Informace z radnice
Rozsáhlá rekonstrukce Janáčkova divadla
z pohledu Stavebního úřadu Brna-střed
Nejen zázemí divadla potřebuje rekonstrukci
Na straně 15 najdete rozhovor
s ředitelem Národního divadla
Brno, Martinem Glaserem.
A jednou z otázek je samozřejmě rekonstrukce Janáčkova divadla. Pan Glaser říká, že
herci jsou připraveni. A jak to
vypadá s projektovou dokumentací, s odbornou a formální
stránkou rekonstrukce? Na to
jsme se ptali na Stavebním úřadě a také prof. Ing. arch. Hrůši,
jehož ateliér připravuje projektovou dokumentaci.
Na Stavební úřad Brno-střed byla
18. ledna 2016 podána žádost
o stavební povolení na projekt
s názvem Rekonstrukce a dobudování Janáčkova divadla. Spolu
s žádostí byla předložena i pro-
jektová dokumentace. Z hlediska
rozsahu se jedná o sedm velkých
krabic výkresové dokumentace,
v reálu je to asi 3–3,5 metru materiálu na výšku a podle informace
od pana archiváře se má jednat
o jednu z největších projektových
dokumentací, která kdy byla podána na náš stavební úřad.
Žadatelem je statutární město
Brno, které zastupuje projektant
prof. Ing. arch. Petr Hrůša ze společnosti Architekti Hrůša a spol.,
Ateliér Brno, s.r.o., který říká: „Jedná se o projekt, který má specifika
v tom, že takto rozsáhlou rekonstrukci od doby uvedení divadla
do provozu v polovině šedesátých
let město dosud nepodniklo.
To způsobilo, že nebyla zřejmá
některá skrytá a městem ani naší
projekcí nezaviněně neobjevená
překvapení; jako například nejasně fungující rozvody sítí po domě,
zejména vzduchotechnika a pak
také podstatné – téměř padající
střechy. Prováděly se dílčí úpravy
po částech a logicky pak musely
chybět z předchozích let návaznosti technické, technologické
a taky architektonicky estetické,
jako třeba na původní a rekonstruované interiéry.“
Na současném projektu spolupracoval i prof. Ing. arch. Ivan Ruller,
který se podílel na původním projektu divadla z roku 1958. „Pan
architekt se podílel konzultačně
na zpracování interiéru, na kterém
v těch šedesátých letech pracoval
a který je v maximální míře zachováván i v našem projektu, kromě
památkové ochrany je to i autorský ohled na kvalitní názor, byť již
ze šedesátých let. K řešení barů,
které jsou kapacitně pro dnešní
nároky nedostatečné, dokonce
nakreslil vlastnoručně základní
charakter, který s drobnými nuancemi nutnými pro vazby na okolí
a technologie respektujeme. Pro
spolupráci s váženým panem
kolegou Ivanem Rullerem, bez
ohledu na jeho úctyhodný věk (pro
profesi architekta je to ne až tak
podstatná, spíš podpůrná záležitost) je typické, což bych rád pova-
žoval za nosné téma pro podobné
úkoly kulturního charakteru, že
pan architekt vždy spolupracoval
se skvělými výtvarníky, a toto se
bohužel z dnešní tvorby architektů
vytrácí. Rád bych to akcentoval,
a pokud to půjde i obnovil,“ dodává Ing. arch. Hrůša.
Z pohledu stavebního úřadu je
nastudování takto obsáhlé projektové dokumentace velmi náročné,
ale vzhledem k důležitosti této
stavby, jejího nejen celoměstského, ale i krajského významu, věnujeme jí náležitou a maximální
možnou pozornost, samozřejmě
s ohledem na ostatní práci. Je
však důležité také podotknout, že
stavební úřad k dané stavbě
přistupuje jako k jakékoliv jiné
a požaduje, aby projekt a doklady
měly náležitou úroveň podle platné legislativy. Stavebník tedy
nemá žádnou úlevu, byť se jedná
o město Brno a takto významnou
stavbu.
V současné době stavebník doplnil všechny potřebné doklady
k žádosti. A jak to bude pokračovat
dál? Stavební úřad zahájil stavební řízení, a již brzy, pravděpodobně začátkem března, vydá Stavební povolení.
(kad)
Foto: Emanuel Bon
Zavádění rezidentního parkování a odpovědi na otázky – 4. díl
Cyklistická stezka na Botanické je
nešťastně řešená, nebezpečná pro
chodce.
Provedení cyklostezky na Botanické jsme již několikrát diskutovali
v orgánech městské části. Městská část Brno-střed však nemá
kompetence změnu sama realizovat, to je v kompetenci magistrátního odboru dopravy.
Od letošního roku by zde měla
znovu začít fungovat cykloskupina, která se bude jistě i touto věcí
zabývat. Zastoupení v ní budou
mít i městské části.
Jak to bude s ulicemi, které jsou
na místech nově navržené městské třídy, například ulice Příční?
V současné době nevíme, zda
máme domy opravovat nebo si
raději hledat nové bydlení.
Záměr realizace Nové městské
třídy není aktuálně připravován.
Zastupitelstvo města Brna dokonce v roce 2013 schválilo pořízení
změny územního plánu, která má
prověřit možnost vypuštění (části)
Nové městské třídy z územního
plánu, a tedy definitivní opuštění
tohoto záměru. „Prověřit možnost
změn funkčních ploch v souvislosti s návrhem na zrušení Nové
městské třídy v platném ÚPmB
na základě požadavku MČ Brno-střed, která souhlasí pouze se
zachováním páteřní obslužné
komunikace v úseku ZvonařkaCejl, zbývající část od Cejlu po
náměstí 28. října požaduje vypustit z ÚPmB.“ S tímto usnesením
se nadále v rámci prací na změnách a prověřeních územního
plánu pracuje.
Plánuje se výstavba dalších
záchytných parkovišť?
• Běžné parkovací stání: 1 parkovací místo 100 000 Kč.
Ano, naplánováno je dalších 10
až 13 lokalit, souběžně se chystá
i výstavba dalších parkovacích
domů.
Pro zajímavost uvádíme, na kolik
vyjde zbudování jednoho parkovacího místa tak, jak je naceněn
ve Strategii parkování ve městě
Brně 2014:
• Nadzemní parkovací dům:
1 parkovací místo/vhodný
terén 350 000 Kč, obtížný
terén 550 000 Kč.
• Podzemní parkovací dům: 1 parkovací místo 600 000 Kč.
• Automatický zakladačový systém:
1 parkovací místo 550 000 Kč.
• Montované parkovací objekty: 1
parkovací místo od 150 000 Kč.
Lidická – na parkovišti je nutné
snížení rychlosti, ohrožení např.
dětí.
Požadavek na zklidnění obslužné
komunikace u křižovatky s ulicí
Lužáneckou (u zastávky Antonínská) již městská část podala.
V současné době Brněnské komunikace vypracovaly návrh stavebního řešení pomocí dlouhých
příčných prahů na obou koncích
této komunikace, které budou
současně sloužit jako vyvýšená
místa pro přecházení.
Po projednání projektové dokumentace a vydání povolení bude
možné stavbu realizovat.
Mgr. Jasna Flamiková,
místostarostka MČ Brno-střed
5
ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Březen 2017