Kultura

AKTUÁLNÍ POHLED

NA HOLOCAUST

Jedna z nejmenších brněnských scén,

Divadlo Polárka na Tučkově ulici, provozované MČ Brno-střed a vedené Terezou

Lexovou a Janem Cimrem, naplňuje své

poslání zaměřením repertoáru hlavně na

mladé návštěvníky – od nejmenších dětí

z mateřinek přes žáky základních škol po

studenty.

Právě ve vážněji laděných nastudováních

pro tuto vyspělejší cílovou skupinu se nyní

souboru daří. Dá se to říci jak o divácky náročném dramatu Poláka Tadeusze Slobodzianka

Naše třída v sugestivním pojetí Břetislava Rychlíka (Zpravodaj referoval v červnovém čísle),

tak o závěrečné premiéře uplynulé sezony

Deník Anny Frankové podle scénáře režiséra

Ondřeje Elbela. Dva tituly se skutečným faktografickým podkladem z období druhé světové války ostatně spojuje téma vražedného

antisemitismu. Dramaturgii Polárky (Simona

Petrů, resp. Lukáš Votava) slouží ke cti, že

k oběma inscenacím připravila obsažné a poučené programové tisky nebo i workshopy.

Od prvního knižního vydání zápisků, které

si v úkrytu zadního traktu otcovy amsterodamské firmy mezi svým třináctým a patnáctým rokem vedla dospívající německá Židovka, uplynulo letos sedmdesát roků. Její

tragický osud, uzavřený na jaře 1945 v Bergen-Belsenu, takto poznali čtenáři v 55 jazycích a inspiroval řadu her (brněnská Reduta

nabídla r. 2010 Fridovu monooperu) i filmů.

Poměrně známý příběh dokázali v Polárce

nápaditě ozvláštnit. Na skromně vybaveném

jevišti navrhl Jaroslav Záděra na pomezí realistického popisu a náznaku patrovou konstrukci stísněných kójí se zasouvacími stěnami a sníženými stropy, jež umožnila

simultánnost stále konfliktnějších výjevů, ale

pulzací strachu a naděje především působivě

MORAVSKÁ GALERIE

MÁ SBÍRKY ON-LINE

Moravská galerie v Brně spustila on-line

katalog svých sbírek. Zařadila se tak po

bok světových galerií a muzeí jako jsou

Guggenheim Museum v New Yorku nebo

Albertina ve Vídni.

Prostřednictvím webové stránky http://sbirky.moravska-galerie.cz prezentuje veřejnosti

své sbírky obsahující téměř 200 tisíc uměleckých předmětů různého charakteru – jak

volné umění, tedy malbu, kresbu, grafiku

a plastiku od nejstaršího období po současnost, tak i fotografii, užité umění, grafický

design a architekturu.

„Běžný uživatel si uvědomí bohatství sbírkového fondu, ale otevřou se i možnosti prá-

ce se všemi sbírkami tam, kde fyzická manipulace se sbírkovým předmětem není možná. Sbírky touto virtuální cestou otevíráme

všem badatelům, studentům, pedagogům,

ale i osobám fyzicky znevýhodněným. Otevření se co nejširší veřejnosti je jednou

z našich priorit,“ říká Pavla Obrovská, vedoucí

Odboru správy sbírek Moravské galerie.

Webová stránka umožňuje vyhledávání

podle autora, techniky, výtvarného žánru,

materiálu, námětu a také místa vzniku. Ke

konkrétnímu dílu jsou v katalogu přiřazeny

základní informace – signatura, jméno autora,

název díla, místo a datum vzniku, technika,

rozměry, datum akvizice, žánr, původnost,

inventární číslo. Cílem Moravské galerie je

tuto databázi neustále doplňovat o novou

obrazovou dokumentaci, zpřesňující data,

články a další.

Inspirací pro vytvoření efektivního vyhledávacího katalogu on-line byla slovenská

databáze www.webumenia.sk spravovaná

Slovenskou národní galerií.

Mgr. Michaela Paučo

■

demonstrovala klaustrofobickou fatální situaci

osmi generačně rozdílných uprchlíků. Nosným scenáristovým nápadem získala skutečná Anna (Táňa Hlostová) konfrontačně

i empaticky komentující partnerku ve fiktivní

dnešní teenagerce Kitty (Barbora Kocmánková), spontánně svěřující své pocity videoblogu. Herecky solidní nastudování lze věkově odpovídajícímu hledišti jen doporučit.

PhDr. Vít Závodský, ■

divadelní kritik

SOŇA ČERVENÁ

VE SCALE

Nová sezona v kině Scala začíná zhurta

a slibuje Soňu Červenou i Black Sabbath.

Propojení opery s filmovým plátnem máme

rádi, ale co tak dokument za přítomnosti operní hvězdy? O takovou slávu se postará 5. září

ve 20.30 hod. předpremiéra dokumentu Červená, které se zúčastní světově známá operní

pěvkyně Soňa Červená spolu s režisérkou

Olgou Sommerovou. Po skončení filmu bude

následovat debata a autogramiáda.

Další nevšední zážitek se nabízí při projekci

koncertního snímku David Gilmour v Pompejích, který hrajeme 13. září ve 20.30 hod. Před

třemi tisíci fanoušky odehrál v Pompejích koncert, během něhož zazněly ikonické skladby

jako Wish You Were Here a ze kterého

úchvatné audiovizuální efekty udělaly jedinečnou podívanou.

28. září ve 20.30 hod. vzdáme hold kapele

Black Sabbath, která se letos v únoru rozloučila se svými fanoušky dvěma monstrózními

koncerty ve svém domovském Birminghamu.

Vznikl z nich koncertní snímek s lakonickým

názvem The End Of The End a jako každé

sbohem je doslova nabitý emocemi. Takový

zážitek se na velkém plátně prostě neodmítá.

Magdaléna Hlatká

■

Zpravodaj městské části Brno-střed | září 2017 | 25