Kultura
VÝSTAVA ČERPÁ
ENERGII ZE SLUNCE
POZDRAV Z TATER
V Moravské galerii v Pražákově paláci na
Husově 18 je až do 19. ledna k vidění výstava děl mladých umělců, kteří jsou nominováni na prestižní ocenění pro výtvarné
umělce do 35 let, Cenu Jindřicha Chalupeckého.
V souvislosti s klimatickými změnami se
galerie rozhodla jít cestou experimentu –
výstava je napojena na fotovoltaickou elektrárnu umístěnou v prostoru budoucího Janáčkova kulturního centra. Moravská galerie je
tak první českou státní institucí, která přichází
s výstavním projektem využívajícím obnovitelné zdroje.
Sami finalisté zároveň souhlasili s tím, že
budou evidovat veškerou svou uhlíkovou
stopu – tedy ekologickou zátěž podle zvoleného materiálu ve výstavě nebo způsob
dopravy. Tímto experimentálním krokem by
chtěla galerie vznést podnět k veřejné diskuzi
týkající se institucionální praxe.
Více o výstavě na webových stránkách
www.moravska-galerie.cz.
Michaela Paučo
■
Galerie Valchařská oslavila pět let. Do
29. listopadu je zde k vidění výstava slovenského fotografa Vladimíra Koštiala
Tatranský pozdrav.
Vladimír Koštial (1912–2001) je pozapomenutou postavou dějin slovenské fotografie.
Počátky jeho díla sahají do třicátých let
a završil jej na počátku normalizace. Svým
fotoaparátem zachytil v podstatě vše, co se
v dané době dělo v jeho regionu, totiž v okolí
Tatranské Lomnice, nebo obecně v Tatrách.
Koštialovy fotografie tak mají hodnotu nejen
uměleckou, ale též dokumentární a patří
UTOPICKÉ VIZE
VE FAIT GALLERY
BRNO PŘEDMĚSTÍ VÍDNĚ
Moravská galerie otevře 14. listopadu první
část rekonstruované expozice starého
umění v Místodržitelském paláci na Moravském náměstí.
Expozice nazvaná Brno předměstí Vídně
poukáže na silné umělecké vazby mezi
moravskou a rakouskou metropolí. Návštěvník získá lepší představu o umění 19. století
díky funkční provázanosti volného a užitého
umění.
Výstavu otevře zrcadlové bludiště od současných designérů Jana Plecháče & Henryho
Wielguse, v němž se zrcadlí ta nejlepší díla
z období gotiky a baroka z galerijních sbírek.
Jádro expozice je pak rozděleno do čtyř
tematických okruhů: od osvícenectví přes
biedermeier, vlnu historismu a folklorismu až
k secesnímu hnutí.
Expozice kombinuje ukázky umění i uměleckého řemesla, vedle obrazů, soch a prací
na papíře se tu prezentují i ukázky dobového
nábytku, porcelánu a keramiky, skla, textilu
a módy, šperků nebo litin. Návštěvník se tak
na jednom místě setká s obrazem Jízda králů
od Joži Uprky, paravánem namalovaným
Alfonsem Muchou, plakátem od Gustava
Klimta či nábytkem Josefa Hoffmanna.
V expozici nechybí ani relaxační zóna a interaktivní ateliér nejen pro děti.
Michaela Paučo
k největším objevům slovenské fotografie
posledních let. Galerie Valchařská se nachází
ve starém průmyslovém areálu přímo v prostorách Tiskárny Helbich. Její koncept určila
právě tiskárna, kde se potkává celá řada lidí
– umělci, grafici, kurátoři a v neposlední řadě
také tiskaři, kteří společně řeší, jak budou
vypadat katalogy a knihy nejenom o umění.
Dvakrát do roka zde dostávají prostor začínající umělci a jednou ročně už etablované
osobnosti uměleckého světa, kterým je věnována reprezentativní publikace. Více na
(mav) ■
www.galerievalcharska.cz.
■
Výstava Karel Malich & utopické projekty
je nejkomplexnější prezentací modelů utopických děl, které byly doposud představeny jen fragmentárně. K vidění je ve Fait
Gallery do 11. ledna.
Utopické architektonické projekty Karla
Malicha jsou výsledkem jeho dlouhodobé
fascinace prostorovými představami a jejich
možnostmi, které skýtaly pro potřeby lidstva
budoucnosti. Jejich vize si autor od šedesátých let systematicky zaznamenával formou
přípravných kreseb, studií a provizorních
maket. Trojrozměrných realizací se však
vzhledem k omezeným materiálovým možnostem i nedosažitelným technickým požadavkům dočkal pouze zlomek z nich.
Ideám utopického urbanismu budoucích
států, měst, ale i dílčích projektů a staveb,
předcházel u něj i dalších prezentovaných
autorů: Milana Knížáka, Václava Ciglera, Alexe
Mlynárčika a studia VAL, Júlia Kollera, Dalibora Chatrného, Stana Filka a Jozefa Jankoviče nejen rozpor s koncepcí stávajících
budov a měst, ale především radikální kritika
nesvobodné společnosti a rovněž nově
i nastolení ekologických témat.
Tímea Vitázková
■
Zpravodaj městské části Brno-střed | listopad 2019 | 25