Informujeme

NOVÉ CESTY V LUŽÁNKÁCH

Stávající síť asfaltových cest parku Lužánky je ve velmi špatném technickém stavu,

povrch navíc nesplňuje podmínky historické obnovy památkově chráněného parku. Veřejná zeleň města Brna jako správce parku je proto bude rekonstruovat.

Brněnští radní schválili investiční záměr

na jejich úpravu, investice ve výši 15,75

milionu korun zahrnuje i rekonstrukci vstupu

do parku z ulice Lužánecká, vytvoření

běžeckých pruhů, umístění nových laviček

a výměnu veřejného osvětlení. Zrekonstruováno bude zhruba tisíc metrů doposud

neopravených asfaltových cest uvnitř v parku a v části směrem k ulici Lidická.

Asfalt bude odstraněn a bude nahrazen

stabilizovaným mlatovým povrchem, který

bude lemovaný dvěma řadami žulových

kostek, aby byl shodný s již dříve opravenými cestami. Běžecký pás z umělého

povrchu bude široký 80 centimetrů.

V některých částech parku budou cesty

z původních šesti metrů šířky zúženy na

4,8 metru a zbývající plocha bude zatravněna. Navíc přibude 85 metrů dlouhá nová

dlážděná cesta, kterou si vyšlapali sami

návštěvníci parku. Vstup do parku z ulice

Lužánecká získá nový reprezentativní

vzhled. Bude jej tvořit dlažba sestavená do

tvaru mozaiky. Přibydou také nové lavičky

a vyměněno bude 24 parkových lamp včetně kabelového vedení. Rekonstrukce proběhne v první polovině roku 2022.

(kad)

■

MULTIFUNKČNÍ HALA

NA VÝSTAVIŠTI

V západní části areálu výstaviště, kde bude

stát nová multifunkční hala, naplno pracují

bagry. Projekt stavby haly získal platné

územní rozhodnutí a stavební povolení.

Město získalo závazný úvěrový příslib na

jednu miliardu korun od Českomoravské

záruční a rozvojové banky. Splatnost je 25 let

od prvního čerpání úvěru. Na výstavbu haly

přispěje i Jihomoravský kraj a město Brno by

rádo získalo dotace od Národní sportovní

agentury a Národního rozvojového fondu.

Jeden z nejdůležitějších brněnských strategických projektů, multifunkční hala, má také

od 19. června letošního roku vydáno platné

územní rozhodnutí a stavební povolení. Bourací práce, které aktuálně probíhají, se dotknou

21 objektů v areálu brněnského výstaviště

a dopravního podniku, jedná se zejména

o sklady, garáže a administrativní budovy.

Nadále pokračují i projekční práce, aktuálně se připravuje dokumentace pro 2. etapu,

která řeší vybudování nové páteřní komunikace, na niž navážou místní komunikace,

chodníky, přístřešky městské hromadné

dopravy a další vybavení. V areálu vznikne

(kad) ■

také 1300 parkovacích míst.

REKONSTRUKCE MENDLOVA NÁMĚSTÍ

Rušný dopravní uzel v Brně promění architekti Chybík, Krištof a Palaščák v plnohodnotný veřejný prostor se stromy a bezbariérovými zastávkami.

Mendlovo náměstí je jedním z nejvytíženějších uzlů hromadné dopravy v Brně. Jeho

podobu v příštím roce promění například červeně dlážděný kruh, který navazuje na barvu

cihel klášterních zdí augustiniánského kláštera, kde Johann Gregor Mendel objevil

genetické principy, a také na sousední gotickou baziliku Nanebevzetí Panny Marie.

Odkaz na vědeckou práci J. G. Mendela

bude v nové podobě náměstí patrný i díky

speciálně vyšlechtěným druhům stromů, které jsou vhodné do městského prostředí. Stro-

my navíc pomocí chytrého kořenového systému zadrží větší množství vody, poskytnou

stín a stanou se novými zelenými plícemi

v centru Starého Brna. Změnou projde také

dopravní řešení na náměstí, jehož součástí

je vybudování nových výrazně přehlednějších bezbariérových zastávek.

„Chceme z Mendlova náměstí vytvořit

funkční veřejný prostor. Zastávky upravíme

tak, že uprostřed vznikne prostranství pro

odpočinek i kulturu, nemělo by sloužit pouze

jako dopravní uzel. Mendlovo náměstí by

mělo být důstojné, reprezentativní a přívětivé

k lidem,“ upřesnil architekt Michal Palaščák.

Mendlovo náměstí bude centrem oslav

200 let od narození významného zakladatele genetiky, rekonstrukce by se proto měla

stihnout do konce léta 2022. Předpokládaná

hodnota investice města je 155 milionů korun.

Na modernizaci se studiem Chybik+Kristof

spolupracuje studio dílna Michala Palaščáka,

které bude v revitalizaci pokračovat, dopravní

inženýři z firmy PK Ossendorf, zahradní architekt Zdeněk Sendler a Kancelář architekta

města Brna.

(kad) ■

Vizualizace: ateliér Chybik+Kristof

8 | Zpravodaj městské části Brno-střed | září 2021