Rozhovor
Martin Glaser, ředitel a manažer s režisérskou duší
Janáčkovo divadlo, Mahenovo
divadlo, Reduta. Tři brněnské
divadelní scény, které dohromady tvoří Národní divadlo Brno.
Divadla, kde pracuje na šest set
lidí, ve kterých už tři roky probíhají velké změny, a za kterými
stojí sympatický ředitel a režisér
Martin Glaser. Zajímá vás, jaké?
Čtěte dál.
Máte za sebou tři roky ve vedení
národního divadla. Ve své vizi jste
plánoval spoustu změn. Podařily se?
Myslím, že velká spousta změn se
opravdu podařila a že to je vidět. Jsem
přesvědčený, že umělci, kteří dnes
pracují v Národním divadle, jsou
dostatečně sebevědomí, mají být na
co pyšní, že pracují s velikou chutí a na
úžasných inscenacích. V repertoáru
máme i představení, se kterými můžeme reprezentovat naše město po celé
Evropě, Asii, a vlastně po celém světě.
Divadlo se proměnilo nejen dovnitř,
z hlediska atmosféry, toho, jak organizujeme práci, jaké jsou priority
a estetická východiska. Doufám, že
se hodně proměnilo i navenek, a to,
jak s diváky komunikujeme, jak se je
snažíme oslovit a přilákat.
Jak se vedení města Brna staví ke
svému divadlu?
Když jsem do divadla přišel, tak jsem
od začátku říkal, že v divadle je obrovský vnitřní dluh. A že pokud tady má
být špičková opera, špičkový balet
a špičková velká činohra, tak si musíme uvědomit, že to něco stojí. Je skvělá zpráva, že stávající vedení města
si to nejen uvědomuje, ale že reálně
koná. Jsem rád, že se povedlo najít
zdroje na to, aby se mohly konečně
zvýšit naprosto nedůstojné platy
zaměstnanců Národního divadla. Že
se začal obnovovat technologický park
ve všech budovách. Komunikace
s vedením města je nyní naprosto jasná, férová, přímá a v klíčových věcech,
myslím, chceme to stejné.
Blíží se velká rekonstrukce Janáčkova divadla, jak se na to chystáte?
O rekonstrukci Janáčkova divadla se
mluví od začátku devadesátých let
a konečně jsou tady zodpovědní politici, kteří řekli, že to není možné lepit
po částech, je třeba se k tomu postavit
zodpovědně a udělat to pořádně,
s čímž souhlasím. Někdy na začátku
léta se Janáčkovo divadlo zavře na
12–14 měsíců a my jsme připravení.
Na změně provozu pracujeme už od
této sezony, kdy vznikal baletní a operní repertoár pro Mahenovo divadlo,
abychom měli co hrát, aby poměr
operních, baletních a činoherních
představení zůstal zhruba zachován
tak, jak jsou naši diváci zvyklí. Zároveň
budeme hrát i na brněnském výstavišti, v pavilonu P vznikne dočasná
scéna Národního divadla a chystáme
tam nové operní a baletní inscenace.
A také máme pro brněnské publikum
vymyšleno na rok 2018 překvapení,
uvidíte.
Máte v repertoáru baletní a operní
představení i pro děti?
Ano, od naší první sezony uvádíme
Louskáčka, což je nádherný rodinný
šperk našeho divadla, nebo letošní
baletní novinka Spící krasavice, která
je založená na pohádce Šípková
Růženka, ta je už pro větší děti. A od
března bude mít velkorysou obnovenou premiéru perla našeho repertoáru, Sněhurka a sedm trpaslíků. Byla
na repertoáru přes 40 let, ale pořád
ve stejných kulisách a kostýmech. Právě teď chystáme úplně novou scénografii, která odpovídá vnímání dnešního dětského publika a vypadá úplně
snově. V opeře nově vznikl titul Čert
a Káča, je to opravdu rodinné představení, líbezné na pohled, muzika je
velmi vstřícná, takže vás na ně můžu
také naprosto bez zaváhání pozvat.
A co Reduta, zůstává stále trochu
alternativnějším prostorem?
