Informace z radnice

Rozsáhlá rekonstrukce Janáčkova divadla z pohledu Stavebního úřadu Brna-střed

Nejen zázemí divadla potřebuje rekonstrukci Na straně 15 najdete rozhovor s ředitelem Národního divadla Brno, Martinem Glaserem. A jednou z otázek je samozřejmě rekonstrukce Janáčkova divadla. Pan Glaser říká, že herci jsou připraveni. A jak to vypadá s projektovou dokumentací, s odbornou a formální stránkou rekonstrukce? Na to jsme se ptali na Stavebním úřadě a také prof. Ing. arch. Hrůši, jehož ateliér připravuje projektovou dokumentaci. Na Stavební úřad Brno-střed byla 18. ledna 2016 podána žádost o stavební povolení na projekt s názvem Rekonstrukce a dobudování Janáčkova divadla. Spolu s žádostí byla předložena i pro-

jektová dokumentace. Z hlediska rozsahu se jedná o sedm velkých krabic výkresové dokumentace, v reálu je to asi 3–3,5 metru materiálu na výšku a podle informace od pana archiváře se má jednat o jednu z největších projektových dokumentací, která kdy byla podána na náš stavební úřad. Žadatelem je statutární město Brno, které zastupuje projektant prof. Ing. arch. Petr Hrůša ze společnosti Architekti Hrůša a spol., Ateliér Brno, s.r.o., který říká: „Jedná se o projekt, který má specifika v tom, že takto rozsáhlou rekonstrukci od doby uvedení divadla do provozu v polovině šedesátých let město dosud nepodniklo. To způsobilo, že nebyla zřejmá některá skrytá a městem ani naší

projekcí nezaviněně neobjevená překvapení; jako například nejasně fungující rozvody sítí po domě, zejména vzduchotechnika a pak také podstatné – téměř padající střechy. Prováděly se dílčí úpravy po částech a logicky pak musely chybět z předchozích let návaznosti technické, technologické a taky architektonicky estetické, jako třeba na původní a rekonstruované interiéry.“ Na současném projektu spolupracoval i prof. Ing. arch. Ivan Ruller, který se podílel na původním projektu divadla z roku 1958. „Pan architekt se podílel konzultačně na zpracování interiéru, na kterém v těch šedesátých letech pracoval a který je v maximální míře zachováván i v našem projektu, kromě památkové ochrany je to i autorský ohled na kvalitní názor, byť již ze šedesátých let. K řešení barů, které jsou kapacitně pro dnešní nároky nedostatečné, dokonce nakreslil vlastnoručně základní charakter, který s drobnými nuancemi nutnými pro vazby na okolí a technologie respektujeme. Pro spolupráci s váženým panem kolegou Ivanem Rullerem, bez ohledu na jeho úctyhodný věk (pro profesi architekta je to ne až tak podstatná, spíš podpůrná záležitost) je typické, což bych rád pova-

žoval za nosné téma pro podobné úkoly kulturního charakteru, že pan architekt vždy spolupracoval se skvělými výtvarníky, a toto se bohužel z dnešní tvorby architektů vytrácí. Rád bych to akcentoval, a pokud to půjde i obnovil,“ dodává Ing. arch. Hrůša. Z pohledu stavebního úřadu je nastudování takto obsáhlé projektové dokumentace velmi náročné, ale vzhledem k důležitosti této stavby, jejího nejen celoměstského, ale i krajského významu, věnujeme jí náležitou a maximální možnou pozornost, samozřejmě s ohledem na ostatní práci. Je však důležité také podotknout, že stavební úřad k dané stavbě přistupuje jako k jakékoliv jiné a požaduje, aby projekt a doklady měly náležitou úroveň podle platné legislativy. Stavebník tedy nemá žádnou úlevu, byť se jedná o město Brno a takto významnou stavbu. V současné době stavebník doplnil všechny potřebné doklady k žádosti. A jak to bude pokračovat dál? Stavební úřad zahájil stavební řízení, a již brzy, pravděpodobně začátkem března, vydá Stavební povolení. s

(kad) Foto: Emanuel Bon

Zavádění rezidentního parkování a odpovědi na otázky – 4. díl Cyklistická stezka na Botanické je nešťastně řešená, nebezpečná pro chodce. Provedení cyklostezky na Botanické jsme již několikrát diskutovali v orgánech městské části. Městská část Brno-střed však nemá kompetence změnu sama realizovat, to je v kompetenci magistrátního odboru dopravy. Od letošního roku by zde měla znovu začít fungovat cykloskupina, která se bude jistě i touto věcí zabývat. Zastoupení v ní budou mít i městské části.

Jak to bude s ulicemi, které jsou na místech nově navržené městské třídy, například ulice Příční? V současné době nevíme, zda máme domy opravovat nebo si raději hledat nové bydlení.

Záměr realizace Nové městské třídy není aktuálně připravován. Zastupitelstvo města Brna dokonce v roce 2013 schválilo pořízení změny územního plánu, která má prověřit možnost vypuštění (části) Nové městské třídy z územního plánu, a tedy definitivní opuštění tohoto záměru. „Prověřit možnost změn funkčních ploch v souvislosti s návrhem na zrušení Nové městské třídy v platném ÚPmB na základě požadavku MČ Brno-střed, která souhlasí pouze se zachováním páteřní obslužné komunikace v úseku ZvonařkaCejl, zbývající část od Cejlu po náměstí 28. října požaduje vypustit z ÚPmB.“ S tímto usnesením se nadále v rámci prací na změnách a prověřeních územního plánu pracuje.

Plánuje se výstavba dalších záchytných parkovišť?

• Běžné parkovací stání: 1 parkovací místo 100 000 Kč.

Ano, naplánováno je dalších 10 až 13 lokalit, souběžně se chystá i výstavba dalších parkovacích domů. Pro zajímavost uvádíme, na kolik vyjde zbudování jednoho parkovacího místa tak, jak je naceněn ve Strategii parkování ve městě Brně 2014: • Nadzemní parkovací dům: 1 parkovací místo/vhodný terén 350 000 Kč, obtížný terén 550 000 Kč. • Podzemní parkovací dům: 1 parkovací místo 600 000 Kč. • Automatický zakladačový systém: 1 parkovací místo 550 000 Kč. • Montované parkovací objekty: 1 parkovací místo od 150 000 Kč.

Lidická – na parkovišti je nutné snížení rychlosti, ohrožení např. dětí. Požadavek na zklidnění obslužné komunikace u křižovatky s ulicí Lužáneckou (u zastávky Antonínská) již městská část podala. V současné době Brněnské komunikace vypracovaly návrh stavebního řešení pomocí dlouhých příčných prahů na obou koncích této komunikace, které budou současně sloužit jako vyvýšená místa pro přecházení. Po projednání projektové dokumentace a vydání povolení bude možné stavbu realizovat. s Mgr. Jasna Flamiková, místostarostka MČ Brno-střed

5 ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Březen 2017