Prevence
Dokončení ze strany 6
předměty, například květináče
či zahradní nábytek.
• Pamatujte na možné nebezpečí úrazu větrem uvolněnými
předměty, pádem uvolněných
větví, stromů, dopravních značek, reklam a podobně.
• Za intenzivního deště může
dojít k zaplavení podjezdů
a podchodů.
• Pokud za bouřky a silného
větru řídíte auto, jezděte
maximálně opatrně a pomalu,
případně úplně zastavte auto
na bezpečném místě. Větrné
poryvy mohou auto učinit
neovladatelné a hrozí nebezpečí střetu s překážkou na silnici.
• V případě způsobení škod
povodní vše zdokumentujte a
obraťte se na pojišťovnu ve
věci pojistné události.
Průběh lokálních záplav ve městě
zhoršují velké betonové, dlážděné
fyzických a právnických osob
zpracovat a předložit příslušnému
městskému úřadu povodňový
plán u všech staveb, které se
nacházejí v pasivní zóně záplavového území. Ministerstvo životního prostředí ČR pak zpracovává
projekty, v nichž je uvažováno
prioritně s přírodě blízkými protipovodňovými opatřeními.
nebo asfaltové plochy. Jsou to zejména parkoviště, kde nahromaděná voda nemá možnost
průběžně se vsakovat. Dalším
problémem jsou kanálové vpustě,
které se často zanesou a voda
nemá kam odtékat. Velký objem
vody mnohdy končí v podchodech nebo restauracích a obchodech, které se nacházejí v přízemí
budov.
Opatřením na zmírnění škod při
povodních je zákonná povinnost
ků ve vnitroblocích už mohlo být
místo toho opraveno, lze jen těžko
odhadnout. Obdobně to třeba vidí
ve Vídni, kde se „lesu sloupků“
(Schilderwald) brání i tím, že
začali více využívat vodorovné
značení na zemi – kupř. žluté čáry
coby zákaz parkování místo nového sloupku se značkou. Došli
k tomu, že tato metoda vyjde levněji, nežli zřizování, údržba
a výměna kovovových značek,
dopravní prostor se stává přehlednější a také se zvyšuje celková kvalita prostředí.
Jak už tomu v Brně bývá, kamenem úrazu je i zde nekoordinovaný přístup různých institucí. Je
tragikomické i smutné zároveň,
že se jedná vesměs o městské
instituce, které by však měly táhnout za jeden provaz. Tak tu máte
sloupy ve správě Dopravního podniku nebo naopak Technických
sítí Brno; dopravní značení
navrhují Brněnské komunikace
a daný návrh schvaluje Odbor
dopravy brněnského magistrátu,
zatímco městský informační a orientační systém zase převážně
instalují jednotlivé městské části.
Z poslední doby se to například
ukázalo při rekonstrukci části ulice Barvičova, kde se plně ukázalo, jak město Brno coby investor
trestuhodně nedokázalo sjednotit
sloupy trolejbusových vedení
a veřejného osvětlení. Místo aby
se tedy úředníci domluvili, že na
jeden sloup nedají reklamu a osadí jej dopravním značením nebo
se pokusí různé informační cedule jinak sloučit, tak si každý jel po
své linii a sloupky se množily
a množily. Na konci dubna jsem
se obrátil na Technické sítě,
Brněnské komunikace i Odbor
dopravy MMB s prosbou o řešení
zcela konkrétních čtyřiceti (!) podnětů na sdružení značek. Z Technických sítí mi odpověděli, že
„historicky se takové případy stávaly a tyto případy je potřeba řešit
individuálně s majiteli konkrétního
značení“ a – ačkoliv se iniciativy
sami neujali – svou odpověď
zakončili: „pro Vaši věc jsme udělali, co bylo v našich silách“.
Zatímco Brněnské komunikace
mi neodpověděly vůbec, Odbor
dopravy se za čtyři měsíce
„vzchopil“ na nicneříkající alibistické sdělení, že postupují podle
zákona a „při stanovení příslušného DZ a VDZ postupují vždy
s vědomím hospodárnosti a hlavně odpovědnosti.“ Slibem „každý
podnět směřující ke zlepšení stávající dopravní situace … bude
realizován v rámci časových
a kapacitních možností“ a „případné odchylky a nedostatky jsou
průběžně odstraňovány“ mne
bohužel úředníci nepřesvědčili,
že by na daných místech seděli
lidé, kteří by byli schopni i nějaké
cílenější aktivity a jejichž zájem
o naše město by neopadl s koncem pracovní doby.
JUDr. Michal Závodský,
zastupitel MČ Brno-střed
(nez., za SZ)
Ludmila Zrůstová
Názory zastupitelů
Brněnský ráj sloupků to na pohled
Současné vedení brněnské radnice
klade
zvláštní důraz na
podobu veřejného prostranství –
aby
vypadalo
důstojně a kultivovaně, ale zároveň je lidé i aktivně využívali a chtěli v něm co
nejvíce setrvávat. K tomu přispívá
i to, že se v něm nebudeme cítit
jako uprostřed lovné sezóny marketingových agentur – město má
být pro lidi, a ne pro nejrůznější
„umrtvovače“ veřejného prostoru.
Poté, co se úřady více zasazují
za „čištění“ našeho okolí, kupř. od
nelegálních billboardů, mohly by
se zaměřit i na sloupy s nejrůznějšími oznámeními podél našich silnic.
Na první pohled může tato problematika působit druhořadě, ale
to jen do té doby, než si uvědomíte, že každý sólo stojící sloupek
je zároveň potenciální dopravní
překážkou. Normálně do ní nevrazíte, ale nezapomínejme, že se
může dostavit mikrospánek, potkáte se s pirátem silnic či
„vybržďovačem“ atp. Kdyby tam
nebyla, nemáte předek auta
napadrť a vám samotným nehrozí
tak velké zranění. Jakékoliv sdělení podél silnice „navíc“ prokazatelně rozptyluje řidičovu
pozornost.
Za nezanedbatelný považuji
i negativní dopad na veřejný prostor – zejména značky nepodstat-
Křiklavý příklad nesystematického přístupu v Brně – ačkoli
doslova „na dosah“ stojí stožár
veřejného osvětlení, byl informační ukazatel na vjezd do krematoria na Jihlavské umístěn na
zvláštní sloupek.
ného rázu (kupř. ukazatele, umístěné na četných místech už uprostřed Brna na nejmenovaný
golfový resort, ležící až u Kuřimi)
představují svébytný „vizuální
smog“ zahušťující své okolí.
Namísto pohledu do zeleně
a soustředění se na opravdu důležitá dopravní oznámení je tu „přesloupkováno“ a nepřipadáte si
jako na silnici, nýbrž spíše jako
na slalomové trati.
Last, but not least je zde i finanční
aspekt – místo aby se značka jednoduše přichytila na nejbližší již
existující sloup, musíte připravit
základy, osadit je patkou, koupit
kovový sloupek a pak to vše ještě
udržovat (zejména patky mají tendenci se doslova rozpadat). Nic
z toho není zadarmo – kolik drobných vad na chodcích nebo výtlu-
Tato rubrika obsahuje názory zastupitelů, které nejsou redakčně upravovány, a vydavatel nenese
zodpovědnost za její obsah (§ 4a tiskového zákona).
7
ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Září 2016