Ano, je to model, který se osvědčil ve
všech velkých divadlech v Evropě, že
má divadlo k dispozici komornější prostor, kde může dělat repertoár, který
je experimentálnější, náročnější, nebo
někdy komornější, kde je možné uvádět současné hry. I pro soubor je velmi
důležité, aby se se současnou dramatikou a operní tvorbou potkával. Je nutné iniciovat vznik nových děl, aby i po
naší generaci něco zůstalo, protože
není možné, abychom pořád jen hledali způsob, jak interpretovat naše
nebo zahraniční velké klasiky.
Stíháte ještě i režírovat?
Po roce od premiéry Petrolejových
lamp připravuji tentokrát Shakespeara,
temnou komedii, která se jmenuje
Něco za něco. Je to hra o moci, o zodpovědnosti politiků, nasazujeme ji velmi záměrně do času předvolebního.
Je to taková temná moralita, úžasně
dramatický příběh, hra, která se nehra-
Profil
je příliš často a je nesmírně těžká,
možná i proto, že má velké společenské přesahy. Myslím, že v době, kdy
společnost ztrácí pevné morálně etické zakotvení, kdy se hodnotové žebříčky dnes a denně zpochybňují, je důležité, aby právě kulturní instituce měly
ambici být takovým tím řekněme
morálním nebo etickým majákem pro
své diváky.
Bydlíte v centru Brna, jak se vám
tady líbí?
Myslím, že Brno má úžasnou atmosféru, která začíná být čím dál tím kosmopolitnější. Je tady skvělá gastronomická scéna, kulturní nabídka je také
úžasně veliká. Například vaše letní
kino na radnici, třeba to mi dělá radost
v centru města. Nebo to, že vlastně
všude můžete dojít pěšky. Jednak chodím rád a jednak je to taky hezké, že
člověk takto město poznává. Jsem
tady opravdu nesmírně šťastný.
Co byste změnil na Brně-střed?
Mám strašně rád fontány a sochy ve
městě. V Brně je jich sice docela dost,
ale čím víc jich bude, tím líp. Protože
to městu strašně sluší a v létě je to
navíc i příjemné. Co vím, tak město
pořád o těchhle věcech přemýšlí
a zrovna jsem četl, že se chystají další
sochy, tak kdyby třeba u každé té
sochy byla i fontána, bylo by to krásné.
A taky zeleň. Je úžasné, že na Zelňáku
jsou nově stromy, a až vyrostou, tak
to bude nádhera. A kdyby se třeba
vymýšlelo, kam ještě v centru nějaký
ten strom propašovat, bylo by to super.
Milí Brňané, myslím, že bychom
měli být všichni šťastní, že můžeme žít v takovém krásném městě
a snažit se, aby bylo ještě lepší.
Kateřina Dobešová
Foto: Marek Olbrzymek
Martin Glaser se narodil v roce
1974 v Sokolově. Vystudoval
činoherní režii a dramaturgii
na DAMU, založil generační
Divadlo na prahu a už během
studia přijal angažmá v Jihočeském divadle. Zde od roku
1998 působil jako kmenový
režisér a následně také jako
umělecký šéf činoherního
souboru. Režíroval například
Havlovo Odcházení, Shakespearova Macbetha, Čechovovy Tři sestry nebo Pasti na
myši Agathy Christie. Za nastudování Schimmelpfennigovy
hry Arabská noc získal cenu
Josefa Balvína, Zelenkova hra
Očištění byla v jeho režii na
cenách Nadace Alfréda Radoka vyhlášena nejlepší uvedenou českou hrou. Do povědomí
diváků se také významně
zapsal svými komediemi psanými pro otáčivé hlediště
v Českém Krumlově. Ve spolupráci s dramaturgyní Olgou
Šubrtovou vytvořili například
hry Tři mušketýři, Dekameron,
Ženy Jindřicha VIII. aneb Chudák král(em) a další. Od 1. 11.
2013 stojí v čele Národního
divadla Brno. Odbornou komisi
a brněnské radní Glaser přesvědčil svou vizí – z Národního divadla Brno chce
udělat moderní a sebevědomou metropolitní scénu. Martin
Glaser postupně do divadla přivedl nové umělecké vedení.
Balet řídí slovenský choreograf
Mário Radačovský, činohru
vede Martin Františák a operu
řídí Jiří Heřman. Vedle pozice
ředitele se stále věnuje i režii
a pro jeviště NdB vytvořil mj.
inscenace Janáčkovy opery
Její pastorkyňa a Havlíčkových
Petrolejových lamp.
15
ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Březen 2017