Prevence

Bezpečné cesty do školy: odložte auto, zkuste jít pěšky

Začátek září je každoročně

významným datem pro všechny děti, které jdou do první třídy

i pro ty, které se po prázdninách

do školy vracejí. Aby jejich

docházka do výuky byla příjemná a zejména bezpečná, rozhodla se naše radnice podpořit

na školách projekt Bezpečné

cesty do škol. Od podzimu

může odstartovat ve třech

základních školách, které se

přihlásí, a zlepšit dopravní

situaci v jejich okolí.

Nejvíce nebezpečné situace

vznikají přímo v okolí škol kvůli

velké koncentraci aut přivážejících školáky. Zaparkovaná i přejíždějící vozidla často překáží

dětem při přechodu přes silnici.

Někteří z rodičů dokonce najíždí

bezohledně na chodník, aniž by

brali na vědomí, že ohrožují děti

jiných rodičů. Dostáváme se přitom do začarovaného kruhu: čím

více aut se ráno v okolí školy

pohybuje, tím více je situace

nebezpečná. A to pak vede další

rodiče k tomu, aby děti do školy

vozili autem.

Městská část Brno-střed připravuje díky aktivitě místostarosty

Ing. Martina Schwaba u většiny

mateřských a základních škol prostor pro několik parkovacích míst

Kiss and Ride (K+R), kde lze krátce zastavit a nechat vystoupit

spolujezdce. Na základě zkuše-

Pěšky znamená zdravěji

a samostatněji

ností za zahraničí ale víme, že

toto opatření může situaci v blízkosti škol pouze mírně vylepšit.

Ze začarovaného kruhu narůstajícího počtu aut u škol nevede cesta ven žádným dopravním značením či opatřením. Zlepšit situaci

a bezpečnost dětí může ale změna přístupu jejich rodičů. Jak? Tak,

že pošlou děti do školy pěšky, hromadnou dopravou nebo se alespoň domluví s dalšími rodiči na

střídavém dovážení dětí.

Zmapují nebezpečí

a navrhnou řešení

„Silnice na celém světě představují pro děti nejnebezpečnější

prostředí. Téměř polovina všech

dětských úmrtí v důsledku úrazu

je zaviněna dopravní nehodou.

Pojďme zlepšit bezpečnost žáků

při jejich každodenní cestě do

školy!“ Takto vyzývá rodiče

k zamyšlení Nadace Partnerství

v rámci programu Bezpečné cesty

do školy. Cílem programu je zvýšení bezpečnosti a zlepšení povědomí školáků o tom, jak se chovat

na chodníku i silnici.

Radnice městské části připravila

podmínky a podporu jak finanční,

tak organizační pro první tři

základní školy, které se budou

chtít zapojit se do tohoto projektu.

Děti by pak s pomocí odborníků

samy zmapovaly, jak je jejich cesta do školy bezpečná a jaká opatření by rizika odstranila nebo alespoň zmírnila. Do řešení dopravní

situace v každé škole budou

zapojeni i učitelé a rodiče. Účast

je vhodná především pro školy

ležící v nejvíce frekventovaných

místech, které se se složitou

dopravní situací dlouhodobě

potýkají. Projekt je inspirován

podobnými příklady z Velké Británie a čerpá ze zkušeností dvacítky pražských škol.

V řadě vyspělých západních států

je v posledních letech propagováno právě to, aby rodiče nevozili

děti do školy autem. Doporučuje

se raději jet hromadnou dopravou,

pěšky, případně na kole. Řada

žáků často bydlí nedaleko školy.

Pěšky, tramvají nebo autobusem

by jim cesta trvala jen o pár minut

déle než autem.

Pěší docházku do školy by rodiče

měli ocenit i jako prospěšnou pro

zdraví svých dětí. Je to přirozená

a zdravá chvilka pohybu, který

dnes dětem tolik chybí. Kvůli

narůstající dětské obezitě a sedavému trávení volného času zvažuje ministerstvo školství zařazení třetí hodiny tělocviku do

rozvrhu. A přitom by řada dětí

mohla přidat denně čtvrt nebo půl

hodinu pohybu jen tím, že půjdou

pěšky do školy.

Pro starší děti je cenná i samostatnost, kterou jim pěší docházka

umožní. Nejsou pak jen pasivním

pasažérem, kterému čas organizují a hlídají rodiče, ale přebírají

sami odpovědnost za včasný příchod do školy. Naučí se hospodařit s časem, lépe se orientovat

v místě svého bydliště a získají

větší důvěru v sebe sama.



Mgr. Jasna Flamiková,

3. místostarostka MČ Brno-střed

Foto: archiv Nadace partnerství

Jak postupovat při povodni nebo lokálních záplavách

Letošní sucho nás jasně upozornilo, že dochází ke změnám

klimatu.V ČR dochází k nárůstu

tropických dnů a stejně častým

bleskovým povodním. Mimořádná meteorologická situace

nastala letos na přelomu května a června. Denně přicházely

bouřky, které způsobily škody

na majetku.

Nad Městem Albrechtice ve Slezsku se přehnala intenzivní lokální

bouřka se stoletou vodou. Příčina

byla, že se pravděpodobně vytvářela nová a nová bouřková jádra

na jednom místě. Letošní povodně v Česku zničily více než

200 domů a 520 jich bylo vážně

poškozeno.

Povodně představují pro Českou

republiku největší přímé nebezpečí v oblasti přírodních katastrof,

protože ČR má hustou hydrografickou síť a nachází se v oblasti

mírného klimatického pásma

s pravidelným sezónním cyklem

teplot a srážek. Nejvyšší měsíční

úhrny srážek připadají na květen

až srpen, nejméně srážek je

v únoru a březnu.

Vodní zákon povodeň definuje

jako přechodné, výrazné zvýšení

hladiny vodních toků, při kterém

voda již zaplavuje území mimo

koryto vodního toku a může způsobit škody. Je důležité znát, jaká

míra povodňového nebezpečí

nám může hrozit. Pro správné

operativní řešení je míra nebezpečí vyjádřena ve stupních

povodňové aktivity.

6

ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Září 2016

Stupně povodňové aktivity

podle vodního zákona:

• První stupeň – stav bdělosti –

nastává při nebezpečí přirozené povodně a zaniká, pokud

pominou příčiny nebezpečí;

• Druhý stupeň – stav pohotovosti – se vyhlašuje, když

nebezpečí přirozené povodně

přerůstá v povodeň, ale nedochází k větším rozlivům mimo

koryto a škodám na majetku;

• Třetí stupeň – stav ohrožení –

se vyhlašuje při bezprostředním nebezpečí nebo vzniku

škod většího rozsahu, ohrožení

životů a majetku v záplavovém

území.

Druhý a třetí stupeň povodňové

aktivity vyhlašuje a odvolává na

svém území starosta obce.

Doporučení ke zmírnění

následků povodní a bleskových záplav:

• Průběžně sledujte předpověď počasí (ČT24, webové

stránky:

www.chmi.cz,

www.pmo.cz nebo KRIZPORT).

• Pokud se v době bouřky

nacházíte venku, vyhledejte

vhodné místo. Bezpečné

místo může být ve zděných

budovách chráněných hromosvodem.

• Majitelé rodinných domů by

měli pravidelně kontrolovat

odtoky vody (rýny a kanály).

• Zajistěte okna, dveře a při silném větru odstraňte nebo

upevněte volně položené

Pokračování na straně 7