice
narážely) nebo volali po větší transparentnosti
v přidělování nájmů obecních bytů. Zde se totiž
rozmohl nešvar poloklientského systému, korunovaný přiklepnutím bytu člověku podporovanému ODS, u něhož opozice poukázala na
nepravdivé údaje v žádosti. Vymezovali jsme
se proti snahám koalice rozšiřovat zákaz konzumace alkoholu v parcích (ani „decku“ vína),
omezit pouliční umělce či vyhnat tramvaje z průjezdu centrem, proti čemuž se postavil i DPMB.
Stavěli jsme se rezervovaně k návrhu nového územního plánu, který v sobě skrývá mnoho
rizik. Naopak jsme vítali návrh na zřízení památkové zóny pro okolí centra. Ačkoli máme nejvíce poddimenzovanou plošnou památkovou
ochranu a vinou dávné úřednické chyby jsme
přišli o ochranu stovek cenných objektů a již
došlo k demolicím, tak zejména ODS a ANO
těmto snahám spíše bránily.
Obě tyto strany přispívaly i k tomu, že oproti
předchozímu období kleslo zapojování veřejnosti do rozhodování naší MČ. Přes naše výtky
koalice kupř. zcela ignorovala vox populi při
rozparcelovávání Žlutého kopce pro budoucí
zástavbu, kde mohlo být daleko více veřejných
a zelených ploch. Bohužel stagnovaly také
investiční aktivity do zeleně – vedení této oblasti
v rukou ANO bylo takřka neviditelné a vše
zachraňovali úředníci odboru, který v minulé
koalici spadal právě pod Jasnu Flamikovou.
Od počátku jsme kritizovali velký počet placených pozic pro vládnoucí politiky – oproti
předchozí koalici to stálo každý rok o cca
2,5 miliónů více, tzn. za čtyři roky místo do
městské části šlo děsivých 10 mil. navíc do
kapes politiků ODS, ANO a KDU-ČSL. Chceme
věřit, že jsme obyvatele naší městské části
zastupovali dobře a že zvážíte podporu Lepšího středu v blížících se komunálních volbách.
JUDr. Michal Závodský
zastupitel MČ Brno-střed
nezávislý za stranu Zelených I
Tato rubrika obsahuje názory zastupitelů, které nejsou redakčně upravovány a vydavatel nenese zodpovědnost za jejich obsah.
Zpravodaj městské části Brno-střed | září 2022 | 11