Zpravodaj Brno-střed
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 5
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 6
6
ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Září 2016
Prevence
v rámci programu Bezpečné cesty
do školy. Cílem programu je zvý-
šení bezpečnosti a zlepšení pově-
domí školáků o tom, jak se chovat
na chodníku i silnici.
Radnice městské části připravila
podmínky a podporu jak finanční,
tak organizační pro první tři
základní školy, které se budou
chtít zapojit se do tohoto projektu.
Děti by pak s pomocí odborníků
samy zmapovaly, jak je jejich ces-
ta do školy bezpečná a jaká opa-
tření by rizika odstranila nebo ale-
spoň zmírnila. Do řešení dopravní
situace v každé škole budou
zapojeni i učitelé a rodiče. Účast
je vhodná především pro školy
ležící v nejvíce frekventovaných
místech, které se se složitou
dopravní situací dlouhodobě
potýkají. Projekt je inspirován
podobnými příklady z Velké Bri-
tánie a čerpá ze zkušeností dva-
cítky pražských škol.
Pěšky znamená zdravěji
a samostatněji
V řadě vyspělých západních států
je v posledních letech propago-
váno právě to, aby rodiče nevozili
děti do školy autem. Doporučuje
se raději jet hromadnou dopravou,
pěšky, případně na kole. Řada
žáků často bydlí nedaleko školy.
Pěšky, tramvají nebo autobusem
by jim cesta trvala jen o pár minut
déle než autem.
Pěší docházku do školy by rodiče
měli ocenit i jako prospěšnou pro
zdraví svých dětí. Je to přirozená
a zdravá chvilka pohybu, který
dnes dětem tolik chybí. Kvůli
narůstající dětské obezitě a seda-
vému trávení volného času zva-
žuje ministerstvo školství zařaze-
ní třetí hodiny tělocviku do
rozvrhu. A přitom by řada dětí
mohla přidat denně čtvrt nebo půl
hodinu pohybu jen tím, že půjdou
pěšky do školy.
Pro starší děti je cenná i samo -
statnost, kterou jim pěší docházka
umožní. Nejsou pak jen pasivním
pasažérem, kterému čas organi-
zují a hlídají rodiče, ale přebírají
sami odpovědnost za včasný pří-
chod do školy. Naučí se hospo-
dařit s časem, lépe se orientovat
v místě svého bydliště a získají
větší důvěru v sebe sama.
Mgr. Jasna Flamiková,
3. místostarostka MČ Brno-střed
Foto: archiv Nadace partnerství
Letošní sucho nás jasně upo-
zornilo, že dochází ke změnám
klimatu. V ČR dochází k nárůstu
tropických dnů a stejně častým
bleskovým povodním. Mimo-
řádná meteorologická situace
nastala letos na přelomu květ-
na a června. Denně přicházely
bouřky, které způsobily škody
na majetku.
Nad Městem Albrechtice ve Slez-
sku se přehnala intenzivní lokální
bouřka se stoletou vodou. Příčina
byla, že se pravděpodobně vytvá-
řela nová a nová bouřková jádra
na jednom místě. Letošní po -
vodně v Česku zničily více než
200 domů a 520 jich bylo vážně
poškozeno.
Povodně představují pro Českou
republiku největší přímé nebez-
pečí v oblasti přírodních katastrof,
protože ČR má hustou hydrogra-
fickou síť a nachází se v oblasti
mírného klimatického pásma
s pravidelným sezónním cyklem
teplot a srážek. Nejvyšší měsíční
úhrny srážek připadají na květen
až srpen, nejméně srážek je
v únoru a březnu.
Vodní zákon povodeň definuje
jako přechodné, výrazné zvýšení
hladiny vodních toků, při kterém
voda již zaplavuje území mimo
koryto vodního toku a může způ-
sobit škody. Je důležité znát, jaká
míra povodňového nebezpečí
nám může hrozit. Pro správné
operativní řešení je míra nebez-
pečí vyjádřena ve stupních
povodňové aktivity.
Stupně povodňové aktivity
podle vodního zákona:
• První stupeň – stav bdělosti –
nastává při nebezpečí přiroze-
né povodně a zaniká, pokud
pominou příčiny nebezpečí;
• Druhý stupeň – stav pohoto-
vosti – se vyhlašuje, když
nebezpečí přirozené povodně
přerůstá v povodeň, ale nedo-
chází k větším rozlivům mimo
koryto a škodám na majetku;
• Třetí stupeň – stav ohrožení –
se vyhlašuje při bezprostřed-
ním nebezpečí nebo vzniku
škod většího rozsahu, ohrožení
životů a majetku v záplavovém
území.
Druhý a třetí stupeň povodňo
aktivity vyhlašuje a odvolává na
svém území starosta obce.
Doporučení ke zmírnění
následků povodní a blesko-
vých záplav:
• Průběžně sledujte předpo-
věď počasí (ČT24, webové
stránky: www.chmi.cz,
www.pmo.cz nebo KRIZ-
PORT).
Pokud se v době bouřky
nacházíte venku, vyhledejte
vhodné místo. Bezpečné
místo může být ve zděných
budovách chráněných hromo-
svodem.
Majitelé rodinných domů by
měli pravidelně kontrolovat
odtoky vody (rýny a kanály).
Zajistěte okna, dveře a při sil-
ném větru odstraňte nebo
upevněte volně položené
Jak postupovat při povodni nebo lokálních záplavách
Začátek září je každoročně
významným datem pro všech-
ny děti, které jdou do první třídy
i pro ty, které se po prázdninách
do školy vracejí. Aby jejich
docházka do výuky byla příjem-
ná a zejména bezpečná, roz-
hodla se naše radnice podpořit
na školách projekt Bezpečné
cesty do škol. Od podzimu
může odstartovat ve třech
základních školách, které se
přihlásí, a zlepšit dopravní
situaci v jejich okolí.
Nejvíce nebezpečné situace
vznikají přímo v okolí škol kvůli
velké koncentraci aut přivážejí-
cích školáky. Zaparkovaná i pře-
jíždějící vozidla často překáží
dětem při přechodu přes silnici.
Někteří z rodičů dokonce najíždí
bezohledně na chodník, aniž by
brali na vědomí, že ohrožují děti
jiných rodičů. Dostáváme se při-
tom do začarovaného kruhu: čím
více aut se ráno v okolí školy
pohybuje, tím více je situace
nebezpečná. A to pak vede další
rodiče k tomu, aby děti do školy
vozili autem.
Městská část Brno-střed připra-
vuje díky aktivitě místostarosty
Ing. Martina Schwaba u většiny
mateřských a základních škol pro-
stor pro několik parkovacích míst
Kiss and Ride (K+R), kde lze krát-
ce zastavit a nechat vystoupit
spolujezdce. Na základě zkuše-
ností za zahraničí ale víme, že
toto opatření může situaci v blíz-
kosti škol pouze mírně vylepšit.
Ze začarovaného kruhu narůsta-
jícího počtu aut u škol nevede ces-
ta ven žádným dopravním znače-
ním či opatřením. Zlepšit situaci
a bezpečnost dětí může ale změ-
na přístupu jejich rodičů. Jak? Tak,
že pošlou děti do školy pěšky, hro-
madnou dopravou nebo se ale-
spoň domluví s dalšími rodiči na
střídavém dovážení dětí.
Zmapují nebezpečí
a navrhnou řešení
„Silnice na celém světě předsta-
vují pro děti nejnebezpečnější
prostředí. Téměř polovina všech
dětských úmrtí v důsledku úrazu
je zaviněna dopravní nehodou.
Pojďme zlepšit bezpečnost žáků
při jejich každodenní cestě do
školy!“ Takto vyzývá rodiče
k zamyšlení Nadace Partnerství
Bezpečné cesty do školy: odložte auto, zkuste jít pěšky
Pokračování na straně 7
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 7

