Prevence
Bezpečné cesty do školy: odložte auto, zkuste jít pěšky
Začátek září je každoročně
významným datem pro všechny děti, které jdou do první třídy
i pro ty, které se po prázdninách
do školy vracejí. Aby jejich
docházka do výuky byla příjemná a zejména bezpečná, rozhodla se naše radnice podpořit
na školách projekt Bezpečné
cesty do škol. Od podzimu
může odstartovat ve třech
základních školách, které se
přihlásí, a zlepšit dopravní
situaci v jejich okolí.
Nejvíce nebezpečné situace
vznikají přímo v okolí škol kvůli
velké koncentraci aut přivážejících školáky. Zaparkovaná i přejíždějící vozidla často překáží
dětem při přechodu přes silnici.
Někteří z rodičů dokonce najíždí
bezohledně na chodník, aniž by
brali na vědomí, že ohrožují děti
jiných rodičů. Dostáváme se přitom do začarovaného kruhu: čím
více aut se ráno v okolí školy
pohybuje, tím více je situace
nebezpečná. A to pak vede další
rodiče k tomu, aby děti do školy
vozili autem.
Městská část Brno-střed připravuje díky aktivitě místostarosty
Ing. Martina Schwaba u většiny
mateřských a základních škol prostor pro několik parkovacích míst
Kiss and Ride (K+R), kde lze krátce zastavit a nechat vystoupit
spolujezdce. Na základě zkuše-
Pěšky znamená zdravěji
a samostatněji
ností za zahraničí ale víme, že
toto opatření může situaci v blízkosti škol pouze mírně vylepšit.
Ze začarovaného kruhu narůstajícího počtu aut u škol nevede cesta ven žádným dopravním značením či opatřením. Zlepšit situaci
a bezpečnost dětí může ale změna přístupu jejich rodičů. Jak? Tak,
že pošlou děti do školy pěšky, hromadnou dopravou nebo se alespoň domluví s dalšími rodiči na
střídavém dovážení dětí.
Zmapují nebezpečí
a navrhnou řešení
„Silnice na celém světě představují pro děti nejnebezpečnější
prostředí. Téměř polovina všech
dětských úmrtí v důsledku úrazu
je zaviněna dopravní nehodou.
Pojďme zlepšit bezpečnost žáků
při jejich každodenní cestě do
školy!“ Takto vyzývá rodiče
k zamyšlení Nadace Partnerství
v rámci programu Bezpečné cesty
do školy. Cílem programu je zvýšení bezpečnosti a zlepšení povědomí školáků o tom, jak se chovat
na chodníku i silnici.
Radnice městské části připravila
podmínky a podporu jak finanční,
tak organizační pro první tři
základní školy, které se budou
chtít zapojit se do tohoto projektu.
Děti by pak s pomocí odborníků
samy zmapovaly, jak je jejich cesta do školy bezpečná a jaká opatření by rizika odstranila nebo alespoň zmírnila. Do řešení dopravní
situace v každé škole budou
zapojeni i učitelé a rodiče. Účast
je vhodná především pro školy
ležící v nejvíce frekventovaných
místech, které se se složitou
dopravní situací dlouhodobě
potýkají. Projekt je inspirován
podobnými příklady z Velké Británie a čerpá ze zkušeností dvacítky pražských škol.
V řadě vyspělých západních států
je v posledních letech propagováno právě to, aby rodiče nevozili
děti do školy autem. Doporučuje
se raději jet hromadnou dopravou,
pěšky, případně na kole. Řada
žáků často bydlí nedaleko školy.
Pěšky, tramvají nebo autobusem
by jim cesta trvala jen o pár minut
déle než autem.
Pěší docházku do školy by rodiče
měli ocenit i jako prospěšnou pro
zdraví svých dětí. Je to přirozená
a zdravá chvilka pohybu, který
dnes dětem tolik chybí. Kvůli
narůstající dětské obezitě a sedavému trávení volného času zvažuje ministerstvo školství zařazení třetí hodiny tělocviku do
rozvrhu. A přitom by řada dětí
mohla přidat denně čtvrt nebo půl
hodinu pohybu jen tím, že půjdou
pěšky do školy.
Pro starší děti je cenná i samostatnost, kterou jim pěší docházka
umožní. Nejsou pak jen pasivním
pasažérem, kterému čas organizují a hlídají rodiče, ale přebírají
sami odpovědnost za včasný příchod do školy. Naučí se hospodařit s časem, lépe se orientovat
v místě svého bydliště a získají
větší důvěru v sebe sama.
Mgr. Jasna Flamiková,
3. místostarostka MČ Brno-střed
Foto: archiv Nadace partnerství
Jak postupovat při povodni nebo lokálních záplavách
Letošní sucho nás jasně upozornilo, že dochází ke změnám
klimatu.V ČR dochází k nárůstu
tropických dnů a stejně častým
bleskovým povodním. Mimořádná meteorologická situace
nastala letos na přelomu května a června. Denně přicházely
bouřky, které způsobily škody
na majetku.
Nad Městem Albrechtice ve Slezsku se přehnala intenzivní lokální
bouřka se stoletou vodou. Příčina
byla, že se pravděpodobně vytvářela nová a nová bouřková jádra
na jednom místě. Letošní povodně v Česku zničily více než
200 domů a 520 jich bylo vážně
poškozeno.
Povodně představují pro Českou
republiku největší přímé nebezpečí v oblasti přírodních katastrof,
protože ČR má hustou hydrografickou síť a nachází se v oblasti
mírného klimatického pásma
s pravidelným sezónním cyklem
teplot a srážek. Nejvyšší měsíční
úhrny srážek připadají na květen
až srpen, nejméně srážek je
v únoru a březnu.
Vodní zákon povodeň definuje
jako přechodné, výrazné zvýšení
hladiny vodních toků, při kterém
voda již zaplavuje území mimo
koryto vodního toku a může způsobit škody. Je důležité znát, jaká
míra povodňového nebezpečí
nám může hrozit. Pro správné
operativní řešení je míra nebezpečí vyjádřena ve stupních
povodňové aktivity.
6
ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Září 2016
Stupně povodňové aktivity
podle vodního zákona:
• První stupeň – stav bdělosti –
nastává při nebezpečí přirozené povodně a zaniká, pokud
pominou příčiny nebezpečí;
• Druhý stupeň – stav pohotovosti – se vyhlašuje, když
nebezpečí přirozené povodně
přerůstá v povodeň, ale nedochází k větším rozlivům mimo
koryto a škodám na majetku;
• Třetí stupeň – stav ohrožení –
se vyhlašuje při bezprostředním nebezpečí nebo vzniku
škod většího rozsahu, ohrožení
životů a majetku v záplavovém
území.
Druhý a třetí stupeň povodňové
aktivity vyhlašuje a odvolává na
svém území starosta obce.
Doporučení ke zmírnění
následků povodní a bleskových záplav:
• Průběžně sledujte předpověď počasí (ČT24, webové
stránky:
www.chmi.cz,
www.pmo.cz nebo KRIZPORT).
• Pokud se v době bouřky
nacházíte venku, vyhledejte
vhodné místo. Bezpečné
místo může být ve zděných
budovách chráněných hromosvodem.
• Majitelé rodinných domů by
měli pravidelně kontrolovat
odtoky vody (rýny a kanály).
• Zajistěte okna, dveře a při silném větru odstraňte nebo
upevněte volně položené
Pokračování na straně 7