Neziskové organizace
NA CESTĚ
K ZAMĚSTNÁNÍ
MOBILNÍ PORADNA
OBĚTEM KRIMINALITY
Bílý kruh bezpečí zahájil v červnu na území
Jihomoravského kraje provoz první mobilní
poradny pro oběti kriminality v České
republice.
Nestátní nezisková organizace Bílý kruh
bezpečí letos slaví 30 let poskytování
pomoci obětem kriminality. V letošním jubilejním roce činí další významný krok směrem k obětem.
V pátek 18. června byla za účasti významných osobností Jihomoravského kraje
pokřtěna první mobilní poradna BKB v České republice. Smyslem tohoto pilotního projektu je zvýšit dostupnost pomoci obětem
kriminality a domácího násilí. Pro velkou
část obětí a pozůstalých po obětech je totiž
náročné dosáhnout na potřebnou a komplexní pomoc co nejrychleji po činu. Bariérou může být vzdálenost, složitá dopravní
obslužnost, imobilita, ale i sociální izolovanost nebo hospitalizace. Stejně tak oběti
latentní kriminality, například znásilnění,
nebezpečného vyhrožování, vydírání či
domácího násilí, z mnoha pochopitelných
důvodů pomoc nevyhledají, ač ji potřebují.
Mobilní poradna BKB je vozidlo dodávkového typu s vnitřním prostorem připraveným
k poskytování konzultací kdekoliv v terénu.
Vozidlo bude plnit dvojí roli. V anonymizované verzi bude vyjíždět za klienty. Ve verzi
s polepy Bílého kruhu bezpečí bude fungovat jako nosič informací na preventivních
akcích pro veřejnost.
V případě zájmu o využití nabízené pomoci
je možné se obrátit na telefon 732 842 664
nebo e-mail: bkb.brno@bkb.cz.
Mgr. Vladimír Vedra
■
Nezaměstnanost, nestabilní zaměstnání,
nedostatek příjmů, to jsou problémy, které
v životě minimálně jednou řeší téměř každý
z nás.
Někomu se však nedaří takovým problémům
efektivně čelit a dostává se do začarovaného
kruhu. Podporu v tomto složitém procesu změny nabízí projekt Na cestě k zaměstnání, který
pod záštitou Diecézní charity Brno a s finanční
podporou z evropských fondů realizuje Centrum pro sociálně znevýhodněné.
Cílem naší práce je, aby naši klienti získali
a udrželi si stabilní zaměstnání za účelem
dlouhodobého zlepšení životních podmínek
a upevnění jejich místa ve společnosti. V rámci
individuálních konzultací nabízíme komplexní
poradenství zaměřené na přípravu na trh práce a podporu zaměstnávání, například sestavení životopisu, pomoc při hledání práce na
pracovních portálech, příprava na výběrové
řízení a podobně. Nedílnou součástí projektu
jsou také skupinové a vzdělávací aktivity: PC
kurz, pracovní pohovor, komunikace a sebeprezentace, které vycházejí z konkrétních
potřeb klientů. V současné době přijímáme
nové zájemce, proto se na nás neváhejte
obrátit. Bližší informace naleznete na webu
Monika Plisková ■
https://celsuz.cz.
VYSOKOŠKOLÁCI POMOHLI NEZISKOVKÁM
Snahou Vysokého učení technického
v Brně je kombinovat při výuce teorii
s reálným prostředím firem, jak v oblasti
spolupráce na výzkumných projektech,
tak i při řešení skutečných problémů společností.
Propojení světa akademického se světem
komerčním je realizováno již osmým rokem
také na Fakultě podnikatelské, jedné z osmi
fakult VUT v Brně, kde se v rámci předmětu
Marketing na bakalářském stupni studia studenti snaží pomoci s marketingem brněnským neziskovým společnostem. Stejná spolupráce probíhá i se studenty Fakulty
informačních technologií ve volitelném předmětu bakalářského studia Základy marketingu a také s magisterskými studenty Ústavu
řízení rizik v předmětu Marketing.
Jak taková spolupráce probíhá? Vždy
před začátkem školního roku se vyučující
dohodne se zástupci dané neziskovky na
vhodném zadání, které odpovídá aktuálním
požadavkům společnosti a současně možnostem studentů. Na začátku semestru přijdou osobně do výuky zástupci společností
a představí náplň činnosti neziskových subjektů a zadání jednotlivých projektů. Studenti
mají prostor konzultovat zadání jak při této
schůzce, tak i v průběhu celého semestru,
kdy téma postupně zpracovávají v rozdělených týmech. Využívají také konzultace
s vyučujícími ke svým dílčím návrhům. Na
konci semestru si každý tým připraví prezentaci, jejíhož představení se na fakultě
účastní i zástupci neziskovek, kteří poskytují
studentům zpětnou vazbu k jejich návrhům
a možnostem jejich využití podle reálných
podmínek. Výhodou společných prezentací
je i to, že je možné vyřešit nejasnosti a případně se domluvit i na další spolupráci. Tak
tomu bylo například v zimním semestru
posledního akademického roku, kdy se studenti po zpracování zadání od Centra Anabell dohodli na další spolupráci, již nad
rámec předmětu.
Co taková spolupráce přinese neziskovým
organizacím? Podle informací z dlouhodobé
a s některými již opakované spolupráce
vyplývá, že hlavním přínosem je zcela jiný
pohled studentů na problematiku a také vyso-
30 | Zpravodaj městské části Brno-střed | září 2021
ká míra kreativity návrhů s využitím současných marketingových trendů. Benefitem studentů je možnost vyzkoušet si práci na konkrétním zadání reálné společnosti, což je
vždy nejpřínosnější. Studenti také získají zpětnou vazbu na svou práci a mají možnost dále
pokračovat ve spolupráci. O daných společnostech a jejich službách se při zpracování
svých projektů dozvídají často poprvé.
V uplynulých letech probíhala spolupráce
se společnostmi: Persefona, Hospic sv. Alžběty, Jinej svět, TyfloCentrum Brno, Maltézská
pomoc, Klára pomáhá nebo s již výše zmiňovaným Centrem Anabell. Spolupráce se
rozvinula v minulosti i s brněnským Mahenovým divadlem, kde se studenti zapojili do
marketingové komunikace nově uváděných
divadelních inscenací Hana a Slaměný klobouk.
I když se studenti projektů účastní v rámci
své výuky, přesto jim patří velký dík za často
nadstandardní aktivitu a kvalitu řešení návrhů,
které jsou mnohokrát realizované významně
nad rámec požadovaného.
Ing. Lucie Kaňovská, Ph.D.
■