Neziskové organizace

NA CESTĚ

K ZAMĚSTNÁNÍ

MOBILNÍ PORADNA

OBĚTEM KRIMINALITY

Bílý kruh bezpečí zahájil v červnu na území

Jihomoravského kraje provoz první mobilní

poradny pro oběti kriminality v České

republice.

Nestátní nezisková organizace Bílý kruh

bezpečí letos slaví 30 let poskytování

pomoci obětem kriminality. V letošním jubilejním roce činí další významný krok směrem k obětem.

V pátek 18. června byla za účasti významných osobností Jihomoravského kraje

pokřtěna první mobilní poradna BKB v České republice. Smyslem tohoto pilotního projektu je zvýšit dostupnost pomoci obětem

kriminality a domácího násilí. Pro velkou

část obětí a pozůstalých po obětech je totiž

náročné dosáhnout na potřebnou a komplexní pomoc co nejrychleji po činu. Bariérou může být vzdálenost, složitá dopravní

obslužnost, imobilita, ale i sociální izolovanost nebo hospitalizace. Stejně tak oběti

latentní kriminality, například znásilnění,

nebezpečného vyhrožování, vydírání či

domácího násilí, z mnoha pochopitelných

důvodů pomoc nevyhledají, ač ji potřebují.

Mobilní poradna BKB je vozidlo dodávkového typu s vnitřním prostorem připraveným

k poskytování konzultací kdekoliv v terénu.

Vozidlo bude plnit dvojí roli. V anonymizované verzi bude vyjíždět za klienty. Ve verzi

s polepy Bílého kruhu bezpečí bude fungovat jako nosič informací na preventivních

akcích pro veřejnost.

V případě zájmu o využití nabízené pomoci

je možné se obrátit na telefon 732 842 664

nebo e-mail: bkb.brno@bkb.cz.

Mgr. Vladimír Vedra

■

Nezaměstnanost, nestabilní zaměstnání,

nedostatek příjmů, to jsou problémy, které

v životě minimálně jednou řeší téměř každý

z nás.

Někomu se však nedaří takovým problémům

efektivně čelit a dostává se do začarovaného

kruhu. Podporu v tomto složitém procesu změny nabízí projekt Na cestě k zaměstnání, který

pod záštitou Diecézní charity Brno a s finanční

podporou z evropských fondů realizuje Centrum pro sociálně znevýhodněné.

Cílem naší práce je, aby naši klienti získali

a udrželi si stabilní zaměstnání za účelem

dlouhodobého zlepšení životních podmínek

a upevnění jejich místa ve společnosti. V rámci

individuálních konzultací nabízíme komplexní

poradenství zaměřené na přípravu na trh práce a podporu zaměstnávání, například sestavení životopisu, pomoc při hledání práce na

pracovních portálech, příprava na výběrové

řízení a podobně. Nedílnou součástí projektu

jsou také skupinové a vzdělávací aktivity: PC

kurz, pracovní pohovor, komunikace a sebeprezentace, které vycházejí z konkrétních

potřeb klientů. V současné době přijímáme

nové zájemce, proto se na nás neváhejte

obrátit. Bližší informace naleznete na webu

Monika Plisková ■

https://celsuz.cz.

VYSOKOŠKOLÁCI POMOHLI NEZISKOVKÁM

Snahou Vysokého učení technického

v Brně je kombinovat při výuce teorii

s reálným prostředím firem, jak v oblasti

spolupráce na výzkumných projektech,

tak i při řešení skutečných problémů společností.

Propojení světa akademického se světem

komerčním je realizováno již osmým rokem

také na Fakultě podnikatelské, jedné z osmi

fakult VUT v Brně, kde se v rámci předmětu

Marketing na bakalářském stupni studia studenti snaží pomoci s marketingem brněnským neziskovým společnostem. Stejná spolupráce probíhá i se studenty Fakulty

informačních technologií ve volitelném předmětu bakalářského studia Základy marketingu a také s magisterskými studenty Ústavu

řízení rizik v předmětu Marketing.

Jak taková spolupráce probíhá? Vždy

před začátkem školního roku se vyučující

dohodne se zástupci dané neziskovky na

vhodném zadání, které odpovídá aktuálním

požadavkům společnosti a současně možnostem studentů. Na začátku semestru přijdou osobně do výuky zástupci společností

a představí náplň činnosti neziskových subjektů a zadání jednotlivých projektů. Studenti

mají prostor konzultovat zadání jak při této

schůzce, tak i v průběhu celého semestru,

kdy téma postupně zpracovávají v rozdělených týmech. Využívají také konzultace

s vyučujícími ke svým dílčím návrhům. Na

konci semestru si každý tým připraví prezentaci, jejíhož představení se na fakultě

účastní i zástupci neziskovek, kteří poskytují

studentům zpětnou vazbu k jejich návrhům

a možnostem jejich využití podle reálných

podmínek. Výhodou společných prezentací

je i to, že je možné vyřešit nejasnosti a případně se domluvit i na další spolupráci. Tak

tomu bylo například v zimním semestru

posledního akademického roku, kdy se studenti po zpracování zadání od Centra Anabell dohodli na další spolupráci, již nad

rámec předmětu.

Co taková spolupráce přinese neziskovým

organizacím? Podle informací z dlouhodobé

a s některými již opakované spolupráce

vyplývá, že hlavním přínosem je zcela jiný

pohled studentů na problematiku a také vyso-

30 | Zpravodaj městské části Brno-střed | září 2021

ká míra kreativity návrhů s využitím současných marketingových trendů. Benefitem studentů je možnost vyzkoušet si práci na konkrétním zadání reálné společnosti, což je

vždy nejpřínosnější. Studenti také získají zpětnou vazbu na svou práci a mají možnost dále

pokračovat ve spolupráci. O daných společnostech a jejich službách se při zpracování

svých projektů dozvídají často poprvé.

V uplynulých letech probíhala spolupráce

se společnostmi: Persefona, Hospic sv. Alžběty, Jinej svět, TyfloCentrum Brno, Maltézská

pomoc, Klára pomáhá nebo s již výše zmiňovaným Centrem Anabell. Spolupráce se

rozvinula v minulosti i s brněnským Mahenovým divadlem, kde se studenti zapojili do

marketingové komunikace nově uváděných

divadelních inscenací Hana a Slaměný klobouk.

I když se studenti projektů účastní v rámci

své výuky, přesto jim patří velký dík za často

nadstandardní aktivitu a kvalitu řešení návrhů,

které jsou mnohokrát realizované významně

nad rámec požadovaného.

Ing. Lucie Kaňovská, Ph.D.

■