Historie

LEDNOVÝ VÝLET DO HISTORIE

Rubrika historie v letošním roce provede

ulicemi městské části Brno-střed a seznámí

se stavbami, které na nich potkáváme

a mnohdy víme jen velmi málo o jejich bývalých majitelích a architektech, kteří je

navrhli.

Vydejme se tedy na první procházku, která zavede do ulice Nádražní, Vodní a Hybešovy.

Budova Nádražního poštovního

úřadu, Nádražní 7

V blízkosti secesní budovy hlavního

brněnského nádraží byla v letech 1937 až

1938 postavena podle návrhu Bohuslava

Fuchse budova nádražního poštovního úřadu, který byl svojí polohou a vybavením

uzpůsoben potřebám vlakové přepravy

poštovních zásilek. Jeho výstavba na místě

bývalých hradeb a hradebního příkopu byla

kvůli špatnému podloží problematická. Ve

spolupráci se statikem Boleslavem Bloudkem byl proto navržen dvoupatrový železobetonový suterén zajišťující pevné základy stavby. Předobrazem budovy byla dnes

už neexistující stavba Jaromíra Krejcara

z výstavy Expo v Paříži v roce 1937 a zajímavostí je, že architekt Fuchs už od počátku

zamýšlel stavbu jen jako provizorium, které

se později přestaví. Jednoduchá ocelová

konstrukce zalitá v betonu dovoluje, aby se

vnitřní příčky rozmontovaly a libovolně

uspořádaly.

Průčelí poštovního úřadu je výrazně horizontální se dvěma řadami pásových oken,

jejichž pravidelnost narušuje segmentově

prohnutá markýza nad vstupem. Původní

návrh zahrnoval honosnější kamenný

obklad průčelí, ten však nakonec nebyl

z úsporných důvodů realizován. Interiéru

dominuje hlavní přepážková hala nesená

rámovou nýtovanou konstrukcí s visutou

galerií prvního patra. Pošta je jedním ze tří

posledních míst v Brně, ve kterém je umístěn páternoster, který je však už v současné době vyřazený z provozu. Jako vyšší

úředník tam před válkou pracoval třeba

český básník Petr Bezruč, což připomíná

busta včleněná do fasády na nároží budovy. V roce 2023 by měla společnost Česká

pošta budovu opustit a prozatím není jasné, co se s historickou stavbou bude dít

dál.

Městské lázně Kopečná

na Nádražní 16

Na přelomu 19. a 20. století se díky novým

vědeckým poznatkům zvyšovaly hygienické

nároky a začalo se poukazovat na nevyhovující životní podmínky pracující vrstvy obyvatel měst. Po zřízení nové vodovodní sítě

proto bylo rozhodnuto o přestavbě pumpy

na lidové sprchové lázně s 32 horkými a šesti

studenými sprchami. V letech 1927 až 1928

pak byla budova přestavěna podle návrhu

architekta Bohuslava Fuchse na lázně vanové. Dispozici tvořily tři za sebou umístěné

místnosti vestibulu, čekárny a lázní. Široké

schodiště orientované do ulice Nádražní přivádělo návštěvníky do vestibulu, v jehož středu byla situována pokladna a po stranách

bufet a holičství. Po zaplacení relativně nízkého vstupného se návštěvníci odebrali

do prostorné čekárny a následně do lázní,

kde se nacházelo dvacet samostatných kójí

s vanou a příslušenstvím, oddělených

od střední chodby částečně prosklenou stěnou. Hosté mohli využít i plochou střechu,

která sloužila jako sluneční terasa. Budova

se až do roku 2012 využívala jako lázně spe-

12 | Zpravodaj městské části Brno-střed | leden 2023

cializované na vodoléčebné koupele, v roce

2018 byla dokončena její celková obnova

pro nového majitele, zdravotnické zařízení,

a to podle návrhu architektonické kanceláře

DRNH.

Proměna ulice Vodní

Rozvoj lázeňství by nebyl možný bez úpravy v ulici Vodní, kterou již od středověku protékal svratecký náhon a počátkem 15. století

na něm bylo v těsném sousedství takzvaného

Lamplova mlýna zřízeno čerpadlo městského

vodovodu.

Během druhé světové války bylo realizováno několik rozsáhlých urbanistických projektů, které vznikly již ve třicátých letech.

Před válkou byl brněnským starostou Rudolf

Spazier, který kladl na koncepční rozvoj města pod vedením odborníků velký důraz.

V roce 1939, těsně předtím, než byl nacisty

zbaven funkce a uvězněn, inicioval vydání

publikace Brno zítřka. V ní najdeme urbanistické plány budoucího rozvoje města, jejichž

velkolepost a nekompromisnost je podložena modernistickou vírou v pokrok a sociální

blahobyt.

Důležitým urbanistickým počinem bylo

například propojení malého městského okruhu v místě ulic Husovy a Nádražní. V letech

1939 až 1941 byly zbořeny starší budovy

a vystavěn val viditelný z ulice Kopečné. Revitalizace Starého Brna zahrnovala i demolici

starých budov, zasypání svrateckého náhonu

ve Vodní ulici a stavbu nových nájemních

domů. Tento záměr, který znamenal zničení

malebných břehů náhonu zvaných brněnské

Benátky, byl během války uskutečněn, pozdější politická situace však zřejmě zavinila,

že všechny plánované stavby nebyly dokončeny.