Kultura
TEMPERAMENTNÍ
MIRANDOLÍNA V REDUTĚ
V divadle Reduta na diváky čeká Mirandolína, komedie, která diváka přenese do
slunné Itálie 18. století.
Mirandolína, svérázná majitelka hostince
ve Florencii z komedie Carla Goldoniho, je
velmi schopná žena, která rozumí podnikání
jako nikdo jiný.
Kromě toho překypuje půvaby, je vtipná
a chytrá, takže má v lokále i v pokojích stále
plno. A nejen to. Mnozí z návštěvníků se
u Mirandolíny ubytovávají pravidelně, neboť
doufají v její náklonnost.
La Locandiera, v Čechách taktéž uváděná pod názvem Paní hostinská, se poprvé
hrála v roce 1752 v benátském Teatro
Sant´Angelo.
Italský komediograf ji napsal pro atraktivní
a energickou herečku Maddalenu Marliani,
oblíbenou představitelku chytrých a šikovných služek z commedie dell´arte.
Mirandolína v Redutě je také těsně svázána s představitelkou titulní role. Tereza
Groszmannová hru přeložila na míru nejen
sama sobě, ale také svým kolegům.
PERA MARKÝZE
DE SADE
Způsob vyjadřování postav je díky tomu
orientován na rytmus, podporující dynamickou hereckou akci. Jazyk textu si umně
zahrává s dvojsmysly, zároveň je co nejvíc
výstižný a působí svižně. Více o inscenaci
na www.ndbrno.cz.
Petr Novák
■
MUZIKÁL POPELKA NA LEDĚ
Úspěšný muzikál na ledě Popelka uvidí
diváci v prosinci v DRFG Areně. Mluvili jsme
o něm s mistryní světa v krasobruslení Radkou Kovaříkovou.
Co je to vlastně muzikál na ledě? A koho
uvidíme v Popelce?
Muzikál na ledě je specifický žánr, jde
o kombinaci divadla, muzikálu a krasobruslařské show. Tuto unikátní formu vymyslel
scenárista a režisér Jindřich Šimek. Popelka
je výpravné představení pro děti i dospělé,
odehrává se současně na ledové ploše
a variabilním jevišti s filmovou projekcí. Popelku a Prince zpívají Lucie Bílá a Ondřej Ruml,
v dalších rolích uvidíte Pepu Vojtka, Danu
Morávkovou nebo Vlastimila Harapese. Hudbu napsal Petr Malásek, texty Václav Kopta.
Choreografii připravila rodačka z Podolí
u Brna Jana Kašpárková – Hübler. Scénografem představení je brněnský autor Petr Hloušek, který se podílel i na originálním filmu tvořícím 3D dojem celého představení.
Jak vybíráte krasobruslaře a jak se jejich
vystoupení v Popelce liší od jiných krasobruslařských show?
Záleží mi na tom, aby úroveň krasobruslení
byla co nejvyšší, proto sportovce pečlivě
vybírám v Evropě i zámoří. Momentálně
v Popelce bruslí sportovci ze sedmi zemí,
jsou mezi nimi i sólisté předních evropských
krasobruslařských show. Popelka není show
s maskoty, ani lední revue, naši bruslaři patří
ke špičce a mají i hereckou průpravu.
Vy jste brněnská rodačka, co máte na Brně
nejraději?
Vzpomínky na dětství, poklidnou atmosféru
a teď zrovna mě těší, že jsou mé trofeje na
výstavě Branky Body Brno na Špilberku.
Margareta Vojtková
■
Hra Pera markýze de Sade měla premiéru v Mahenově divadle v říjnu, znovu ji mohou diváci vidět 5. a 11. listopadu.
Doug Wright, jeden z předních současných amerických dramatiků, debutoval hrou Pera markýze de Sade v roce
1995. V roce 2000 vyšla stejnojmenná
filmová adaptace v režii Philipa Kaufmana
s Geoffrey Rushem v titulní roli. Na česká
jeviště se tak hra dostává téměř po čtvrt
století od svého vzniku, ale palčivost
témat, o nichž promlouvá, nemizí.
„Je nemožné dívat se na někoho, jako
je Trump, a nevzpomenout si na někoho,
jako je Sade,“ řekl autor o své hře nyní.
Děj se odehrává v Charentonském
blázinci v roce 1807, kam byl markýz
uvězněn napoleonským režimem. Jeho
věznitelé, humanisticky založený abbé
de Coulmier a tvrdé metody vyznávající
Dr. Royer-Collard, jsou natolik pobouřeni
jeho psaním, které nepřestává ani za
zdmi cely, že se rozhodnou zamezit mu
v psaní za každou cenu.
Markýz de Sade patří k nejkontroverznějším osobnostem literatury vůbec,
jeho rozpětí mezi pornografií, psychologickou analýzou a velmi temnou filozofií
z něj dělá spisovatele těžko čitelného,
nesrozumitelného a často zavrhovaného. Doug Wright i inscenátoři nevnímají
de Sada jako prostého pornografa, ale
především jako umělce, jehož hlavním
žánrem je provokatérství.
Pera markýze de Sade jsou provokativním komediálním dramatem napsaným
v nejlepší tradici amerických broadwayských her, která v sobě snoubí vytříbený humor s divácky přístupným dějem
i výstavbou textu.
Gabriela Kodysová
■
Zpravodaj městské části Brno-střed | listopad 2019 | 27