Obsah

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 1
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 2
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 3
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 4
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 5
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 6
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 7
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 8
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 9
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 10
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 11
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 12
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 13
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 14
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 15
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 16
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 17
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 18
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 19
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 20
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 21
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 22
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 23
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 24
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 25
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 26
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 27
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 28
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 29
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 30
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 31
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 32
Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 1

Strana 1

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 2

Strana 2

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 3

Strana 3

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 4

Strana 4

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 5

Strana 5

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 6

Strana 6

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 7

Strana 7

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 8

Strana 8

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 9

Strana 9

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 10

Strana 10

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 11

Strana 11

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 12

Strana 12

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 13

Strana 13

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 14

Strana 14

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 15

Strana 15

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 16

Strana 16

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 17

Strana 17

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 18

Strana 18

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 19

Strana 19

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 20

Strana 20

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 21

Strana 21

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 22

Strana 22

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 23

Strana 23

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 24

Strana 24

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 25

Strana 25

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 26

Strana 26

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 27

Strana 27

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 28

Strana 28

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 29

Strana 29

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 30

Strana 30

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 31

Strana 31

Zpravodaj Brno-střed 9/2016, Strana 32

Strana 32

6

Rendering Strana 7 (16144): (0/1) (88 ms)

Rendering Strana 6 (16143): (0/1) (95 ms)

Rendering Strana 5 (16142): (0/1) (94 ms)

No sync content to local

Sending statistics … done (2884 ms)

Rendering Strana 9 (16146): (0/1) (2876 ms)

Rendering Strana 8 (16145): (0/1) (2877 ms)

Rendering Strana 7 (16144): (1/1) (0 ms)

Rendering Strana 6 (16143): (1/1) (0 ms)

Rendering Strana 5 (16142): (1/1) (0 ms)

Rendering Strana 4 (16141): (0/1) (2912 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Zpravodaj Brno-střed: theme set to 8895

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r30/pubLogoa-46.png

 i705/vth23437-1.jpg

 i705/vth23438-1.jpg (2x)

 i705/vth23439-1.jpg (2x)

 i705/vth23440-1.jpg (2x)

 i705/bg16143.svg (2x)

 i705/bg16144.svg

 i705/vth23441-1.jpg

 i705/vth23442-1.jpg

 i705/vth23434-1.jpg[p1]

 i705/vth23435-1.jpg[p1]

 i705/vth23436-1.jpg[p1]

 i705/vth23443-1.jpg[p1]

 i705/vth23444-1.jpg[p1]

 i705/vth23445-1.jpg[p1]

 i705/vth23446-1.jpg[p1]

 i705/vth23447-1.jpg[p1]

 i705/vth23448-1.jpg[p1]

 i705/vth23449-1.jpg[p1]

 i705/vth23450-1.jpg[p1]

 i705/vth23451-1.jpg[p1]

 i705/vth23452-1.jpg[p1]

 i705/vth23453-1.jpg[p1]

 i705/vth23454-1.jpg[p1]

 i705/vth23455-1.jpg[p1]

 i705/vth23456-1.jpg[p1]

 i705/vth23457-1.jpg[p1]

 i705/vth23458-1.jpg[p1]

 i705/vth23459-1.jpg[p1]

 i705/vth23460-1.jpg[p1]

 i705/vth23461-1.jpg[p1]

 i705/vth23462-1.jpg[p1]

 i705/vth23463-1.jpg[p1]

 i705/vth23464-1.jpg[p1]

 i705/vth23465-1.jpg[p1]