Kultura
GALA BAJADÉRA
Do Národního divadla Brno přichází první
sólistky Royal Ballet London v titulních
rolích baletu Bajadéra. Gala Bajadéra
s hvězdami Královského baletu v Londýně
bude k vidění 8. února.
Balet Národního divadla Brno zveřejňuje
další dvě jména hostujících tanečníků v první
Bajadéře letošního roku. V Gala Bajadéře se
BACHA NA MOZARTA
českému publiku představí první sólistky Královského baletu v Londýně Fumi Kaneko
a Yasmine Naghdi. Obohatí tím již tak výjimečnou reprízu s již oznámeným hostem
Vadimem Muntagirovem.
Vadim Muntagirov začal spolupracovat
s Baletem Národního divadla Brno v roce
2019 při turné do finského Tampere. V září
2021 přijel podruhé i do České republiky
a rozburácel Janáčkovo divadlo jako princ
Siegfried v Labutím jezeře. Muntagirov
byl vyhlášen časopisem Dance Europe tanečníkem roku 2021 a patří mezi nejlepší interprety klasického repertoáru na světě.
Yasmine Naghdi je první sólistkou Královského baletu od roku 2017 a v repertoáru má
hlavní a titulní role baletů jako Labutí jezero,
Giselle nebo Spící krasavice. V Brně se představí jako dcera Maharádži Gamzatti. Fumi
Kaneko patří mezi nejnovější první sólistky
Královského baletu od této sezóny a v Gala
Bajadéře ztvární titulní roli chrámové tanečnice Nikie.
Další reprízy Bajadéry jsou připraveny na
15. a 23. února, více informací na webu divadZuzana Kernová
la: www.ndbrno.cz.
Vrcholem desáté sezóny cyklu Bacha na
Mozarta! bude 10. února oratorium Triumf
času a pravdy.
Velkolepé barokní oratorium Georga Friedricha Händela pro sóla, sbor a orchestr
v podání špičkových Czech Ensemble Baroque rozezní Besední dům od 19.00 hodin.
„Čas a pravda versus povrchní krása, klam
a požitek. Téma i dnes více než aktuální,
duchovní a přitom světské. Pojďte s námi
nastavit zrcadlo povrchnosti a pomoci zvítězit pravdě ve věčném souboji s lacinou
krásou,“ pozval dirigent Roman Válek.
Lenka Němcová
ZTÍŽENÁ MOŽNOST SOUSTŘEDĚNÍ
Divadlo Reduta zve 11. února na premiéru
hry Ztížená možnost soustředění, která
vznikla podle komedie Václava Havla.
V repertoáru Národního divadla Brno se
hry Václava Havla neuváděly často, což bylo
způsobeno dlouhým obdobím, kdy byl vykázán nejen z jevišť, ale i z celé české kultury.
V Mahenově divadle se v roce 1964 nejprve
inscenovala Zahradní slavnost a po šestadvaceti letech Asanace. Aktovka Rodinný
večer přenesla Havlovu intimněji laděnou
dramatiku do divadla Reduta, kde nyní připravujeme Ztíženou možnost soustředění.
Komedie Václava Havla vznikla v roce 1968
pro Divadlo Na zábradlí. Přestože pracuje se
soudobou novinkou, inteligentním počítačem, a i proto ironizuje pseudovědeckost,
ústředním tématem je stav člověka, který
mechanickým opakováním téhož a soustavným odmítáním dořešit problém, ztrácí přehled nejen o místě a čase, ba hůř, přivádí své
bytí do veskrze zbabělé podoby.
Eduard Huml je vědec. Jako sociolog se snaží definovat myšlenky, týkající se postojů člověka ke štěstí a životním hodnotám. Své teze,
podložené teoretickými úvahami, pravidelně
diktuje mladé stenografce Blance, která ho
fyzicky přitahuje. Doktor Huml je však ženatý,
dokonce má milenku, což je momentálně jeden
z problémů, který ho pronásleduje. Atraktivní
Renata i manželka Vlasta o sobě navzájem
vědí, a nutí Eduarda k tomu, aby ukončil nefungující vztah. Který z nich to ale je?
Doktor Huml je shodou náhod jedním
z účastníků výzkumu doktorky Balcárkové,
která má prostřednictvím počítače zvaného
Puzuk zjistit vše, co se týká lidské individuality,
aby poté mohla dojít k obecnějším závěrům.
Za tím účelem se tým odborníků pravidelně
setkává v domácnosti Humlových, kde
pokaždé dochází ke zhroucení velmi citlivého
přístroje. Výzkumníci nechápou proč. Reaguje snad na osobní problémy pokryteckého
sociologa? Nezačal se do zkoumaného muže
vciťovat? Je doktor Huml člověk nebo stroj?
Herci se v režii Martina Glasera tentokrát
ocitnou nejen v důmyslně komponované situační hře, ale i v neobyčejně svižném rytmu.
Petr Novák
Zpravodaj městské části Brno-střed | únor 2022 | 29