Informujeme

NENECHTE SE NACHYTAT

PODVODNÍKY

Podvodníci stále intenzivně útočí na seniory s legendami VNUK a nemocnice. Vstoupili jsme proto do úzké spolupráce s provozovatelem informační linky 1188,

společností Conectart.

Starší lidé patří dlouhodobě mezi nejohroženější skupiny naší společnosti. Jejich

mnohdy osamocený způsob života, důvěřivost a především touha po sociálním kontaktu z nich dělá snadný cíl a přitahuje k nim

pozornost různých zlodějů, podvodníků

a násilníků.

Senioři jsou v tomto kontextu nejčastěji

obelháváni legendou VNUK. To znamená,

že pachatel se prostřednictvím telefonního

hovoru začne vydávat za rodinného příslušníka, nejčastěji vnuka, který se dostal do

tíživé životní situace a pod tlakem smyšlených okolností a časové tísně potřebuje

rychlou finanční výpomoc. Přičemž podvodný „navolávač“ nepochybuje o tom, že senior v obavě o své vnouče na vyjednávání

a podvod přistoupí.

„Ahoj babi, hádej, kdo volá?“ takto obvykle

začíná telefonát, který může mít pro důvěřivého seniora nedozírné následky. Nicnetušící

babička nebo dědeček osloví volajícího jménem a už se začne roztáčet kolotoč se smyšleným srdcervoucím příběhem, ve kterém se

potomek, samozřejmě ne vlastní vinou, dostal

do svízelné situace například po autonehodě.

Nutně potřebuje peníze většinou v desítkách

tisíc korun. A protože si pro ně z různých,

samozřejmě smyšlených důvodů, nemůže

přijít osobně, protože je například v nemocnici nebo na služebně policie, posílá k babičce kamaráda nebo kamarádku. Smluví si

signál pro předání hotovosti a nicnetušící

senior odevzdá peníze do rukou neznámého

člověka.

Jiný falešný příběh může být motivovaný

starostí o vnuka, a to tak, že se pachatel vydává za ošetřujícího lékaře.

„Dobrý den, jsem ošetřující lékař vašeho

vnuka, kterého k nám do nemocnice přivezli

s vážným zraněním, vyžadujícím nadstandardní léčbu, která není hrazena z veřejného

zdravotního pojištění.“ Velmi distingovaná

a profesionální konverzace opět s časovým

nátlakem a neodkladností provedení lékařského úkonu snadno seniora přesvědčí

o reálnosti situace.

Dalším manipulativním příběhem z nemocničního prostředí je telefonát fiktivního

nemocničního lékaře, který seniorům lživě

tvrdí, že jejich příbuzný (syn, vnuk, synovec,

dcera) zavinil dopravní nehodu, při níž zranil

malé dítě.

Lékař nyní volá jménem příbuzného, který

se měl s poškozenými z dopravní nehody

domluvit na finančním vyrovnání, neboť

v důsledku překousnutého jazyka či rozrušení nemůže příbuzný mluvit.

Situace je vážná, okradený senior mnohdy

přijde o veškeré své finanční prostředky. Zažívá existenční problémy, zdravotní a psychické

dopady z prožitého traumatu a naletění podvodníkovi. Následky mnohdy bývají fatální.

Proto jsme přistoupili k aktivní osvětě prostřednictvím telefonního kontaktu realizovaného robotem. Seniorům se staročeskými

jmény a pevnými linkami bude doma vyzvánět telefon s následujícím vzkazem:

„Dobrý den, varování Policie České republiky. Věnujte, prosím, pozornost tomuto

oznámení. Pokud se vás bude někdo snažit

přesvědčit, že je váš příbuzný nebo že vašeho příbuzného zastupuje jako doktor či notář

a bude od vás chtít poslat peníze na účet

nebo si je bude chtít u Vás sám vyzvednout,

vždy si tuto informaci ověřte a v případě

podezření kontaktujte, prosím, Policii České

republiky, a to na telefonním čísle 158. Děkujeme. Policie České republiky.“

Seniorům proto radíme:

 Každý podobný telefonát si okamžitě ověřte. Zavolejte vnukovi nebo vnučce, kteří

vám měli údajně volat, případně nejbližším

příbuzným.

 Pokud zjistíte, že vám opravdu nikdo z rodiny nevolal, volejte Policii ČR na linku 158

a sdělte jim skutečnosti vyplývající z telefonátu.

 Na policii (linka 158) se raději obraťte také

v případě, kdy se vám kontakt s rodinou

nepodaří navázat.

 Hlavně nikdy nesvěřujte své peníze osobám, které neznáte. Ani pod příslibem, že

vám do zástavy přenechají například doklady (mohou být zcizené), finance v cizí měně

(může se jednat o padělek), nebo hodnotné zboží, může se jednat o atrapy telefonů,

kamer apodobně.

10 | Zpravodaj městské části Brno-střed | únor 2022

por. Mgr. Zdeňka Procházková

preventistka

oddělení tisku a prevence

Krajské ředitelství policie

Jihomoravského kraje 

REKONSTRUKCE

PODCHODU

POD NÁDRAŽÍM

Po dlouholetých sporech o majetková

práva získalo město Brno v polovině

roku 2020 do vlastnictví podchod pod

hlavním nádražím a nyní představilo

plány na rekonstrukci jeho prostorů.

Ta by měla začít už letos.

Začátek rekonstrukce a její délka záleží na celkovém technickém stavu podchodu. V současné době je znám

koncept budoucí podoby podchodu

a dokončuje se potřebná dokumentace

k výběrovému řízení na zhotovitele.

Poté bude vypsáno také poptávkové

řízení na prodejce v nových komerčních

prostorech. Počítá se zde s prodejem

rychlého občerstvení, potravin, oříšků

nebo trafikou.

Podle návrhů by měl podchod, který

denně používá několik tisíc lidí, působit

dojmem prosvětlené obchodní pasáže.

Komfort by měly zvýšit například světelné panely s odjezdy tramvají a městské

hromadné dopravy, akustický podhled

se zapuštěným osvětlením i moderní

a přehledné informační tabule.

Součástí návrhu je také proměna

portálu směrem k obchodnímu domu

Dornych a nový výtah spojující podchod

s nástupišti.

(kad)