Rozhovor
někoho z rodiny, přátele a vztahy. Tak začal
člověk raději ty vzpomínky vytěsňovat.
Čemuž samozřejmě nahrávalo i to, že jsme
měli spoustu jiných starostí se životem
v naprosto jiném prostředí a kultuře. Dívali
jsme se tedy hlavně dopředu a vzpomínky
vybledávaly. Ale všechno přišlo jinak a já
jsem po dvaceti letech zase do Brna přijel.
A byl jsem překvapen, s jakou lehkostí bylo
možné znovu navázat nitky s kamarády
a kolegy, se kterými jsem se celou dobu neviděl. A tak jsem sem začal jezdit často a rád.
U příležitosti čtyřicátého výročí založení mé
kanceláře jsem minulé léto do Brna také zorganizoval exkurzi celého týmu, abych jim
ukázal své rodné město, do kterého tak často
mizím. Trasy našich procházek, nebo snad
lépe pochodů, jsem se snažil sestavit tak,
aby neviděli jen neopominutelné highlights,
ale také pochopili urbanistické souvislosti.
Večer je nočním životem provázel jeden
brněnský kolega, který u nás pět let pracoval.
A já jsem naopak padal zničený do postele.
Mělo to velký úspěch.
Vracíte se do Brna i pracovně?
Prvním děkanem na fakultě byl po revoluci
Ivan Ruller, který se mě jednou zeptal, jestli
bych nechtěl externě učit. Což se mně v prvé
chvíli zdálo docela absurdní, dojíždět z Basileje. Ale potom jsem to začal přece jen dělat
a dojížděl dvacet let každý měsíc do školy.
Učil jsem hlavně na magisterském stupni
a musím říct, že mě to hodně bavilo, ten kontakt se studenty a ta možnost předat jim něco
ze svých zkušeností.
Také pozvání do porot různých architektonických soutěží rád přijímám. Považuji soutěže za nejlepší způsob zadávání veřejných
zakázek a jsem rád, že jsou v Brně často
vypisovány. A ještě víc mě těší, že jsou –
zvláště v městské části Brno-střed – také
dotahovány do konce podle vítězných projektů. To už vůbec není samozřejmost. To
bych také velice přál výsledku velké soutěže
na Mendlovo náměstí. Tam se už sice začalo
stavět, ale k dokončení podle soutěže město
ještě čeká dlouhá cesta majetkového vypořádání v prodloužení Hybešovy ulice. To byla
jistě jedna z nejzajímavějších a také nejtěžších soutěží, které jsem měl možnost v Brně
posuzovat.
O které stavbě v posledních 10
letech v Brně byste řekl, že jste
z ní nadšený?
Snad nejvíc mě těší obrovský pokrok,
který město udělalo zvláště v posledních
letech ohledně veřejného prostoru. Napří-
klad rekonstrukce Joštovy ulice, Dominikánského a Moravského náměstí, Zelného
trhu či prostoru před Místodržitelským palácem včetně Joštovy jezdecké sochy, to
všechno jsou pro mě velmi zdárné a příkladné realizace. V měřítku jednotlivých
objektů si hlavně cením těch realizací, které
přinášejí nějakou nadhodnotu i svému místu a bezprostřednímu okolí. Jako příklad
bych jmenoval rekonstrukci tržnice na Zelném trhu, zdařilá přestavba, která se ale
navíc v přízemí otevírá do intimního dvora
Staré radnice a tak citlivě spojuje dva světy
různých měřítek a funkcí. Nebo další příklad, kostel Marie Restituty na Lesné. Sama
o sobě už velmi kvalitní stavba, která ale
navíc poskytuje celému velmi rozvolněnému sídlišti jakési těžiště a úchytný bod. Který, jak jsem zažil, je také lidmi vděčně a hojně využíván.
Na čem je naopak potřeba
pořádně zapracovat?
Několik představ bych měl. Jednak by
město mělo vůči investorům a developerům
nekompromisně uplatňovat svou vůdčí roli
v územním plánování. A to celou svou vahou
zvoleného zastupitelstva všech obyvatel.
Jednou daná pravidla prostorového uspořádání by nemělo být možné překročit.
Město by také mělo i po soukromých stavebnících požadovat, aby pro citlivé areály
nutně uspořádali soukromé architektonické
soutěže, do kterých by museli pozvat vedle
svých favoritů i architekty a porotce navržené
městem.
Stejný postup by mělo město uplatňovat
i při rozvoji brownfieldů, které představují
obrovský potenciál pro vnitřní zahuštění
města. Samozřejmě je jednodušší rozvíjet
zelené plochy na periferii, v rámci udržitelného rozvoje to příliš rozumné ale není. Také
by město mělo pokračovat v péči o veřejný
prostor a nedopustit například taková příšerná pseudo-řešení jako na nově rekonstruované ulici Plotní.
Které místo máte v Brně
nejraději, kam vždy zajdete?
Je neuvěřitelné, co se vyvinulo v koutě za
Jakubským kostelem. Za mého mládí to nebylo moc víc než zadní dvůr města. Často tam
rád zajdu, tam se mísí a tepe současný brněnský život.
Jaké je vaše životní moo?
Snažit se dělat věci co nejlíp, seč mně síly
stačí.
Kateřina Dobešová
Jiří Oplatek
Narodil se v roce 1944 v Brně, jeho
otec byl také architekt. Vyrůstal v okolí
ulice Kotlářské a své brněnské zázemí
má dnes na Údolní. V roce 1968
dokončil Fakultu architektury VUT
v Brně.
Po roční základní vojenské službě
emigroval v září 1969 do Švýcarska
a usadil se v Basileji, kde začal pracovat v architektonickém studiu Vischer
& Weber. V té době zde již byla i jeho
budoucí žena, která tehdy pracovala
v reklamní agentuře. V ateliéru pracoval něco přes deset let. V tomto období navrhl jednu ze svých nejznámějších
realizací, a to nejvyšší budovu ve Švýcarsku, televizní vysílač St. Chrischona
nedaleko Basileje.
Společně s kolegou v roce 1981
založili studio s názvem Vischer &
Oplatek Architekten SIA a realizovali
řadu staveb v Basileji a okolí, například
bytový dům Zum Karpf nebo obytnou
zástavbu Luzernerring.
V roce 1993 pak založil svou vlastní
kancelář s názvem Jura Oplatek Architekt SIA, ze které v roce 2003 vzešla
akciová společnost Oplatek Architekten AG. Těžiště jejich práce leží
v poslední době hlavně na projektech
pro veřejný sektor. Jedná se buď
o novostavby, jako například volnočasové centrum pod dálničním mostem
v Basileji, domov seniorů v Münchensteinu, nebo o přestavby a sanace –
provozní budova etnografického
muzea, budovy školského odboru
a státního zastupitelství, plovárna, kluziště a podobně.
Vedení studia v současnosti přebírá
jeho dcera Blanka Oplatek, která
vystudovala architekturu na curyšské
ETH.
Jiří Oplatek navíc v letech 1995 až
2015 zároveň externě pedagogicky
působil na Fakultě architektury při VUT
v Brně, kde byl habilitován na docenta.
Na rodné Brno nikdy nezanevřel,
o dění ve městě se stále zajímá a pravidelně se sem vrací.
Žije v Münchensteinu u Basileje, kde
se také narodily jeho dvě dnes dospělé,
a také velmi dobře česky mluvící děti.
Práce v ateliéru se i dnes stále aktivně
účastní, byť i jen na částečný úvazek.
I
Zpravodaj městské části Brno-střed | leden 2023 | 15