Kultura
AKTUÁLNÍ POHLED
NA HOLOCAUST
Jedna z nejmenších brněnských scén,
Divadlo Polárka na Tučkově ulici, provozované MČ Brno-střed a vedené Terezou
Lexovou a Janem Cimrem, naplňuje své
poslání zaměřením repertoáru hlavně na
mladé návštěvníky – od nejmenších dětí
z mateřinek přes žáky základních škol po
studenty.
Právě ve vážněji laděných nastudováních
pro tuto vyspělejší cílovou skupinu se nyní
souboru daří. Dá se to říci jak o divácky náročném dramatu Poláka Tadeusze Slobodzianka
Naše třída v sugestivním pojetí Břetislava Rychlíka (Zpravodaj referoval v červnovém čísle),
tak o závěrečné premiéře uplynulé sezony
Deník Anny Frankové podle scénáře režiséra
Ondřeje Elbela. Dva tituly se skutečným faktografickým podkladem z období druhé světové války ostatně spojuje téma vražedného
antisemitismu. Dramaturgii Polárky (Simona
Petrů, resp. Lukáš Votava) slouží ke cti, že
k oběma inscenacím připravila obsažné a poučené programové tisky nebo i workshopy.
Od prvního knižního vydání zápisků, které
si v úkrytu zadního traktu otcovy amsterodamské firmy mezi svým třináctým a patnáctým rokem vedla dospívající německá Židovka, uplynulo letos sedmdesát roků. Její
tragický osud, uzavřený na jaře 1945 v Bergen-Belsenu, takto poznali čtenáři v 55 jazycích a inspiroval řadu her (brněnská Reduta
nabídla r. 2010 Fridovu monooperu) i filmů.
Poměrně známý příběh dokázali v Polárce
nápaditě ozvláštnit. Na skromně vybaveném
jevišti navrhl Jaroslav Záděra na pomezí realistického popisu a náznaku patrovou konstrukci stísněných kójí se zasouvacími stěnami a sníženými stropy, jež umožnila
simultánnost stále konfliktnějších výjevů, ale
pulzací strachu a naděje především působivě
MORAVSKÁ GALERIE
MÁ SBÍRKY ON-LINE
Moravská galerie v Brně spustila on-line
katalog svých sbírek. Zařadila se tak po
bok světových galerií a muzeí jako jsou
Guggenheim Museum v New Yorku nebo
Albertina ve Vídni.
Prostřednictvím webové stránky http://sbirky.moravska-galerie.cz prezentuje veřejnosti
své sbírky obsahující téměř 200 tisíc uměleckých předmětů různého charakteru – jak
volné umění, tedy malbu, kresbu, grafiku
a plastiku od nejstaršího období po současnost, tak i fotografii, užité umění, grafický
design a architekturu.
„Běžný uživatel si uvědomí bohatství sbírkového fondu, ale otevřou se i možnosti prá-
ce se všemi sbírkami tam, kde fyzická manipulace se sbírkovým předmětem není možná. Sbírky touto virtuální cestou otevíráme
všem badatelům, studentům, pedagogům,
ale i osobám fyzicky znevýhodněným. Otevření se co nejširší veřejnosti je jednou
z našich priorit,“ říká Pavla Obrovská, vedoucí
Odboru správy sbírek Moravské galerie.
Webová stránka umožňuje vyhledávání
podle autora, techniky, výtvarného žánru,
materiálu, námětu a také místa vzniku. Ke
konkrétnímu dílu jsou v katalogu přiřazeny
základní informace – signatura, jméno autora,
název díla, místo a datum vzniku, technika,
rozměry, datum akvizice, žánr, původnost,
inventární číslo. Cílem Moravské galerie je
tuto databázi neustále doplňovat o novou
obrazovou dokumentaci, zpřesňující data,
články a další.
Inspirací pro vytvoření efektivního vyhledávacího katalogu on-line byla slovenská
databáze www.webumenia.sk spravovaná
Slovenskou národní galerií.
Mgr. Michaela Paučo
■
demonstrovala klaustrofobickou fatální situaci
osmi generačně rozdílných uprchlíků. Nosným scenáristovým nápadem získala skutečná Anna (Táňa Hlostová) konfrontačně
i empaticky komentující partnerku ve fiktivní
dnešní teenagerce Kitty (Barbora Kocmánková), spontánně svěřující své pocity videoblogu. Herecky solidní nastudování lze věkově odpovídajícímu hledišti jen doporučit.
PhDr. Vít Závodský, ■
divadelní kritik
SOŇA ČERVENÁ
VE SCALE
Nová sezona v kině Scala začíná zhurta
a slibuje Soňu Červenou i Black Sabbath.
Propojení opery s filmovým plátnem máme
rádi, ale co tak dokument za přítomnosti operní hvězdy? O takovou slávu se postará 5. září
ve 20.30 hod. předpremiéra dokumentu Červená, které se zúčastní světově známá operní
pěvkyně Soňa Červená spolu s režisérkou
Olgou Sommerovou. Po skončení filmu bude
následovat debata a autogramiáda.
Další nevšední zážitek se nabízí při projekci
koncertního snímku David Gilmour v Pompejích, který hrajeme 13. září ve 20.30 hod. Před
třemi tisíci fanoušky odehrál v Pompejích koncert, během něhož zazněly ikonické skladby
jako Wish You Were Here a ze kterého
úchvatné audiovizuální efekty udělaly jedinečnou podívanou.
28. září ve 20.30 hod. vzdáme hold kapele
Black Sabbath, která se letos v únoru rozloučila se svými fanoušky dvěma monstrózními
koncerty ve svém domovském Birminghamu.
Vznikl z nich koncertní snímek s lakonickým
názvem The End Of The End a jako každé
sbohem je doslova nabitý emocemi. Takový
zážitek se na velkém plátně prostě neodmítá.
Magdaléna Hlatká
■
Zpravodaj městské části Brno-střed | září 2017 | 25