Kultura

VÝSTAVA ČERPÁ

ENERGII ZE SLUNCE

POZDRAV Z TATER

V Moravské galerii v Pražákově paláci na

Husově 18 je až do 19. ledna k vidění výstava děl mladých umělců, kteří jsou nominováni na prestižní ocenění pro výtvarné

umělce do 35 let, Cenu Jindřicha Chalupeckého.

V souvislosti s klimatickými změnami se

galerie rozhodla jít cestou experimentu –

výstava je napojena na fotovoltaickou elektrárnu umístěnou v prostoru budoucího Janáčkova kulturního centra. Moravská galerie je

tak první českou státní institucí, která přichází

s výstavním projektem využívajícím obnovitelné zdroje.

Sami finalisté zároveň souhlasili s tím, že

budou evidovat veškerou svou uhlíkovou

stopu – tedy ekologickou zátěž podle zvoleného materiálu ve výstavě nebo způsob

dopravy. Tímto experimentálním krokem by

chtěla galerie vznést podnět k veřejné diskuzi

týkající se institucionální praxe.

Více o výstavě na webových stránkách

www.moravska-galerie.cz.

Michaela Paučo

■

Galerie Valchařská oslavila pět let. Do

29. listopadu je zde k vidění výstava slovenského fotografa Vladimíra Koštiala

Tatranský pozdrav.

Vladimír Koštial (1912–2001) je pozapomenutou postavou dějin slovenské fotografie.

Počátky jeho díla sahají do třicátých let

a završil jej na počátku normalizace. Svým

fotoaparátem zachytil v podstatě vše, co se

v dané době dělo v jeho regionu, totiž v okolí

Tatranské Lomnice, nebo obecně v Tatrách.

Koštialovy fotografie tak mají hodnotu nejen

uměleckou, ale též dokumentární a patří

UTOPICKÉ VIZE

VE FAIT GALLERY

BRNO PŘEDMĚSTÍ VÍDNĚ

Moravská galerie otevře 14. listopadu první

část rekonstruované expozice starého

umění v Místodržitelském paláci na Moravském náměstí.

Expozice nazvaná Brno předměstí Vídně

poukáže na silné umělecké vazby mezi

moravskou a rakouskou metropolí. Návštěvník získá lepší představu o umění 19. století

díky funkční provázanosti volného a užitého

umění.

Výstavu otevře zrcadlové bludiště od současných designérů Jana Plecháče & Henryho

Wielguse, v němž se zrcadlí ta nejlepší díla

z období gotiky a baroka z galerijních sbírek.

Jádro expozice je pak rozděleno do čtyř

tematických okruhů: od osvícenectví přes

biedermeier, vlnu historismu a folklorismu až

k secesnímu hnutí.

Expozice kombinuje ukázky umění i uměleckého řemesla, vedle obrazů, soch a prací

na papíře se tu prezentují i ukázky dobového

nábytku, porcelánu a keramiky, skla, textilu

a módy, šperků nebo litin. Návštěvník se tak

na jednom místě setká s obrazem Jízda králů

od Joži Uprky, paravánem namalovaným

Alfonsem Muchou, plakátem od Gustava

Klimta či nábytkem Josefa Hoffmanna.

V expozici nechybí ani relaxační zóna a interaktivní ateliér nejen pro děti.

Michaela Paučo

k největším objevům slovenské fotografie

posledních let. Galerie Valchařská se nachází

ve starém průmyslovém areálu přímo v prostorách Tiskárny Helbich. Její koncept určila

právě tiskárna, kde se potkává celá řada lidí

– umělci, grafici, kurátoři a v neposlední řadě

také tiskaři, kteří společně řeší, jak budou

vypadat katalogy a knihy nejenom o umění.

Dvakrát do roka zde dostávají prostor začínající umělci a jednou ročně už etablované

osobnosti uměleckého světa, kterým je věnována reprezentativní publikace. Více na

(mav) ■

www.galerievalcharska.cz.

■

Výstava Karel Malich & utopické projekty

je nejkomplexnější prezentací modelů utopických děl, které byly doposud představeny jen fragmentárně. K vidění je ve Fait

Gallery do 11. ledna.

Utopické architektonické projekty Karla

Malicha jsou výsledkem jeho dlouhodobé

fascinace prostorovými představami a jejich

možnostmi, které skýtaly pro potřeby lidstva

budoucnosti. Jejich vize si autor od šedesátých let systematicky zaznamenával formou

přípravných kreseb, studií a provizorních

maket. Trojrozměrných realizací se však

vzhledem k omezeným materiálovým možnostem i nedosažitelným technickým požadavkům dočkal pouze zlomek z nich.

Ideám utopického urbanismu budoucích

států, měst, ale i dílčích projektů a staveb,

předcházel u něj i dalších prezentovaných

autorů: Milana Knížáka, Václava Ciglera, Alexe

Mlynárčika a studia VAL, Júlia Kollera, Dalibora Chatrného, Stana Filka a Jozefa Jankoviče nejen rozpor s koncepcí stávajících

budov a měst, ale především radikální kritika

nesvobodné společnosti a rovněž nově

i nastolení ekologických témat.

Tímea Vitázková

■

Zpravodaj městské části Brno-střed | listopad 2019 | 25