Prevence
BEZPEČNĚ NA KOLE
Jízda na kole má pozitivní vliv na zdraví
a délku života. Kolo nám dává volnost a přináší vhodný pohybový rozvoj.
Cyklistika se v poslední době stala nejoblíbenějším provozovaným sportem v České
republice. Kýžený rozvoj cykloturistiky však
s sebou nese také nežádoucí nárůst počtu
kolizních situací a úrazů, neboť chybí pověstná cyklistická gramotnost.
Co stojí za nehodami
cyklistů?
G Nesprávný způsob jízdy – cyklista při jízdě
z kopce nezvládne v zatáčce řízení a vyjede do protisměru a nastane kolize s protijedoucím vozidlem nebo narazí do stromu.
G Nedání přednosti – nutnost respektovat
dopravní značení.
G Nedodržení vzdálenosti – cyklista musí
dodržovat bezpečný odstup od vozidla
jedoucího před ním.
G Nevěnování se řízení – stačí chvíle nepozornosti, například pití či konzumace jídla
při jízdě nebo manipulace se světly,
a cyklista může vjet mimo terén.
G Špatná viditelnost cyklistů – při snížené
viditelnosti je nedostatečně osvětlený
cyklista pro řidiče vozidel špatně viditelný.
G Na kole jen s přilbou – používat cyklistickou
přilbu, která splňuje standardy.
G Náraz do dveří – řidič v zaparkovaném autě
se nepodívá za sebe a náhle otevře dveře
ve chvíli, kdy kolem něj projíždí cyklista.
Proto je lepší míjet stojící auta s mírným
odstupem.
G Slepý úhel – cyklista zastaví na červenou
vpravo od nákladního auta nebo autobusu.
Řidič ho ovšem ve slepém úhlu nevidí, a jakmile naskočí zelená, vpravo odbočující
vozidlo do jezdce na kole narazí. Před křižovatkou je proto lepší stát v řadě za auty.
G Kolize se zvířetem – volně pobíhající psi
nebo lesní zvěř mohou vběhnout na komunikaci a způsobit kolizi.
G Špatně naplánovaná trasa – před jízdou
na kole je rozumné zvážit trasu. Frekventovaná silnice s množstvím kamionů určitě
nepřinese požitek z jízdy.
G Konzumace alkoholu – je nutno pamatovat,
že přítomnost alkoholu v krvi oslabuje
pozornost, což vede k dopravním nehodám.
Jak ochránit kolo před
odcizením?
Pokud odkládáte kolo ve městě, je vhodné
si vybrat dobře osvětlené místo, kam míří průmyslové kamery. Na ulici je nutné kolo připoutat k pevnému bodu (zábradlí, ukotvený stojan)
za použití bezpečnostního zámku. V případě
odcizení jízdního kola je vhodné mít poznamenané výrobní číslo, jeho barvu a další odlišnosti a specifické znaky kola. Doporučuje se
zhotovit si fotografie. Krádež kola oznamte na
služebnu Policie ČR nebo na linku 158.
Cyklisté, pozor, umístění kola u dopravní
značky může být považováno za porušení
zákona. Nelze přehlédnout, že na základě
Zákona o pozemních komunikacích totiž na
značkách a sloupcích, stojanech a na zařízeních pro dopravní informace nesmí být umístěno nic, co nesouvisí s dopravní značkou.
Při poznávání turistických a přírodních zajímavostí je možné využít častých a kvalitních
spojení Integrovaného dopravního systému
Jihomoravského kraje. Novinkou roku 2018
jsou nové cyklobusy z Brna, které jezdí ze
Zvonařky na lince 108. Tímto spojením se
pohodlně a rychle dopravíte na Znojemsko
a do NP Podyjí. Odtud se nabízí možnost
vydat se po vinařských stezkách. Moravské
vinařské stezky – to je ve světě jedinečná,
více než tisíc kilometrů dlouhá síť značených
cyklistických tras. Vinařské stezky se klikatí
mezi vinicemi a sady, spojují nejpůvabnější
místa moravské krajiny. Trasy většinou vedou
po polních či lesních cestách a můžeme se
na ně vydat jak na horských, tak na běžných
silničních kolech. Na zajímavosti a služby
v blízkosti stezek nás upozorňují informační
směrovky.
Závěrem nelze opomenout skutečnost, že
cyklista je účastníkem silničního provozu.
A přestože k tomu nepotřebuje žádný řidičský průkaz, musí v potřebné míře dodržovat
bezpečnostní předpisy, řídit se jimi a při jízdě
na kole dbát na ohleduplnost a opatrnost.
Ing. Ludmila Zrůstová
■
NEČEKANÉ SITUACE
NA SILNICÍCH
Na silnici vždy platí zásada jet takovou
rychlostí, aby řidič dokázal zabrzdit a zastavit na takovou vzdálenost, na kterou má
rozhled.
Střet se zvířetem
Nejčastěji ke střetu s divoce žijícím zvířetem
dochází na jaře a na podzim v časných ranních
či podvečerních hodinách. Pokud se vám
v cestě zvíře objeví a máte ještě čas reagovat,
ztlumte světla a s ohledem na okolní provoz
začněte intenzivně brzdit. Pokud nemáte čas
reagovat, nesnažte se za každou cenu srážce
vyhnout. Naopak se snažte udržet i po nárazu
přímý směr jízdy. Rychlý manévr volantem
může způsobit smyk a mnohem horší následky než jen srážka se zvěří. Po nárazu vždy
zastavte na bezpečném místě a zkontrolujte
stav vozidla. Jsou-li následky srážky vážnější,
zdokumentujte fotoaparátem škodu na vozidle i sražené zvíře pro případné řešení pojistné
události. Pokud se jedná o zvíře domácí,
odpovídá za škodu i odvoz jeho majitel. Obecně je však zakázáno sraženou zvěř naložit
a odvézt. O sražené zvěři vždy informujte policii, která to oznámí místně příslušnému mysliveckému sdružení nebo majiteli.
Snížená viditelnost
Zejména při snížené viditelnosti platí pravidlo: vidět a být viděn. Je důležité mít zapnutá
správná světla, např. mlhová světla rozsviťte
pouze při mlze a hustém dešti, jinak mohou
oslňovat. Naopak dálková světla v mlze vůbec
nepoužívejte, vytvoří před vámi neprůhlednou
stěnu. Nezapomínejte také mlhová světla vypínat, když už to není třeba. Jízda za řidičem
s rozsvícenými zadními mlhovkami je velmi
nepříjemná. Řidiči motorových vozidel by měli
při snížené viditelnosti předvídat i přítomnost
neosvětlených chodců, cyklistů nebo překážek
na vozovce.
Náhlý vstup chodce do vozovky
Zvýšená koncentrace chodců bývá u přechodů pro chodce, nástupních ostrůvků
a zastávek hromadné dopravy nebo v blízkosti
škol. Chodci se mohou vyskytovat i mimo obce,
např. v blízkosti autobusových zastávek. Právě
u zastávek se často stává, že chodec vstoupí
do vozovky ze zákrytu autobusu, což by řidiči
měli předvídat. Další nebezpečné situace, se
kterými by měli řidiči počítat, si popíšeme v dalším čísle zpravodaje.
nprap. Bc. Alena Peterková ■
Policie ČR
Zpravodaj městské části Brno-střed | květen 2018 | 11