Informujeme
NENECHTE SE NACHYTAT
PODVODNÍKY
Podvodníci stále intenzivně útočí na seniory s legendami VNUK a nemocnice. Vstoupili jsme proto do úzké spolupráce s provozovatelem informační linky 1188,
společností Conectart.
Starší lidé patří dlouhodobě mezi nejohroženější skupiny naší společnosti. Jejich
mnohdy osamocený způsob života, důvěřivost a především touha po sociálním kontaktu z nich dělá snadný cíl a přitahuje k nim
pozornost různých zlodějů, podvodníků
a násilníků.
Senioři jsou v tomto kontextu nejčastěji
obelháváni legendou VNUK. To znamená,
že pachatel se prostřednictvím telefonního
hovoru začne vydávat za rodinného příslušníka, nejčastěji vnuka, který se dostal do
tíživé životní situace a pod tlakem smyšlených okolností a časové tísně potřebuje
rychlou finanční výpomoc. Přičemž podvodný „navolávač“ nepochybuje o tom, že senior v obavě o své vnouče na vyjednávání
a podvod přistoupí.
„Ahoj babi, hádej, kdo volá?“ takto obvykle
začíná telefonát, který může mít pro důvěřivého seniora nedozírné následky. Nicnetušící
babička nebo dědeček osloví volajícího jménem a už se začne roztáčet kolotoč se smyšleným srdcervoucím příběhem, ve kterém se
potomek, samozřejmě ne vlastní vinou, dostal
do svízelné situace například po autonehodě.
Nutně potřebuje peníze většinou v desítkách
tisíc korun. A protože si pro ně z různých,
samozřejmě smyšlených důvodů, nemůže
přijít osobně, protože je například v nemocnici nebo na služebně policie, posílá k babičce kamaráda nebo kamarádku. Smluví si
signál pro předání hotovosti a nicnetušící
senior odevzdá peníze do rukou neznámého
člověka.
Jiný falešný příběh může být motivovaný
starostí o vnuka, a to tak, že se pachatel vydává za ošetřujícího lékaře.
„Dobrý den, jsem ošetřující lékař vašeho
vnuka, kterého k nám do nemocnice přivezli
s vážným zraněním, vyžadujícím nadstandardní léčbu, která není hrazena z veřejného
zdravotního pojištění.“ Velmi distingovaná
a profesionální konverzace opět s časovým
nátlakem a neodkladností provedení lékařského úkonu snadno seniora přesvědčí
o reálnosti situace.
Dalším manipulativním příběhem z nemocničního prostředí je telefonát fiktivního
nemocničního lékaře, který seniorům lživě
tvrdí, že jejich příbuzný (syn, vnuk, synovec,
dcera) zavinil dopravní nehodu, při níž zranil
malé dítě.
Lékař nyní volá jménem příbuzného, který
se měl s poškozenými z dopravní nehody
domluvit na finančním vyrovnání, neboť
v důsledku překousnutého jazyka či rozrušení nemůže příbuzný mluvit.
Situace je vážná, okradený senior mnohdy
přijde o veškeré své finanční prostředky. Zažívá existenční problémy, zdravotní a psychické
dopady z prožitého traumatu a naletění podvodníkovi. Následky mnohdy bývají fatální.
Proto jsme přistoupili k aktivní osvětě prostřednictvím telefonního kontaktu realizovaného robotem. Seniorům se staročeskými
jmény a pevnými linkami bude doma vyzvánět telefon s následujícím vzkazem:
„Dobrý den, varování Policie České republiky. Věnujte, prosím, pozornost tomuto
oznámení. Pokud se vás bude někdo snažit
přesvědčit, že je váš příbuzný nebo že vašeho příbuzného zastupuje jako doktor či notář
a bude od vás chtít poslat peníze na účet
nebo si je bude chtít u Vás sám vyzvednout,
vždy si tuto informaci ověřte a v případě
podezření kontaktujte, prosím, Policii České
republiky, a to na telefonním čísle 158. Děkujeme. Policie České republiky.“
Seniorům proto radíme:
Každý podobný telefonát si okamžitě ověřte. Zavolejte vnukovi nebo vnučce, kteří
vám měli údajně volat, případně nejbližším
příbuzným.
Pokud zjistíte, že vám opravdu nikdo z rodiny nevolal, volejte Policii ČR na linku 158
a sdělte jim skutečnosti vyplývající z telefonátu.
Na policii (linka 158) se raději obraťte také
v případě, kdy se vám kontakt s rodinou
nepodaří navázat.
Hlavně nikdy nesvěřujte své peníze osobám, které neznáte. Ani pod příslibem, že
vám do zástavy přenechají například doklady (mohou být zcizené), finance v cizí měně
(může se jednat o padělek), nebo hodnotné zboží, může se jednat o atrapy telefonů,
kamer apodobně.
10 | Zpravodaj městské části Brno-střed | únor 2022
por. Mgr. Zdeňka Procházková
preventistka
oddělení tisku a prevence
Krajské ředitelství policie
Jihomoravského kraje
REKONSTRUKCE
PODCHODU
POD NÁDRAŽÍM
Po dlouholetých sporech o majetková
práva získalo město Brno v polovině
roku 2020 do vlastnictví podchod pod
hlavním nádražím a nyní představilo
plány na rekonstrukci jeho prostorů.
Ta by měla začít už letos.
Začátek rekonstrukce a její délka záleží na celkovém technickém stavu podchodu. V současné době je znám
koncept budoucí podoby podchodu
a dokončuje se potřebná dokumentace
k výběrovému řízení na zhotovitele.
Poté bude vypsáno také poptávkové
řízení na prodejce v nových komerčních
prostorech. Počítá se zde s prodejem
rychlého občerstvení, potravin, oříšků
nebo trafikou.
Podle návrhů by měl podchod, který
denně používá několik tisíc lidí, působit
dojmem prosvětlené obchodní pasáže.
Komfort by měly zvýšit například světelné panely s odjezdy tramvají a městské
hromadné dopravy, akustický podhled
se zapuštěným osvětlením i moderní
a přehledné informační tabule.
Součástí návrhu je také proměna
portálu směrem k obchodnímu domu
Dornych a nový výtah spojující podchod
s nástupišti.
(kad)