Kultura

TEMPERAMENTNÍ

MIRANDOLÍNA V REDUTĚ

V divadle Reduta na diváky čeká Mirandolína, komedie, která diváka přenese do

slunné Itálie 18. století.

Mirandolína, svérázná majitelka hostince

ve Florencii z komedie Carla Goldoniho, je

velmi schopná žena, která rozumí podnikání

jako nikdo jiný.

Kromě toho překypuje půvaby, je vtipná

a chytrá, takže má v lokále i v pokojích stále

plno. A nejen to. Mnozí z návštěvníků se

u Mirandolíny ubytovávají pravidelně, neboť

doufají v její náklonnost.

La Locandiera, v Čechách taktéž uváděná pod názvem Paní hostinská, se poprvé

hrála v roce 1752 v benátském Teatro

Sant´Angelo.

Italský komediograf ji napsal pro atraktivní

a energickou herečku Maddalenu Marliani,

oblíbenou představitelku chytrých a šikovných služek z commedie dell´arte.

Mirandolína v Redutě je také těsně svázána s představitelkou titulní role. Tereza

Groszmannová hru přeložila na míru nejen

sama sobě, ale také svým kolegům.

PERA MARKÝZE

DE SADE

Způsob vyjadřování postav je díky tomu

orientován na rytmus, podporující dynamickou hereckou akci. Jazyk textu si umně

zahrává s dvojsmysly, zároveň je co nejvíc

výstižný a působí svižně. Více o inscenaci

na www.ndbrno.cz.

Petr Novák

■

MUZIKÁL POPELKA NA LEDĚ

Úspěšný muzikál na ledě Popelka uvidí

diváci v prosinci v DRFG Areně. Mluvili jsme

o něm s mistryní světa v krasobruslení Radkou Kovaříkovou.

Co je to vlastně muzikál na ledě? A koho

uvidíme v Popelce?

Muzikál na ledě je specifický žánr, jde

o kombinaci divadla, muzikálu a krasobruslařské show. Tuto unikátní formu vymyslel

scenárista a režisér Jindřich Šimek. Popelka

je výpravné představení pro děti i dospělé,

odehrává se současně na ledové ploše

a variabilním jevišti s filmovou projekcí. Popelku a Prince zpívají Lucie Bílá a Ondřej Ruml,

v dalších rolích uvidíte Pepu Vojtka, Danu

Morávkovou nebo Vlastimila Harapese. Hudbu napsal Petr Malásek, texty Václav Kopta.

Choreografii připravila rodačka z Podolí

u Brna Jana Kašpárková – Hübler. Scénografem představení je brněnský autor Petr Hloušek, který se podílel i na originálním filmu tvořícím 3D dojem celého představení.

Jak vybíráte krasobruslaře a jak se jejich

vystoupení v Popelce liší od jiných krasobruslařských show?

Záleží mi na tom, aby úroveň krasobruslení

byla co nejvyšší, proto sportovce pečlivě

vybírám v Evropě i zámoří. Momentálně

v Popelce bruslí sportovci ze sedmi zemí,

jsou mezi nimi i sólisté předních evropských

krasobruslařských show. Popelka není show

s maskoty, ani lední revue, naši bruslaři patří

ke špičce a mají i hereckou průpravu.

Vy jste brněnská rodačka, co máte na Brně

nejraději?

Vzpomínky na dětství, poklidnou atmosféru

a teď zrovna mě těší, že jsou mé trofeje na

výstavě Branky Body Brno na Špilberku.

Margareta Vojtková

■

Hra Pera markýze de Sade měla premiéru v Mahenově divadle v říjnu, znovu ji mohou diváci vidět 5. a 11. listopadu.

Doug Wright, jeden z předních současných amerických dramatiků, debutoval hrou Pera markýze de Sade v roce

1995. V roce 2000 vyšla stejnojmenná

filmová adaptace v režii Philipa Kaufmana

s Geoffrey Rushem v titulní roli. Na česká

jeviště se tak hra dostává téměř po čtvrt

století od svého vzniku, ale palčivost

témat, o nichž promlouvá, nemizí.

„Je nemožné dívat se na někoho, jako

je Trump, a nevzpomenout si na někoho,

jako je Sade,“ řekl autor o své hře nyní.

Děj se odehrává v Charentonském

blázinci v roce 1807, kam byl markýz

uvězněn napoleonským režimem. Jeho

věznitelé, humanisticky založený abbé

de Coulmier a tvrdé metody vyznávající

Dr. Royer-Collard, jsou natolik pobouřeni

jeho psaním, které nepřestává ani za

zdmi cely, že se rozhodnou zamezit mu

v psaní za každou cenu.

Markýz de Sade patří k nejkontroverznějším osobnostem literatury vůbec,

jeho rozpětí mezi pornografií, psychologickou analýzou a velmi temnou filozofií

z něj dělá spisovatele těžko čitelného,

nesrozumitelného a často zavrhovaného. Doug Wright i inscenátoři nevnímají

de Sada jako prostého pornografa, ale

především jako umělce, jehož hlavním

žánrem je provokatérství.

Pera markýze de Sade jsou provokativním komediálním dramatem napsaným

v nejlepší tradici amerických broadwayských her, která v sobě snoubí vytříbený humor s divácky přístupným dějem

i výstavbou textu.

Gabriela Kodysová

■

Zpravodaj městské části Brno-střed | listopad 2019 | 27