Prevence

BEZPEČNĚ NA KOLE

Jízda na kole má pozitivní vliv na zdraví

a délku života. Kolo nám dává volnost a přináší vhodný pohybový rozvoj.

Cyklistika se v poslední době stala nejoblíbenějším provozovaným sportem v České

republice. Kýžený rozvoj cykloturistiky však

s sebou nese také nežádoucí nárůst počtu

kolizních situací a úrazů, neboť chybí pověstná cyklistická gramotnost.

Co stojí za nehodami

cyklistů?

G Nesprávný způsob jízdy – cyklista při jízdě

z kopce nezvládne v zatáčce řízení a vyjede do protisměru a nastane kolize s protijedoucím vozidlem nebo narazí do stromu.

G Nedání přednosti – nutnost respektovat

dopravní značení.

G Nedodržení vzdálenosti – cyklista musí

dodržovat bezpečný odstup od vozidla

jedoucího před ním.

G Nevěnování se řízení – stačí chvíle nepozornosti, například pití či konzumace jídla

při jízdě nebo manipulace se světly,

a cyklista může vjet mimo terén.

G Špatná viditelnost cyklistů – při snížené

viditelnosti je nedostatečně osvětlený

cyklista pro řidiče vozidel špatně viditelný.

G Na kole jen s přilbou – používat cyklistickou

přilbu, která splňuje standardy.

G Náraz do dveří – řidič v zaparkovaném autě

se nepodívá za sebe a náhle otevře dveře

ve chvíli, kdy kolem něj projíždí cyklista.

Proto je lepší míjet stojící auta s mírným

odstupem.

G Slepý úhel – cyklista zastaví na červenou

vpravo od nákladního auta nebo autobusu.

Řidič ho ovšem ve slepém úhlu nevidí, a jakmile naskočí zelená, vpravo odbočující

vozidlo do jezdce na kole narazí. Před křižovatkou je proto lepší stát v řadě za auty.

G Kolize se zvířetem – volně pobíhající psi

nebo lesní zvěř mohou vběhnout na komunikaci a způsobit kolizi.

G Špatně naplánovaná trasa – před jízdou

na kole je rozumné zvážit trasu. Frekventovaná silnice s množstvím kamionů určitě

nepřinese požitek z jízdy.

G Konzumace alkoholu – je nutno pamatovat,

že přítomnost alkoholu v krvi oslabuje

pozornost, což vede k dopravním nehodám.

Jak ochránit kolo před

odcizením?

Pokud odkládáte kolo ve městě, je vhodné

si vybrat dobře osvětlené místo, kam míří průmyslové kamery. Na ulici je nutné kolo připoutat k pevnému bodu (zábradlí, ukotvený stojan)

za použití bezpečnostního zámku. V případě

odcizení jízdního kola je vhodné mít poznamenané výrobní číslo, jeho barvu a další odlišnosti a specifické znaky kola. Doporučuje se

zhotovit si fotografie. Krádež kola oznamte na

služebnu Policie ČR nebo na linku 158.

Cyklisté, pozor, umístění kola u dopravní

značky může být považováno za porušení

zákona. Nelze přehlédnout, že na základě

Zákona o pozemních komunikacích totiž na

značkách a sloupcích, stojanech a na zařízeních pro dopravní informace nesmí být umístěno nic, co nesouvisí s dopravní značkou.

Při poznávání turistických a přírodních zajímavostí je možné využít častých a kvalitních

spojení Integrovaného dopravního systému

Jihomoravského kraje. Novinkou roku 2018

jsou nové cyklobusy z Brna, které jezdí ze

Zvonařky na lince 108. Tímto spojením se

pohodlně a rychle dopravíte na Znojemsko

a do NP Podyjí. Odtud se nabízí možnost

vydat se po vinařských stezkách. Moravské

vinařské stezky – to je ve světě jedinečná,

více než tisíc kilometrů dlouhá síť značených

cyklistických tras. Vinařské stezky se klikatí

mezi vinicemi a sady, spojují nejpůvabnější

místa moravské krajiny. Trasy většinou vedou

po polních či lesních cestách a můžeme se

na ně vydat jak na horských, tak na běžných

silničních kolech. Na zajímavosti a služby

v blízkosti stezek nás upozorňují informační

směrovky.

Závěrem nelze opomenout skutečnost, že

cyklista je účastníkem silničního provozu.

A přestože k tomu nepotřebuje žádný řidičský průkaz, musí v potřebné míře dodržovat

bezpečnostní předpisy, řídit se jimi a při jízdě

na kole dbát na ohleduplnost a opatrnost.

Ing. Ludmila Zrůstová

■

NEČEKANÉ SITUACE

NA SILNICÍCH

Na silnici vždy platí zásada jet takovou

rychlostí, aby řidič dokázal zabrzdit a zastavit na takovou vzdálenost, na kterou má

rozhled.

Střet se zvířetem

Nejčastěji ke střetu s divoce žijícím zvířetem

dochází na jaře a na podzim v časných ranních

či podvečerních hodinách. Pokud se vám

v cestě zvíře objeví a máte ještě čas reagovat,

ztlumte světla a s ohledem na okolní provoz

začněte intenzivně brzdit. Pokud nemáte čas

reagovat, nesnažte se za každou cenu srážce

vyhnout. Naopak se snažte udržet i po nárazu

přímý směr jízdy. Rychlý manévr volantem

může způsobit smyk a mnohem horší následky než jen srážka se zvěří. Po nárazu vždy

zastavte na bezpečném místě a zkontrolujte

stav vozidla. Jsou-li následky srážky vážnější,

zdokumentujte fotoaparátem škodu na vozidle i sražené zvíře pro případné řešení pojistné

události. Pokud se jedná o zvíře domácí,

odpovídá za škodu i odvoz jeho majitel. Obecně je však zakázáno sraženou zvěř naložit

a odvézt. O sražené zvěři vždy informujte policii, která to oznámí místně příslušnému mysliveckému sdružení nebo majiteli.

Snížená viditelnost

Zejména při snížené viditelnosti platí pravidlo: vidět a být viděn. Je důležité mít zapnutá

správná světla, např. mlhová světla rozsviťte

pouze při mlze a hustém dešti, jinak mohou

oslňovat. Naopak dálková světla v mlze vůbec

nepoužívejte, vytvoří před vámi neprůhlednou

stěnu. Nezapomínejte také mlhová světla vypínat, když už to není třeba. Jízda za řidičem

s rozsvícenými zadními mlhovkami je velmi

nepříjemná. Řidiči motorových vozidel by měli

při snížené viditelnosti předvídat i přítomnost

neosvětlených chodců, cyklistů nebo překážek

na vozovce.

Náhlý vstup chodce do vozovky

Zvýšená koncentrace chodců bývá u přechodů pro chodce, nástupních ostrůvků

a zastávek hromadné dopravy nebo v blízkosti

škol. Chodci se mohou vyskytovat i mimo obce,

např. v blízkosti autobusových zastávek. Právě

u zastávek se často stává, že chodec vstoupí

do vozovky ze zákrytu autobusu, což by řidiči

měli předvídat. Další nebezpečné situace, se

kterými by měli řidiči počítat, si popíšeme v dalším čísle zpravodaje.

nprap. Bc. Alena Peterková ■

Policie ČR

Zpravodaj městské části Brno-střed | květen 2018 | 11