Kultura

GALA BAJADÉRA

Do Národního divadla Brno přichází první

sólistky Royal Ballet London v titulních

rolích baletu Bajadéra. Gala Bajadéra

s hvězdami Královského baletu v Londýně

bude k vidění 8. února.

Balet Národního divadla Brno zveřejňuje

další dvě jména hostujících tanečníků v první

Bajadéře letošního roku. V Gala Bajadéře se

BACHA NA MOZARTA

českému publiku představí první sólistky Královského baletu v Londýně Fumi Kaneko

a Yasmine Naghdi. Obohatí tím již tak výjimečnou reprízu s již oznámeným hostem

Vadimem Muntagirovem.

Vadim Muntagirov začal spolupracovat

s Baletem Národního divadla Brno v roce

2019 při turné do finského Tampere. V září

2021 přijel podruhé i do České republiky

a rozburácel Janáčkovo divadlo jako princ

Siegfried v Labutím jezeře. Muntagirov

byl vyhlášen časopisem Dance Europe tanečníkem roku 2021 a patří mezi nejlepší interprety klasického repertoáru na světě.

Yasmine Naghdi je první sólistkou Královského baletu od roku 2017 a v repertoáru má

hlavní a titulní role baletů jako Labutí jezero,

Giselle nebo Spící krasavice. V Brně se představí jako dcera Maharádži Gamzatti. Fumi

Kaneko patří mezi nejnovější první sólistky

Královského baletu od této sezóny a v Gala

Bajadéře ztvární titulní roli chrámové tanečnice Nikie.

Další reprízy Bajadéry jsou připraveny na

15. a 23. února, více informací na webu divadZuzana Kernová 

la: www.ndbrno.cz.

Vrcholem desáté sezóny cyklu Bacha na

Mozarta! bude 10. února oratorium Triumf

času a pravdy.

Velkolepé barokní oratorium Georga Friedricha Händela pro sóla, sbor a orchestr

v podání špičkových Czech Ensemble Baroque rozezní Besední dům od 19.00 hodin.

„Čas a pravda versus povrchní krása, klam

a požitek. Téma i dnes více než aktuální,

duchovní a přitom světské. Pojďte s námi

nastavit zrcadlo povrchnosti a pomoci zvítězit pravdě ve věčném souboji s lacinou

krásou,“ pozval dirigent Roman Válek.

Lenka Němcová



ZTÍŽENÁ MOŽNOST SOUSTŘEDĚNÍ

Divadlo Reduta zve 11. února na premiéru

hry Ztížená možnost soustředění, která

vznikla podle komedie Václava Havla.

V repertoáru Národního divadla Brno se

hry Václava Havla neuváděly často, což bylo

způsobeno dlouhým obdobím, kdy byl vykázán nejen z jevišť, ale i z celé české kultury.

V Mahenově divadle se v roce 1964 nejprve

inscenovala Zahradní slavnost a po šestadvaceti letech Asanace. Aktovka Rodinný

večer přenesla Havlovu intimněji laděnou

dramatiku do divadla Reduta, kde nyní připravujeme Ztíženou možnost soustředění.

Komedie Václava Havla vznikla v roce 1968

pro Divadlo Na zábradlí. Přestože pracuje se

soudobou novinkou, inteligentním počítačem, a i proto ironizuje pseudovědeckost,

ústředním tématem je stav člověka, který

mechanickým opakováním téhož a soustavným odmítáním dořešit problém, ztrácí přehled nejen o místě a čase, ba hůř, přivádí své

bytí do veskrze zbabělé podoby.

Eduard Huml je vědec. Jako sociolog se snaží definovat myšlenky, týkající se postojů člověka ke štěstí a životním hodnotám. Své teze,

podložené teoretickými úvahami, pravidelně

diktuje mladé stenografce Blance, která ho

fyzicky přitahuje. Doktor Huml je však ženatý,

dokonce má milenku, což je momentálně jeden

z problémů, který ho pronásleduje. Atraktivní

Renata i manželka Vlasta o sobě navzájem

vědí, a nutí Eduarda k tomu, aby ukončil nefungující vztah. Který z nich to ale je?

Doktor Huml je shodou náhod jedním

z účastníků výzkumu doktorky Balcárkové,

která má prostřednictvím počítače zvaného

Puzuk zjistit vše, co se týká lidské individuality,

aby poté mohla dojít k obecnějším závěrům.

Za tím účelem se tým odborníků pravidelně

setkává v domácnosti Humlových, kde

pokaždé dochází ke zhroucení velmi citlivého

přístroje. Výzkumníci nechápou proč. Reaguje snad na osobní problémy pokryteckého

sociologa? Nezačal se do zkoumaného muže

vciťovat? Je doktor Huml člověk nebo stroj?

Herci se v režii Martina Glasera tentokrát

ocitnou nejen v důmyslně komponované situační hře, ale i v neobyčejně svižném rytmu.

Petr Novák



Zpravodaj městské části Brno-střed | únor 2022 | 29